Reisverhaal «Whale-watching @ Ladrilleros»

Zuid-Amerika | Colombia | 0 Reacties 03 Augustus 2014 - Laatste Aanpassing 03 Augustus 2014

Ladrilleros, voor mij het échte Colombia! Vooral ook een heus avontuur om te geraken. Ik nam in Cali de bus naar Buenaventura, een rit van zo'n 3u. Opvallend dat de vele politie plaatsmaakt voor het leger. Ik heb geen guerilla gezien maar vond het wel spannend omdat ze de dag voordien tussen Cali en Popayan een bom hebben laten ontploffen (met enkel schade aan de weg). Eens in Buenaventura voelde ik meteen dat ik best kon opletten, ik werd voor 't eerst door twee nep-bewakers aangesproken maar dat had ik gelukkig meteen door. Dan met een taxi naar de haven. We rijden een wijk met paalwoningen en een erg vreemde sfeer binnen. Wanneer de chauffeur zegt dat we er zijn, vraag ik of hij mee wil komen. Dat wil hij niet want dan heeft hij geen auto meer..., oké maar dan stap ik zeker niet uit :-) Uiteindelijk vraagt hij waar ik de boot kan nemen en blijkbaar zijn we in de verkeerde haven... . Een hels ritje door het hectische centrum brengt mij naar de juiste haven. Een sprintje later zit ik op de goede speedboot.

De boot vaart tot Juanchaco en ik weet niet goed wat ik zie als we aankomen. Houten 'woningen/hutjes' op het strand, veel muziek & beweging en bijna uitsluitend echt zwarte mensen. Ik word door een oudere man aangesproken, hij wil wel met mij tot in Ladrilleros gaan en een hostel zoeken (natuurlijk voor een fooi). De tractor is de plaatselijke bus en weg zijn wij :-)

Eens in Ladrillos wandelen we van het ene schrale kamertje naar het andere nog schraler kamertje... . Ik beslis mij erover te zetten en tevreden te zijn met een kamer met zicht op zee. Ik betaal in verhouding tot andere plaatsen veel geld voor weinig maar goed, het is niet toeristisch en uniek :-) De rest van de dag hang ik wat rond :-)

Zaterdag ochtend ga ik met een ouder Duits koppel walvissen spotten, leuk! We zien er enkelen passeren en ook een moeder met jong :-) In de namiddag wandel ik met twee kerels naar La Barra, een dorpje verder. We wandelen en glijden een uur en komen dan op een werkelijk unieke plaats. De locals wonen daar echt basic in het woud en op het strand, overal ligt er aangespoeld hout (maar ook afval), kinderen spelen met niets en hebben veel plezier. Er heerst een rustige, zwoele sfeer, overal is er muziek, mensen liggen in hangmatten, ... . We zijn dan bij een local madammeke gaan vragen of ze voor ons wilde koken. Dat wilde ze wel en haar man ging prompt vissen, zalig! Anderhalf uur later hadden we ons lekker en super vers gerecht! We hangen er wat rond, worden op een tropische bui getrakteerd en wandelen terug.

's Avonds ging ik, op vraag en op kosten van, met het Duitse koppel uit eten. Als dank voor het vertalen (Spaans-Engels), zo lief! én lekker :-) Tijdens het eten vertelden ze dat hun kinderen ook veel reizen en telkens erg blij zijn als ze eens goed (en liefst gratis) kunnen eten :-) Nu vonden ze het hun beurt om dat te doen, mij hoor je niet klagen!

Vandaag (zondag) besloot ik verder te reizen. Ik heb er over nagedacht om met die twee kerels verder naar Bahia Solano te reizen (24u boot) maar ik deed het uiteindelijk niet omdat ik dacht dat het wel eens een dure grap zou kunnen zijn. Je kan Bahia Solano enkel met een vliegtuig verlaten en gezien wij geen internet hadden, konden we ook geen prijzen opzoeken... . Dus ik nam de boot naar Buenaventura en sprong daar zo snel als ik kon op de bus. Eerst richting Buga, daarna richting Armenia. Ik wilde eigenlijk naar Salento doorreizen maar gezien ik echt geen zin meer had om nog langer in de bus te zitten, bleef ik in Armenia :-)

Fotoalbums van locatie «Ladrilleros»

Ladrilleros (44)

03 Augustus 2014 | Zuid-Amerika | Colombia | Laatste Aanpassing 03 Augustus 2014