Reisverhaal «Sightseeing @ Cuzco»

Zuid-Amerika | Peru | 0 Reacties 16 April 2014 - Laatste Aanpassing 18 April 2014

Cusco, het vroegere Rijk der Inca’s! Als je wil, kan je er dagelijks ruïnes bezoeken… . Ik verblijf trouwens samen met Angela en Theresa in een super toffe hostel: Mama Simona! Goede bedden mét donsdeken (zalig!) & wordt dagelijks opgemaakt, lekker ontbijt en propere badkamers.

Samen met de dames besloot ik dat we ook wel eens iets anders dan ruïnes wilden zien :-) Op vrijdag gingen we naar de Salineras en Maras – Moray. Onderweg stopten we in een plaats waar traditionele dames wol wassen, kleuren en verwerken tot prachtige sjaals, tassen, tafellopers, … . Boeiend om te zien maar best prijzig en nog steeds een volle rugzak dus voor mij geen souvenir :-)

We reden door naar de Salineras, een gigantische zoutvlakte in een vallei. Helemaal anders dan de zoutvlakten in Uyuni – Bolivia die vlak is. De Salineras bestaan uit terrassen en worden constant door water vanuit de bergen bevloeid. De kleur varieert van bruin tot stralend wit.

Nadien bezochten we Maras – Moray, een plaats waar de Inca’s experimenteerden met gewassen. Cirkelvormige ‘ruïnes’, gewassen werden op deze hoogte geteeld waar zij het best groeiden. Hoe dieper in de vallei, hoe warmer natuurlijk. Vrijdag ervaarden we meteen dat je ook in Cusco 4 seizoenen op een dag kan hebben: gaande van verbranden in de zon tot kletsnat in de regen lopen :-)

Zaterdag was een rustdagje en meteen de laatste dag met Angela, zij vertrok zondag ochtend voor de Salkantay trail (5d-4n) richting Machu Picchu. We shopten wat, genoten bij Starbucks, verkenden de markten & Cusco en we sloten de dag af met een lekker etentje. Uiteindelijk boekte ik twee trips, een jungle trip voor 4d-3n (Puerto Maldonado) en Machu Picchu & Hyana Picchu by car voor 3d-2n. Ik heb even getwijfeld om de Inca trail te doen maar besliste om dit niet te doen: 1. ik blijf het moeilijk vinden om +4000m te wandelen, 2. mijn knie kan nog steeds rust gebruiken, 3. best een prijzige toer, 4. voor dat geld vertoef ik liever in de jungle om wildlife te spotten :-) en 5. het uiteindelijke doel Machu Picchu zal ik bezoeken, wel met een bus want ook de trein is echt duur en ik heb de kans om ook Hyana Picchu te verkennen!

Zondag bezocht ik met Theresa Valle Sagrado, een vallei bekend om de ruïnes van Pisaq: deels religieus, deels agricultuur met de terrassen. Een vreemd detail: de Inca’s begroeven overledenen in de gaten in de bergen maar deze lichamen blijken bijna allemaal verdwenen te zijn. Ik vond de vallei mooier om zien dan de ruïnes. Het was ook best wel bewolkt en op de top van de ruïne waaiden we bijna weg :-)

Nadien reden we door typische dorpjes en lunchten we, voor mij iets te toeristisch maar goed dat hoort bij ‘tours’ vermoed ik :-) Daarna bezochten we de ruïnes van Ollantaytambo, indrukwekkender dan de vorige. Deze ruïnes dienden vooral als voedselopslagplaats, omwille van de ligging kon voedsel er langer bewaard worden.

Als laatste stopten we bij een kerk in Chincharon, wederom een kerk die bovenop een tempel van de Inca’s is gezet met als doel: bekeren. Ik kan mij nog steeds niet in dit idee vinden ;-)

Vanaf maandag volgde Theresa Spaanse les en trok ik er vooral op mijn eentje op uit. Ik haalde mijn postpakketjes op, altijd leuk én lekker :-) Dankjewel Silvia & co en Annemie! Ik ging naar de Processie kijken, Jezus is hier zwart :-) ’s Middags was de drukte nog ‘gezellig’, ’s avonds wist ik niet goed wat mij overkwam. Ik hou sowieso al niet van drukte dus zocht ik (dacht ik) een rustig plaatsje uit. Allemaal goed & wel tot Jezus passeerde, de politie de druk van de massa niet meer aankon en ik ineens vooruit ging zonder te wandelen… . Wetende dat ik hier ‘groot’ ben, er veel kinderen en moeders met kinderen op de rug tussen stonden… . Er was geen ontkomen aan, een vreemde ervaring! Gelukkig ‘ging’ Jezus een 100m verder de kerk in en stopte de massa. Na veel wringen én vloeken (in de Processie) kon ik na een tijdje terug zelfstandig wandelen. Ik had er meteen mijn buik van vol en wandelde rustig naar de hostel :-)

Dinsdag slenterde ik wat rond om foto’s te maken. ’s Avonds leerde ik de hostel een groep Argentijnen kennen, altijd leuk! We dronken wat wijn, gingen op stap en beleefden een zalige avond/nacht tot we ’s morgens ontdekte dat al onze jassen gestolen waren, incl. mijn vest en een camera van één van de mannen. Dan maar al bibberend en met een taxi terug naar de hostel :-) Niet leuk maar dat leert mij dat ik mij toch niet te veilig mag voelen! Best wel vloeken want het was een nieuwe jas maar goed, het kon erger :-)

Woensdag een gigantische kater, ik vermoed dat de hoogte er een schepje bovenop doet! Na een 2 uurtjes slapen: rugzak inladen, douchen en check out, dat valt niet mee! Gelukkig waren de Argentijnen gastvrij en heb ik nadien bij hen tot een uur of 2 geslapen. Daarna zijn we samen gaan lunchen en ging ik op zoek naar een nieuwe jas. Niet gevonden wat ik wil, dan maar als alternatief een fatsoenlijke regenjas gekocht: veel te duur én fel blauw, zou ik in België nooit kopen maar goed, ik doe hier zoveel wat ik thuis niet doe :-) en ik heb ’s avonds echt wel een jas nodig.

Met kleine oogjes, zware kop en toch wel wat tegenzin, neem ik om 19u de bus naar Ayacucho. Ik hoop dat ik min. 18u boemelbus én onverharde weg aankan! Eens levend aangekomen, geef ik een seintje :-)

Enkele weetjes:

* 1€ = +/- 3,85 soles

* Vooral eten is gemakkelijk 2 à 3 duurder dan in Bolivia, zo kost een avocado hier makkelijk 1€, een empanada 1,50€ en als je gaat uiteten betaal je +/- 8€ voor een hoofdschotel

* Dit wil zeggen dat we meestal terug zelf koken!

* Voor een liter fles bier op café betaal je makkelijk 5€

* Verzorgingsproducten (shampoo, bodylotion, …) zijn duurder dan in België (en net nu is alles op natuurlijk)

* Peruanen zijn veel vriendelijk en toegankelijker dan Bolivianen, een verademing :-)

* In de kleinere dorpen ligt er mogelijks nog meer afval dan in Bolivia, ook Peruanen gooien alles gewoon, door het raam, op straat… .

* De straathonden zien er vrij goed uit, ik zag ook al een Basset (met baasje) lopen, altijd fijn!

* Ook hier voel ik mij erg veilig :-)

Fotoalbums van locatie «Cuzco»