Reisverhaal «Iberá Parque Nacional, Portal Cambyreta »

Argentinië | 0 Reacties 20 Juli 2022 - Laatste Aanpassing 23 September 2022

20 – 21 juli 2022

Traject: Ituzaingó – PN Iberá, Portal Cambyreta

Op zoek naar propaan
Voor we naar het Iberá Nationale Park rijden, willen we onze lege propaanfles laten opvullen. Aan de toegangsweg naar Ituzaingó centrum, zagen we 2 plaatsen waar men propaan verkoopt.

Tot onze teleurstelling worden op de eerste locatie geen flessen gevuld, enkel geruild. Gezien deze afmetingen niet overeenkomen met onze Canada/US flessen, passen ze niet in de daarvoor voorziene ruimte van onze camper. Dat is dus geen optie.

Op de 2de locatie is niemand aanwezig, er hangt een bordje ‘service aan huis’.

We kunnen nog wel enkele dagen verder met onze 2de fles, dus rijden we verder in de hoop dat we meer succes hebben in de volgende stad. Propaan hebben we nodig voor onze koelkast/diepvries, kookvuur, warm water en verwarming. De laatste hebben we de volgende dagen echt niet nodig, er is weerom zeer warm weer voorspeld.

Iberá PN – Portal Cambyreta en Monte Rey recreatiezone
Het 1.381 km2 grote Nationale Park Iberá werd opgericht in december 2018 en is gelegen in de Argentijnse provincie Corrientes, nabij de grens met Paraguay.

In 1999 werden in dit gebied privé veeboerderijen opgekocht door Doug en Kristine Tompkins, die deze opnamen in hun stichting voor natuurbehoud. Het meeste vee werd van dit land verwijderd, ze stopten de gebruikelijke praktijk van ‘verbranden van land’ opdat er meer veevoeder zou groeien. Zelf gebruikten ze nog geplande branden voor het herstel van de plantengroei en de terugkeer van wilde dieren in het gebied. Omheiningen werden verwijderd, zodat het wild vrij kon circuleren. Dit gebied werd door hen in 2015 geschonken aan de Argentijnse overheid om er het Nationale Park Iberá op te richten.

Aan dit Nationale Park grenst het 5.530 km2 grote Iberá Provincial Park, opgericht in 2009. Beide parken maken deel uit van het Iberá Natuurreservaat, 13.245 km2 groot en opgericht in 1982. Ze omvatten een groot deel van het ecologische belangrijke moerasgebied Esteros del Iberá.

Het park is gelegen in een vochtige regio en bestaat uit moerassen, graslanden, savanne en bos. Er leven een groot aantal wilde dieren, zoals yacare kaaimannen, dwerganaconda’s, wilde paarden.
Er lopen projecten voor herintroductie van o.a. halsbandpekari, reuzenmiereneters, Zuid Amerikaanse tapirs, pampaherten, rode en groene ara’s, naaktgezichthokkos, seriemas met rode poten, jaguars, reuzen otters.

In januari-februari 2022 is door natuurbranden 60% van het park vernield. Minstens 1 vuurhaard was het gevolg van een blikseminslag, maar de meeste branden ontstonden in de buurt van veeboerderijen. Vóór de brand had het gebied reeds 2 jaar te kampen met uitzonderlijke droogte. Temperaturen in dit gebied zijn extreem hoog sinds de periode van droogte. In de omgeving wordt nog steeds de gewoonte gehanteerd van branden aan te steken, om zo de bodem te verrijken. Nu het gebied langdurig grote droogte kent, kunnen deze vuren niet steeds gedoofd worden en dit kan grote schade veroorzaken. Daar staan de boeren niet bij stil.
Na dergelijke brand herstellen graslanden zich snel, maar de verbrande bosgebieden hebben meer tijd nodig. Veel dieren overleefden de branden niet, er waren door de langdurige droogte weinig vochtige plaatsen over, waar ze veiligheid konden vinden.

Iberá PN heeft meerdere ingangen, maar er loopt geen weg dwars doorheen het park. Men moet er omheen rijden om verschillende locaties in het park te kunnen bezoeken. Onze eerste kennismaking met het park wordt Portal Cambyreta, waar zich het recreatiegebied Monte Rey bevindt.

Een 15-tal km voorbij het centrum van Ituzaingó vinden we de afslag, het nationale park in. Het eerste stuk van deze weg is een mooie brede gravelweg, met gelukkig weinig dwarsribbels. Dat rijdt dus vlot. Eerst stoppen we even bij het parkgebouw aan het begin van deze straat, om ons te informeren. Doch daar is niemand aanwezig, dus rijden we verder de weg in.

Na 11 km komen we aan bij de eerste houten poort. Die moeten we openen en terug sluiten wanneer we er doorheen zijn gereden. Daar begint eveneens een smalle zandweg, niet meer dan 2 bandensporen tussen grasbermen. Langs deze weg mag niet worden gestopt, tenzij om de poorten onderweg te openen/sluiten. Vooraan in dit baantje zijn nog enkele diepe plassen, het gevolg van de overvloedige regen van de voorbije dagen. Maar verder ligt de weg zeer goed en helemaal niet modderig. Onderweg zien we in de mooie natuur zeer veel vogels, koeien, paarden en enkele andere dieren.

19 km en 7 houten poorten verder, komen we bij de afslag naar recreatiezone Monte Rey. In een grassige tuin rond de ranger woning en een sanitair gebouw met buitenkeuken, bevinden zich luifels om onder te picknicken, telkens voorzien van tafels, banken en bbq. Hier kunnen we overnachten op de parking. Ware het niet dat Manga de parking niet op kan rijden … een stenen welkom boog is te laag gebouwd om er onderdoor te kunnen. Ernaast zijn moerassen, dus er is geen mogelijkheid om de boog te omzeilen. De ranger is niet aanwezig, we rijden een stukje achteruit, tot waar we in de berm kunnen parkeren in afwachting.

Wat later komt de ranger aan, hij geeft ons de toelating om aan de afslag naar dit baantje te parkeren en te overnachten. Hier is het wat breder. We registreren ons en krijgen een bewijsje hiervan.

Monte Rey
Eenmaal we op onze plaats staan, kriebelt het om de natuur in te trekken. We wandelen naar de recreatiezone, waar de ranger ons uitlegt wat de wandelmogelijkheden zijn.

Er zijn 2 wandelpaden, doch deze zijn niet lang. De brand van februari 2022 heeft de plankenpaden over de moerassen vernield. Dus eindigen de paden in het water … daar moeten we telkens terugkeren.

Van het eerste pad rest 1,5 km voor dit het water in loopt. Onderweg zien we de gevolgen van de brand nog goed, doch het verwondert ons hoe snel de omgeving weer mooi groen ziet. Enkele pampaherten grazen in het groen, samen met enkele capybara’s (waterzwijnen). Ook zien we veel vogels langs dit pad.

Daarna wandelen we het 2de pad, doch dat is slechts zeer kort. Hierlangs zien we niet echt iets bijzonders.

Eenmaal terug in de tuin, maken we kennis met een Zwitsers gezin met 2 kinderen. Zij reisden met hun camper 7 maanden in Argentinië, zeer binnenkort keren ze naar huis terug met spijt in het hart. We zitten een lange tijd samen, tot het donker wisselen we ervaringen uit. Een leuke ontmoeting.

Cambyreta
Om meer van de natuur te kunnen genieten, beslissen we het vervolg van de weg te fietsen. Dat is nog 4,5 km langs hetzelfde weggetje, daarna volgt een 6,5 km lang smaller pad dat voor fietsers is aangelegd.

Doch wanneer Marc onze fietsen uithaalt en de banden oppompt, blijkt er met eentje een probleem te zijn. Dit hadden we al een keer eerder, toen bleek dat de spray die de verkoper ooit in de banden spoot om langer de lucht te houden, verhardt en de ventielen blokkeert. Niet goed dus.

We beslissen dan maar om de weg te wandelen, het is gelukkig vandaag niet al te heet, maar een beetje nevelig.

Tijdens deze wandeling zien we langs de wegkant al vlug enkele kaaimannen. Altijd leuk om zien. Zeer veel vogels vliegen om ons heen, doch niet echt veel bijzondere soorten. Toch is het volop genieten. Een eindje verderop gaat een rondwandeling door een bosje, waar apen zouden leven. Deze zijn echter niet te bespeuren, we doen de wandeling nog een keer over op terugweg, doch zonder resultaat. We zien een aantal capybara’s, alsook vlaktes viscachas (soort knaagdieren, de grootte van een rat). Op het einde van de weg liggen nog veel meer kaaimannen langs de waterkant.

Jammer genoeg is het pad dat vertrekt op de parking na 4,5 km, niet toegankelijk na de brand van februari 2022. Dus zit er niets anders op dan terugkeren, met opnieuw vele stops om te genieten van de mooie omgeving. Na 3 u zijn we terug bij Manga.

Van dit park hebben we eigenlijk meer verwacht. Vooral deze locatie is bekend om zijn vele dieren. Doch deze blijken na de brand nog niet te zijn teruggekeerd, een groot aantal is omgekomen. We zullen later nog andere locaties in het park bezoeken, daarvoor moeten we eromheen rijden en telkens andere toegangswegen volgen van bij de rand. Een weg dwars door dit park is er niet.

OVERNACHTINGEN:
PN IBERÁ, PORTAL CAMBYRETA – MONTE REY
Coördinaten: -27.868559, -56.877942
Gelegen op 65 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
Registratie bij de ranger of zichzelf inschrijven in het voorziene boek indien deze afwezig is.
COMMENTAAR:
Monte Rey is een recreatieplaats, met picknicktafels en -banken onder luifels, alsook BBQ’s die kunnen gebruikt worden door bezoekers. Hier kan men ook kamperen, met tent of met camper op de parking. Koude douche en toiletten, keuken voorzien.
Aangezien onze camper niet onder de toegangsboog van de parking door kan (voertuigen tot 3,10 m hoog kunnen nipt passeren), laat de ranger ons toe om aan het begin van dit zijweggetje, te gaan parkeren en overnachten. Die plaats is zo mogelijk nog rustiger dan op de parking.
Minpunten: Lage toegangsboog.

GEREDEN TRAJECT:
Ituzaingó – PN Iberá, Portal Cambyreta, 48 km
RN12: Mooie, zeer rustige asfaltweg.
Zijweg Portal Cambyreta, afslag -27.634184, -56.813761: 11 km brede gravelweg, in goede staat, met slechts weinig dwarsribbels. Daarna volgt een smalle zandweg van 19 km, rijden over 2 bandensporen tussen gras, hoge ophanging is een voordeel. Ook deze weg ligt goed, enkel hier en daar door uitslijting wat schuin, dan wordt op het gras in de berm gereden. Vanaf de zandweg moeten 7 houten poorten worden geopend en gesloten. Aan het einde een korte afslag, eveneens een zandweg, naar Monte Rey, de recreatieplaats. De weg gaat nog 4,5 km verder naar Portal Cambyreta. De zandwegen zijn 1 dag na zware regenval reeds vrij droog en goed te rijden, enkele diepe plassen in het begin, maar geen modder.

IBERÁ PN, PORTAL CAMBYRETA EN MONTE REY RECREATIEZONE – NATIONAAL PARK

Mooi natuurpark met moerassen, graslanden en wat kleine bossen. Veel vogels, doch niet heel veel variatie. Capybara’s, kaaimannen, herten, apen, vlaktes viscachas, …
We vinden dit een mooi natuurgebied, zeer rustig. Doch de vele dieren, waar deze plaats om bekend is, zijn verdwenen. Hopelijk is dat tijdelijk. Andere Portals van het NP zouden momenteel meer te bieden hebben.
Monte Rey recreatiezone:
Picknick voorzieningen, tafels, banken, bbq’s, keuken, …
2 wandelpaden, die beiden eindigen in het water, na de bosbranden dd. feb. 2022, waarbij de plankenpaden zijn vernield. Ook de vele dieren die hier leefden zijn toen verdwenen, ze keerden nog niet massaal terug (info dd. 21 juli 2022).
Portal Cambyreta:
Einde van de weg, 4,5 km voorbij Monte Rey.
Hier gaat een fiets- en wandelpad nog 6,5 km verder, doch dat is nog steeds gesloten, na de brand van februari 2022.SCORE: 5/5
INKOM: Gratis.
Camping mogelijk, op het gras met tentjes of op de parking met voertuigen.
Registreren bij de ranger of in het voorziene zelf-registratieboek.
PARKING:
Bij de recreatiesite Monte Rey is een parking voorzien.
Coördinaten: -27.868920, -56.879760
Let wel: lage doorgang om parking op te rijden, max. 3,10 m hoge voertuigen kunnen nipt passeren.
Aan het einde van de weg, Portal Cambyreta, is een kleine parking voorzien. Dit is 4,5 km voorbij de afslag naar Monte Rey.

Fotoalbums van locatie «Ibera PN Portal Cambyreta»

Iberá PN – Portal Cambyreta (47)