Reisverhaal «Caño Cristales @ La Macarena»

Zuid-Amerika | Colombia | 0 Reacties 26 September 2014 - Laatste Aanpassing 26 September 2014

Een 'goedkope' en dan ook nog een promotievlucht, dat vraagt voor vertraging en inderdaad... ik denk dat we uiteindelijk een goede 4u later opstegen, na instappen, opstijgen, motorproblemen, terug landen en uitstappen, met als gevolg dat we in de late namiddag in La Macarena arriveerden. Ondertussen weet ik al dat de eerste en de laatste dag van een tour niet veel voorstelt en daarom kies ik meestal een langere tour zodat ik enkele dagen echt ter plaatse ben :-)

In de 'luchthaven' werden we door de gids, Erika, opgewacht. Zij bracht ons met de mototaxi, gezellig zo met zijn vijven en rugzakken in zo'n mini-ding, naar het hotel, La Cascada. Ik kreeg een simpele maar propere kamer met dubbelbed en privé badkamer toegewezen :-) Mij hoor je dus niet klagen! Eveneens zoals verwacht: geen wifi, wel één internetcafé maar eigenlijk werkt internet er nooit :-) La Macarena is echt een mini-dorp en nog niet echt op toerisme voorzien.

Het leger is hier rijkelijk aanwezig, met zware machinegeweren, en vanaf het moment dat we 1 km uit het dorp zijn, worden er papieren gevraagd. Ook opvallend dat zij nu gestationeerd zijn in de vroegere Guerrilla locaties, dat hebben we dan ook weer gezien :-) Alle militairen zijn wel erg vriendelijk en behulpzaam.

Ik 'deel' de eerste dagen van de tour met vier Colombiaanse dames: Maribel (63 j.), Angelina (59 j.), Inéz (52 j.) en Carolina (29 j.). Ik moest even bekomen, 4 rijke en onafhankelijke madammen die het duidelijk gewoon zijn om op hun wenken bediend te worden maar ze zijn echt wel sympathiek, ik werd meteen als adoptiedochter/-zus gezien :-) en het geeft mij de kans om de andere/rijke kant van Colombia te leren kennen.

Zondag stapten we alsnog in een jeep om naar Rio Negro te gaan en vooral om landschappen te bekijken. Mooi maar niet bijzonder als je al een jaar aan't reizen bent :-)

Maandag gingen we dan eindelijk Parque Nacional Natural Caño Cristales in! De dag begon om half 7 en na het ontbijt kropen we terug in de moto-taxi, Erika dacht toch niet dat de dames tot daar zouden wandelen :-), om naar de administratie van het PNN te gaan. Na een informatief half uurtje bracht de moto-taxi ons naar het water. Na een korte boottocht stapte we over in een 4x4, een goed half uur later én goed dooreengeschud, begon de wandeling. Zo zou een dag in Caño Cristales telkens opnieuw beginnen en eindigen.

Eerste stop: 'Carol Cristal', meteen indrukwekkend! Jammer voor de foto's maar gelukkig voor ons, was het bewolkt. De planten in het water geven in combinatie met licht/zon een prachtig effect, zo'n heldere kleuren! Meteen hierna volgde 'Los Ochos', vele grote gaten in de rotsen met waterval-effect, mooi! Daarna konden we zwemmen in 'La Piscina del Turista', verfrissend!

De verwachtingen waren hooggespannen eens we verder wandelden :-) Maar eigenlijk wandelden we bijna heel de dag langs de rivier en ook al zijn het 'onbekende/naamloze' delen, het is adembenemend! De lucht werd blauwer, de zon sterker en dat zorgde voor een rood effect op onze huid gezien het gebruik van zonnecreme evenals anti-muggenspray in het PNN verboden zijn... ondanks de lange broek en t-shirt met lange mouwen, auw!

We wandelden, soms klauterden, verder en arriveerden bij 'Los Cuarzos', de tweede plaats waar we mochten zwemmen, een welgekomen verkoeling! Onderweg zagen we bijzondere boompjes en bloemen, natuurlijk palmbomen en mooie panorama's.

Na een tijd verder te wandelen arriveerden we bij een waterval 'Los Pianos' waar we onze lunch 'fiambre: rijst, aardappelen, banaan en kip in bananenbladeren' konden nuttigen. Nadien wandelden we een hele tijd verder richting 'Cascada Virgin' en zagen we een tapijt van planten op het water, evenals enkele mooie vogels.

Alvorens het laatste stuk te wandelen kregen we nog eens de kans om te zwemmen, daarna volgde boottochtje waar we aapjes zagen. We arriveerden moe maar voldaan terug in La Macarena. Na het avondeten ging iedereen al snel richting bed :-)

Dinsdag begon de dag terug om half 7, na een ontbijt naar wens :-), stapten we terug in de boot en in de 4x4. We passeerden eerst bij 'La piscina del Turista' en degene die wilde, kon zwemmen. Gezien het een prachtige dag met stralend blauwe hemel was, wilde ik echter een stuk verder wandelen om terug 'Carol Cristal' te zien. Erika wandelde met mij mee. Wat een kleurverschil met een blauwe hemel, de wandeling én het missen van verkoeling waard :-) Daar zijn dan de 'perfecte' foto's, gelukkig zie je degene achter de camera niet ;-)

Nadien zetten we de tocht verder naar 'Tablas de la Ley', mooi maar ik was er ondertussen van overtuigd dat de wandelingen langs de rivier ook steeds de moeite waard zijn :-) We puften en zwoegden verder richting 'Pozo Cuadrado' en ja hoor, hier konden we zwemmen! Mijn eerste duik van de dag :-) Ondertussen kregen de dames honger en zetten we koers naar watervallen 'La Escalera', van een lunch met een view gesproken!

Na een schoonheidsdutje van de dames, het moment dat ik mijn sandaal probeerde te plakken (gelukt!) en nadat zij hun lippen terug gestift hadden, wandelden we een hele tijd door de natuur/jungle, dat bracht ons hier en daar gelukkig wat schaduw want ondertussen had iedereen al een fel rood kleurtje :-)

We wandelden terug richting de uitgang van het park, passeerden bij 'La piscina del Turista' en genoten van de laatste verfrissing van de dag. Ik stootte jammer genoeg mijn knie hard tegen een steen en genoot iets minder van de terugtocht dan voorheen :-)

's Avonds werden we door de gemeente uitgenodigd voor een 'Gastronomische & Culturele avond', een mooi initiatief maar het liet mij vooral zien dat ze nog steeds weinig voeling hebben met het huidige toerisme, al heeft hun puurheid echt wel charme, voor mij dan toch! Caño Cristales wordt grotendeels bezocht door rijke/oudere Colombianen, backpackers hebben de weg nog niet gevonden (of deze is te duur) en de huidige bezoekers lachen met avonden als deze. We werden ontvangen in een 'zaal' met betonnen vloer en 'muren' van kippengaas :-) Buiten werd het vlees boven een houtvuur klaargemaakt. Iedereen kreeg een bord eten op zijn schoot gezet: vlees, rijst en fruit met kaas :-) Plaatselijke zangers lieten het beste van hun horen, jonge kinderen lieten hun danspasjes zien en lieten mij denken aan het grootouderfeest in mijn kleutertijd , al hebben zij zeker meer ritme in hun mini-lijfjes :-) Nadien nodigden ze iedereen uit om de danspassen aan te leren. Gelukkig hadden mijn dames sterke drank binnen gesmokkeld :-) en het werd het alsnog een leuke avond! Eveneens het afscheid gezien zij woensdag terug naar Bogotá vliegen... . Ik had het bij de kennismaking niet gedacht maar we hebben leuke dagen beleefd!

Woensdag werd het wederom om half 7 dag, ik krijg stilaan het gevoel van een werkweek te hebben :-) Na het afscheid van de vier dames, voegde ik mij bij een nieuwe groep en een andere gids: Albeiro. Deze twee dames zijn echt al op leeftijd en fysiek minder sterk. We wandelden opvallend trager maar gezien we door de jungle wandelden, vond ik dat niet erg. We ontdekten 'Los Pailones', een plaats met uitsluitend groene planten en voor mij veel minder indrukwekkend dan de andere plaatsen die ik bezocht. In mijn beleving was er vooral veel mos :-) Het waterpeil is dan ook vrij laag en het wauw-effect bleef uit. Na een half uurtje zwemmen, werd de lucht zwart en begon het te donderen. Voor we het goed & wel beseften werden we op een serieuze regenbui getrakteerd en was het veiliger om terug te wandelen. Niet simpel met de oudere dames via de rotsen, over stenen, ... . Na een goed uur uitregenen, kwam de zon terug te voorschijn en beslisten we om de rest van de dag in Carol Cristal door te brengen. Relaxen met zo'n uitzicht, I like! :-)

Ik bracht de meeste tijd in het water door omdat hier bijtende vliegen zijn (en die bijten hard!) maar ook omdat de gids mij dan minder kon lastigvallen. Ik hoorde vele ongepaste opmerkingen/complimenten en voelde mij niet op mijn gemak. Ik wilde graag in de schaduw zitten maar dat is hier zeldzaam en afgezonderd dus bracht ik veel tijd in het water door, kwestie van niet te smelten, met als gevolg: serieus verbrand! Ik bleef in het water tot hij, met kleding aan (gidsen mogen in principe niet zwemmen), mij achterna kwam. Deze dag was dus minder succesvol dan de andere dagen :-)

Donderdag, mijn laatste wandeldag, mocht ik een half uurtje later verschijnen, zalig! :-) Ik kreeg wederom een nieuwe gids toegewezen: Andrea. We klauterden op de mirador, puffen maar eens boven, gelukkig de moeite waard en we verkenden Cristalitos, een ander, kleiner deel van Caño Cristales. Het werd een leuke dag, mede door de gesprekken met Andrea. Zij was een kind/puber tijdens de tijd van de Guerrilla en het was boeiend om haar beleving te horen. We keerden in de vroege namiddag terug naar het dorp en ik deed een siësta, vijf dagen vroeg opstaan, veel wandelen in de volle zon, hebben mij afgemat :-) Inderdaad, wat een hard leven :-) Nadien ging ik iets drinken in de plaatselijke bakkerij/supermarkt en geraakte ik aan de praat met wat oudere mannen.

Vrijdag ging ik nog gauw naar de pedicure alvorens de terugvlucht te nemen. Mijn (voorlopig) laatste groot avontuur is meer dan geslaagd! Ik ben nog tot maandag in Bogotá maar er staat niets bijzonder meer op de planning. Ik heb het gevoel dat mijn reis 'rond' is, ik wilde graag Colombia bereiken en dat is mij gelukt! Ik reisde traag en genoot tenvolle, ik had tijd voor mezelf en ben nu klaar om even op één plaats te zijn :-)

Fotoalbums van locatie «Caño Cristales»

Caño Cristales (177)

26 September 2014 | Zuid-Amerika | Colombia | Laatste Aanpassing 26 September 2014

• Hotel La Cascada, La Macarena
  • Dag 3 - onderweg
  • Dag 5 - mirador
  • Dag 5 - Cristalitos