Reisverhaal «Makassar en Toraja»

Onze Indonesië Reis | Indonesië | 2 Reacties 02 Augustus 2018 - Laatste Aanpassing 14 Augustus 2018

2 augustus -  3 augustus 2018: Makassar

Op 2 augustus nemen we s middags de vlucht van Flores naar Bali en van Bali naar Sulawesi,  Eerste vlucht lijkt initieel niet te kunnen opstijgen omwille van teveel wind. Gelukkig hebben we deze keer niet veel vertraging, en komen we netjes aan rond 19h in Makassar.

Reeds op de vlieghaven bij de bagage afhaling, valt ons op dat er bijna geen toeristen meer zijn.  Het doet wat vreemd aan. Zoals we eigenlijk ook verwacht hadden, worden we ondergedompeld in een nieuw avontuur. We zijn plots veel minder verstaanbaar in het Engels en de kinderen worden beschouwd als porselein:  mensen strelen hun wangen, foto links, foto rechts, beautiful... ze zijn echt een attractie op zich!!

We worden opgehaald door onze host Dodo, hij brengt ons naar zijn huis met twee eenvoudige maar propere kamers.  Snel iets eten om de hoek, om de dag af te sluiten.  s Anderendaags overrompelt Dodo ons met alle mogelijkheden en stelt voor om met een gids op stap te gaan. Het gaat ons allemaal wat te snel, en gezien we eigenlijk nog geen stad bezocht hebben in Indonesie, besluiten we om een dagje zelf de stad te verkennen.   Makassar is niet bijzonder, we bezoeken de haven, de vismarkt die de grootste van Indonesia is, en kuieren door straatjes - we bezoeken zelfs een shopping mall...   heerlijke dag!

s Anderendaags besluiten we naar Rammang Rammang te gaan, een uurtje rijden van Makassar.  Onze taxi heeft Dodo geregeld, maar er klopt iets niet:  een piepklein autootje, er zit een vrouw aan t stuur en nog iemand ernaast. De chauffeur spreekt geen Engels en de gids spreekt Engels en kan niet rijden, dus hebben ze besloten ons met 2 te begeleiden.  Wegens plaatsgebrek gaat de gids in de koffer zitten, en hup we zijn weg.  Rammang Rammang is een pareltje prachtige natuur... we varen door mangroves, naar een piepklein plaatsje waar een paar huisjes staan.  De rotsen die bestaan uit karst, zijn helemaal uitgehouwen door het water. Blijkbaar is dit plaatsje op Sulawesi, samen met Halong Bay in Vietnam de enige plaatsen waar dit gesteente gevonden kan worden.  Schitterend ook hoe de mensen hier leven: een hut en een beetje landerijen, helemaal geïsoleerd.   Prachtige uitstap!

s Avonds nemen we de nachtbus naar Toraja. Blijkt een zeer comfortabele bus te zijn, de zetels kunnen behoorlijk plat gelegd worden en we hebben allemaal geslapen!!

4 aug - 11 augustus: Toraja Rantepao

We komen aan zondagmorgen rond 6 u in Rantepao, alles is nog toe en verlaten en we hebben nog geen logies. Algauw worden we door gidsen aangesproken ‘where are you going sir?” We hebben even geen zin om na te denken wat we wanneer zullen doen, we willen koffie en ontbijt en logies zoeken. Er is toch 1 restaurant open, dus allen daarheen. We starten onze zoektocht en lopen door de straten, maar Rantepao lijkt behoorlijk volgeboekt. Er is nog wel plaats in een behoorlijk vieze homestay, niet echt wat we zien zitten. Gelukkig heeft Benoit al een beetje vooronderzoek gedaan op airbb, waar hij een huis had gevonden. We proberen de dame te bereiken (niet zo eenvoudig om telefoonnummers uit te wisselen via airbb) en slagen er uiteindelijk in af te spreken met haar familie aan de bank. We nemen een becak (brommer met karreke vooraan) en komen aan bij een huis die toch al paar weken onbewoond lijkt. Midden in een locale woonbuurt, t is niet zo proper maar we hebben niet veel keus en is beter dan wat we tot dan toe gezien hebben. Uiteindelijk blijven we 6 dagen in het huis, want haar familie komt poetsen zodat het best wel ok is. Rest van de dag verkennen we het stadje, koffiebarke gevonden waar we aan de praat geraken met Belgen die ons wat tips geven en de naam van een goeie gids.

De dag erna zijn we op stap met de gids, We huren zelf 2 brommers, de gids rijdt voor op zijn eigen brommer en laat ons de streek en de cultuur van de Torajas zien. We gaan kijken naar een begrafenisceremonie, wat niet echt in de smaak valt bij de kinderen: varkens zijn vastgebonden op bamboestokken en huilen heel hard, niet zo’n tof lawaai. Het slachten zelf van de dieren slaan we over. We bezoeken verschillende Torajadorpen en begraafplaatsen in rotsen. De overledenen worden eerst bij de familie thuis gehouden in een kist, ze slapen er zelfs nog bij, tot er voldoende geld is om een ceremonie te houden met offers van varkens en buffels. Er moeten voldoende buffels geslacht worden, zoniet kan de overledene niet begraven worden (het aantal hangt af van kaste). Een buffel kost algauw 10.000 tot 20.000 eur afhankelijk van kleur van ogen en vel: hoe bleker hoe duurder. Eens de ceremonie voorbij is, wordt de overledene begraven in de rotsen samen bij de rest van de familie. Vaak worden er houten poppen gemaakt van de overledene, waarvan de kleren zelfs soms vervangen worden. Offers van water, sigaretten of andere zaken worden gebracht aan het graf. Babies van max 3 dagen oud worden begraven in een babyboom, rechtopstaand, omdat ze geloven dat ze zo kunnen groeien.

Het mooie van de cultuur is dat je voelt dat het leeft, overal waar je komt. Heel bijzonder!

De dag nadien besluiten we zelf met brommers rond te rijden: we gaan naar de buffelmarkt, en rijden dan verder richting het noorden. De weg vinden blijkt niet eenvoudig en we geraken pas na de middag op mooie wegen in plaats van steeds op een drukke baan waar niets te zien is. De namiddag maakt goed wat de voormiddag niet bracht.

Op woensdag lassen we een rustdag in, we gaan koffie drinken in ons barke en komen per toeval terecht op een trouwfeest. We hebben geen keus, we moeten naar binnen en meevolgen - we worden verwelkomd als eregasten, nog meer fotos, binnenkort zijn we beroemd... als we er tussenuit willen glippen voor het eten, worden we toch weer naar binnen getrokken: we moeten en zullen blijven eten... t was lekker!

Daarna gaan we zwemmen in hotel L’hermitage en bereiden we het vervolg van de vakantie in ‘t noorden voor.

Op donderdag gaan we stappen, en volgen het advies van het toeristisch centrum. We krijgen een map van de streek en gaan naar het zogezegde beginpunt van de wandeling, van Bori tot Batatumungo is het plan. We vragen zeker 20 keer de weg, worden vervolgens een pad opgestuurd wat algauw overgaat in overgroeiing. Een locale heer loopt effen mee om de weg te wijzen, maar moet uiteindelijk zelf rechtsomkeer maken. We kunnen duidelijk niet verder, we staan in de middle of nowhere zonder transport. Het eerste beste huis waar een auto staat, gaat Benoit checken of ze ons met de wagen naar Batutamungo kunnen brengen. Uiteindelijk wordt er transport geregeld en zien we hoe ver dit wel is... te voet zou niet mogelijk zijn geweest. Info van toeristisch centrum en het kaartje moeten met korreltje zout genomen worden.

Batutamungo is prachtig gelegen, hoog in de bergen. Het is ondertussen middag, we lunchen en starten een tweede wandeling van “4km” bergaf naar Tikala. Mooie wandeling langs een bergweg, maar het blijft duren en duren en duren.... op ‘t eind van de dag zien we dat we 18 km gestapt hebben.... relatief die kms hier!! Het laatste stuk springen we in de laadbak van een truck tot in Rantepao. We worden nog getrakteerd op een heuse regenbui, de kways kunnen eens bovengehaald worden.

Op vrijdag gaan we wandelen in de buurt naar het uitkijkpunt en door rijstvelden. We gaan nog eens zwemmen, heel kort want het regent terug. We spelen partijtje pool.

Zaterdag  beklimmen we de berg vanuit Batutamungo, mooie tocht omhoog, wel beetje glad. In de namiddag  gaan de jongens naar de kapper- 100den foto’s om uit te kiezen, dat moet lukken!

We gaan nog lekker eten en maken ons klaar voor de nachtbus terug naar Makassar, om daarna te vliegen naar Manado in het noorden. Dit spaart ons een trip van 3 dagen in de auto.

Fotoalbums van Indonesië

Indonesia trip (155)

15 Juni 2018 | Onze Indonesië Reis | Indonesië | Laatste Aanpassing 15 Juni 2018

• C01752BE-F1E7-4B52-83A1-5A5715918786
  • kuching. Victor
  • 15CAB92E-C997-44E9-9E0F-DD75D0A28AB7
  • 49702C5C-FBCD-416F-80F5-CA4B399BE3CE

Leen Schit-ter-end!!! Echt geweldige foto's ook! Geniet er dubbel en dik van de komende weten!! XXX Geplaatst op 16 Augustus 2018
DoPi Whaaaaw wat een belevenissen en mooie verhalen ... jullie zijn zelf een attractie met 2 blonde kinderen... blijf genieten want deze reis zal voor de rest van jullie leven in het geheugen gegrift zijn! Nou, toppie! Geplaatst op 15 Augustus 2018