Reisverhaal «Machu & Wyana Picchu @ Pueblo de Machu Picchu»

Zuid-Amerika | Peru | 0 Reacties 29 April 2014 - Laatste Aanpassing 30 April 2014

Machu & Wyana Picchu, wat een ervaring! Om mijn knie te sparen ging ik om 5u30 met de bus, i.p.v. een uurtje via trappen naar boven wandelen, naar de ingang van Machu Picchu. De gids wachtte ons daar om 6u op. Ik kon een goed uur van de uitleg meepikken, nadien moest ik naar de ingang van Wyana Picchu gezien ik daar tussen 7 en 8u binnen verwacht werd. Er mogen per dag 2x 200 mensen Wyana Picchu bezoeken terwijl zo'n 3000 à 4000 mensen per dag Machu Picchu bezoeken, de kaartjes zijn dan ook gegeerd. Wyana Picchu is de hoge top die je op de achtergrond van de foto's ziet. Toen ik de berg zag, heb ik getwijfeld om naar boven te gaan, zó steil en zó hoog! Het is vooral met de papa in het achterhoofd dat ik het er toch op gewaagd heb, hij zou zeggen: 'als je er dan toch bent én je hebt een inkomkaart...' dus vol goede moed begon ik aan het avontuur.... Eerst afdalen, best frustrerend als je weet dat je nadien dat stuk terug naar boven moet klauteren :-) Klauteren is echt het goede woord, er zijn 'trappen' maar deze zijn zo ongelijk, hoog, smal, glad en/of steil dat ze weinig helpend zijn, gelukkig is er hier en daar een touw voorzien. Het was echt 90 minuten afzien en gelukkig was enkel het eerste stuk in de volle zon. Op een bepaald moment had ik er echt genoeg van, mijn knie deed pijn en ik was ineens terug heel boos om het overlijden van onze papa, ik heb daar dan maar wat lopen snotteren :-) Tot ik door had dat het mij ook niet meteen zou verder helpen, mij herpakt en verder tot aan de top gekropen, door en over de rotsen. Eens boven was er een adembenemend uitzicht! Het was zeker de moeite waard maar 'just once in a lifetime' :-) Daar ik beneden er bewust voor koos om alleen naar boven te gaan, koos ik er boven voor om in een groep naar beneden te gaan, de afdaling was best angstaanjagend. Ik ontmoette een Italiaans koppel en wat Brazilianen. Gelukkig waren alle vrouwen even 'bang' om naar beneden te gaan! We gingen dus traag en sommigen op hun achterwerk naar beneden :-) Al moesten we ons best haasten want je moest in principe voor 10u Wayna Picchu terug verlaten, wij deden dat een half uurtje later :-)

Normaal mag je in Machu Picchu niet eten of drinken (er is ook geen toilet) maar ik zocht toch een rustig plaatsje om mijn lunch op te eten alvorens Machu Picchu verder te verkennen :-) Een bewaker 'betrapte' mij maar nadat ik zei dat ik net van Wayna Picchu kwam, mocht ik rustig verder eten, gelukkig! Je kan Machu Picchu wel de hele dag binnen & buiten maar ik had weinig zin om al de trappen een keertje extra te doen.

Ik overnachtte 2 nachten in Aguas Calientes zodat ik de hele dag tijd had, vele mensen overnachten er echter maar één nacht wat er voor zorgt dat zij tijdig terug moeten en het vanaf 11u opvallend 'rustiger' is, ideaal! Ik verkende op mijn gemakje Machu Picchu, ging regelmatig zitten om van het uitzicht te genieten en om de lama's bezig te zien. Ik zag elk hoekje wel minstens één keer en wandelde al de mogelijke routes, weer met onze papa in mijn gedachten. Hij vond de Inca's zo boeiend en zou dit een geweldige dag gevonden hebben! Ik moest dus wel voor twee kijken, rondlopen en genieten :-)

Tegen 15u had ik het echter wel gezien en nam ik de bus terug, ik wilde immers ook naar de Thermen gaan :-) Dat had ik wel verdiend na zo'n dagje! Ik was wel een beetje teleurgesteld, het leken niet echt natuurlijke warm waterbaden, maar goed, ik genoot er evenzeer van! Ik leerde er wat mensen kennen en dronk een pintje met hen :-) Nadien ging ik enkel nog uit eten en dook ik moe maar voldaan mijn bed in!

Dinsdag was ik best stijf en vooral mijn knie werkte tegen, daarom besloot ik om toch maar de 25US$ te betalen en met de trein naar Hidro-Electrica te gaan om aldaar de bus te nemen. Wat een hippe trein, inclusief een glazen dak en hostesses :-) De bus was iets minder luxe, we hobbelden zo'n 7u terug naar Cusco, geen lachertje! Ik was dan ook zeer blij om terug in Cusco te zijn en dook recht mijn bed mét donsdeken in :-)

Vandaag (woensdag) is een rustdagje: wasserij, blog, foto's uploaden, ... . Vanavond om 21u neem ik de bus naar Puerto Maldonado (+/-10u), van daaruit zal ik morgen ochtend voor 4d/3n verder naar de jungle reizen. Is het nodig te zeggen dat ik enthousiast ben? :-) Eindelijk nog eens wat wildlife spotten!!

Last minute: ik vertrek dan dadelijk toch naar Puerto Maldonado. De mijnwerkers staken en blokkeren de weg terug maar de politie is er ook dus normaal geraken we er wel door. Samen met twee andere meiden nemen we het risico en vertrekken we, ik wil te graag gaan! Ik zou er reuze otters kunnen zien :-) Dat zag ik nog nooit in het wild! Normaal ben ik van morgen ochtend tot zondag namiddag in de jungle en dus niet bereikbaar.

We gaan proberen om zondag namiddag meteen een bus te nemen, het is veiliger om in daglicht uit Puerto Maldonado te kunnen vertrekken. Lukt ons dat niet, dan nemen we toch 's avonds de bus en hopen we er weer door te geraken. Ik ben dus ofwel zondag nacht ofwel maandag ochtend terug in Cusco!

Eén voordeel: veel minder reizigers in the bush! Me like! :-) Dus no worries, ik ga er van genieten! :-)

Fotoalbums van locatie «Pueblo de Machu Picchu»

Pueblo de Machu Picchu (107)