Reisverhaal «BC, Vancouver»

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 29 Juni 2017 - Laatste Aanpassing 21 Juli 2017

29 – 30 juni 2017

Traject: Ferryterminal Horseshoe – West Vancouver – Vancouver

Vancouver
Vanuit Nanaimo op Vancouver Island, nemen we de ferry naar Vancouver op het vasteland. Een vlotte overtocht, met op het einde mooie uitzichten op de bergen en Vancouver stad.

Vancouver (631.500 inwoners) is de grootste stad in British Columbia. Met 5.400 inwoners per km² is het de 4de dichtst bevolkte stad van Noord Amerika, na New York, San Francisco en Mexico City. In deze stad spreken 52 % van de inwoners een eerste taal, anders dan Engels. Qua levenskwaliteit situeert de aangename stad zich in de wereldtop 5. Na bosbouw is toerisme er de grootste economische activiteit. Sinds 2014 is de zeehaven van Vancouver qua tonnage de 3de grootste in Amerika, de 27ste ter wereld.

Deze eerder rustige stad gaan we per fiets bezoeken. Overal zijn brede fietspaden aangelegd, een ideale manier om de omgeving te verkennen. We richten ons op Stanley Park, de Seawall en China Town.

Onze Manga parkeren we op een parking in West Vancouver, vlakbij de enorme Lions Gate Bridge. Een brug over de Burrard Inlet, die West Vancouver met Stanley Park verbindt. Dit is eigenlijk een bebost schiereiland met een heuvel, een soort aanhangsel van Vancouver centrum. Een netwerk van wandel- en fietspaden doorkruist dit park, alsook een 9 km lang pad rondom, dat de kustlijn volgt. Dit pad maakt deel uit van de Seawall, een langer fiets- / wandelpad. Al vlug verlaten we de bossen, zo komen we langs strandjes en hebben we mooie uitzichten op zee.

Eenmaal we de noordrand van Stanley Park hebben gefietst, blijven we de Seawall volgen. Dit is het 28 km lange fietspad dat de grillige kust omheen Vancouver stad volgt. Overal genieten we van de mooie uitzichten. Plezierhaventjes met jachten van elk formaat, unieke en grappige woonbootjes, watervliegtuigen, vele glazen gebouwen vormen op meerdere plaatsen de skyline, …

Aan Chinatown verlaten we het mooie pad. Dit zou één van de grootste Chinese wijken in Noord Amerika zijn, we zijn benieuwd. Sun Yat-Sen is een mooi klassiek Chinese tuin, waar we doorheen wandelen. Voor de rest is het druk in de straten, die zeer toeristisch zijn. Hier vinden we jammer genoeg geen typische kleine handelszaken en restaurantjes, door de echte Chinees uitbegaat op aloude manier. Tot onze teleurstelling vinden we bovendien geen authentiek Chinees restaurantje voor de lunch.

Daarna rijden we verder naar de overkant van het stadscentrum, waar we opnieuw de Seawall volgen. De uitzichten blijven ons boeien. Vancouver blijkt een vrij moderne stad, met veel glazen hoogbouw. Het stadscentrum wordt omringd door de zee, met zijn vele parken en strandjes een unieke woonstad die rust uitstraalt ondanks het toeristische karakter. …

Uiteindelijk komen we opnieuw aan Stanley Park, waar we ditmaal inrijden. Aan het Paviljoen hebben we afgesproken met onze vrienden Tom en Susana. Zij wonen in Vancouver, hun zoon trouwt binnen twee dagen in Stanley Park met een openluchtceremonie in de mooie tuin van het paviljoen. Vandaag wordt er geoefend … ze zullen iets vroeger komen om ons even te zien.

Eenmaal ze druk bezig zijn met de familie, rijden wij verder het park rond. Om opnieuw bij de hoge Lions Gate Bridge uit te komen. Een laatste krachtinspanning, voor we onze Manga bereiken. Het was een zeer mooie dag, in een verrassende stad!

OVERNACHTINGEN:
NOORD VANCOUVER – PARKING DUNDARAVE PARK
Coördinaten: 49.333934 – 123.183482
PRIJS: N.v.t.
Tussen 7 u ’s ochtends en 7 u ’s avonds, beperkt tot 4 uur parkeren.
COMMENTAAR:
Smalle straat met parking aan de zijkant, vlakbij het strand. Mooi voor een wandeling. Geen voorzieningen. Niet geschikt voor grote campers.
Minpunten: Niet heel rustig tot laat ’s avonds, na middernacht wordt het stil, de parking verlaten. Vlakbij een treinspoor, we horen rond middernacht en rond 8 u ’s ochtends telkens een trein passeren.

GEREDEN TRAJECT:
Ferryterminal Horseshoe Bay – West Vancouver, 15 km
Trans-Canada Hwy – 22nd Street – Marine Drive – 27th Street – Bellevue Avenue
Goede en rustige hoofdweg. Nadien vrij smalle en steile straatjes door een residentiële wijk.

West Vancouver: slaapplaats naar parking en terug, 10 km
Bellevue Avenue – 25th Street – Marine Drive – Taylor Way – Park Royal South – Marine Drive – 25th Street – Bellevue Avenue
Goede en rustige straten in West Vancouver.

VANCOUVER – PER FIETS
Prachtige fietstocht, de ideale manier om deze stad te verkennen. Overal zijn zeer goede fietspaden aangelegd, vrij breed en vaak in 1 richting. Telkens gescheiden van het ernaast gelegen wandelpad.
In deze rustige stad aan zee is veel afwisseling te vinden. Op meerdere plaatsen zijn fietsen te huur. We kennen hiervan geen prijzen, aangezien we plooifietsjes bij ons hebben.
INKOM: Gratis.
PARKING:
We parkeren in West Vancouver, achter een winkelcomplex. Gratis.
Coördinaten: 49.324430 – 123.139600
In de omgeving rijden stadsbussen. Het centrum is van hieruit ook te voet bereikbaar, over de Lions Gate Bridge, een vrij lange wandeling. Wij fietsen, voor ons de ideale manier.

Parking in Vancouver centrum zelf, is overal betalend. Langs de straatkant, beperkt tot twee uur. Op parkings, vrij duur. Er zijn niet veel plaatsen die geschikt zijn voor campers.

Fotoalbums van locatie «Vancouver West»