Reisverhaal «Alberta, Elk Island NP »

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 11 Augustus 2017 - Laatste Aanpassing 29 Augustus 2017

11 augustus 2017

Traject: Camrose – Elk Island NP – Vegreville

Elk Island NP
Via smalle landelijke wegen, die kaarsrecht door het landschap snijden, rijden we naar Elk Island NP. Een vrij eentonige weg, doch we vinden de omgeving mooi met zijn weilanden, koolzaadvelden en meertjes met beverburchten. Onderweg zien we vele vogels.

In Elk Island Nationaal Park bezoeken we eerst het Visitor Center. Teleurgesteld komen we er buiten, met enkel een parkfolder ter informatie. Dit hebben we al meer ondervonden, de mensen die in de Canadese Nationale Parken werken, zijn vaak totaal onwetend over hun park en/of niet gemotiveerd. Jammer.

Of misschien zijn we teveel verwend door de meestal zeer enthousiaste ontvangst in dergelijke park informatiekantoren in de USA.

Bizons
Dit natuurpark is vooral bekend om zijn bizons, hier leeft de Wood Bison en de Plains Bison. Beiden verschillen van elkaar in kleur, vorm en grootte. Ook de bult, baard en pels is anders. Doch ze zijn elk enorm van afmetingen en toch zeer herkenbaar bizons.

We rijden de Bison Loop Road, een korte weg naar een plaats, waar grote groepen bizons te zien zijn. Ze grazen, kuieren, lopen, vechten en rollen in het zand. Ook zien we een aantal jongen, van lichtbruine kleur. Hun vorm is nog niet echt herkenbaar.

Wandelpaden
We hebben ernaar uitgekeken om in dit park te wandelen, daarvoor hebben we twee dagen voorzien. Nu blijkt dat de meeste wandelpaden zich zouden lenen om te fietsen, is dit mooi meegenomen en kunnen we wat meer afstand afleggen. Volgens de man aan het parkloket, kan dit perfect met een stadsfiets, doch de paden zijn onverhard.

Als eerste kiezen we één van de langere paden uit, de veelbelovende Shirley Lake Trail vormt een lus. Al vlug komen we op een smal graspad, in een dicht bos. Het pad is nat, met plassen en vaak modderig. Dit maakt het fietsen met onze dunne bandjes soms meer glijden. Al is dit niet het grootste ongemak, we worden door honderden muggen belaagd.

Wanneer we bij een tentencamping komen, hebben we eindelijk een uitzicht op het meer. Dit blijkt de enige open plek te zijn. Teleurgesteld komen we terug op de parking aan.

Om het park nog een kans te geven, kiezen we een korter wandelpad uit. Beaver Pond Trail trekt ons het meeste aan. In het begin van de rondwandeling komen we langs een mooi meertje, doch de beloofde beverburchten zijn niet te zien, laat staan bevers. Ook van de bizons, elanden, elk, … is niets te bespeuren. Immers we wandelen opnieuw de ganse tijd in een dicht bos over een nat graspad, met modderpartijen. Enkel de vele muggen laten zich opnieuw zien en voelen!

Een laatste wandeling die we willen maken, is Living Waters Boardwalk. Dit pad langs de rand van het Astotin Lake, zal wellicht meer uitzicht bieden, o. a. op een eiland, beverburchten, watervogels. Doch ditmaal is het weggetje ernaartoe pas geasfalteerd en mogen we niet verder. Midden in het zomerseizoen ?

We verlaten na 1 dag Elk Island Nationaal Park, met een gevoel van teleurstelling. Hiervan hadden we veel meer verwacht.

Oekraïns dorp
Onderweg komen we langs een mooi Oekraïns dorp, een soort themapark waar men toont hoe de eerste immigranten uit dat land hier een bestaan opbouwden. We stoppen om het te bezoeken, doch het is al te laat, de poort sluit om 17 u.

In de omgeving vinden we geen overnachtingsplek. Alberta is daarin niet zo soepel als British Colombia. Wanneer we op een parking van een Provincial Recreation Site aankomen (dat zijn in British Colombia de gratis campings), worden we gevolgd door een deftige man in Mercedes. Hij blijft in zijn wagen met draaiende motor. Het is duidelijk dat hij wil zien wat er gebeurt en hier niet komt voor een natuurwandeling. We kijken op de informatieborden, die niet vermelden dat overnachten verboden is. Doch de aanwezigheid van die man is niet normaal. Dus gaat Marc ernaartoe en stelt de vraag, of meneer weet of we hier mogen overnachten. Het antwoord is negatief, hier is dit niet toegelaten. We vermoeden dat hij bewoner is van één van de grote panden langs de weg, die een soort burenwacht functie heeft. Hij wacht nog af tot we zijn weggereden.

Vegreville, het volgende stadje met Walmart parking waar we kunnen overnachten, is te ver om morgen terug te keren. Jammer.

Voor we ’s ochtends verder rijden, tanken we vlug. De benzineprijzen zijn hier uitzonderlijk laag.

OVERNACHTINGEN:
VEGREVILLLE – WALMART PARKING
Coördinaten: 53.502617 – 112.082267
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Vrij rustige winkelparking. Toiletten in de winkel. WIFI op de parking.
Minpunten: Geluiden van de parking.

GEREDEN TRAJECT:
Camrose – Elk Island NP – Vegreville, 184 km
48 Avenue – Grand Drive – 50 Avenue – 53 Street – Highway 833 – Highway 617 – Range Road 201 – Highway 630 – Range Road 210 – Yellowhead Highway, n° 16 – Elk Island Parkway – Yellowhead Highway, n° 16 – Highway 16A
Uiterst rustige wegen, snijden kaarsrecht door het glooiende landschap, niet steeds even egaal wegdek. De parkweg ligt goed en rustig, zijwegen zijn onverhard met putten. Enkel Yellowhead Highway is ietwat drukker.

Vegreville – Lloydminster – grens provincies Alberta / Saskatchewan, 153 km
Highway 16A – Yellowhead Highway, n° 16 – Ray Nelson Drive, Hwy n° 16
Rustige autoweg.

ELK ISLAND NATIONAL PARK
Mooi natuurgebied met dichte bossen, meertjes en moerassen. Waarin twee soorten bizons leven, alsook elk, elanden, vele watervogels, …
Na ons bezoek aan dit park, zijn we enkel teleurgesteld. Dit park is voor ons zijn statuut als Nationaal Park niet waard. Wie bizons wil zien in de natuur, kan hier op 1 plaats van genieten. Doch voor wie hier echt belangstelling voor heeft, willen we Wood Buffalo NP aanraden, in de provincie Northwest Territories.
WANDELEN:
In het park bevinden zich een aantal wandelpaden, de meeste hiervan kunnen ook gefietst worden.
Kort of lang, naar ieders wens. Ze worden aangeduid op een folder die verkrijgbaar is bij het Visitor Center in het park. Een zeer korte omschrijving en de lengte wordt telkens vermeld.
Shirley Lake Trail, n 3: Loop van 12,5 km. Eén van de langere wandelingen, goed om te fietsen. Doch het blijkt een smalle grasweg, door een dicht bos. Het pad is zeer hobbelig, het gras is nat, hier en daar plassen en modder. Niet echt boeiend om fietsen / wandelen. Ergens langs het rondwandelpad is een tentcamping gelegen aan een meer, de enige open plek met uitzicht tijdens de ganse wandeling. Veel muggen. Score: 3/5
Beaver Pond Trail, n° 7: Rondwandeling 3,5 km. Veelbelovend: bizons, bevers en beverdammen, watervogels, elanden, elk. Doch hier is niets van te zien. Op een meertje in het begin, veronderstellen we een beverdam te zien in de verte, maar het is niet echt duidelijk. Verder opnieuw nat graspad, modder, plassen, … in een dicht bos zonder enig uitzicht. Veel muggen. Score: 3/5
Living Waters Boardwalk, n° 8: 300 meter. Veelbelovend: meer, eiland, watervogels, bevers. Kort plankenpad langs het Astotin Lake, geschikt voor rolstoelgebruikers. Het weggetje ernaartoe is pas opnieuw geasfalteerd, we mogen er niet overheen wandelen. Score: ?/5
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
Een asfaltweg loopt doorheen het park. Zijwegen zijn onverhard, met putten. Wandelingen vertrekken van op parkings, meestal in zijweggetjes. Deze zijn goed aangeduid.
Bison Loop Road: < 1 km. Korte onverharde lusweg, van aan de wegkant zijn groepen bizons te bewonderen. Score: 4/5
ACCOMMODATIE:
Midden in het park bevinden zich een camping, opgesplitst tussen tenten en RV’s. Wanneer we aankomen in het park, zouden deze volledig volzet zijn. Doch eenmaal we er passeren, zien ze er eerder verlaten uit.
INKOM: 19,60 CAD per voertuig/familie.
Gratis voor wie over een Nationale Parkenpas beschikt, 67,70 CAD pp (in 2016). Vanaf de derde persoon is een familiepas goedkoper.
In 2017 zijn de toegangen tot de Nationale Parken in Canada gratis, ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van het land.
INFORMATIE:
In het Visitor Center vinden we een brochure met plannetje en summiere uitleg. De jongedame aan de receptie kan ons niets meer vertellen: alles staat in de folder. Ze is echt niet gemotiveerd.
Coördinaten: 53.579449 – 112.835675
Website: www.parkscanada.gc.ca/elkisland
E-mail: elk.island@pc.gc.ca
Tel.: 780-922-5790
PARKING:
Bij wandelingen en aan het Visitor Center.

Fotoalbums van locatie «Camrose»

Alberta, Elk Island NP (11)

11 Augustus 2017 | Noord Amerika 3 | Canada | Laatste Aanpassing 29 Augustus 2017