Reisverhaal «Van Kazachstan tot in Turkije»

bestemming Mongolië | Kazachstan | 2 Reacties 27 Augustus 2011 - Laatste Aanpassing 27 Augustus 2011

Merhaba!

Jaja, we zitten al in Turkije. België komt beetje bij beetje dichterbij. Maar we hebben geen haast, nog een maand volop genieten van het onderweg zijn.

Sinds het laatste verslag hebben we weer wat kilometers achter de rug. Van Kazachstan zijn we met de ferry naar Azerbeidjan gegaan. Het was even spannend, ons visum was nog maar 5 dagen geldig en we wisten niet wanneer de boot zou vertrekken. Niemand wist wanneer de boot zou vertrekken. Misschien morgen, misschien ook niet... “Maybe” was het woord dat in elke zin terugkwam. Het zou 1 dag wachten kunnen zijn of 10. Maar, we hebben weer chance gehad. De haven van Aktau heeft blijkbaar “ne fixer”, iemand die weet waar je moet zijn in de grote chaos van gebouwen en officiële diensten, en die zijn we toevallig tegen het lijf gelopen. De juiste man 5 euro toestoppen was al wat nodig was om 2 dagen later op de ferry te zitten. Uiteindelijk konden we om 2u 's nachts inschepen. Daar werden we hartelijk ontvangen door een stomdronken bemanning. Niet erg dus dat we pas de volgende ochtend om 10u van wal gegaan zijn.

Op voorhand waren we door andere reizigers gewaarschuwd voor de vreselijke oversteek: walgelijk eten, vlooien in de bedden, een toilet dat u doet wensen voor constipatie, ... en we moeten toegeven dat dit niet ongegrond was. Maar, voor ons werd het een heel ander verhaal. We hadden mooi weer en het gezelschap was schitterend: toffe truckers en een Azerbeidjaanse bemanning die heel sympathiek bleek te zijn in nuchtere toestand. Omdat het zo'n mooi weer was werd er een kuip op het dek gevuld met zeewater waardoor onze ferry de allures kreeg van een cruiseschip: zwemmen aan boord en daarna wat opdrogen op het dek, daarna wat kijken naar de zeehonden en wat rusten in de kajuit. Heerlijk!

Aangekomen in Azerbeidjan was het weer het superleuke bureaucratische gedoe. Het heeft zo'n 5u geduurd voor we alle papieren hadden om de haven uit te mogen. Van Azerbeidjan zelf hebben we maar een klein stukje gezien: we kregen een transitvisum van 5 dagen, maar de auto mocht maar 3 dagen blijven. Logica. De volgende stop was Georgië, een land met enorm veel kastelen, kerken en knappe bergen. Op een dikke week hebben we toch een mooi stukje kunnen zien.

En zo zijn we hier aanbeland, in Turkije, een land dat ons nu al nauw aan het hart ligt. Lekker eten, heerlijk weer, voor de eerste keer weer een camping gevonden, ... Een echt vakantiegevoel. We zijn zelfs de eerste Hollanders met hun caravan tegengekomen. We komen dichter bij huis.

Maar nog niet helemaal...

We houden jullie op de hoogte.

Fotoalbums van Kazachstan

Van Kazachstan tot in... Kazachstan (21)

09 Augustus 2011 | bestemming Mongolië | Kazachstan | Laatste Aanpassing 09 Augustus 2011

• Kirgizie: ons uitzicht van boven op de pas
  • Kazachstan
  • Uzbekistan: de schepen in Mojnaq
  • Kirgizie

TIM Lunshof Gelukkig een goede vaart gehad! Vond jullie adres terug op een papiertje! Mooie foto's en leuk verhalen! Hebben jullie nog wat aan de lonly planet gehad? De boot tocht in 2 dagen is beter te doen dan 5 :) Groeten Tim en Wouter ( de jongens van de kadet die de andere richting op gingen. dekadettexpress.nl Geplaatst op 10 Juni 2012
Ariane Hey Gilles! Goed bezig zo blijkt!! ik ben blij om te lezen dat alles zo goed gaat! Ik weet niet of je nu nog in Turkije bent maar inderdaad, wat een prachtig land is dat hé, ik was er ook onmiddellijk helemaal weg van! Ik hoopte stiekem dat jullie al terug waren want ik wilde je bellen ivm een sollicitatie waar ik volgende week heen moet, bij Alba vzw. Begeleide wandeltochten van 3 maanden doorheen Europa, ik denk dat ik het daar vorig jaar met jou al eens over gehad heb. En nu kan ik dus op gesprek!! Ik wilde gewoon eens effe checken wat jij toevallig wist over deze organisatie. Maar soit, tzal dus voor een volgende keer zijn :-) Geniet er nog van daar xXx van arie Geplaatst op 18 September 2011