Reisverhaal «Graffiti @ Valparaiso»

Zuid-Amerika | Chili | 0 Reacties 24 Oktober 2013 - Laatste Aanpassing 24 Oktober 2013

Ik ben sinds zondag ochtend in Valparaiso, een stad waar je de keuze lijkt te hebben: of je betaalt een kunstenaar om je huis te schilderen of ze spuiten graffiti op je gevel... . 't is hier dus erg kleurrijk, soms mooi, soms schreeuwerig.

Ik heb wel een slecht moment uitgekozen om de stad te verkennen, de gemeentediensten zijn in staking, zo wordt er bv geen afval opgehaald, en in combinatie met de warmte zorgt dat voor een lekker geurtje, maar ook de liften werken niet, fijn als je weet dat Valparaiso 45 heuvels heeft en je normaal één van de 14 liften kan gebruiken om de buurten te verkennen, ik heb hier dus massa's trappen gelopen!

Op zondag heb ik een relaxdagje gehouden :-) Op maandag ben ik met Tours 4 Tips de stad gaan verkennen, een aanrader! Je komt in 3u tijd op de belangrijkste plaatsen, je leert waar je veilig kan rondlopen, je geniet onderweg van een alfajor en een pisco sour en je betaalt wat je wil. 't was een toffe groep en nadien zijn we nog met vier gaan lunchen ten midden van de Chilenen, spotgoedkoop (4€ voor 3 gangen) én lekker :-) Nadien zijn we samen nog een boottocht gaan doen. We vaarden tot Viña del Mar en het is vooral fijn om de heuvels eens van beneden te bekijken, onderweg zagen we zeeleeuwen van de zon genieten, een leuke extra! :-)

Op dinsdag ben ik een dag naar de Chileense kookles geweest! Ik heb even getwijfeld omwille van de prijs maar als ik twee keer mijn dagbudget kan betalen om een vulkaan te beklimmen en af te zien, kan ik dat ook betalen voor een dagje lekker koken :-) Gezien de liften nog steeds staken, mocht ik met de trappen naar boven gaan. Eerst door de arme buurt van Valparaiso, je ziet en ruikt duidelijk dat je daar beter niet wandelt maar goed, ik had weinig keuze :-) Wat een zalige dag! We waren met vier en we mochten onder begeleiding van Boris, de kok én een zalige kerel, een menu samenstellen. Nadien gingen we naar de typische markten om de inkopen te doen en dan aan de slag! We maakten twee voorgerechten, een hoofdgerecht, dressings, een salade en een dessert. Maar nog beter: we leerden twee soorten Pisco Sour maken. Ik dronk er iets te veel van, dronk dan ook nog drie verschillende wijnen tijdens het eten en ging iets te dronken dan verantwoord is, terug naar de hostel. Natuurlijk terug via de trappen en de arme buurt. Binnen de kortste keren had ik het gezelschap van twee oudere heren. Ze wilden geld en wilden graag weten vanwaar ik ben, de vraag teruggekaatst: 'Vanwaar denk je dat ik ben?', 'Brasil want je draagt slippers' :-), oké daar in meegegaan, gelukkig sprak ik beter Portugees dan hen en uiteindelijk hebben we samen geconcludeerd dat je beter rijke Europese toeristen om geld kan vragen. Daar had ik ff geluk! :-)

Woensdag ben ik in de voormiddag naar de vismarkt aan de haven geweest. Een heel avontuur gezien ik daar de enige Europeaan leek te zijn maar ook één van de weinige vrouwen, aan bekijks dus geen gebrek... . Toch de moeite waard, de boten komen aan wal, de vis wordt gesorteerd, de zeeleeuwen wachten op een meter afstand om wat visafval te kunnen krijgen, net als de pelikanen. De vissers kuisen hun vangst ter plaatse, verkopen deze verder aan de standjes in de vishal en zij verkopen de vis aan de restaurants. Leuk om de verschillende stappen te kunnen zien. De geur is iets minder aangenaam :-) Nadien ben ik een stadje in de buurt gaan ontdekken: Viña del Mar. Voor mij Benidorm van Chili. Erg proper stadje, mooie parken met grote palmbomen, vele appartementen en buildings, mooie stranden en vele oude rijke mensen :-) Weinig inhoud, enkel de klok met bloemen vond ik mooi en voor de rest genoot ik op het strand van de stralende zon :-)

Op donderdag ben ik met Jani, een kerel van Cyprus terug naar de vismarkt gegaan. Ik wilde toch graag wat meer foto's maken en wilde het wel eens rustig kunnen bekijken, zonder starende blikken en 101 vragen. Missie geslaagd, we werden nog aangesproken maar veel minder dan de dag voordien. Nadien zijn we nog gaan lunchen in een typisch Chileens visrestaurant (6€ voor 2 gangen), lekker! Voor de rest van de dag heb ik wat in de stad rondgehangen, ik ben een ijsje gaan eten, ik heb foto's op skydrive geplaatst, de blog aangevuld, wat gelezen, ... .

De avonden in Valparaiso heb ik vooral met de andere reizigers doorgebracht, twee Italianen: Carlo en Giovanni en met Jani, al babbelend in de living of Pisco Sour drinkend in een cafeetje. Morgen (vrijdag) reizen we met vier verder naar Santiago, de hoofdstad van Chili. We vonden er een hostel met zwembad, ideaal :-) We nemen rond de middag de bus en we zullen een uur of twee later in Santiago arriveren. Tot dan!

Fotoalbums van locatie «Valparaiso»