Reisverhaal «Cruise @ Galapagos»

Zuid-Amerika | Ecuador | 1 Reacties 01 Juli 2014 - Laatste Aanpassing 01 Juli 2014

Na een vertraging van twee uur en een vlucht van zo'n kleine 2u arriveerde ik vrijdag dan eindelijk in Baltra, de Galapagos eilanden! Het eerste wat mij opviel: wat een mooie, blauw-groene zee! Iedereen werd aan elkaar voorgesteld, een mix van jong & oud, koppels & solo-reizigers en alle nationaliteiten, het avontuur kon beginnen!

Ik deelde een cabine met Elisa, een volslanke, Engelse dame van 54 jaar. Niet ideaal in zo'n mini-kamertje :-) Het was dan ook al meteen duidelijk dat ik bovenaan in het stapelbed zou slapen :-) Op zich vind ik dat niet zo erg maar de bedden zijn wel erg smal en er is geen railing, noch een trapje... . Dat zorgde voor wat extra lichaamsbeweging :-)

Diezelfde dag (vrijdag) vaarden we, na onze eerste lunch op de boot, naar Bachas Beach, eveneens op het eiland Baltra, we verkenden parelwitte strandjes tussen lavastenen, mooi! Na een korte wandeling langs twee lagunas, konden we voor het eerst snorkelen, vooral om het materiaal te testen. Ik was helemaal niet scheutig om te snorkelen en dat was dan voor mij ook een mooie kans om te kijken hoe ik er mij bij voelde.

We zagen vele vogels, oa flamingo's, Fragata's, een Blue Footed Boobie maar ook zeeleeuwen, zwarte iguanen en vele krabben met een blauwe borst. Bij terugkomst op de boot zwommen er vele zeeleeuwen rond de boot, tof om hen bezig te zien! MAAR ook twee haaien, brr!

Die nacht stond er voor 't eerst een lange vaartocht op het programma, zo'n 9u varen naar het eiland Genovesa. Veel slapen zat er voor niemand in, ik was al blij dat ik niet uit mijn bed rolde met al die golven! Zeker omdat onze cabine 'gelijkvloers' is en we dus extra wiebelden :-)

Op zaterdag was het vroeg dag, om 7u werden we reeds aan de ontbijttafel verwacht. Voor een reiziger is dat erg vroeg ;-)

Genovesa eiland bestaat uit twee kraters waarvan er één deels verdwenen is, dat maakt dat het eiland een U-vorm heeft. We verkenden het eiland eerst per bootje en nadien wandelden we de 'Prince Philips Steps' met als doel: vele vogels spotten. Dat was geen probleem, waar je ook keek, in de lucht, de struiken/bomen of op de grond, overal zag je vogels :-) Wij zagen vele Red Footed Boobie's (deze vogel leeft enkel op dit eiland), enkele Blue Footed Boobie's, vele Nasca Boobie's, vele Fragata's, een uil en nog vele andere (kleinere) vogels. Ook fijn dat vele vogels nog eieren aan 't uitbroeden waren of reeds een kleintje hadden :-)

Bij terugkomst op de boot zwommen er een tiental haaien rond de boot. Daar was ik niet zo blij mee gezien we nadien wat verder en voor de eerste keer gingen diepzee snorkelen. Na veel moed verzameld te hebben, besloot ik mee te varen en ter plaatse te kijken of ik zou snorkelen of niet. Gezien ik waarschijnlijk maar één keer in Galapagos zal zijn én hier ook nog veel geld voor betaalde, besloot ik het er op te wagen. Vooral ook omdat enkele van de groep mij wel mee op sleeptouw wilden nemen. Ik zag enkele mooie vissen maar was vooral op zoek naar de anderen rond mij, ik was er helemaal niet gerust in en na een half uurtje hield ik het voor bekeken en zwaaide ik naar het bootje voor een lift. Toch trots op mezelf :-)

In de namiddag verkenden we 'Darwin Bay', ook om vogels te spotten. We wandelden wat rond, passeerden kleinere lagunes en zagen voornamelijk dezelfde vogels als in de voormiddag met als extra: White Tropic Birds, zwarte iguanen, zeeleeuwen en natuurlijk ook de krabben. Wie wilde, kon snorkelen, ik koos ervoor om even op het strand te liggen :-)

's Avonds stond er terug een lange vaartocht op het programma. We wisten dat we de eerste 2 à 3u ruwe zee moesten trotseren maar ik had, gezien de eerste nacht, niet verwacht dat ik ziek zou worden. Zeeziek... het was lang geleden dat ik mij zo ellendig voelde en zo veel overgaf! Wat was ik blij dat we na een tijd in rustiger vaarwater terecht kwamen!

Een korte nacht want zondag werden we om half 7 aan het ontbijt verwacht. Au!

Ondertussen waren we op het eiland Bartolomé aangekomen, hier wandelden we naar de top (meer dan 300 treden) om een overzicht over (een deel van) Galapagos te hebben. Wauw! De klim waard!

Nadien spotten we de eerste pinguïn en was het tijd om te gaan snorkelen. Met veel angst, want ik wist dat de kans op haaien heel erg groot was, ging ik in het water. Binnen de 10 minuten was de eerste Galapagos haai een feit, die werd dan ook nog geambeteerd door een zeeleeuw en leek best geïrriteerd. De minder ervaren snorkelaars, ook ik dus, zaten meteen op één hoopje :-) Maar twee vliegen in één klap en ik was al best blij. Voor de rest zagen we vele prachtig gekleurde vissen, roggen, een massa zeesterren en nog meer haaien (het wende zelfs). Sommigen zagen ook een schildpad maar daar was ik te traag voor :-) Voor 't eerst genoot ik wat van het snorkelen en was ik voor een langere tijd in het water. Ik leek na een tijd wat geruster en ik zocht meer naar dieren dan naar mensen :-)

Na de lunch vaarden we naar het eiland Santiago (ook James genoemd). Een vrij 'nieuw' eiland dat uit lava bestaat, een 100 jaar geleden ontstaan door een vulkaanuitbarsting. Heel andere uitzichten, mooie contrasten: zwarte lavastenen, witte stranden, blauw-groene zee! We wandelden over de lavaformaties, zagen pinguïns, pelikanen, vele hagedisjes, een grote (dode) zeeschilpad, ... . Ook hier konden we snorkelen maar na 15 minuten hield ik het voor bekeken, het water was echt te koud en ik had de indruk dat ik niet veel meer dan in de voormiddag zou zien. Ik wandelde in mijn eentje rond om foto's te maken en lag wat in de zon.

In de late namiddag vaarden we, in de ruwe zee, naar de volgende bestemming: South Plazas, waar we gelukkig in rustiger vaarwater de nacht doorbrachten. MAAR deze keer werd ik niet ziek :-)

We werden weer om 7u aan de ontbijttafel verwacht en het volgende avontuur kon beginnen!

Maandag bezochten we het eiland South Plazas. We wandelde een goede 2u over het eiland en spotten vele zeeleeuwen en vele vogels: oa White Tropic birds, Blue Footed Boobies, Fragata's, ... . Hier en daar kwamen we een iguaan tegen en voor de rest genoten we van de mooie uitzichten en contrasten :-)

Na de lunch vaarden we door naar het eiland Santa Fe. Hier gingen we diepzee snorkelen om zeeleeuwen en schildpadden te spotten. Ondanks dat het water vrij koud was, we snorkelen steeds zonder wetsuits, wilde ik toch graag meegaan. Eens in het water werden we meteen beloond, de zeeleeuwen zwemden met ons mee en kwamen soms akelig dichtbij :-) Er waren minder vissen dan in andere gebieden maar we zagen ook een grote zeeschildpad en enkele grote roggen, ik was tevreden!

Hierna gingen we aan land. We zagen vele zeeleeuwen op een parelwit strand rusten, een soort cactusboom en een soort iguaan die enkel op dit eiland leeft. De panorama's en de cactusboom vond ik ook wel echt de moeite!

Na een meer dan geslaagde dag, aten we op de boot en vaarden we zo 'n 6u naar de volgende bestemming: San Cristobal. Ik geraakte er stilaan aan gewoon om al golvend te slapen :-)

Dinsdag, mijn verjaardag, werden we om 7u aan het ontbijt verwacht. Ik werd zowaar plat gekust :-)

In de voormiddag deden we eerst een boottochtje langs de cliffen van het eiland San Cristobal en spotten we enkele vogels. Daarna bezochten we 'Wizard Hill beach', een prachtig wit strand, natuurlijk ook met zeeleeuwen en verschillende vogels. Ik was er zo onder de indruk dat ik enkel rondwandelde en dieren observeerde :-)

Nadien konden we diepzee snorkelen bij 'Leon Dormido', blijkbaar een erg bekend snorkel- en duikplaats. De zee was erg ruw en ik twijfelde of ik mee wilde gaan maar goed, met het idee 'ik kan er altijd uit als ik het niet fijn vind', ging ik toch mee. Eens van het bootje kreeg ik meteen, via de snorkel, water binnen, ik geraakte geen meter vooruit, zag niets omdat ik te bang was en toen er ook nog van alle beestjes begonnen te steken, hield ik het voor bekeken. Ik zat dus een goede 5 minuten later weer op de boot, een 20 beten rijker... . Ik was gelukkig niet de enige bangerik :-)

Hierna vaarden we door naar het eiland 'Lobos'. Daar wandelden we een goed uur en spotten we voor het eerst de Blue footed Boobie al broedend :-)

Op zich zie je op vele eilanden vaak dezelfde dieren, overal zie je bv zeeleeuwen, het verschil zit vaak in vogel- en iguaansoorten en in de vegetatie. Meestal is er ook een prachtig wit strand, een sterk contrast met de blauw-groene zee en de groene planten en/of zwarte lava.

Nadien vaarden we terug richting het eiland San Cristobal en konden we voor het eerst in de bewoonde wereld aan land! Maar ook in de bewoonde wereld kom je de zeeleeuwen overal tegen en liggen ze zelfs gewoon op de banken :-) De groep bleef grotendeels samen, we aten een ijsje en slenterden wat rond.

We dineerden op de boot, er werd een heuse verjaardagscake, met mijn naam en brandende lucifers als kaarsje, als dessert geserveerd en mijn groepsgenoten zongen in 4 talen 'Happy Birthday', super leuk!

Nadien mochten we terug aan land en gingen we naar een discotheek. Normaal moesten we om 23u terug naar de boot maar gezien de kapitein lustig mee stond te dansen, werd het een uurtje later. Een super leuk feestje met de nodige drank, een leuke verjaardag!

Woensdag werden we om 7u aan de ontbijttafel verwacht en zaten er vele kleine oogjes (en katers) aan tafel :-)

's Nacht vaarden we naar het eiland Española en daar deden we 's morgens een wandeling van zo'n 3u, au! Op dit eiland kan je de Albatros spotten, de grootse vogel van de Galapagos met +/- 1m20 wijdte en enkel op dit eiland te zien. We zagen hen al broedend, al rustend en al vliegend :-) Een mooie vogel! Daarnaast zagen we oa Nasca Boobies, Galapagos Hawk, White Tropic Birds en Blue Footed Boobies.

Na de lunch vaarden we een stukje verder en konden degene die wilden, ikke dus niet, gaan diepzee snorkelen bij Islote Gardner & Islote Osborn.

Hierna was er 'vrije' tijd op het strand Gardner, een prachtig strand. De zeeleeuwen waren er erg actief en het was leuk om hen te observeren. De vliegen waren er jammer genoeg ook actief en dat maakt, ook omdat het erg bewolkt was, wat vroeger naar de boot terugkeerden.

Donderdag zaten we al om 6u aan het ontbijt! Het werd er dus niet beter op :-)

's Nachts vaarden we naar het eiland Floreana en daar gingen we 's morgens erg vroeg wandelen. Aan een laguna spotten we vele flamingo's. We waren jammer genoeg wel te laat om zeeschildpadden te zien.

Nadien gingen we diepzee snorkelen bij de 'Devil's Crown', blijkbaar eveneens een bekende snorkelplaats. Ik twijfelde erg om mee te gaan, diepzee snorkelen is niet echt mijn ding maar gezien het de laatste keer was, besloot ik om alsnog mee te gaan. Eens in het water merkte ik al snel dat de stroming erg sterk was, gelukkig was dit bijna voor iedereen zo. We wuifden naar het bootje en vroegen een lift naar de andere kant van de rotsen :-) Daar gingen we met de stroming mee, veel aangenamer! We zagen enkele haaien en natuurlijk vele felgekleurde vissen. Een mooie afsluiter van mijn snorkel-avonturen!

Hierna vaarden we zo'n goede 5u richting het bewoonde eiland 'Santa Cruz', we zochten het ' Charles Darwin information centre' en hadden nadien tot 18u vrije tijd :-) Het Charles Darwin centre is door een Belg opgericht en momenteel werken er zo'n 200 vrijwilligers. Zij voeren onderzoek, halen schildpadeieren op en broeden deze in het centrum uit. Afhankelijk van het soort schildpad en het eiland worden deze na 2 à 3 of zelfs 7 à 8 jaar terug geplaatst op het desbetreffende eiland geplaatst.

Nadien slenterden we wat rond in Santa Cruz, dronken een cocktail, aten een ijsje, ... . Ja ja, dit is het leven ;-)

's Avonds mochten we terug aan land en trakteerde de gids op een drankje! Het werd een gestoorde avond met veel drank, in een karaoke bar, de moeite! We werden om 23u aan boord verwacht en we keerden (bijna) netjes op tijd terug. Maar geen kapitein te zien... dus besloten we om nog popcorn te maken, kaas te snijden en het feestje daar verder te zetten. Sommigen hadden nog drank en alles werd netjes gedeeld :-) Het was immers de laatste avond en het werd een erg korte nacht!

We vaarden 's nachts naar het laatste eiland Seymour Norte. We zouden daar vrijdag vanaf 6u gaan wandelen... . Er wandelden vele kleine oogjes en vele katers rond :-) Na een anderhalf uur gingen we terug aan boord en aten we, al varend, ontbijt. We arriveerden rond 9u in Baltra en dat betekende meteen het einde van onze cruise! Een dure maar geweldige én onvergetelijke ervaring! :-)

Op een cruise leer je mensen meteen 'goed' kennen en ervaarde ik ook terug het verschil tussen reizigers, die geduldig wachten en de natuur/dieren meer te lijken respecteren, en vakantiegangers, met veel minder geduld en vaak egoïstischer :-)

Ik boekte een 'tourist superior' cruise (Golondrina I), een 3e klasse en ben daar best tevreden over. Onze boot was kleiner en minder luxueus dan de anderen maar zeker nog oké. Het eten was lekker en voldoende. Maar het belangrijkste: we hadden een super goede 'route' en bezochten vele plaatsen. Bijkomend waren er vele reizigers aan boord, meer dan vakantiegangers :-)

Meerdere mensen bleven nog enkele dagen in Galapagos en met een 7-tal reisden we door naar het eiland Isabela. Wat een tocht: in Baltra namen we de bus naar de luchthaven, daar namen we een bus naar de overzetboot, dan dus de boot op, daar namen we een taxi om in Puerto Ayora te arriveren (Santa Cruz), we lunchten daar en namen vervolgens de boot naar Isabela, a bumpy ride! Een dikke 2u later zaten we in de volgende taxi (eerder camion) en arriveerden we eindelijk op onze bestemming!

Vrijdag deden we bijna niets meer, we slenterden wat rond en zaten wat op het strand :-)

Op zaterdag wandelde ik in de voormiddag met Maria naar 'Centro de crianza de tortugas gigantes', een mooie wandeling langs meertjes en door het bos. We amuseerden ons met schildpadden observeren en wandelden rustig terug.

's Middags lunchten we met enkele anderen van de boot en wandelden we naar naar 'Concha Perla' maar eens aangekomen bleek de wandeling niet toegankelijk... . Dan weer wat op het strand gezeten, zeeleeuwen geobserveerd en uiteindelijk besloot ik om, alleen, een taxi naar 'El muro de las lágrimas' te gaan. De anderen bleven nog langer en zouden dit later doen. De muur van de tranen is op zich niet zo bijzonder maar ik was vooral blij om eens landschildpadden in de vrije natuur te zien :-)

's Avonds hielden we een afscheidsetentje en ging ik vrij op tijd slapen want ik zou zondag om 6u 's ochtends de boot naar Santa Cruz nemen.

Na een korte nacht en een boottocht op een erg ruwe zee, arriveerden ik zondag rond 9u terug in Santa Cruz. Ik zocht een hostel, slenterde wat rond en deed een tour met taxi (op 30$ komt het niet aan in Galapagos...) naar Los Gemelos, Los Tuneles de lava en Rancha de Primicias. De kraters zijn best indrukwekkend, de lavatunnels best groot maar soms heel smal dus op handen & knieën kruipen, daar was ik niet op voorzien... . Och ja, bruin of blauw is bijna het zelfde, nee? :-) Hierna bezochten we een gigantisch groot privé terrein waar de schildpadden gewoon vrij rond liepen. Ik zag er reuze schildpadden, ouder dan 120 jaar, leuk!

Hierna arriveerde Maria ook terug in Santa Cruz en hingen we samen wat rond. Morgen (maandag) vliegen we beiden terug naar Guayaquil. Het einde van een adembenemende 10-daagse!

Ik zal in de namiddag terug op het vaste land zijn en vermoedelijk een dagje later verder naar Cuenca reizen.

Fotoalbums van locatie «Galapagos»

Galapagos (561)

29 Juni 2014 | Zuid-Amerika | Ecuador | Laatste Aanpassing 27 Juni 2014

• DAG 8 - Isla Seymour Norte
  • DAG 2 - Isla Genovesa - Prince Philips Steps - Red
  • DAG 3 - Isla Santiago - Sullivan Bay
  • DAG 5 - Isla San Cristobal

Tilly Het leven van de reiziger! Fantastisch gewoon! Deze trip wil ik je gerust eens nadoen, al zal het als vakantieganger zijn vrees ik :) Geplaatst op 07 Juli 2014