Reisverhaal «@ Ayacucho»

Zuid-Amerika | Peru | 0 Reacties 17 April 2014 - Laatste Aanpassing 18 April 2014

Wat heb ik de laatste 24u gevloekt! Onderweg naar de terminal bedacht ik dat ik geen deken heb voor in de bus en dat is ’s nachts echt wel nodig, dan maar aan de taxi vragen of ie ergens wil stoppen, voor een extra € doen ze hier veel. Deken: check!

Tot middernacht was de weg vrij oké, vanaf dan tot ’s morgen reden we door de bergen: smalle wegen, vele scherpe bochten en vooral 101 gaten… . Ik dacht dat ik eerder op een paard dan in een bus zat dus wederom niet zo veel geslapen. Ik zat wel langs een sympathiek madammeke en die wist mij te entertainen, al weet ik niet of ik daar op dat uur nood aan had :)- In de voormiddag konden we wel wat slapen maar toen was het probleem: honger! Ik was dus vergeten om eten te voorzien, stommerik! Gelukkig kwam er na een tijdje iemand op de bus maïs verkopen, ik was nog nooit zo blij met een kolf maïs :-) Door de vertragingen stopten we pas rond 11u voor ‘ontbijt’ en de eerste toilet in 15u, al was ik ’s nachts tijdens een stop al wel achter de bus gaan plassen :-)

Uiteindelijk komen we na een busrit van 20u in Ayacucho aan en ontdek ik dat ik de naam van mijn hostel niet meer weet… . Dan maar op zoek naar internet om mijn e-mails te kunnen openen, van links naar recht gestuurd, gesloten internetcafés, … maar na een klein uur ontdekte ik de naam van de hostel en nam ik, bij gebrek aan een taxi, een mototaxi (met zo’n karretje achter). Die kerel reed als een zot en toen ik aan het dodelijk ongeval van Puno naar Cusco dacht, kreeg ik het helemaal warm. In de bocht vloog mijn rugzak bijna op straat en toen had ik er genoeg van: beleefd gevraagd of hij wat rustiger wil rijden maar hij antwoordt: ‘wil jij meer betalen?’, grr!

Wat was ik blij dat ik in de hostel aankwam! Ik ben nog even naar de stad geweest maar eigenlijk wilde ik enkel rusten, ook al was er een gratis avondtour langs de 33 kerken. Ik vraag mij ondertussen ook af waarom ik Semana Santa hier wilde beleven, eigenlijk weet ik er niks van en begrijp ik er ook niks van. Ik zie hier mensen bidden, zwarte Jezussen, mensen met een paars gewaad en een zwarte kap over hun hoofd, … en ik heb geen idee wat ik zie of moet zien! Wat zijn we weer goed geïnformeerd maar alleszins een ervaring rijker! :-)

Ah ja, Ayacucho blijkt, uitgezonderd overnachten, veel goedkoper dan Cusco, oef! Groenten & fruit kosten hier gemiddeld één derde van de prijs in Cusco. Ik kocht ook al mijn terug ticket voor zaterdag, deze keer bij een andere maatschappij, zij beweren op een 12u in Cusco te zijn, ik ben benieuwd maar sowieso alles is beter dan 20u.

Fotoalbums van locatie «Ayacucho»