Reisverhaal «La selva @ Cuyabeno»

Zuid-Amerika | Ecuador | 0 Reacties 22 Juli 2014 - Laatste Aanpassing 23 Juli 2014

Na een bewogen busrit, er gebeurde net voor ons een ongeval met dodelijke slachtoffers, arriveerden we rond 8u in Lago Agrio. Gelukkig was onze bus niet betrokken! Er was nog net tijd voor een ontbijt en de volgende rit kon beginnen. Een 3u later arriveerden we aan het water en de volgende 3u brachten we op een kano door, waarvan we het laatste uur op regen werden getrakteerd... . Een lange en vermoeiende rit!

Nicky Amazon lodge ligt afgelegen maar is de rit toch wel waard! Buiten onze groep hebben we niemand anders gezien :-) Bijkomend hoefde ik geen kamer te delen! Een heus tweepersoonsbed en prive badkamer, zalig!

Vrijdag installeerden we ons en gingen we na het avondeten voor het eerst de jungle in :-) We spotten voornamelijk spinnen, kikkers, sprinkhanen, ...  kleinere dieren dus. Weinig bijzonder maar voor velen de eerste jungle-ervaring en dat in het donker!

Zaterdag was het om 5u30 dag en verkenden we de buurt in een kano. We spotten een luiaard en vogels.

Na het ontbijt trokken we de jungle in, we ontdekten de medicinale planten, maakten wat armbandjes maar zagen ook vele vogels, toekans, aapjes, ... een geslaagde wandeling! Zeker omdat ik vanaf toen samen met twee Franse kerels Rafaël en Hugo in een groepje zat, de rest sprak geen of te weinig Spaans om met Rita op pad te gaan, een plaatselijke gids. Een zalige madam, ze vertelde vanuit haar ervaringen, zonder de Latijnse benamingen en dergelijke maar zeker eens zo boeiend! Vanaf dan zagen we ook steeds meer dieren, ieder van ons ging telkens gepassioneerd op zoek, wandelde stil en geconcentreerd. Rita kon niet geloven dat we bij de zoveelste kikker of sprinkhaan nog steeds met zijn allen wilden kijken :-)

Tijdens het wandelen voelde ik mij al niet erg goed, mijn maag leek danig in de knoop te liggen maar ik zei er niets van. Tijdens een uitleg bij een medicinale plant zei Rita dat ik wel een zuivering kon gebruiken (?) en ze smeerde mij met de bladeren in... en die twee anderen maar lachen. Ik voelde mij steeds slechter en besloot er eens terug in de lodge toch maar iets van te zeggen. Rita maakte van één of ander blad een thee en ik dronk deze braaf op. Nadien werd ik pas echt misselijk en begon ik over te geven. Rita besloot om de 'grote' middelen in te zetten en vroeg of ze mij met een ei mocht zuiveren. Degene die mij goed kennen weten dat ik hier te nuchter voor ben maar ondanks dat ik mij echt slecht voelde, wilde ik het toch wel eens meemaken. Rita komt dus met een ei aanzetten en maakt dit nat, ze vraagt mij om het droog te blazen en gaat mijn hoofd en lichaam met dit ei af, dit terwijl ze in Quechua spreekt. Nadien opent ze het ei in een half glas water en 'leest' ze het :-) Ze ziet dat ik koorts heb en dat mijn darmen niet goed functioneren. Nadien moest ik een slokje van dat water drinken... en gaf ik weer over :-) Toen ik na een uur nog niet beter was en toch echt graag de rest van de dag wilde meemaken, gaf ze mij een pilletje (dat werkte). Weer een ervaring rijker!

Nadien gingen we piranhas vissen en lokte ze bepaalde reacties bij vogels uit, leuk om zien! Na het avondeten spotten we enkele kaaimannen. Vooral voor de twee kerels een topmoment.

Zondag regende het hard waardoor de kanotocht werd uitgesteld en we tot 7u30 konden slapen. Na het ontbijt gingen we alsnog de kano in om een plaatselijke familie te bezoeken, de zus van rita, en met haar maniok pannenkoeken te leren maken. Onderweg zagen we apen, een luiaard, toekans, een koppel blauw-gele papegaaien, schildpadden en vele kleinere vogels. Hoewel het keihard regende vond ik het toch leuk :-) Bij de familie vond ik het vooral boeiend om te zien hoe zij woonden. Knap te midden van de natuur, met plantages van alles wat je graag eet, maar toch ook echt wel back to basic. Al kijkt Carmen hier zo niet tegen aan en kiest zij er bewust voor om niet in de gemeenschap te leven. Gezien het weer heb ik bijna geen foto's van deze dag en/of het bezoek. Op de terugweg zagen we voor de eerste en enige keer dolfijnen :-)

's Avonds trokken we nog met ons mini-groepje de jungle in en zagen we drie soorten nachtapen, wauw! Dat zag ik nog nooit eerder :-), naast een ander nachtdier dat ik nog zag en de typische insecten en kikkers, mijn tripje is dus geslaagd! :-)

De laatste dag, maandag, deden we om 6u 's ochtends nog een wandeling. We spotten nog meer apen, een mini-toekan, natuurlijk naast de veel voorkomende dieren. Na het ontbijt was het tijd om in te pakken en de terugweg aan te gaan: 3u kano en 3u bus.

Ik bleef nadien in Lago Agrio om rond 22u de bus richting Túlcan te nemen. Daar arriveerde ik deze ochtend (dinsdag) om 8u, ik nam een taxi tot aan de grens, stak deze (probleemloos) te voet over en nam een volgende taxi naar de busterminal. Daar informeerde ik mij hoe ik het gemakkelijkst en snelst in San Agustin kon geraken. Ze adviseerde mij de bus richting Cali en om in Popayán over te stappen. Na een ongeval, waar we gelukkig weer niet bij betrokken waren, en enkele politiecontroles, arriveerde ik 9u later, om 18u, in Popayán om te ontdekken dat ik richting het westen was gereisd in plaats van richting het oosten. Ach ja, dat heb je als je onvoorbereid reist. Gezien de politie afraadde om 's avonds nog verder te reizen, besloot ik in Popayán te blijven en zocht ik een hostel.

Fotoalbums van locatie «Cuyabeno»

Cuyabeno (112)

22 Juli 2014 | Zuid-Amerika | Ecuador | Laatste Aanpassing 21 Juli 2014

• DAG 2 - Boottocht
  • DAG 2 - wandeling