Reisverhaal «BC, Glacier NP »

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 03 Augustus 2017 - Laatste Aanpassing 17 Augustus 2017

3 augustus 2017

Traject: Tangier River – Glacier NP: Rogers Pass – Golden – Kicking Horse River

Glacier NP in de rook
Het Glacier Nationale Park is een uitgestrekt berggebied, waar de Highway midden doorheen loopt. Op het hoogste punt, rijden we over de Rogers Pass, 1.327 meter hoog. Hier zijn vele wandel mogelijkheden, kort of lang. De naam van het park doet ons vermoeden dat we tot bij gletsjers kunnen klimmen, doch dat blijkt niet het geval. De gletsjers waar het park naar werd genoemd, hebben zich reeds jaren geleden, ver teruggetrokken. Ze zijn zelfs niet meer zichtbaar van op toppen en kammen waar lange wandelpaden naartoe leiden. Toch zou het een schitterend park moeten zijn, omwille van de vele bergpieken en alpiene natuur.

Wanneer we ’s ochtends opstaan, zien en ruiken we dat de rook enorm is vermeerderd. ’s Avonds zagen we al regelmatig helikopters overvliegen. Nu zijn ze de ganse tijd aanwezig, om nieuwe brandhaarden, of uitbreidingen van de bestaande te registreren. Zo kan vlug actie worden genomen, indien nodig. Wanneer we buiten komen, ruiken we een zeer sterke brandgeur.

We houden alle ramen gesloten en maken ons vlug klaar om te vertrekken naar Glacier NP. De bochtige weg klimt door de bergen, doch daar zien we niet veel van. Gans de tijd hangt een dichte rook om ons heen. Al vlug is de beslissing genomen, dit park zullen we overlaten. Wandelen in zulke vervuilde lucht is helemaal niet gezond, we hebben er al teveel van ingeademd gedurende de laatste maand. Bovendien zouden we toch niets van de mooie omgeving te zien krijgen.

Toch stoppen we even aan het Welcome Center van het park. Daar trachten de rangers ons te overtuigen om enkele korte boswandelingen te maken, er zijn veel mooie bloemen te zien. Hiervoor komen we liever een andere keer terug, in aangenamere omstandigheden.

Golden
Eenmaal voorbij het park, bereiken we al vlug het toeristische stadje Golden. Omdat we geen zin hebben om nog lang in de rook te reizen, waar sowieso weinig te zien is, willen we opnieuw onze plannen wijzigen. We hebben het gevoel dat we sinds mei niet veel anders deden, doch dit maakt deel uit van het reizen.

We zoeken het kleine toerismekantoor op, maar krijgen niet veel antwoorden op onze vragen. Wat ons vooral interesseert is, waar overal rook hangt. Onderweg naar het oosten van Canada bevinden zich nog een aantal parken die we graag zouden bezoeken, op voorwaarde dat de omstandigheden beter zijn dan hier. Op het internet vinden we zelf enkele ‘gevreesde’ antwoorden. Zowat overal in het westen van Noord Amerika zijn grote branden actief, de rook is verspreid over het ganse gebied. De weersvoorspellingen beloven enkel hitte en droogte, dus niet veel goeds voor de situatie. Dit heeft men nog nooit meegemaakt.

Voor ons is het jammer, we kunnen het mooie land momenteel niet bezoeken zoals we zouden wensen. Maar we denken vooral aan de mensen van wie de huizen zijn bedreigd. Velen zijn geëvacueerd, leven sinds een maand in onzekerheid. Dit is verschrikkelijk.

Vanuit Golden rijden we verder richting Yoho NP. Volgens de informatie die we onderweg kregen, zou hier wat minder rook hangen. We hopen in dit park toch enkele korte wandelingen te maken. Misschien zelfs een iets langere.

OVERNACHTINGEN:
KICKING HORSE RIVER – BEAVER FOOT FOREST SERVICE ROAD
Coördinaten: 51.232653 – 116.653448
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Enkele mooie kampeerplaatsjes aan de rand van de gletsjerrivier. Gelegen langs een onverharde weg. Droge WC, vuurringen.
Minpunten: Lawaai wanneer iemand passeert en over de brug rijdt. Ook treinen passeren op korte afstand.

GEREDEN TRAJECT:
Tangier River FSR – Glacier NP: Rogers Pass – Golden – Kicking Horse River, 168 km
Tangier River Forest Service Road – Trans Canada Highway, n° 1 – Beaver Foot Forest Service Road
Highway n° 1 is een eerder drukke, doorgaande weg, met veel vrachtvervoer. Beaver Foot Forest Service Road is een mooie en goed onderhouden onverharde weg.

GLACIER NATIONAL PARK
Zeer mooi natuurgebied in de bergen, gelegen langs de Trans-Canada Highway. In het park klimt de weg over een bergpass, Rogers Pass. De naam doet ons vermoeden dat hier gletsjers zouden te zien zijn. Doch een ranger weet te vertellen dat dit inderdaad zo was in het verleden, maar ze hebben zich ondertussen ver teruggetrokken. Zelfs de langere wandelingen bereiken deze niet, noch bieden er een uitzicht op. Dit park biedt echter een prachtige alpiene natuur en bergzichten, met besneeuwde toppen.
WANDELEN:
In dit gebied bevinden zich een aantal wandelpaden, kort of lang, naar ieders wens. Ze worden aangeduid op een folder die verkrijgbaar is bij het Welcome Center, vlakbij Rogers Pass. Een korte omschrijving en de lengte (retour) wordt telkens vermeld.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
De doorgaande weg is open voor alle voertuigen, wie het park bezoekt moet inkom betalen. Wandelingen vertrekken van op parkings, opzij van de weg. Deze zijn goed aangeduid.
SCORE: ?/5 (vermoedelijk 5/5)
INKOM: 19,60 CAD per voertuig/familie. Geldig tot 16 u de volgende dag, ook geldig in Glacier NP.
Gratis voor wie over een Nationale Parkenpas beschikt, 67,70 CAD pp (in 2016). Vanaf de derde persoon is een familiepas goedkoper.
In 2017 zijn de toegangen tot de Nationale Parken in Canada gratis, ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van het land.
INFORMATIE:
Midden in het park bevindt zich een Welcome Center, vlakbij Rogers Pass.
Coördinaten: 51.301707 – 117.521413
Een folder is beschikbaar.
Ook informatie verkrijgbaar in de toerismekantoren te Revelstoke en Golden.
Website: www.pc.gc.ca/glacier
E-mail: revglacier.reception@pc.gc.ca
Tel.: 250-837-7500
PARKING:
Langs de Highway, bij wandelingen en uitzichten.

Fotoalbums van locatie «Tangier River»

BC, Glacier NP (4)

03 Augustus 2017 | Noord Amerika 3 | Canada | Laatste Aanpassing 17 Augustus 2017