Reisverhaal «British Colombia – Rocky Mountains»

Noord Amerika 1 | Canada | 0 Reacties 16 Augustus 2016 - Laatste Aanpassing 06 December 2016

Traject: 16 – 27 augustus 2016

Traject: Kennedy Lake – Buckhorn Lake – Prince George – Bowron Lake – La Salle Lakes – McBride – Beaver River – Mount Robson Provincial Park – Tete Jaune – Jackman Flats – Valemount – Keyhole Trail

Met 5 op reis !
In Prince George begeven we ons naar de Walmart parking, waar we opnieuw met collega’s reizigers hebben afgesproken. Ditmaal zijn het onze landgenoten, Karolien & Dries met hun 3 kindjes Myrthe, Kasper en Kobe. Tijdens een avond ‘Lang op reis’ in Gent hebben we elkaar enkele jaren geleden voor het eerst ontmoet. Sindsdien hadden we nog regelmatig contact via het internet. Hun lange reis op het Amerikaanse continent startte aan het begin van deze zomer. We staan in bewondering voor hun prachtige 4x4 voertuig, dat zo praktisch is ingericht, met bovenop twee daktenten. Leuk dat we elkaar onderweg kunnen treffen.

Samen rijden we naar het Buckhorn meer, één van de vele mooie, rustige kampeerplaatsjes die British Colombia aanbiedt. Deze locatie is perfect geschikt voor de kinderen, omdat ze in het meer kunnen zwemmen … al lusten de volwassenen er ook van. Eenmaal de daktenten opgezet, is er tijd voor aperitief en avondmaal. Aan het kampvuur praten we bij tot 1 uur ’s nachts.

Jasper NP ?
We keren terug naar Prince George, waar we ons informeren over de mogelijkheden in Jasper NP, één van de toeristische toplocaties in Canada. We vrezen eerlijk gezegd de enorme drukte, maar willen dit park in de zomer zien en zouden er graag wat wandelen. Het plan is ernaartoe te rijden, doch zonder vooraf kampeerplaatsen te reserveren, tegen het advies van het toerismekantoor in. Mocht het storend druk zijn, dan kunnen we er onmiddellijk wegvluchten.

Onderweg verblijven we nog enkele dagen op een zalig mooi plaatsje aan La Salle Lakes. Hier hebben we vorig jaar aan het einde van de zomer reeds een dag verbleven. Zo vermijden we alvast het weekend in Jasper NP, wat nog drukker zou zijn dan tijdens de week. Opnieuw zwemt Marc in het heerlijk koele meer, omringd door kleine visjes en dikkopjes.

Stilaan groeit onze twijfel om verder te rijden naar Jasper NP uit tot een definitieve ‘niet nu’. Wanneer we in het toerismekantoor van McBride stoppen, zien we het weerbericht voor die regio: een ganse week regen. Over naar plan B.

Mount Robson
Al vlug rijden we tussen de hoge bergpieken van de noordelijke Rocky Mountains, met hoog boven ons vele gletsjers. In dit gebied ontspringt de lange Fraser River, die nabij Vancouver uitmondt in zee. Opnieuw volgen we een eindje deze rivier, die een groot stuk van de provincie British Colombia doorkruist.

Eerst bezoeken we het visitor center van het Mount Robson Provincial Park. Hier krijgen we een nuttige uitleg van de rangers, over de wandelmogelijkheden in het park.

Mount Robson is met zijn 3.954 meter de hoogste berg van de Canadese Rocky Mountains. Hij domineert dit schitterende natuurgebied, met azuurblauwe rivieren en meren, tussen hoge rotsbergen getooid met gletsjers.

We zullen een stuk van de meerdaagse Berg Lake Trail wandelen. Velen maken hier een 3-daagse wandeling naar Berg Lake, waar gletsjers in afdalen. Hier en daar zijn plaatsjes voorzien om een tentje op te zetten.
Met wat geluk vinden we nog een parkeerplaatsje. Het brede bospad volgt de woeste Robson River stroomopwaarts. Hogerop komen we aan het prachtige Kinney Lake, aan de voet van Mount Robson. Terwijl we langs de oever verdergaan, genieten we van een aantal uitzichten op de bijzondere berg met zijn gletsjers.
Tijdens deze mooie wandeling zijn we geen moment alleen. Wetende dat dit natuurpark minder gekend is dan Jasper NP, kunnen we ons voorstellen welke drukte daar nu moet heersen. Opnieuw bedenken we dat het goed is er nu niet naartoe te gaan.

Op terugweg volgen we opnieuw de snelstromende Fraser River, stroomafwaarts, en bezoeken twee prachtige watervallen. Een kortere boswandeling brengt ons naar de zeer krachtige Overlander Falls. Als laatste stoppen we bij de Rearguard Falls, waar trappen ons tot op een uitzichtplatform brengen, vlakbij de indrukwekkende brede waterval. Dit is tevens de uiterste plaats waar de zalmen geraken op de Fraser River, wanneer ze aan het einde van de zomer stroomopwaarts zwemmen om te gaan paaien. Echt indrukwekkend, te bedenken dat ze meer dan 1100 kilometer hebben gezwommen om vanuit de zee hier te geraken. Tijdens deze tocht eten ze niet. Een poosje kijken we geboeid naar de grote vissen, die toch nog voldoende kracht vinden om te proberen over de waterval te springen.

Valemount
Op weg naar Valemount stoppen we bij de Jackman Flats. In dit duinengebied maken we een mooie rondwandeling door een prachtig gevarieerd bos met vele mossen.

Om 19 u komt bij de Swift Creek een Ranger spreken over de levenscyclus van de Chinook zalmen, de grootste zalmsoort van de Pacific Oceaan. Vrouwtjes maken hun nesten in de kiezeltjes op de bodem van de rivier, die ze met hun staart wegvegen. Elk vrouwtje legt 2000 – 8000 eitjes. Er zijn 2 ½ mannetjes nodig om deze allemaal te bevruchten. Dit is een eerste moment waarop het kan mislopen en niet alle eitjes bevrucht geraken door gebrek aan voldoende mannetjeszalmen.
Na 30 dagen worden oogjes in de eitjes zichtbaar, na 90 dagen komen de minuscule zalmpjes uit. Ze blijven hier in de rivier gedurende een jaar, vooraleer ze vertrekken op hun lange weg naar zee. Vooraleer het zoute zeewater in te zwemmen, blijven ze een poosje aan het einde van de rivier, om zich langzaamaan aan te passen, van zoet- naar zoutwatervis.
Zalmen leven 2 – 5 jaar in de oceaan, waarbij ze steeds verder zwemmen in een rechte lijn. Op een bepaald moment keren dezelfde weg terug, goed gevoed met wat de zee hun biedt. Er overleven dan nog zo’n 40 % van de zalmen.

Ze zwemmen terug de rivier op, naar de plaats waar ze geboren zijn om er op hun beurt te paaien. Slechts 15 % kan lang genoeg overleven om deze plaats nog te bereiken. Tijdens deze zware tocht tegen de stroming in eten ze niet, het zijn nu immers zoutwatervissen. Eenmaal het paaien voltooid, sterven de volwassen zalmen.

Naar deze plaats aan de Swift Creek, voert de tweedelangste zalmrun in noord-Amerika, met een afstand van 1100 km stroomopwaarts. Het duurt voor de zalmen 10 weken om deze te overbruggen. Van de 2 miljoen eitjes die hier jaarlijks gelegd worden, keren 4 tot 5 jaar laten slechts 1.000 zalmen terug om hier op hun beurt te paaien. Indrukwekkend !

Toevallig zijn we hier op het moment van het paaien, boeiend om zien. Drie vrouwtjes beschermen hun nest in de heldere ondiepe rivier, waar ze de voorbije dagen hun eitjes hebben gelegd.

Een mannetje verliet deze plaats eerder vandaag. Zijn werk, het lozen van zaadcellen, zit er op. Voor hem is de tijd gekomen, hij sterft binnen de 24 uur. Vrouwtjes leven nog wat langer, eenmaal hun eitjes zijn gelegd, bewaken ze nog een 7-tal dagen hun nest.

We maken gebruik van deze stop voor wat internetactiviteiten. De wasserette die we wensen op te zoeken is jammer genoeg reeds een poosje gesloten. Nieuwe poging in een volgend dorpje.

Felle regen en onweer weerhoudt ons de wandeling door het moerasgebied Starratt Wildlife Sanctuary te maken.

OVERNACHTINGEN:
BUCKHORN LAKE
Coördinaten: 53.754003 – 122.507057
COMMENTAAR:
Kleine kampeerplaats aan de rand van een meer, met zwemmogelijkheid. Zeer rustig. Droge toilet, picknickbanken en –tafels, vuurplaatsen, vuilnisbak.
Kan worden bereikt via de geasfalteerde Buckhorn Lake Road, die afslaat van de Caribou Highway, n° 97, via deze weg is er slechts een zeer kort eindje onverharde weg te rijden. Een alternatief is de Willow Cale Forest Service Road, een brede kiezelweg.

PRINCE GEORGE – WALMART PARKING
Coördinaten: 53.864751 – 122.787474
COMMENTAAR:
Ruime Walmart parking, waar zonder probleem mag overnacht worden. WIFI in de winkel en op de parking. Toiletten in de winkel tijdens de openingsuren.
Minpunten: Geluiden van het omringende verkeer en de parking.

MCBRIDE – LA SALLE LAKES
Coördinaten: 53.523452 – 120.679995
COMMENTAAR:
Prachtige, rustige camping aan een meer, waarin kan gezwommen worden. Plaatsjes verspreid in het bos en aan de rand van het meer. Picknick tafels en banken, vuurplaatsen, droge toilet, vuilnisbak.

MCBRIDE – BEAVER RIVER
Coördinaten: Beaver River
COMMENTAAR:
Prachtige, zeer rustige camping aan een rivier. Plaatsjes verspreid in het bos en aan de rand van de rivier. Picknick tafels en banken, vuurplaatsen, droge toilet, vuilnisbak.

TETE JAUNE
Coördinaten: 52.974941 – 119.487572
COMMENTAAR:
We zouden overnachten op de kleine (gratis) boscamping Tete Jaune Spawning Grounds. Doch deze is te bereiken via een lange smalle bosweg, waar de boomtakken te dicht overhangen om er met onze Manga door te rijden zonder krassen.
Verder langs de Old Tete Jaune Road en vinden een mooie kleine parking langs deze zeer rustige weg, aan de oever van de Fraser River. Zeer rustig, geen voorzieningen.
Minpunten: Zichtbaar van de weg, doch er komen amper voertuigen voorbij.

VALEMOUNT – CRANBERRY MARSH
Coördinaten: 52.819206 – 119.258599
COMMENTAAR:
Kleine parking (meer een rond punt) aan het begin van een wandelpad (moerasgebied Starratt Wildlife Sanctuary), op het einde van Ash Street. Rustig, geen voorzieningen.

KEYHOLE TRAIL
Coördinaten: 52.609640 – 119.121915
COMMENTAAR:
Ruime verlaten parking aan een klein skigebied (toerski). Iets van de weg verwijderd, achter een bosje. Droge toilet.
Minpunten: Geluiden van de weg.

SANI DUMP:
McBride : verzorgd dumpstation met drinkwatervoorziening.
Prijs: 10 CAD
We vullen de drinkwatertank op (zonder te vragen), maar dumpen niet, de prijs hiervoor is ons te hoog. Om te dumpen heeft men een sleutel nodig, waarvoor 10 CAD moet betaald worden.
Ligging: Naast het Husky benzinestation, op een hoek van de doorgaande weg.

Mount Robson Provincial Park, Visitor Center : verzorgd dumpstation, met drinkwatervoorziening.
Prijs: 5 CAD.
Ligging: Gelegen langs het weggetje dat voorbij het visitor center verder loopt tot aan de parking van de Berg Lake Trail.

GEREDEN TRAJECT:
Kennedy Lake – Prince George – Buckhorn Lake, 204 km.
Kennedy Road – John Hart Highway, n° 97 – Yellowhead Highway, n° 16 – Caribou Highway, n° 97 – Buckhorn Lake Road
Mooie route met goede wegen. Aan het einde is de Buckhorn Lake onverhard gedurende een heel kort eindje.

Buckhorn Lake – Prince George, 40 km.
Buckhorn Lake Road – Caribou Highway, n° 97 – Yellowhead Highway, n° 16
Mooie route met goede wegen, grotendeels verhard.

Prince George – Bowron River – La Salle Lakes, 176 km.
Yellowhead Highway, n° 16
Route die klimt en daalt door een bosrijk gebied, wegdek in zeer goede staat.

La Salle Lakes – McBride – Beaver River, 51 km.
Yellowhead Highway, n° 16 – Beaver (Holmes) Forest Service Road (FSR)
Mooie rustige route met zicht op het omringende gebergte met zijn getsjers. Prima weg. Het laatste korte eindje naar de camping is onverhard.

Beaver River – Mount Robson Provincial Park Visitor Center – Berg Lake Trail – Overlander Falls – Rearguard Falls – Tete Jaune, 113 km.
Beaver (Holmes) Forest Service Road (FSR) – Yellowhead Highway, n° 16 – Kinney Lake Road – Yellowhead Highway, n° 16 – South Yellowhead Highay, n° 5 – Old Tete Jaune Road
Zeer mooie route doorheen het hooggebergte, die de Fraser River volgt. Wegen in goede staat. Hier is het ietwat drukker, er rijden veel campers en redelijk wat vrachtwagens.

Tete Jaune – Jackman Flats – Valemount, 36 km.
Old Tete Jaune Road – South Yellowhead Highay, n° 5 – 5th Avenue – Ash Street
Mooie route met uitzicht op bergen in de verte. Goede wegen.

Valemount – Keyhole Trail, 34 km.
Ash Street 7 – 5th Avenue – South Yellowhead Highay, n° 5
Weg door een groene omgeving, ligt zeer goed.

MOUNT ROBSON PROVINCIAL PARK
Dit natuurgebied is opgezet rondom de hoogste berg van de Canadese Rocky Mountains, de Mount Robson.
In dit gebied zijn vele wandelmogelijkheden, vaak zeer lange paden, met kampeerplekjes voor meerdaagse tochten. Wie hier kampeert, dient zich te registreren in het visitor center en te betalen voor de overnachting(en).
Een geasfalteerde weg loopt doorheen het park, de Yellowhead Highway.
WAT IS ER TE ZIEN:
Het is een gebied met hoge rotspieken, vele gletsjers, azuurblauwe meren en rivieren, met woeste watervallen en stroomversnellingen. De laagst gelegen delen bestaan uit mooie bossen, met indrukwekkend hoge oude ceders.
INKOM: Gratis.
ACCOMMODATIE: Enkele campings zijn voorzien in het park, eentje heeft douches. Aan de rand van het park zijn lodges en B&B’s te vinden, ofwel in Valemount, een nabijgelegen toeristisch dorp met alle voorzieningen.
INFORMATIE: Bij het visitor center in het park is uitgebreide informatie te bekomen, alsook plannetjes en beschrijvingen van de wandelingen. Ranger programma’s worden aangeboden in het park, steeds boeiend.
WANNEER TE BEZOEKEN: Het ganse jaar door mogelijk, doch in van oktober tot mei sluit het visitor center. Sneeuw kan het wandelen beperken in de koude winter.
WEBSITE: www.bcparks.ca
TEL: +(250) 566-4352

MOUNT ROBSON PROVINCIAL PARK – BERG LAKE TRAIL
Prachtige wandeling, die langzaam opklimt door de vallei van de Robson River. Door mooi bos met o.a. indrukwekkende oude cederbomen. Deze wandeling is 23 km lang (enkel) en eindigt op de Mount Robson Pass, op 7 plaatsen zijn kampeermogelijkheden. Kan best over 3 dagen worden gespreid. Aan Berg Lake eindigen gletsjers van de Mount Robson in het water.
Het loont de moeite om een deel van de wandeling te maken. Tot aan Kinney Lake, 4,5 km (enkel), verder tot het einde van het meer, 7 km (enkel). Wij wandelen tot het uiteinde van het meer en terug in 3 u. Aan de rand van het meer zijn mooie uitzichten op de Mount Robson.
Zeer gemakkelijk breed pad. Wel opletten, want fietsen zijn toegelaten tot aan het Kenney Lake en durven nogal snel afdalen.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling, met picknicktafels en –banken, een afdak, droge toilet, vuilnisbakken. Vrij ruime parking, doch deze staat helemaal vol wanneer wij er komen (tweede helft augustus).
LOCATIE:
Aan het einde van Kenney Lake Road, de straat die afslaat naar het visitor center.

MOUNT ROBSON PROVINCIAL PARK – OVERLANDER FALLS
Mooi bospad dat afdaalt naar een uitzicht op de mooie waterval, 500 meter enkel.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling, droge toilet.
LOCATIE:
Langs Yellowhead Highway, n° 16, 1,6 km verder dan het visitor center, aan de overkant.

MOUNT ROBSON PROVINCIAL PARK – REARGUARD FALLS
Zeer mooie brede waterval, nogal rommelig, doch niet hoog. Hier springen eind augustus zalmen, die pogen verder stroomopwaarts te zwemmen om te paaien. Zeer boeiende omgeving. Wandelpad met houten trappen daalt naar een uitzichtplatform, 300 meter enkel.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling, ook iets verder aan de overkant van de straat. Droge toilet.
LOCATIE:
Langs Yellowhead Highway, n° 16, van het visitor center 12 km terug in de richting van Valemount, aan de overkant van de weg.

VALEMOUNT – JACKMAN FLATS
Wandelpaden door een mooi bos/duingebied. Rondwandelingen van 1,4 km tot 6,2 km. ’s Winters zijn hier langlaufpistes. Zelf wandelen we de langste rondwandeling, mooi, maar geen must.
PARKING:
Ruime parking aan het wandelgebied, met droge toiletten en picknickbanken.
Coördinaten: 52.935695 – 119.386556
LOCATIE:
Langs Yellowhead Highway, n° 16.

VALEMOUNT – GEORGE HICKS PARK / SALMON VIEWING
De Swift Creek is een heldere ondiepe rivier met zeer koud gletsjerwater. Hier zijn eind augustus zalmen te zien, die er komen nesten. Een ranger praat er dagelijks om 19 u over het leven van de zalmen. Een zeer kort wandelpad leidt er naartoe van het toerismekantoor door het George Hicks Park. We hebben al vaak uitleg gekregen over de levenscyclus van de zalm en vinden dat het beter kan, doch alles hangt af van wie er komt spreken.
PARKING:
We parkeren aan het toerismekantoor en wandelen naar de Swift Creek, vlakbij. Er is ook een parking aan de kreek zelf.
Coördinaten: 52.831349 – 119.280393
LOCATIE:
Langs Yellowhead Highway, n° 16.

Fotoalbums van locatie «Kennedy Lake»

British Colombia – Rocky Mountains (10)

16 Augustus 2016 | Noord Amerika 1 | Canada | Laatste Aanpassing 18 November 2016