Reisverhaal «La vida @ Sucre»

Zuid-Amerika | Bolivië | 0 Reacties 27 Januari 2014 - Laatste Aanpassing 29 Januari 2014

Ik ben sinds een week in Sucre (UNESCO), de mooiste stad van Bolivia... . Ik denk dat dit wel eens zou kunnen kloppen :-) Er zijn veel mooie én goed onderhouden gebouwen en kerken, de straten en parken liggen er netjes bij, ... . Er is veel leven in de stad, doch is het veel rustiger dan Argentina of Chile, er is bv amper muziek.

Het leek mij wel leuk om even te blijven hangen :-) Ik volgde dagelijks 2u Spaanse les, vooral om de verleden tijd wat bij te schaven :-) Voor de rest vertoefde ik veel in de hostel. Er zijn veel langdurige, solo-reizigers en dat is toch wel een ander sfeertje, iedereen is relaxt, volgt wat les, leest een boek en 's avonds gaan we meestal uit eten, iets drinken of naar de film. Ik spendeerde veel tijd met mijn Sucre sisters: Kirsty (Australië, met haar reis ik sinds Potosi), Kelly (US) en Charlotte (Engeland), een gezellige bende!

Op een avond gingen we naar 'The devil's miner', een film over de mijnen in Potosi. Een echte aanrader voor degene die eens willen zien in welke omstandigheden de mensen in Potosi leven en werken (en hoe wij er rondliepen). Onze gids werkte toen nog in de mijnen en komt in de film voor :-) Wij bezochten de mijn Rosario.

Ik ben een voormiddag met Kirsty naar Parque Cretácico geweest, wat een teleurstelling! Als echte low-budget reizigers wilden we met de bus gaan... én dan zien we ook buurten die we anders niet zouden zien. Na een 40 min. en enkele keren op & af een bus springen, zaten we eindelijk op de goede bus. Druk en chaotisch verkeer zorgden ervoor dat we pas na een uur arriveerden... in the middle of nowhere, ten midden van een volks/fabriekswijk (incl. loslopende varkens). Na wat rondvragen en vele blikken te trotseren, ontdekten we dat we de berg moesten opwandelen. We betaalden netjes de inkom en wandelde 20 min. door het park. De voetsporen van de dinosaurussen waren een beetje teleurstellend en wat ver om goed te kunnen zien. Verder werden we gevraagd om 5 Bol extra te betalen omdat we foto's maakten... . We weigerden te betalen, we hadden immers al 30 Bol inkom betaald. Een heuse discussie maar uiteindelijk zijn we gewoon (zonder te betalen) verder gewandeld :-) Terug een uur op de bus richting centrum en de voormiddag was gepasseerd :-)

Het kerkhof was wel een bezoek waard, het lijkt zelfs wat op dat van Buenos Aires. Zo netjes! Er zaten wel erg veel mensen en kinderen te bedelen. Jongeren geven zich een job door zichzelf met een ladder aan te bieden aan mensen die een hoger graf willen poetsen of decoreren. Op zich geen probleem maar de meeste van hen liepen met een matrak rond, geen fijn gevoel! Ik heb er dan ook niet veel foto's gemaakt, 't was een kort bezoek en ik ben niet ver van het grote pad afgeweken.

Het park en de plaza zijn toffe plaatsen om te vertoeven en wat mensen te kijken :-) Er is altijd veel volk.

In't weekend (donderdag en vrijdag) zijn we stevig op stap gegaan. Op zich leuk maar de locals die je tegenkomt willen enkel een 'gringa' scoren en zij doen dat weinig tactisch en subtiel :-) Uiteindelijk ben ik een groep Argentijnen tegengekomen en was het zoals the good old times :-)

Zondag ben ik naar Tarabuca geweest, een dorpje op zo'n 70 km van Sucre en vooral bekend om de textielmarkt op zondag. In Sucre was het weer best oké maar gelukkig nam ik om één of andere reden mijn jas mee: regen in Tarabuca, niet te doen! Daar stond ik een t-shirt en all stars maar met regenjas :-) Koud! 't Was dus niet zo geweldig plezant :-) Na een uurtje was het droog maar toen kreeg ik het slechte nieuws over Herman: hij is ziek, vermoedelijk een maagkanteling en na de beslissing om hem niet te laten lijden en als hij maandag ochtend niet beter is, hem te laten inslapen, was de fun er helemaal af! Ik heb dus ook geen foto's van dit dagje.

Het is voor mij een heuse aanpassing om bijna constant tussen reizigers te vertoeven. Ik mis de contacten met locals maar Bolivianen zijn niet echt toegankelijk/vriendelijk. Als je interesse toont om iets te kopen zijn ze super vriendelijk, dan ben je een 'mamita', eens je niets of zelfs niets extra wil kopen, verandert de sfeer meestal meteen.

Bolivia is super goedkoop, enkele voorbeelden (1€ = 9,4 Bolivianos):

* de bus: 1,50 Bol/rit

* lunch (meerdere gangen, incl. drank) tussen locals: 15 Bol, meer toeristisch: 20 Bol

* salteña (empanada): 5 Bol

* diner in een restaurant: +/- 40 Bol

* vers fruitsap: 4 Bol

* privéles Spaans: 45 Bol/uur

* echte All Stars (ouder model): 100 Bol (me happy!!)

* pistolet: 0,50 Bol/stuk

* 2,5l water: 5 Bol

* taxi: 5 à 10 Bol voor best lange afstanden

* jeans: 140 Bol

* wasserij (incl. gestreken): 9 Bol/kilo

Enkele weetjes:

* Bolivianen lijken allergisch voor foto's, als zij nog maar denken dat ze op een foto staan, bv als je een gebouw fotografeert, krijg je al bijna een uitbrander. Jammer want de traditionele madammekes zijn best leuk om zien! Als je vraagt of je een foto mag maken, vragen ze minstens 10 Bol.

* De bussen rijden altijd met de deur open, je kan er op & af springen wanneer je wil. Best spannend! :-)

* Kinderen zitten, hangen of liggen in een doek en bengelen vanachter op de rug van moeder maar klagen/huilen zelden of nooit. Ik heb hier zelden of nooit een man een kind of boodschappen zien dragen.

* Kinderen werken vanaf erg jonge leeftijd mee, eens ze goed kunnen lopen en babbelen, verkopen ze dingen, poetsen ze schoenen, ... . Ik heb hier nog geen kinderen zorgeloos zien spelen.

* Zowel op de markt als op straat is alles verdeeld: een straat/gang met vlees, een straat/gang met kappers, een straat/gang met fruit, een straat/gang met schoenen, ... . Op zich duidelijk maar niet zo handig als je van alles wat nodig hebt.

* Oude madammekes plassen gewoon op straat! De eerste keer dat ik het zag, dacht ik dat ze gevallen was en wilde ik helpen. Eens ik goed keek, zag ik dat ze zat te plassen, gewoon langs de stoep!!

Normaal reis ik morgen avond met de nachtbus naar Santa Cruz, een rit van 15 à 20u. Het is nog wat onzeker omdat er momenteel wat wegblokkades en stakingen zijn, verder zijn de (zand)wegen door de regen in slechte staat. Er rijden ook alleen standaard bussen naar Santa Cruz, dus geen 'cama'-versies (dus rechte stoel, geen toilet, geen eten). Gezien de rit misschien niet zo veilig is en toch wel lang is, overweeg ik een vlucht te nemen, dat zou dan dinsdag ochtend zijn. Later meer...

Nieuwtjes:

Ik heb vandaag (maandag) een vliegtuigticket voor dinsdag ochtend gekocht. Ik had echt geen zin om voor een 15€ meer 20u ongerust te zijn en misschien zelfs onnodig risico's te nemen. Ondertussen is er ook goed nieuws: Herman komt er door!! Oef, wat een opluchting!! Het is blijkbaar een serieuze maagontsteking.

Fotoalbums van locatie «Sucre»