Reisverhaal «British Colombia – fjorden, lavavelden en gletsjer»

Noord Amerika 1 | Canada | 0 Reacties 20 April 2016 - Laatste Aanpassing 10 Mei 2016

Traject: 20 april – 2 mei 2016

Traject: Terrace – Upper Kitimat River – Kitimat – Terrace – Nass Valley – Canyon City – New Aiyansh – Nass Forest Road – Meziadin River – Bear Glacier – Clements Lake – Stewart

Via Terrace naar Kitimat
Op weg naar Terrace, stoppen we om een wandeling te maken naar de Watson Lakes. Deze liggen aan de voet van de Seven Sisters rotspieken. Het korte zijwegje naar het begin van het pad is versperd door enkele omgevallen bomen, een auto kan hier onderdoor, maar onze Manga niet. We parkeren dan maar aan de wegkant. Het is aangenaam wandelen in de heerlijk warme lentelucht. Tot ook het wandelpad wordt versperd door omgevallen bomen, waar we over en onderdoor klauteren. We zijn nog niet eens aan het eerste van de drie meertjes. Wanneer het te moeilijk wordt, beslissen we terug te keren.
Bij het wegrijden geraken we even vast in de modderige berm, maar komen gelukkig vlug los met inschakeling van de vierwielaandrijving.

In Terrace slaan we af naar Kitimat, een minder bezochte locatie. Onderweg maken we nog een korte wandeling naar Gruchy’s Beach, een leuk strandje aan het Lakelse Lake. Langs het bospad bloeien grote felgele lentebloemen, frisgroene blaadjes tooien de bomen. We verpozen even op het strand, koesteren ons in het zonnetje.

De laatste 50 meter van het weggetje naar het Chist Natuurgebied, waar we zouden overnachten, kunnen we weerom niet inrijden door dichte begroeiing. Men verwacht hier duidelijk nog niemand, het zomerseizoen begint pas half mei. In de plaats daarvan, kiezen we een mooie open plek uit, langs een onverharde weg naar de Upper Kitimat River.

Kitimat
Het plaatsje Kitimat is gelegen in een groene heuvelachtige omgeving, aan de Kitimat River, vlak voor deze uitmondt in het Douglas Channel, een brede fjord. We worden verwelkomd door perkjes tulpen en paaslelies, die hadden we niet onmiddellijk verwacht in Canada.

Deze regio is bekend door LNG (Liquified Natural Gas) Canada, een Joint Venture van Shell, KOGAS, PetroChina en Mitsubishi. Zij beheren hier een project waarbij natuurlijk gas wordt omgevormd tot vloeistof, om het exporteren per vrachtschip te vereenvoudigen. Dit bereikt men door het afkoelen van het gas tot -162 °C, waarbij zijn volume reduceert tot minder dan 1/600ste. Het resultaat hiervan is veilig en milieuvriendelijk.

Een brede logging weg brengt ons naar de North Cove trail. We rijden voorbij de afslag naar de LNG plant en komen langs de enorme vestiging van Rio Tinto, een aluminiumsmelterij. Hier worden vele bossen gekapt, waarbij kale plekken ontstaan. Enkele vrachtwagens met dikke boomstammen kruisen ons pad.
Bij het begin van de wandeling hebben we een mooi uitzicht op de Douglas Channel fjord en zijn omgeving, van hieruit zien we gelukkig geen industrie. Op de achtergrond merken we dat de sneeuwgrens nog vrij laag ligt, wanneer we verder naar het noorden rijden, zullen we deze zeker overschrijden.
Het smalle pad daalt door een prachtig bos naar de rand van het heldere water. De vele omgevallen bomen zijn bedekt met mos, hier en daar zien we reeds wat lentebloempjes. We genieten een poosje van de prachtige omgeving, die er verlaten bij ligt. Op terugweg komen enkele wandelaars ons tegemoet, ze vragen of we beren hebben gezien. Die zijn duidelijk reeds uit hun winterslaap, maar tijdens de wandeling kwamen we er geen tegen.

Het blijft regenen, de wolken hangen zeer laag waardoor het uitzicht bijna nihil is. De volgende dag verlaten we Kitimat dan maar, zonder nog meer wandelingen te maken.

Terrace
In Terrace slaan we etensvoorraden in en zoeken een wasserette op. Hierna zullen we geen dorpen van betekenis tegenkomen, tot we in Whitehorse aankomen, zo’n 1.230 km verderop. Onderweg zijn nog enkele zijroutes gepland, die we vorig jaar hebben overgelaten door het slechte weer. We hopen zo dat het weer nu vlug omslaat, want de laatste dagen was het niet beter dan vorig jaar …

Op het Ferry Island, gelegen in de Skeena River, maken we een leuke wandeling. Onderweg zoeken we naar de 56 sculpturen, van hoofdzakelijk hoofden, die op de schors van de dikste bomen zijn aangebracht. We hopen er enkele te zien.
Het duurt eventjes voor we het eerste beeld vinden, op de foto die we zagen, leek het veel groter. Doch de hoofdjes zijn slechts tien tot twintig centimeter groot, eenmaal dit ontdekt wordt het makkelijker om ze te vinden. Uiteindelijk tellen we zelfs 57 sculpturen … waarbij ons vermoeden wordt bevestigd, niet allemaal authentiek. Een aantal zijn minder fijn en kunstig uitgevoerd, we zien niet enkel hoofden, maar ook huisjes en vogels.

Hier zouden we de weg naar Prince Rupert nemen, mochten we het eiland Haida Gwaii bezoeken. Zoals verwacht, regent het nu bijna dagelijks. De beslissing er niet naartoe te rijden, is vlug genomen. In plaats daarvan zullen we wat meer tijd in Alaska besteden en enkele mooie onverharde routes opnieuw rijden, waar we vorig jaar door het slechte weer niet veel uitzicht hadden.

Nass Valley
In het gebied van de Nass Valley woont nog steeds de oorspronkelijk Nisga’a bevolking. Honderden jaren lang leefden ze hier in dorpjes langs de Nass rivier, van landbouw, jacht en visvangst.

Zo’n 300 jaren geleden, barstte de Wil Ksi Baxhl Mihl vulkaan uit, waardoor het ganse landschap veranderde. Reeds 3 jaar lang was de omgeving van de heuvel aan het rommelen en trillen, men hechtte er geen belang aan. Bij deze natuurramp verloren zo’n 2.000 Nisga’a mensen het leven, dorpen moesten heropgebouwd worden op andere locaties. De vulkaan en zijn gestolde lavastromen gingen deel uitmaken van hun cultuur.

Een secundaire weg brengt ons vanuit Terrace in noordelijke richting, naar de Nass Valley. Omdat het opnieuw regent, beslissen we te overnachten vlak voor we het Nisga’a gebied inrijden. Er is totaal geen uitzicht, morgen belooft eindelijk een zonnige dag te worden.

Ons geduld wordt beloond, een stralende zon begeleidt onze rit tussen de immense lavavelden, met een oppervlakte van meer dan 39 km², tot 12 meter dik. Ongelooflijk dat zo’n kleine krater, slechts 70 meter hoog, deze massa lava heeft uitgespuwd.
Zoals verwacht, is dit een bizarre omgeving. Op een aantal plaatsen stoppen we voor het uitzicht op meren en rivieren, om korte wandelingetjes te maken door de lavavelden en naar watervallen. Het geeft een akelig gevoel te weten dat diep onder deze grijze steenmassa oude dorpjes zijn begraven. Een jonge begroeiing begint de ruwe lavabrokken te kleuren. Omdat de dorpjes New Aiiyansh en Canyon City ons niet echt boeien, rijden we niet verder naar het derde dorp, Kinkolith, aan het einde van de lange weg. De dag vliegt voorbij.

Nu rest ons nog de 51 km lange Nass Forest Road, een onverharde verbindingsweg met de Stewart-Cassiar Highway naar het noorden. En die valt niet mee. Omdat er weinig of geen onderhoud wordt gedaan, we vermoeden dat dit beperkt wordt tot het weghalen van omgevallen bomen, ligt die er echt slecht bij. De vele diepe putten bevinden zich zo dicht op elkaar dat ze niet te vermijden zijn, ons tempo ligt daardoor zeer laag. Een locale tegenligger stopt en lacht ons toe, met de boodschap dat het er verderop niet beter op wordt ‘neem je tijd en slalom !’. In totaal rijden we er 3 uren op, dus met een gemiddelde van 17 km per uur. We komen op deze afstand slechts 4 andere voertuigen tegen. Onderweg stoppen we aan een mooie diepe kloof, voor we het smalle houten bruggetje over rijden.

Dit gebied is bekend om zijn witte beren. Vorig jaar hebben we er geen gezien toen we de Stewart-Cassiar Highway afreden naar het zuiden, we hopen deze keer meer geluk te hebben.

Stewart Cassiar Highway
Eenmaal op de hoofdweg, wordt het niet echt drukker. We genieten van de mooie bossen rondom, ditmaal in frisgroene lentetooi, een groot verschil met de herfstkleuren van vorig jaar. De rivieren zijn nu sterk gezwollen, door het smeltwater. Nog niet alle sneeuw is verdwenen in deze omgeving.

Een witte beer zien we niet, doch een zwarte vrouwtjesbeer met twee kleintjes, die als donzige bolletjes vrolijk rondhuppelen. Schattig om zien hoe moeder bezorgd omkijkt naar de twee, terwijl ze zich weg haasten voor ons. Jammer genoeg is er weerom niet voldoende tijd voor een foto.

Voorbij de splitsing naar het stadje Stewart, passeren we aan de voet van Bear Glacier. Een mooie gletsjer, op het blauwe ijs liggen nog plekken sneeuw van deze winter. Omdat het opnieuw zwaar bewolkt is en regent, zullen we er een korte dag van maken en wachten in de hoop op zon morgen. Het lage wolkendek doet ons vermoeden dat we door een schitterende bergomgeving rijden, omdat er af en toe een glimp van een sneeuwtop zichtbaar is. We willen hiervan meer zien …

We zien nu dagelijks beren, deze keer steekt er eentje voor ons de weg over. Ze zijn pas uit hun winterslaap en overal op zoek naar eten om weer aan te sterken.

Stewart
Aan het einde van de weg bereiken we Stewart, een klein ingeslapen dorpje vlak voor de grens met Alaska. Veel is hier nu niet te beleven. Het toerismekantoor is nog gesloten voor de winter. We zullen hier op terugweg stoppen, rijden eerst verder naar Hyder, Alaska.

OVERNACHTINGEN:
CHIST CREEK RECREATION SITE
Coördinaten: 54.299900 – 128.495680
PRIJS: Gratis.
COMMENTAAR:
We overnachten hier niet, omdat we met ons voertuig de laatste 50 meter van het weggetje niet door kunnen. Enkele plaatsjes tussen de bomen, voorzien van tafels en banken, droge toilet.
We bevinden ons in een logging gebied, doch op het moment dat we hier zijn, zien we geen activiteit, al staan er overal borden ‘active logging’.
Minpunten: Donker. Ziet er wat verwaarloosd uit (misschien omdat het seizoen nog moet starten). De weg ernaartoe gaat door een logging gebied, gedeeltelijk over een smalle aarden weg, die er niet zeer goed bij ligt.

UPPER KILIMAT RIVER RECREATION SITE
Coördinaten gratis camping: 54.245670 – 128.467600
Onze kampeerplek, coördinaten: 54.286002 – 128.507729
PRIJS: Gratis.
COMMENTAAR:
De gratis camping in het Upper Kitimat River recreation gebied is niet bereikbaar, omdat de brug ernaartoe is gesloten (staat reeds aangekondigd in het begin van de weg). We hebben de indruk dat dit niet recent is, de camping bevindt zich in een bos langs de oever van de rivier.
In de plaats ervan vinden een mooi rustig en zonnig pleintje langs de weg ernaartoe, een beetje lager gelegen dan de weg zelf. Geen voorzieningen.
Minpunten: Gelegen langs een brede logging weg, hier en daar met diepe putten.

KITIMAT – KITIMAT RIVER
Coördinaten: 54.049993 – 128.689550
De bordjes ‘Giant Spruce Trail’ volgen, daaraan voorbijrijden.
COMMENTAAR:
Keienstrand langs de rivieroever, waar meerdere campers staan die er lange tijd verblijven. Deze plaats wordt ook door vissers gebruikt om met hun bootjes de rivier op te varen. Wanneer wij hier zijn (midden april), is het rustig. Geen voorzieningen.
Minpunten: Kan druk zijn in de zomer. Wordt niet aanbevolen door het toerismekantoor, omdat de vaste bewoners er een vuile boel van maken.

KITIMAT – NORTH COVE TRAIL
Coördinaten: 53.936181 – 128.726972
COMMENTAAR:
Enkele mooie plaatsjes aan het einde van de weg, waar de wandeling start. Zeer afgelegen, geen voorzieningen. Zelf blijven we hier niet overnachten.

TERRACE - WALMART
Coördinaten: 54.511353 – 128.578356
COMMENTAAR:
Vrij rustige Walmart parking. Op het internet vonden we de informatie dat hier niet mag overnacht worden, doch wanneer we het in de winkel vragen, zegt men dat het geen enkel probleem is. Wel vraagt men om aan de zijkant te staan, aan de kant van de bomen. Toiletten in de winkel, tijdens de openingsuren.

NASS VALLEY – MEADOW CREEK
Coördinaten: 54.951021 – 128.923057
COMMENTAAR:
Groot onverhard terrein langs de zeer rustige Nisga’a Highway, n° 113, omringd door bossen. Droge toilet.
Minpunten: Zichtbaar van de weg.

NASS FOREST ROAD
Coördinaten: 55.435331 – 128.828195
COMMENTAAR:
Bemost veldje aan de rand van een rivier, langs de zeer rustige bosweg. Geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van de weg.

MEZIADIN RIVER – AAN DE FISH LADDER
Coördinaten: 56.028070 – 129.161478
COMMENTAAR:
Open plaats langs een bosweg, die naar de Meziadin River Fish Ladder leidt. Zeer rustig. Geen voorzieningen. Vorig najaar overnachtten we wat verderop langs deze weg, aan de Fish Ladder zelf.

CLEMENTS LAKE – RECREATION AREA
Coördinaten: 56.048134 – 129.902397
PRIJS: Gratis
COMMENTAAR:
Kampeerplaats aan de rand van mooi meertje, 3 tentenplaatsjes (tafels/banken/vuurplaats). Droge toilet.
Minpunten: Slechts beperkt plaats voor voertuigen.

SANI DUMP:
Terrace – Visitor Center: Verzorgd dumpstation achter het toerismekantoor, drinkwatervoorziening aan de zijmuur van het gebouw.
Prijs: Gratis.
Coördinaten: 54.512697 – 128.582943
Ligging: Langs Yellowhead Highway, n° 16, in Terrace.

GEREDEN TRAJECT:
Anderson Flats – Terrace – Upper Kitimat River, 179 km.
Hazelton Station Road – Omineca Avenue – Yellowhead Highway, n° 16 – Highway n° 37 – North Kitimat Forest Service Road
Mooie rustige route langs de brede Skeena River, met uitzichten op rotspieken. Nadien langs meren en door bossen.

Upper Kitimat River – Kitimat – Kitimat River, 51 km.
North Kitimat Forest Service Road – Highway n° 37 – Haisla Boulevard – Kudo Boulevard – Columbia Road – Dyke Road
Mooie rustige route, door bosomgeving.

Kitimat River – North Cove Trail – Kitimat River, 40 km.
Dyke Road – Columbia Road – Kudo Boulevard – Haisla Boulevard – Alcan Road – Bish Creek Forest Service Road – Alcan Road – Haisla Boulevard – Kudo Boulevard – Columbia Road – Dyke Road
Zeer rustige route, deels langs een brede, goed onderhouden logging weg. Combinatie natuur en industrie.

Kitimat River – Kitimat – Terrace, 76 km.
Dyke Road – Columbia Road – Kudo Boulevard – Haisla Boulevard – Highway n° 37 – Yellowhead Highway, n° 16
Mooie rustige route, langs de Kitimat rivier, door een omgeving met bossen en meren.

Terrace – Nass Valley: Meadow Creek , 63 km.
Yellowhead Highway, n° 16 – Kaluma Lake Drive / Nisga’s Highway, n° 113
Rustige weg door een gebied met bossen en meren.

Nass Valley: Meadow Creek – Lava Lake – Crater Lake – Beaupre Falls – Vetter Falls – Canyon City – New Aiyansh – Nass Forest Road, 95 km.
Kaluma Lake Drive / Nisga’s Highway, n° 113 – Nass Road – Nass Forest Road, n° 113
Zeer mooie rustige route tussen de lavavelden, meren en rivieren, langs kleine dorpjes, door het bos. De bosweg Nass Forest Road, verbind de Nass Valey met de Stewart-Cassiar Hwy, n° 37. Deze is 51 km lang en zeer slecht onderhouden, vele diepe putten dicht bij elkaar, niet te vermijden. Vermoedelijk steeds zo, want op onze brochure staat de vermelding ‘limited maintenance’.

Nass Forest Road – Meziadin River Fish Ladder, 99 km.
Nass Forest Road, n° 113 – Stewart-Cassiar Highway, n° 37
Mooie rustige route door bossen, langs meren en rivieren. Het tweede gedeelte van de onverharde Nass Forest Road ligt er ietwat beter bij, maar echt snel schieten we zeker nog niet op.

Meziadin River – Meziadin Junction – Bear Glacier – Clements Lake, 73 km.
Stewart-Cassiar Highway, n° 37 – Stewart-Cassiar Highway, n° 37A
Zeer rustige route, door een prachtige omgeving, langs de Bear River.

Clements Lake– Stewart – grens Alaska, US, 18 km.
Stewart-Cassiar Highway, n° 37 – Conway Street – Glacier Highway
Zeer rustige route, door een mooie groene omgeving, langs de rivier Bear River.

SEVEN SISTERS PARK – WATSON LAKES
Wandeling langs drie meertjes, in totaal 3 km enkel. We starten het smalle bospad, maar moeten opgeven omdat er teveel bomen het pad versperren. Het is midden april, de wegen en paden hier zijn nog niet klaar om het zomerseizoen te starten.
SCORE: ?/5
PARKING:
Zeer kleine parking aan het einde van een onverharde weg, 700 meter lang.
We kunnen deze niet bereiken door bomen die over de weg hangen.
Coördinaten: 54.869762 – 128.367433
LOCATIE:
Langs de Yellowhead Highway, richting Terrace, in het Seven Sisters Park.

LAKELSE LAKE – GRUCHY’S BEACH
Strand aan de rand van het meer. Wandelpad ernaartoe, 1 km, door mooi bos met bloemen.
PARKING:
Ruime parking met droge toilet.
Coördinaten: 54.421373 – 128.533702
LOCATIE:
Langs Highway n° 37, tussen Terrace en Kitimat.

KITIMAT – NORTH COVE TRAIL
Mooie korte wandeling door een dicht bos, goed 800 meter lang pad naar de waterkant, daalt 100 meter. En enkele keer is het klauteren over een dikke boom. Langs het bospad staan hier en daar banken, beneden een vervallen droge toilet. Aan de waterkant liggen vele droge boomstronken, mooi uitzicht op de fjord en zijn omgeving. Terug langs dezelfde weg.
INKOM: N.v.t.
PARKING:
Aan het einde van de weg, waar de trail start.
Coördinaten: 53.936181 – 128.726972
LOCATIE:
Langs het Douglas Channel, voorbij de industriezone. Bordjes langs de weg duiden de route naar de North Cove trail aan.

TERRACE – FERRY ISLAND
Groot bebost eiland, waarop een luswandeling is voorzien van 2,5 km. Leuk door het zoeken naar de kleine 56 hoofdjes die op de dikke boombast zijn gebeeldhouwd.
PARKING:
Aan de camping op het eiland.
Coördinaten: 54.510760 – 128.571366
LOCATIE:
Langs de Yellowhead Highway, n° 16, te Terrace, juist voorbij de brug over de Skeena River.

HAIDA GWAII
Eiland voor de kust van British Colombia, te bereiken met een ferry vanuit Prince Rupert of van Vancouver Island. Er zou een schitterende natuur te bewonderen zijn, alsook traditionele dorpjes.
We bezoeken het niet, omdat: het in het voorjaar bijna voortdurend regent, het over de weg te bezoeken deel beperkt is, boottochten naar andere delen van het eiland zeer duur zijn, de prijs van de ferry ons daarvoor te hoog ligt.
SCORE: ?/5
FERRY: 592 CAD - prijs laagseizoen overtocht heen + terug, voertuig + 2 personen, inclusief 80 CAD toeslag voor voertuig langer dan 6 meter (16 CAD per 30 cm, per overtocht).

NASS VALLEY – NISGA’A MEMORIAL LAVA BED PROVINCIAL PARK
Natuurgebied waar de oorspronkelijke Nisga’a bevolking in kleine dorpen hun aloude tradities in ere houden. Vulkanische omgeving, die deel uitmaakt van de Nisga’a cultuur, met lavastromen, museum, visitor center, … Dit alles wordt omringd door bossen, meren en de Nass rivier.
De dorpjes vinden we niet zo interessant, wel de lavavelden en enkele watervallen. Enkele mooie korte wandelingen zijn hier mogelijk.
Auto-tour: brochure met plannetje en informatie te verkrijgen in het visitor center te Terrace. Nummerbordjes langs de weg, bij de bezienswaardigheden. Bijhorende beschrijving in de brochure.
Een mooie alternatieve route op weg naar of van het noorden, via de Stewart-Cassiar Highway, n°37. Deze verbindt de route met Terrace, deels over een onverharde weg.
INKOM: Gratis.
Begeleide wandelingen naar de krater mogelijk. Vanaf midden mei enkel in het weekend, in augustus ook tijdens de week. Duurtijd: 4 u, 40 CAD pp.
PARKING:
Bij de bezienswaardigheden, er is een auto-tour met 14 stops.
LOCATIE:
Verbindingsweg n° 113 tussen Terrace en de Stewart –Cassiar Hwy, n° 37.

BEAR GLACIER
Mooie gletsjer aan de rand van de weg.
INKOM: N.v.t.
Tegenover de gletsjer.
Coördinaten: 56.107541 – 129.675471
LOCATIE:
Langs Stewart-Cassiar Highway, n° 37A, tussen Meziadin Junction en Stewart.

Fotoalbums van locatie «Terrace»

British Colombia – fjorden, lavavelden en gletsjer (48)

20 April 2016 | Noord Amerika 1 | Canada | Laatste Aanpassing 10 Mei 2016

• bloemen in het bos aan Gruchy's beach