Reisverhaal «Gili Air en Lombok»

Onze Indonesië Reis | Indonesië | 2 Reacties 09 Juli 2018 - Laatste Aanpassing 26 Juli 2018

09 jul 2018 - 11 juli 2018. : Gili Air

Gezien het snorkelen ons zo goed bevalt, gaan we toch de Gili eilanden verkennen, nochtans eerder niet voorzien. Een speedboot brengt ons in een uur over een niet bepaald kalme zee naar Gili.

Men rijdt hier enkel met paard en kar, fiets of elektrische brommer... wat een rust. Toeristisch uitgebaat weliswaar, maar ver van volgebouwd.

Enthousisat willen we gauw snorkelen, maar laagwater zorgt ervoor dat we zeker 30 min ploeteren in het water, zeeëgels ontwijkend, om vast te stellen dat t niet te doen is. Bootje boeken voor de dag erop, waarbij 4 snorkelplaatsen worden bezocht, lijkt ons een beter plan.  Lekker far niente en genieten van prachtige zonsodergang!

De dag erop varen we uit en wat we te zien krijgen, is ronduit fantastisch: een zeer sierlijke rog, grote zeeschildpadden en 1000 nemo’s..... (had ik maar mijn nemo shortje aan...), zalig gekleurde vissen en mooi gekleurde koraalriffen... uren zou je kunnen doorzwemmen!

We genieten van de laatste uurtjes strand, want morgen trekken we de bergen in. Misschien nog de wedstrijd België Frankrijk gaan bekijken, er staat een groot scherm in de buurt..(als we spontaan wakker worden). In alle geval, geniet er allemaal van !!!!

11 juli - 12 juli 2018. Senaru

Na korte bootreis worden we opgepikt door chauffeur die ons naar Senaru brengt. Lombok al meteen anders dan Bali: heel veel moskeeën!!!! We komen aan in onze bed en breakfast: twee kamers bij mensen thuis. Algauw beginnen we te verbouwen: matrassen in 1 kamer, want veel te veel lawaai in kamer 1, 2 muskietennetten want muggen bij de vleet. Gust herstelt van buikpijn dus het wordt een zeer rustige dag, we checken met welke organisatie we de bergen in kunnen. We eten bij de mensen thuis, de beste curry tot nog toe!

Geen goede nacht, we staan vroeg op en gaan de watervallen gaan bezoeken. Gust is gelukkig beter en we kunnen onze trekking vastleggen voor de dag erop. Na een lunch bij The Lighthouse zijn we zo onder de indruk van de plaats en de rust en uiteindelijk kunnen we een kamer bemachtigen zodat we niet meer in de drukte hoeven te slapen. Trekking wordt geboekt , miserie met de bankkaarten maar uiteindelijk lukt alles na veel vijfen en zessen.

13 -15 juli 2018 Mount Rinjani

We worden wakker na een zalige nacht slaap in alle rust en gaan ontbijten om 6.30u. Volledig klaar om 7.10u voor de start van de 3-daagse beklimming van de vulkaan Rinjani.

Gids en 3 dragers gaan met ons mee, want beklimming mag je niet op eigen initiatief doen.

We stappen 3.30h door regenwoud en worden verwend met een warme maaltijd om 10.30u. Mooie natuur, nog 2 u stappen vooraleer we het regenwoud uit zijn. Zoals op alle bergen verandert de vegetatie snel. Het stuk voorbij het regenwoud is best wel pittig: heel steil omhoog, los zand waardoor je weinig grip hebt. Het gaat zo door voor 1,5 tot 2 h. Onze trekpaardjes lopen gans de weg op kop, ze zijn duidelijk in hun element. We komen aan op de kraterrand om 14.45h, dus 7,5h onderweg. Prachtig zicht op het meer in de krater en een tweede krater in de krater.

Onze tenten staan klaar, heerlijk rustig, we zullen ongetwijfeld goed slapen straks. We krijgen een lekkere curry geserveerd. De zonsondergang is verbluffend, er zijn bij momenten zelfs schijnsels groen te bespeuren. Tegen 20h liggen we allemaal in bed, er valt ook helemaal niets te beleven met uitzondering van een hemel vol sterren. Thermisch ondergoed , fleece truien en laagjes Tshirts gaan aan want het wordt berekoud (5 tot 10 graden).

S anderendaags trekken we verder, en zakken af naar het meer en de warmwaterbronnen die in de vulkaan zijn ontstaan. De bronnen doen ferm veel deugd aan de spieren! Na de lunch stappen we verder naar de kam aan de andere kant van de vulkaan, 3 u klimmen om u tegen te zeggen!! Even overwogen om een “Marleentje” te doen, maar gelukkig tweede adem gevonden. We horen Rosa nog even zeggen in de verte “ocharme mama en papa”, terwijl ze samen met Gust gezwind de berg opgaat! Het was echt loodzwaar! Respect voor de dragers die 32 kg meedragen en op hun flipflops of zelfs soms op blote voeten hetzelfde traject afleggen. Onderweg eveneens een zieke tegengekomen die ze in een laken aan bamboestokken hangen en zo verder naar beneden brengen.

Rond 14 u komen we boven, tijd voor platte rust en een spelleke kaart want ook hier valt verder niets meer te beleven.

Dag 3 dalen we af naar de vallei Sembulan, het eerste stuk steil naar beneden en heel veel opwaaiend stof. Wij zijn vuil van kop tot tern. Het is een  lang en mooi traject, niet te zwaar en de Sembulan vallei is heel vruchtbaar.  Rond de middag komen we aan, met de taxi gaan we naar Tetebatu.

15 juli - 18 juli 2018: Tetebatu

En rit van 2,5 u door bergwegen, we hebben jammer genoeg geen zicht want het regent en het is mistig. We zien heel veel apen onderweg en een dicht regenwoud. Als we in Tetebatu aankomen regent het nog steeds, niet erg  want we hebben niet meer veel fut. Het verblijf Sama Sama is heel tof: twee hutjes met balkon en hangmat in een mooie tuin. We doen het rustig aan en eten ter plaatse.

s Anderendaags gaan we met een lokale gids op wandel in de omgeving: we zien vanilleplanten, nootmuskaatboom, tabaksplanten, koffieplanten, cacaoplanten en nog veel meer. Zeer interessant! Tetebatu heeft ook een apenbos, voor de verandering zwarte grote apen.

De dag nadien beslissen we scooters te huren en gaan een lokale markt bezoeken, eveneens een Sasak dorp waar ze mandjes en allerlei soorten handwerk maken van bamboe.  De vrouw des huizes maakt in een handomdraai een bamboe ring en mini mandje. Die momenten zijn de ideale gelegenheid om vragen te stellen over lokale gewoontes.

18 juli - 26 juli 2018:  Kuta Lombok

Er rest ons nog 8 dagen op Lombok, die we in het zuiden doorbrengen . We hebben een fantastisch huis gevonden in de middle of nowhere, dus we kunnen van hieruit rustig de tijd nemen om de omgeving te verkennen.

De moskeeën weerklinken hier ook, maar we geraken eraan gewend en vallen meestal terug in slaap na 5.30u.

Ons 8 daags verblijf in Kuta heeft een paar constanten : scooters, surfen, strand en rust! Zonder scooters kan je werkelijk niets beginnen. Kuta zelf is best gezellig: een stadje in volle ontwikkeling, de milk bars, restaurants en verblijven schieten uit de grond, blijkbaar allemaal ontwikkeld tijdens de laatste zes maanden. Lombok staat als prioriteit 2 voor de regering als te ontwikkelen gebied. Ze verwachten duidelijk veel volk, want sommige nieuw aangelegde wegen voorzien meerdere rijvakken, op dit moment overkill. Novotel, Club Med en dergelijke zijn druk bezig met resorts te bouwen, dus binnen de kortste keren ziet het zuiden van Lombok er helemaal anders uit....we zijn nog net op tijd!!!! En kunnen ondertussen al genieten van goede wegen.

We komen om te surfen dus we beginnen er snel aan: we scooteren naar Selong Belanak, waar we de golven zouden moeten vinden voor beginnende surfers. Toeval wil dat de golven de eerste surfdag al abnormaal groot zijn. We starten op een ietwat afgeschermd deel van de zee en vinden het direct de MAX. We slagen er ook alle vier in om toch een paar golven te pakken. Zalig om iets te starten met 4 samen zonder dat iemand van ons het al kan! We surfen om de twee dagen en het wordt steeds leuker. De golven zijn bij momenten immens groot, en ikzelf heb het precies niet altijd door, gezien je met je hoofd naar t strand kijkt. “Sister sister, get off your board NOW and dive”. Een megagolf was vlakbij en gelukkig net op tijd van het board... de kracht van de golven is immens! Op woensdag gaan we nog een laatste keertje, bij aankomst zien we t een en t ander: een halve meter zand weggespoeld, alle ligzetels staan opgeborgen onder de hutjes en de golven zijn metershoog! Machtig schouwspel, we wandelen aan de rand van het strand en staan vol bewondering voor moeder natuur! Later in de namiddag zwakken de golven iets af, de zee is nog te ruig voor surfers, maar met een body board is het ideaal: zalig meegaan op de grote golven!

De dagen waarop we niet surfen, verkennen we de streek en de stranden, met de scooters komen we overal: het strand Tanjung Aan, prachtig wit strand, mooi azuurblauw water. Andere stranden vallen tegen omdat er veel plastiek in het water drijft, voordeel is dat we even snel weg zijn als we gekomen zijn. We bezoeken ook Gerupuk, een klein vissersstadje waar ook daar een zalig nieuwe milkbar net 12 dagen open is. De heerlijkste muesli bowl tot nog toe! Ook in Gerupuk krijgen we verse vis voorgeschoteld, Benoit heeft een neus voor lekkere restaurantjes! De bazin haar man is de visser van dienst,  ze laat ons zien wat we op ons bord zullen krijgen en inderdaad de vis is overheerlijk! Beetje rondkuieren en later op de dag gaan we nog een door water uitgehouwen rots bekijken die net op een gezicht lijkt. Het is een tijdje geleden, maar alweer een prachtige zonsondergang en en heel mooi uitzicht over de kustlijn van Lombok vanaf Bukit Merese.

Het is een week van volop genieten in een perfecte locatie, met lekkere eetgelegenheden (de Italianen kunnen nog iets leren van de pizza hier ...), het surfen die heel erg in de smaak valt, de batterijen zijn terug opgeladen en we zijn terug klaar voor nieuwe avonturen!

Op donderdag vertrekken we naar Flores, Labuan Bajo,  Bye Bye Lombok, het was een super  mooie ervaring!

Fotoalbums van Indonesië

Indonesia trip (155)

15 Juni 2018 | Onze Indonesië Reis | Indonesië | Laatste Aanpassing 15 Juni 2018

• 0A4C0634-5FB7-41E7-A4C0-6586E29C9CF2
  • 617C82A3-FFDE-42CD-A558-7A1C9BE16125
  • F0629A59-A8E6-4E57-8BDF-7B065CA38034
  • AFBA48DA-35F0-41BF-9971-26BF96B4467A

DoPi Super jullie avonturen... De volgende keer met de fiets bergje op en af es proberen, ook een aanrader;-)... genieten maar en blijf ons maar verder entertainen met verhalen en foto's.... groetjes Geplaatst op 26 Juli 2018
De Maertelaere Wauw! klinkt allemaal super! Ben idd eens aan het piepen tussen mijn foto's van 13 jaar geleden :) Herkenbaar allemaal! Blijf genieten! Groetjes van de Brugse duiveltjes! We are Belgium! Geplaatst op 10 Juli 2018