Reisverhaal «British Colombia – start zomertrip via merenroute»

Noord Amerika 1 | Canada | 0 Reacties 09 April 2016 - Laatste Aanpassing 10 Mei 2016

Traject: 9 - 19 april 2016

Traject: Kamloops – Williams Lake – Quesnel – Prince George – Fraser Lake – Burns Lake – Francois Lake – Ootsa Lake – Owen Lake – Helen Lake – Telkwa – Smithers – Hazelton – Anderson Flats

Bekend terrein
De rit van Kamloops naar Prince George gaat langs bekende wegen. Er zijn twee routes die we kunnen volgen, beiden hebben we vorig jaar reeds gereden, op heen- en terugweg tussen Summerland en Alaska. Ditmaal kiezen we voor de korte route. Omdat we daar pas binnen enkele dagen hebben afgesproken met bevriende reizigers, hebben we alle tijd en splitsen we de route in twee.

Na onze overnachting aan de zeer rustige Walmart te Williams Lake, volgen we verder route n° 97 richting Prince George. Te Quesnel stoppen we aan het toerismekantoor voor de lunch en profiteren van de sterke WIFI. Het wordt vlug laat, we beslissen niet meer verder te rijden.

De volgende rit brengt ons naar Prince George. Hier bezoeken we het toerismekantoor om ons wat beter te informeren over Haida Gwaii. Dit prachtige eiland zouden we graag bezoeken. Daarvoor moeten we meer dan 7 uren op een ferry, met de camper is dat een dure overtocht. We willen zeker zijn dat het eiland ons voldoende te bieden heeft, vooral ook mooi weer.

Fraser Lake
Vorig jaar ontdekten we te Fraser Lake een rustige kampeerplek aan het meer. Het plaatsje is gelegen langs de Yellowhead Highway, die we in noordelijke richting volgen. Daar zullen we enkele dagen doorbrengen, samen met Monique en Han. We ontmoetten elkaar in Sequoia Nationaal Park, waar Han ’s avonds voor een gezellig kampvuur zorgde. Onze verdere reisroutes hebben een aantal raakpunten, niets is leuker dan onderweg bij te praten en ervaringen uit te wisselen.

We maken de wandeling naar de top van de beboste Moose Hill, met uitzicht op het meer. De terugweg loopt door het rustige dorpje. Een korte omweg brengt ons langs het toerismekantoor dat gesloten is tijdens de winter, doch de WIFI is beschikbaar. En die willen we maar al te graag even gebruiken.

Rondrit in het merengebied
Een mooie route brengt ons naar het merengebied in de omgeving van Burns Lake. Hier verlaten we de hoofdweg en maken een omweg tussen schitterende meren, met helder water. Eerst komen we bij Francois Lake aan, een ferry brengt ons naar de overkant van het brede meer. De stuurman vertelt dat de meeste mensen hier werken als visser, de regenboogforel is nergens beter.

We vervolgen onze weg naar het prachtige Ootsa Lake. Aan de schitterende natuurcamping op zijn oever kunnen we niet weerstaan, dit wordt onze kampplaats. Het is echt niet warm, maar het brandhout ligt klaar, vuurplaatsen zijn voorzien. Meer moet dat niet zijn, Han begint onmiddellijk een kampvuur te maken. Nadat we door Monique worden verwend met heerlijke pannenkoeken, blijven we ons tot 20u30 koesteren in de aangename warmte van het vuur. Ondertussen is het zachtjes beginnen te regenen, dit kan ons echter niet deren.

Al is de verleiding groot om een dag aan het mooie Ootsa Lake te blijven, we beslissen onze weg te vervolgen. Enkele kilometers verder gaat de asfaltweg over in een onverharde ‘logging’ weg. Deze boswegen worden vooral gebruikt door zware vrachtwagens, voor het transport van gekapte bomen. Hiervoor gelden speciale regels: de trucks hebben absolute voorrang. Langs de wegkant staan de radiocoördinaten, waarop de chauffeurs onderling radiocontact houden om elkaar van hun komst te verwittigen. Ook andere voertuigen op de weg worden onderling gerapporteerd. Hiermee moeten we vandaag echter geen rekening houden, het is weekend en dan is er geen transport in deze regio.

In dit verder ongerepte gebied zien Han en Monique een eland. Wij komen een kleine zwarte beer tegen, onze eerste dit jaar. De natuur geraakt volop uit zijn winterslaap, we krijgen er meer en meer zin in om ons opnieuw naar de wildernis in het hoge noorden te begeven.

Afspraak voor de lunch aan de rand van Owen Lake. Ook hier bevindt zich een mooie kampeerplek. Omdat het nog steeds zachtjes regent, heeft het weinig zin te blijven.

Aan het einde van de rondrit rijden we door een lelijke omgeving, waar de gekapte bomen worden verwerkt. Al vlug komen we op de Yellowhead Highway uit, bij het dorpje Houston. Dit hebben we vorig jaar reeds gezien. Een eindje verderop slaan we opnieuw een modderige weg in, naar Helen Lake, om er te overnachten. We bevinden ons iets hoger, dit is merkbaar. Op het meer ligt nog een dunne ijslaag, hier en daar nog een sneeuwplek in de omgeving. Weerom een locatie om U tegen te zeggen !

Manga zit onder een laag bruine smurrie, dit doet ons terugdenken aan de vele onverharde wegen die we vorige zomer hebben gereden. Stilaan groeit het plan om het eiland Haida Gwaii toch maar over te laten, al is het met gemengde gevoelens. De tegenargumenten wegen door. Onzekerheid over het weer door de veelvuldige regenval aan de kust van British Colombia, slechts een beperkt gedeelte van het eiland is voorzien van een wegennetwerk, grondig bezoek kan enkel per boot of dure georganiseerde trip, de zeer hoge prijs van de ferry ernaartoe … doch het is er bijzonder mooi.

Smithers – Hazelton
De rustige omgeving van Helen Lake baadt in het zonnetje wanneer we ontwaken. Voor we vertrekken genieten we nog even van het prachtige landschap.

We vervolgen onze rit over de Yellowhead Highway en maken we een kleine omweg langs het Round Lake, om er de historische Hall te bewonderen. Een groot houten gebouw in een mooie omgeving. Ook in het kleine dorpje Telkwa stoppen we even, hier zijn een aantal oude huizen te bewonderen. Maar dit stelt niet veel voor, dus rijden we snel weer verder.

Smithers is een ideale locatie om boodschappen te doen. We vullen onze propaanflessen en drinkwatertank, dumpen onze afvalwaters, gebruiken de WIFI en zoeken wat informatie bij het toerismekantoor. Wanneer we uit de supermarkt komen, is een felle wind opgestoken.

Afspraak op de gratis kampeerplek aan Keynton Lake, gelegen langs een onverharde weg voorbij het dorp Hazelton. We vinden het leuk om opnieuw over de smalle Hagwilget Canyon Bridge te rijden, die we vorig jaar reeds bezochten. Midden in het dorp staan Han en Monique ons op te wachten, de weg is gesloten, het meer onbereikbaar. Van een locale man kregen ze een tip, hij beloofde hen een onvergetelijke overnachtingplaats.

Wanneer we het smalle zandbaantje inrijden, dat afdaalt naar de rivier, staat de camper van Han en Monique plots voor ons op de weg. Even denken we dat ze pech hebben, pas daarna zien we de dikke berkenboom voor hen over de weg liggen. De wind heeft hier huisgehouden. Zelf zouden we rechtsomkeer moeten maken, maar Han heeft zich voorzien van gereedschap voor elke situatie. Hij is reeds begonnen de boom door te zagen. Met vereende krachten en de hulp van twee mannen die komen aangereden, wordt het verwijderde stuk boom de wegkant in geduwd.

Eenmaal beneden zien we onmiddellijk dat de tipgever niet heeft overdreven, dit is een prachtige locatie. Aan Anderson Flats bevindt zich de monding van de Bulkley River in de diepblauwe Skeena River. De bruine zijrivier voert zand en modder mee. Het water van beide rivieren wordt niet onmiddellijk vermengd, waardoor de twee kleuren water mooi afgelijnd naast elkaar stromen. Een eigenaardig verschijnsel. Langs de oever ligt een fijn bruingrijs zandstrandje, in het water zandbanken van kiezels. Hier genieten we van schitterende uitzichten op het snelstromende water en de omringende bergen met hun sneeuwtoppen.

We drinken koffie bij Han en Monique in de camper, de tijd vliegt. Om 21u15 beseffen we dat het echt wel laat wordt en we hebben nog niet gegeten. Het is nu midden april en blijft reeds zeer lang licht, daar moeten we even aan wennen, net als vorig jaar.

De volgende ochtend staan we op onder een stralend blauwe hemel, dat nodigt uit om op deze schitterende locatie een dagje te pauzeren. Han wil wat klusjes doen, wij sprokkelen wat boomstammetjes voor een kampvuur, die Marc op maat zaagt.

Na de middag krijgen de mannen het idee om Manga te testen en de steile zandhelling, met diepe groeven en enkele grote rotskeien, naar het strand af te rijden. Het gaat vlot ook weer omhoog.

Terwijl Han het kampvuur aansteekt, zorgt Marc ditmaal voor het avondeten. Weerom genieten we van een gezellige avond, samen rond het heerlijk warme vuur. We zitten buiten tot 22u15, helemaal donker wordt het niet, het is bijna volle maan vannacht.

Tijd om afscheid te nemen, onze wegen splitsen zich hier. Waarschijnlijk komen we elkaar binnenkort opnieuw tegen in het noorden, want we reizen dezelfde richting uit via verschillende routes.

OVERNACHTINGEN:
WILLIAMS LAKE – WALMART
Coördinaten: 52.113426 – 122.123586
COMMENTAAR:
Rustige Walmart parking. Toiletten en WIFI in de winkel.
Hier hebben we reeds eerder overnacht, in mei 2015.

QUESNEL – WALMART
Coördinaten: 52.965217 – 122.440798
COMMENTAAR:
Rustige Walmart parking. Toiletten in de winkel. WIFI op de parking.
Hier hebben we reeds eerder overnacht, in mei 2015.

PRINCE GEORGE – WALMART
Coördinaten: 53.864751 – 122.787477
COMMENTAAR:
Rustige Walmart parking. Toiletten in de winkel. WIFI op de parking.
Hier hebben we reeds eerder overnacht, in mei en oktober 2015.

FRASER LAKE
Coördinaten: 54.062733 – 124.847649
COMMENTAAR:
Gratis camping aan de rand van het meer, waar in de winter trompetzwanen verblijven. Zeer rustig. Fitnesstoestellen, speeltuin, steiger, … Toiletten gesloten tijdens de winter.
Hier hebben we reeds eerder overnacht, in oktober 2015.
Minpunten: Treinspoor loopt langs de camping, veel lawaai van de passerende treinen.

OOTSA LAKE – OOTSA LANDING CAMPGROUND
Coördinaten: 53.814091 – 126.069584
COMMENTAAR:
Kleine basis camping aan de rand van het meer, met een drietal plaatsjes. Zeer mooi gelegen in een bos, uiterst rustig. Banken en tafels, vuurplaatsen, droge toilet. Zelfs het hout voor een kampvuur is hier ruimschoots voorzien.

OWEN LAKE – OWEN LAKE CAMPGROUND
Coördinaten: 54.115170 – 126.760250
COMMENTAAR:
Kleine basis camping aan de rand van het meer, rondom een graspleintje. Zeer mooi gelegen in een bos, uiterst rustig. Banken en tafels, vuurplaatsen, droge toilet. Er ligt wat hout voor een kampvuur. Wij picknicken hier enkel.

HELEN LAKE – HELEN LAKE CAMPGROUND
Coördinaten: 54.483471 – 126.694694
COMMENTAAR:
Kleine basis camping aan de rand van het meer, rondom een middenpleintje. Zeer mooi gelegen in een bos, uiterst rustig. Banken en tafels, vuurplaatsen, droge toilet.

ANDERSON FLATS PROVINCIAL PARK - DAY USE RECREATION SITE
Coördinaten: 55.245049 – 127.670912
COMMENTAAR:
Picknickplaats met banken en droge toilet, aan de samenvloeiing van de Skeena en de Bulkley rivieren. Prachtige locatie langs het water, met schitterend uitzicht op de omringende bergen. Zeer rustig en stil.
Dit is eigenlijk een ‘day use’ parking, doch men laat kamperen toe volgens een locale man.
Minpunten: Op ruime afstand passeert af en toe een trein, niet storend.

SANI DUMP:
Smithers toerismekantoor: Dumpstation op de parking van het toerismekantoor, met drinkwatervoorziening (niet open in de winter, half april nog niet aangesloten).
Prijs: gratis.
Coördinaten: 54.782837 – 127.166788

Smithers Chevron tankstation: Drinkwater voorziening aan de zijgevel van het gebouw met winkeltje / kassa, op de parking van de Safeway.
Coördinaten: 54.780591 – 127.163685

GEREDEN TRAJECT:
Kamloops – Williams Lake, 290 km.
Versatile Drive – Copperhead Drive – Trans Canada / South Yellowhead Highway, n° 97 – Cariboo Highway, n° 97 – Chilcotin Highay, n° 20 – Lakeside Drive South – Pioneer Drive
Mooie rustige route, langs meren, weilanden en kleine dorpjes.

Williams Lake – Quesnel, 129 km.
Pioneer Drive – Lakeside Drive South – Chilcotin Highay, n° 20 – Cariboo Highway, n° 97
Rustige route, langs de Fraser River, meren en omringende weilanden.

Quesnel – Prince George, 131 km.
Cariboo Highway, n° 97 – Yellowhead Hwy, n° 16
Rustige route, op en neer tussen weilanden, langs dorpjes.

Prince George – Vanderhoof – Fraser Lake, 171 km.
Yellowhead Highway, n° 16 – Carrier Crescent – Tunasa Crescent – Park Drive
Glooiende weg langs weilanden, bossen en meren.

Fraser Lake – Burns Lake – Francois Lake – Ootsa Lake, 140 km.
Park Drive – Tunasa Crescent – Carrier Crescent – Yellowhead Highway, n° 16 – Highway n° 35 – Francois Lake ferry – Keefes Landing Road – Ootsa-Nadina Road
Zeer mooie route. Glooiende weg langs weilanden, bossen en meren. Daarna op en neer door merengebied.
Ferry over het brede Francois meer: Gratis. Vaart op het uur. Duurtijd: 20 min.

Ootsa Lake – Francois Lake – Owen Lake – Houston – Helen Lake, 127 km.
Ootsa-Nadina Road – Owen East Forest Service Road (FSR) – Morice Owen FSR – Yellowhead Highway, n° 16 – Summit Lake Road
Zeer mooie rustige route doorheen een gemengd bosgebied met vele meren. De FSR wegen en Summit Lake Road zijn onverhard, op sommige stukken vrij smal, toch liggen ze er zeer goed bij.

Helen Lake – Telkwa – Smithers – Hazelton – Anderson Flats, 145 km.
Summit Lake Road – Yellowhead Highway, n° 16 – Woodmere Road – Round Lake Road – Yellowhead Highway, n° 16 – Omineca Avenue – Hazelton Station Road
Mooie rustige route tussen weilanden, langs kleine dorpen en nederzettingen van de oorspronkelijke bevolking.

LAKE DISTRICT CIRCLE TOUR
Prachtige glooiende route door een omgeving met mooie gemengde bossen, langs meren. Een paradijs voor natuurliefhebbers, vissers, … wild en vogels te spotten. De route is gedeeltelijk onverhard en volgt logging wegen, deze liggen er tijdens de weekends rustig bij.
Ons traject: Burns Lake – Francois Lake (ferry) – Ootsa Lake – Francois Lake (omheen uiteinde) – Owen Lake – Houston.
INKOM: Gratis.
De ferry over Francois Lake is gratis, vaart op het uur.
PARKING:
Hier en daar langs de wegkant, een aantal recreatiezones aan de meertjes, waar men gratis mag overnachten.
LOCATIE:
Zijroute van de Yellowhead Highway, n° 16 tussen Bruns Lake en Houston.

Fotoalbums van locatie «Kamloops (2)»

British Colombia – start zomertrip via merenroute (17)