Reisverhaal «Flores en Komodo Islands»

Onze Indonesië Reis | Indonesië | 3 Reacties 26 Juli 2018 - Laatste Aanpassing 04 Augustus 2018

Labuan Bajo : 26 juli - 29 juli 2018

Onze reisdag ziet er als volgt uit: vertrek om 8u uit ons huis, eerste keer 3 uur vertraging naar Denpasar, om daar nog eens 4 uur vertraging naar Labuan Bajo te hebben. We trekken het ons niet aan, maar spelen een beetje de zieligaards en bekomen een plaatsje in de lounge: feest voor Gust en Rosa - een computer en een buffet, hoera de vertragingen! We komen aan in Labuan Bajo rond 20.30u en gaan snel nog iets (niet lekker) eten.

S Anderendaags verkennen we het stadje, klein en vooral gericht op toeristen want je vindt er eigenlijk heel weinig warungs, maar eerder westers eten. Leuke vismarkt en ook hier zijn ze bezig met grootste bouwprojecten: een dijk die zeer modern zal zijn, een megagroot hotel aan de haven. De kleine huisjes van de locale bevolking staan er nog, maar ook hier is het duidelijk dat dit niet meer voor lang zal zijn.

De dag erop besluiten we met scooters de bergen in te rijden naar de watervallen Cunca Wulang. Een drukke weg in het begin, waar het verkeer snel mindert hoe verder we gaan, mooie zichten vanuit de bergen. Met veel respect denken we aan Piet en Dominique die dit alles met de fiets hebben gedaan, er zitten toch wel behoorlijk pittige hellingen tussen!!

De laatste 3 km naar de watervallen is een aaneenschakeling van keien, putten, aarde, heel steil! We zijn blij als we er aankomen.

Een locale gids brengt ons naar de kloof, waar je in mag springen om dan verder naar de waterval te zwemmen. Een aangename afkoeling, de kloof en watervallen hebben geen waaaw effect. Op de terugweg stoppen we in een warung, waar we geen keuze hebben en een heerlijke “mie goreng” voorgeschoteld krijgen.

S avonds blij weerzien met Koen, Katja en Ayko waarmee we de volgende 3 dagen de Komodo trip zullen doen.

Komodo Islands : 29 juli - 31 juli 2018

We worden opgehaald om 7.30u en naar de haven gebracht. Flores XP Komodo verwelkomt ons. Naast Koen , Katja en Ayko, is er nog 1 familie die ons vergezelt op de boot: Teresa en John en 2 kinderen William en Ruben, die wonen eveneens in Singapore. Een gids en een crew van 5 zal ons begeleiden de komende 3 dagen.

We varen uit en iedereen vindt algauw een plaatsje op de boot: overdekt dek achteraan, dek vooraan met poefkes of gewoon de “gelijkvloers” waar een grote tafel staat gedekt met licht ontbijt. We stoppen op 2 snorkelplaatsen, de gids ziet een haai, wij niet. De bagage wordt afgezet op het pirateneiland, dat er veelbelovend uitziet! Lekkere warme lunch op de boot, daarna terug het water in waar we veel grote schildpadden spotten, ze naar boven zien zwemmen om even lucht te happen.

Rond 15h komen we aan op ons eiland: 10 houten hutjes en een restaurant, alles in het teken van piraten, verder een wit strand, azuurbauw water en een pier. Verder niets, alleen natuur en nog eens natuur. Een Duitser heeft dit concept gestart een aantal jaar terug, heeft zijn bemanning permanent op het eiland, organiseert eveneens duikcursussen en hijzelf reist op en af tussen dit eiland en Labuan Bajo... stress? Ongekend! We vragen ons toch wel weer af waar wij in het westen toch mee bezig zijn en of we in staat zouden zijn om op die manier te leven.

Het wordt puur genieten, bijpraten met Koen en Katja, pintje pakken en een perfecte zonsondergang, waarbij een achterliggende actieve vulkaan zichtbaar wordt in de verte door de opgelichte hemel.

S Anderendaags worden we verwacht om 6 u op te staan om om 7 u te vertrekken, uiteindelijk zitten we om 8 u op de boot, richting Komodo island. Daar leven de Komodo varanen, ze kunnen echter niet garanderen dat we er te zien krijgen. Er zijn er een 1000tal op het eiland, het eiland is echter immens groot. Na een 2tal uur varen komen we aan, een groot cruise schip van P&O ligt in zee en sloepen brengen mensen op en af naar het eiland. Heel veel stalletjes met souvenirs, dus valt een beetje tegen, dit hadden we niet verwacht. Nog maar pas aangekomen, zien we al meteen een varaan languit op de grond liggen. Familiefoto? Nee toch, maar we laten ons toch verleiden.. de gids heeft het duidelijk nog gedaan. We maken een wandeling op het eiland, en zien in totaal een 10 tal varanen bij de waterput. Indrukwekkende beesten, ze ruiken 5 km ver door hun tong uit te steken. 1 beet is voldoende om zijn prooi te doden, het dier rent dan nog weg, leeft nog even maar door het sterk ontwikkelde reukorgaan hoeft de varaan slechts het dier te volgen.

Daarna vertrekken we naar pink beach, een strand met roze uitstraling door aangespoeld en verbrijzeld koraal. Mooi! Je kan hier snorkelen vanaf het strand, de zee is woelig maar het koraal is mooi!

We doen eveneens een aantal andere snorkelplaatsen aan, we zouden er uren kunnen naar blijven kijken, want telkens als we denken alles gezien te hebben, zien we weer iets anders.

Rond 17h zijn we terug op het eiland.

Op dag 3 zien we mantas: top on the bill! Zeer gracieuze dieren, ze komen samen op een punt waar sterke stroming is, zwemmen tegen de stroom in om zich te laten reinigen voor parasieten die op hen leven. We moeten dus snel zijn, gezien de stroming zo hard is dat we onvermijdelijk worden meegevoerd met de stroom mee. Ze kunnen 1,5m tot 3 m groot zijn. De sloep dropt ons en pikt ons op eens we afgedreven zijn, om ons een paar keer opnieuw te droppen zodra ze mantas zien. Zalig! De volgende snorkelspot tart ook elke verbeelding: je kan de koralen zelfs op een foto vanaf het eiland door het water zien. Een manta passeert daar toevallig, dit keer met de stroom mee dus we kunnen die volgen! We zijn allemaal wild enthousiast en niet uit het water te slaan. Zelfs Koen die je niet in het water krijgt, trekt een zwemvest aan en dobbert op veilige afstand van het strand. Na een verkwikkende lunch, gaan we verder naar Rinca Island, met de bedoeling nog meer varanen te zien. Het is meteen een volledig andere beleving: bijna geen toeristen, geen stalletjes, gewoon natuur. We zien hier 3 varanen, waarvan eentje haar nest bewaakt, waar ze binnen een maand haar eieren zal leggen. Van een 30 tal eieren die ze zal leggen, komt slechts 20% uit na 6 à 9 maanden. De moeder blijft echter maar 2 maand in t nest, dus eens de kleine varaantjes uitkomen, staan ze er helemaal alleen voor. Ze klimmen in een boom en proberen te overleven en voeden zich met insecten. Gezien de moeders ook niet weten welke kleintjes van hun zijn, zitten ze er niet mee in om kleine varanen op te eten. Rare beesten... plots spot Benoit nog een raar beest: een “spitting cobra” passeert het pad. Duidelijk zichtbaar , maar we laten het beestje gauw passeren.

Daarna varen we verder naar een mangrove bos, midden in de zee, waar “flying foxes” (een soort grote vleermuizen) zich overdag schuilhouden, om na zonsondergang massaal uit te vliegen naar Labuan Bajo. Wat een schouwspel: een knalrode hemel en daar komt de eerste vleermuis, snel gevolgd door duizenden anderen, ze komen van overal uit de bomen vandaan! Zalige afsluiter voor deze fantastische en onvergetelijke trip, vele mooie beelden staan op ons netvlies gebrand.

Om 20u komen we aan in Labuan Bajo, gaan snel iets eten, en zeer voldaan gaan we slapen.

Labuan Bajo : 31 juli - 2 aug 2018

We hebben nog 1 volle dag vooraleer we dit hoofdstuk afsluiten en verder vliegen naar Sulawesi. Het wordt vooral een dag van slapen, koffietje drinken, was binnen brengen, beetje shoppen (“you go sopping?”) - hoogtepuntje: Benoit vindt eindelijk een nieuwe pet, en neemt afscheid van zijn oud exemplaar die nu toch wel helemaal uit elkaar valt! We spreken af met Koen Katja en Ayko voor een laatste dineetje in Tree Top restaurant - in Singapore eind augustus zien we elkaar terug.

Fotoalbums van Indonesië

Indonesia trip (155)

15 Juni 2018 | Onze Indonesië Reis | Indonesië | Laatste Aanpassing 15 Juni 2018

• 258CD72D-E6BB-4AEA-AF27-9075999DFA25
  • Gili Air
  • 90A54B52-F2CA-400A-A383-765461AE5616
  • 38D26B78-CD4C-4195-9A18-B35F5114200D

DoPi Prachtige belevenissen... Wij herinneren ons dat we Rinca bezocht hebben en niet Komodo vanwege toeristisch gedoe ... Erg geïnteresseerd naar Sulawesi groetjes... Geplaatst op 05 Augustus 2018
Dominique Dankjewel voor een alweer heel leuk reisverslag en prachtige foto's...allemaal om van te watertanden hoor! Piet en ik hebben inderdaad al menig bergjes beklommen en Flores zit in ons geheugen gegrift als ferm bergachtig en ook 'behoorlijk' warm...hihi. In Sulawesi zijn we nog niet geweest, maar staat wel nog op ons verlanglijstje. Heel veel groetjes en blijf ons verder op de hoogte houden! Geplaatst op 04 Augustus 2018
Koen “... dobbert op veilige afstand van het strand.” Het leek mij eerder dat ik machteloos afdreef richting Flores zee. Geplaatst op 04 Augustus 2018