Reisverhaal «BC, On the road again»

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 23 Mei 2017 - Laatste Aanpassing 15 Juli 2017

23 mei – 5 juni 2017

Traject: Kelowna – Myra Canyon – West Kelowna – Penticton – Osoyoos – Spotted Lake – Keremeos – Hedley – Princeton – Hope – Chilliwack

Wateroverlast in Kelowna en omstreken
Dit jaar kent men overal in de regio een enorme wateroverlast, als gevolg van een abnormaal vochtig en koel voorjaar. De laatste week is het zeer warm geworden, met temperaturen boven 30 °C, wat normaal is in deze woestijnachtige streek. De sneeuw in de omringende bergen is bijgevolg plots beginnen smelten. Hierdoor zijn meren en rivieren buiten hun oevers getreden, met de bijhorende schade alom.

We merken overal zandzakjes in de straten, langs meren en rivieren. Het grote Okanagan meer is overvol, het reikt op een aantal plaatsen bijna tot de rand van de doorgaande weg, Highway 97. Overal horen we verhalen over ondergelopen gebouwen, steigers die door de golfslag in strandhuizen zijn terechtgekomen, angst voor erosie van de oevers, …

Fietstocht Myra Canyon
Hoog boven de stad Kelowna bevindt zich Myra Canyon. Hier doorheen loopt de KettleValley spoorweg, die werd aangelegd in 1912 – 1914 en in gebruik was tot 1972. Om dit mooie traject niet verloren te laten gaan, werd het in 2008 als wandel- en fietspad heraangelegd.

Via een 9 km lange onverharde weg met vele putten en bochten, komen we boven op de parking aan de Kettle Valley Railway Trail. Deze is goed gevuld, het is dan ook een zonnige zaterdag. Met onze plooifietsjes rijden we het meest interessante gedeelte van het pad, waarbij we over 18 oude houten spoorbruggen moeten en doorheen twee rotstunnels. Overal genieten we van uitzichten op de omgeving, Kelowna en het Okanagan meer. Dit is één van de mooiste trajecten op de Transcanada Trail, een lange afstandswandelpad.

De parking wordt onze slaapplaats vanavond, midden in de natuur. Het is zeer warm vandaag (zo’n 32 °C), op deze hoogte wat koeler. ’s Avonds blijven we nog alleen over, wat kan het hier rustig zijn.

Spotted Lake in Osoyoos
Vlakbij het grensdorp Osoyoos, bevindt zich Spotted Lake. Vorig jaar zagen we foto’s van een collega reiziger, die ons de omweg hiernaartoe laten maken. Veel informatie kunnen we hierover niet vinden, zelfs niet in het vlakbij gelegen Visitor Cener. Op de vraag of het momenteel het juiste seizoen is voor dit schouwspel, kan men niet antwoorden. We zullen het er dan maar op wagen ...

Spotted Lake is een klein meertje in de bergen, gevuld met heilzaam water. De oorspronkelijke bevolking in deze regio heeft het tot Heiligdom verklaard.
Tijdens de zomermaanden droogt het meertje grotendeels uit en vormen zich kleurrijke cirkels van mineralen op het resterende wateroppervlak. In april stroomt er opnieuw volop water in het meertje, waardoor deze onder water verdwijnen. Mogelijks zijn we nog te vroeg in het seizoen, om de kringen te kunnen bewonderen.

Wanneer we aankomen bij het meertje, is er niets bijzonders te merken, het waterpeil is ook hier uitzonderlijk hoog. Jammer.

Keremeos
We rijden verder tot Keremeos, waar we een rustige overnachtingplaats met uitzicht kennen. Deze regio hebben we in het najaar van 2015 reeds bezocht. We worden net als toen wakker met hertjes om ons heen. Hier blijven we een dagje genieten van de rust.

In het toerismekantoor vertelt de dame over het vele water dat men momenteel te verwerken heeft in meren en rivieren. Dit is in de 67 jaren dat zij hier woont, nooit eerder gebeurd. Normaal is het hier een droog, eerder woestijnklimaat. Ze vindt het interessant om zien, hoe de natuur zo totaal anders is dit jaar. De zonnebloemen, die andere jaren reeds de hellingen geel kleuren, komen maar niet uit, ze houden niet van zo’n vochtige omgeving.

Op weg naar Vancouver
Van hieruit volgen we een weg die we ook in oktober 2015 hebben gevolgd, richting Vancouver. We zullen overnachten in Princeton en Chilliwack, er de tijd nemen om het vervolg van onze trip voor te bereiden.

Onderweg stoppen we even in Hope bij een ‘slide area’. In 1965 donderde hier een sneeuw-modder- stenenlawine naar beneden, van op grote hoogte. Een meer werd bedolven, alsook een aantal kilometers Highway, samen met 3 voertuigen en 4 inzittenden. Twee van de lijken zijn nooit teruggevonden. De rotsstroom is nog steeds zichtbaar, nu met een laagje mos bedekt. Een lugubere omgeving, ook omdat de zon vlak ervoor plaats maakte voor mist en wolken, sterke wind en een stuk koeler.

In de bergen tussen Hope en Chilliwack zien we onze eerste zwarte beer dit seizoen, totaal onverwacht. Dit geeft een goed gevoel, we zijn opnieuw vertrokken voor een reis door berenland !

Reisroute herzien
In het toerismekantoor van Chilliwack informeren we ons verder over Vancouver, Vancouver Island en de ferry’s ernaartoe. Het plan is een rondrit te maken vanuit Vancouver, door het gebergte rond Whistler, naar Williams Lake. Van daar door minder bekend terrein naar Bella Coola aan zee, waar we de ferry zouden nemen naar Vancouver Island. Eenmaal het eiland volledig doorkruist, zijn er meerdere ferry’s mogelijk, om de cirkel te sluiten.

De ferry tussen Bella Coola en Vancouver Island vaart 16 uren door fjorden en open zee. Perfect vinden we, omdat dit tijdens de dag gebeurt. Mogelijks zijn er onderweg walvissen te spotten.
Doch de hoge kostprijs van deze overzet doet ons anders beslissen, we zullen ons budget respecteren en voor een alternatieve route te kiezen.

Een tweede optie die we bekijken, is eerst Vancouver Island bezoeken. Halfweg het eiland een ferry te nemen, van Lazo naar Powell River op het vasteland. Van daaruit de kustweg te volgen en nog twee bijkomende ferry’s te nemen om aan te sluiten bij het wegennetwerk ten noorden van Vancouver. Hier zouden we dan de weg naar Bella Coola volgen en terug. Deze drie ferry’s op rij, vinden we eigenlijk te duur voor wat ze betekenen.

Het uiteindelijke plan bevat alle plaatsen die we oorspronkelijk in gedachten hadden, doch met twee korte ferry’s tussen Vancouver Island en het vasteland. We zullen meer rijden dan voorzien, doch in zulke mooie omgeving stoort ons dat helemaal niet.

OVERNACHTINGEN:
KELOWNA – DAYS INN HOTEL
Coördinaten: 49.893811 – 119.414458
PRIJS: 109,48 CAD (incl. taksen), continantal breakfast inbegrepen.
COMMENTAAR:
Proper en goed onderhouden, oud hotel, met openluchtzwembad. Lift. Ruime kamers. Badkamer met WC en ligbad. Twee dubbele bedden, bureau, TV, wekkerradio, telefoon, strijkplank en strijkijzer, haardroger, koelkast, koffiemachine, koffie, thee, toiletartikelen. Gratis WIFI. Vriendelijk en behulpzaam onthaal. Parking omheen het hotel.
Het ontbijt is goed, vrij uitgebreide keuze, maar het aanbod is zeer basis.
Goeie ligging, niet ver van de luchthaven en het centrum van Kelowna.
Geschikt voor een overnachting op doorreis. Wordt vooral gebruikt door buitenlanders.
Minpunten: Kamers zijn niet echt gezellig, nogal donker. Vrij veel omgevingsgeluiden te horen op de kamer.

KELOWNA – WALMART PARKING
Coördinaten: 49.841235 – 119.614499
COMMENTAAR:
Vrij drukke winkelparking, veel bezocht door campers. Toiletten in de winkel, open tot 11PM. WIFI in de winkel, ook bij McDonalds.
Minpunten: Zeer veel campers, de grotere vrij lawaaierig met hun generatoren.

WEST KELOWNA – WALMART PARKING
Coördinaten: 49.840061 – 119.613993
COMMENTAAR:
Grote, vrij rustige winkelparking, druk bezocht door campers. Toiletten in de winkel, open tot 11PM. WIFI in de winkel. De kleine parking naast de winkel is rustiger, het valt minder op dat deze bij Walmart hoort.
Ergens is hier wel een beperking op de verblijfsduur, we horen dat men soms vraagt om te vertrekken de volgende ochtend.
WIFI op de kleine parking naast de winkel: Shaw.go

KELOWNA – MYRA CANYON PROVINCIAL PARK, PARKING
Coördinaten: 49.803109 – 119.312225
COMMENTAAR:
Ruime parking in een mooi natuurgebied, op 1.247 meter hoogte. Hier start het mooie fietspad / wandelpad over de Kettle Valley Trail. Droge toilet op de parking. Te bereiken via onverharde Myra Forest Service Road ( 9 km), met veel diepe putten en bochten. Eenmaal de wandelaars en fietsers weg zijn, is het een rustige plaats.
Minpunten: Druk bezocht tijdens weekends en feestdagen.

KEREMEOS – VERKAVELING
Coördinaten: 49.223783 – 119.814984
COMMENTAAR:
Zeer rustige plaats op het einde van een straat, die is aangelegd voor een nieuwe verkaveling. Hier hebben we ook overnacht in oktober 2015, er is niets gewijzigd, de gronden geraken blijkbaar moeilijk verkocht. Mooi uitzicht. Geen voorzieningen.
Op een lot van de verkaveling staat een vaste caravan, waar een koppel woont. De vriendelijke dame komt ons verwelkomen, we kunnen hier veilig overnachten, geen probleem. Af en toe komt een voertuig aangereden, om naar het uitzicht te kijken of te wandelen met de hond.

PRINCETON – DEWDNEY RECREATION SITE
Coördinaten: 49.459740 – 120.426356
PRIJS: Gratis.
COMMENTAAR:
Mooi gelegen camping met 6 plaatsen, tafels en banken, langs de rand van de rivier.
Minpunten: Geluiden van de doorgaande weg aan de overkant van de rivier.

CHILLIWACI – WALMART PARKING
Coördinaten: 49.150742 – 121.978800
COMMENTAAR:
Eerder kleine winkelparking, ’s avonds wordt het er rustiger. Toiletten in de winkel, open tot 11PM. WIFI in de winkel.
INFORMATIE:
Visitor Center (49.143416 – 122.001682): WIFI werkt zeer goed.
Library (49.167956 – 121.955178): een aantal dingen zijn afgeschermd, bvb. downloads uit E-mail. Een security man loopt de ganse tijd door de bibliotheek, wat een eigenaardig gevoel geeft. Dit hebben we nog nooit ervaren. Voertuigen mogen slechts 2 u max. op de parking blijven staan, wat een verblijf in de bibliotheek beperkt.

SANI DUMP:
Kelowna – Canadian Tyre: Verzorgd dumpstation, met drinkwater.
Prijs: Gratis.
Coördinaten: 49.883590 – 119.428230

Pencticton – Petro Canada: Dumpstation, met drinkwater, aan de rand van de parking.
Coördinaten: 49.463090 – 119.588500

Chilliwack – Visitor Center: Twee zeer verzorgde dumpstations, die regelmatig automatisch worden gereinigd. Drinkwater voorzien. Gelegen aan de rand van de grote onverharde parking tegenover het Visitor Center.
Prijs: Gratis.
Let wel: Bij elk dumpstation werd een automaat geplaatst, momenteel nog niet in werking. Deze zal in de (nabije) toekomst bij betaling met credit card, het deksel van de dump automatisch openen. Er staat een bedrag van 5 CAD op vermeld. Voor zover we zien, zal het drinkwater gratis zal blijven.
Coördinaten: 49.142611 – 122.004155

GEREDEN TRAJECT:
West Kelowna – Kelowna – Myra Provincial Park, 37 km
Louie Drive – Butt Road – Highway 97 – Richter – K.L.O. – Mc Culloch – Myra Forest Service Rd
Goede geasfalteerde wegen. De achterafwegen zijn wat smaller en bochtig. De 9 km lange, bochtige Myra FSR is onverhard en stoffig, klimt naar 1.127 meter, diepe putten in het wegdek.

West Kelowna – Pencticton – Osoyoos – Spotted Lake – Keremeos, 167 km
Louie Drive – Butt Road – Highway 97, Okanagan Hwy – Highway 3 – Highway 3A
Goede geasfalteerde wegen, door een glooiend landschap.

Keremeos – Hedley – Princeton, 80 km
Highway 3A – Highway 3 – Highway 5A – Old Hedley Rd
Wegen in zeer goede staat, vrij rustig.

Princeton – Hope – Chilliwack, 204 km
Old Hedley Rd – Highway 5A – Highway 3 – Highway 1 – Evans Road
Wegen in vrij goede staat, hier en daar wat oneffenheden, er wordt aan gewerkt. Bochtige bergweg, steeds op en neer.

FIETSTOCHT IN MYRA CANYON PROVINCIAL PARK
Mooi natuurgebied, met veel verbrande bossen. Uitzichten. Mooi aangelegd fietspad / wandelpad, op de bedding van een oude spoorweg. Lengte: 12 km, enkel. Op dit stuk gaat het pad over 18 houten oude spoorbruggen en door 2 rotstunnels.
INKOM: Gratis.
Toerismekantoor Kelowna.
PARKING:
Aan het begin van de fietstocht.
Coördinaten: 49.803109 – 119.312225

OSOYOOS – SPOTTED LAKE
Meertje waarop zich mooi gekleurde ronde schijven vormen, door minerale afzetting. Het water heeft een heilzame werking, dit gebied is een Heiligdom van de oorspronkelijke bevolking in de regio. Te bewonderen van achter de omheining, langs de straatkant.
We komen hier eind mei, te vroeg om dit natuurfenomeen te zien.
SCORE: ?/5
INKOM: N.v.t.
INFORMATIE:
Toerismekantoor Osoyoos, vrij beperkte informatie.
PARKING:
Langs de wegkant.
Coördinaten: 49.078834 – 119.561450

Fotoalbums van locatie «Kelowna (12)»

BC, On the road again (7)