Reisverhaal «Haines Road in Canada»

Noord Amerika 1 | Canada | 0 Reacties 22 Juni 2015 - Laatste Aanpassing 05 Juli 2015

Traject: 22 – 26 juni 2015

Pleasant Camp – Tatshenshini-Alsek Park – Kluane NP – Kathleen Lake – Haines Junction

Van onze rustige overnachtingplaats net voorbij de grensovergang aan Pleasant Camp, rijden we verder door het wondermooie gebied rond de Haines Road. Meerdere fotostops worden gemaakt, waarbij we meestal een korte wandeling maken, al dan niet over een aangelegd pad. Immers de kale omgeving, met dik bemoste bodem vormt geen probleem om doorheen te stappen. We klimmen naar enkele heuveltoppen voor uitzichten 360° rondom, waarvan we niet genoeg krijgen. Onderweg zien we twee keer een zwarte beer de weg oversteken, jammer genoeg duiken ze allebei te snel de bosjes in om een foto te kunnen maken.

Deze rit brengt ons door het Tatshenshini-Alsek Park, dat deel uitmaakt van de provincie British Colombia, waarna we in het eraan grenzende Kluane NP komen, dat hoort bij de Yukon provincie. Beide natuurgebieden zijn door Unesco erkend, samen met de aangrenzende Wrangell-St. Elias en Glacier Bay natuurparken die deel uitmaken van Alaska. De ijsvelden waar we in westelijke richting op kijken, zijn de grootste ter wereld, op deze van de poolgebieden na.

Aan Chuck Creek genieten we van een langere wandeling. Het pad is 22 km lang en loopt tot ver in de natuur, dit helemaal wandelen is niet mogelijk in 1 dag. Men neemt hiervoor meestal een klein tentje mee en overnacht op het eindpunt. Jammer genoeg hebben we dit niet meegebracht van thuis, we hadden andere prioriteiten om onze beperkte bagage mee te vullen. Staat op ons lijstje voor de volgende keer … Om die reden wijken we na een poosje van het pad af, een heuvel op, voor een beter uitzicht.

Als overnachtingplaats kiezen we opnieuw voor een smalle onverharde zijweg, die doodloopt. Net als gisteren worden we door een vogelconcert verwelkomd, omringd door wilde bloemenpracht. Wat moet dat nog meer zijn. Kort nadien breekt een onweer los, met hagelstenen, alles erop en eraan. Maar … na regen komt zonneschijn.

Na een korte wandeling over het bospad, nieuwsgierig waar het naartoe leidt, verlaten we ons slaapplaatsje. Het valt op dat de Haines Road zo enorm rustig is. Waar we op de Klondike Highway, die eveneens de Alaska Highway met de Inside passage verbindt, toch wat meer beweging zagen. Vooral op het laatste stuk, waar busjes met cruisetoeristen de ganse dag rondrijden.

Vandaag rijden we de ganse dag door het Kluane NP, dat heel veel te bieden heeft. Naast de gebruikelijke fotostops, maken we meerdere korte natuurwandelingen. Het doet ons plezier eindelijk te kunnen genieten van een echt zonnige dag, doch helder uitzicht is er nog steeds niet, wat jammer is voor onze foto’s.

De Million Dollar Falls trail biedt vanaf een plankenpad spectaculaire uitzichten op een smalle rotskloof, waardoor de Takhanne rivier stroomt. Wonderlijk hoe glashelder de krachtige watervallen zijn.

Klukshu Village is het enige authentieke dorpje dat nog in gebruik is. Jaarlijks komen vele nazaten van de oorspronkelijke indiaanse bevolking hier naartoe in de zomermaanden (juni – september), om op zalmen te vissen met hun traditionele ‘vallen’. Daarna worden deze gedroogd op aloude wijze in houten torentjes. Dit zouden we wel eens willen zien, doch het dorpje ligt er verlaten bij, al zijn we eind juni. We zijn bovendien wat teleurgesteld, want de huisjes die we zien, lijken eerder recent gebouwde vakantiehuisjes.

St. Elias Lake trail is een door kleurrijke wilde bloemen omzoomd bospad dat ons tot bij een prachtig meertje brengt. Opvallend is de zeer dichte begroeiing op de omringende berghellingen. Wat moet het zalig zijn om hier een tentje te plaatsen en in alle rust te overnachten.

Tegenover het grote Dezadeash Lake beklimmen we de Rock Glacier. In het hart van een rotsgletsjer bevindt zich ijs. Zeer eigenaardig, maar we merken er niets van. Het trappenpad leidt ons over de bovenlaag van bruine rotsblokken, naar een uitzichtpunt op het meer met zijn eiland.

We overnachten aan het mooie grote Kathleen Lake, op een camping in het bos. ’s Ochtends verkennen we het meer en maken een korte wandeling langs de rand ervan, waarbij we otters zien zwemmen in het heldere water.
Het prachtige uitzicht op de oude gletsjerhelling, King’s Throne, doet ons beslissen om naar boven te trekken. Een pittige wandeling brengt ons op het plateau dat aan een koningstroon doet denken. Vooral het gedeelte over de losse stenen en kiezelhelling is vaak steil en niet steeds gemakkelijk. Boven liggen nog wat sneeuwveldjes, kleurrijke wilde bloemen groeien tussen de rotsen op de steile helling. We rusten even uit en genieten van de beelden op het meer met zijn kleurvariatie, wat kreken eromheen en de bergen op de achtergrond. Verder naar boven gaan we niet, we zijn niet moe, maar het is onze eerste zware wandeling van deze reis, we willen ons niet forceren.

Hiermee komen aan het einde van de Haines road, die in Haines Junction op de Alaska Highway uitkomt. Een stadje met slechts 840 inwoners, maar een belangrijk knooppunt voor het toerisme in de streek. De locale supermarkt is niet meer dan een winkeltje aan een pompstation, de bakker is tevens souvenirwinkel, een wasserette vinden we op de camping of in een motel, … Maar er is een vrij groot zwembad, waar we ongestoord onze baantjes kunnen zwemmen, we zijn helemaal alleen in ‘t water. Wel worden we door 2 jonge badmeesters in ’t oog gehouden.

We blijven hier enkele dagen, om de buurt te verkennen. Pine Lake is een prachtig helder groen meer, waarlangs een kort wandelpad loopt. Aan de overkant van het meer, prijkt de massieve Paint Mountain, met zijn enorme verticale rotswand. Telkens anders, maar telkens weer schitterend mooi. Hier zullen we kamperen.

Het Daku Visitor Centre is een bezoek waard. Men toont een film over het Kluane NP, met zijn adembenemende natuur. We bekijken de uitgebreide informatie over de oorspronkelijke bevolking, hun gebruiken, de dieren, de gletsjers, … Er is een tentoonstelling met locale kunst. Een ranger beantwoordt onze vragen over wandelmogelijkheden in het gebied, jammer genoeg kunnen we niet in 1 dag tot bij een gletsjer wandelen. Voor een meerdaagse tocht hebben we geen uitrusting bij ons. Overal in de buurt zien we de kommen met geulen waarin ooit gletsjers zaten, jammer genoeg zijn er vele gesmolten. Enkel de grotere gletsjers in het centrum van het ijsgebied houden stand en groeien nog voortdurend aan, terwijl de onderkant wegsmelt.

Vanuit Haines Junction rijden we een eindje terug richting Haines, om de Auriol Trail te bewandelen, die we hebben overgelaten op heenweg. Vandaag hangt er een dik grijs wolkendek, maar het waait hard en blijft droog. Vlak voor we aankomen, steekt een grizzly met kleintje de weg over, op slechts een kleine kilometer van waar onze wandeling vertrekt. Ze verdwijnen in het bos waar het pad doorheen loopt. Echt zorgen maken we ons niet, we hebben de berenbel mee en in geval van problemen is er de berenspray.
Het is weerom genieten van een zeer mooie wandeling, deze keer over een bospad met vele uitstekende boomwortels. We worden de ganse tijd omgeven door een prachtig gevarieerd woud, afgewisseld met stukken laag struikgewas. Kleurrijke wilde bloemen en mossen sieren weerom de omgeving. 5 keer moeten we hetzelfde kreekje oversteken. Boven is een klein kampeerplekje, van waar we een mooi zicht hebben op het achterliggend bergmassief. Op terugweg nemen we een afslag naar een uitzichtpunt over de vallei met het dorpje Haines Junction en de indrukwekkende Paint Mountain. Hiervoor moeten we over een smalle kam. Op het eindpunt staat een bank, ideaal voor de picknick. Maar we stellen die toch liever uit, het waait steeds harder. We moeten elkaar vasthouden om rechtop te kunnen blijven en terug te keren naar de beschutting van de bomen.

OVERNACHTINGEN:
GRENS TATSHENSHINI-ALSEK PARK / KLUANE NP
Coördinaten: 60.024901 – 136.872611
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
In een inham van een bosweg, waar deze splitst. Geen faciliteiten. Zeer rustig, omgeven door groen.
Gelegen aan een zijweg van de Haines Road, nog in het zicht van de grote weg.
Minpunten: /

KATHLEEN LAKE STATE CAMPING
Coördinaten: 60.577234 – 137.207735
PRIJS: 15,70 CAD per nacht
COMMENTAAR:
Rustige camping in het bos, boven het meer gelegen. Toiletten en water voorzien. Wandelmogelijkheden naar het Kathleen meer.
Gelegen op 1 km van de Haines Road.
Minpunten: Water is niet drinkbaar, moet een tijdje gekookt worden voor gebruik.

PINE LAKE STATE CAMPING
Coördinaten: 60.800052 – 137.489039
PRIJS: 12 CAD per nacht
COMMENTAAR:
Rustige camping in het bos, nabij een meer. Uitzicht op de hoge ‘Paint mountain’, een grote rotswand die boven de vlakte uitsteekt. Toiletten, water, brandhout.
Gelegen op de Alaska highway, op 6 km van Haines Junction, richting Whitehorse.
Minpunten: /

SANI DUMP:
Kluane RV campground: verzorgd dumpstation op de camping, met drinkwatervoorziening.
Prijs: Gratis voor wie op de camping verblijft of tankt. 5 CAD voor niet klanten.
Ligging: Langs de Alaska highway, net voorbij het centrum Haines Junction, richting Alaska. Gelegen aan de linkerkant.

GEREDEN TRAJECT:
Pleasant Camp – Tatshenshini-Alsek Park: Chuck Creek – Kluane NP, 76 km.
Haines Road, n° 3.
Zeer mooie rustige route over hoogvlaktes, langs meertjes en rivieren, met weidse uitzichten, omringd door hoge besneeuwde bergen en gletsjers.

Kluane NP: Million Dollar Falls, Klukshu Village, St. Elias Lake, Rock Glacier, Kathleen Lake, 78 km.

Kathleen Lake – Haines Junction – Pine Lake, 36 km.
Haines Road, n° 3.
Zeer mooie rustige route door de vlakte, langs meertjes en rivieren, met weidse uitzichten, omringd door hoge besneeuwde bergen en gletsjers.

CHUCK CREEK
Wandeling over een goed pad, dat langzaam klimt. Omdat het te lang is om helemaal te wandelen in een dag, gaan we van het pad af en klimmen over de bemoste ondergrond een heuveltop op voor een beter uitzicht. Schitterende omgeving !
INKOM: Chuck Creek.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling, met propere toilet.
Coördinaten: 59.702559 – 136.601535
Langs Haines Road.

MILLION DOLLAR FALLS
Korte wandeling over een planken pad, boven een canyon van de Takhanne rivier, met zicht op watervallen.
INKOM: N.v.t. voor de wandeling.
Camping: 12 CAD per nacht.
Coördinaten: 60.107812 – 136.944593
ERNAARTOE EN TERUG:
Afslag van +/- 1 km, van de Haines Road.

KLUKSHU VILLAGE
Het enige dorpje van de oorspronkelijke indianen bevolking dat nog wordt in stand gehouden, al lijkt het ons meer een vakantiedorp. Men komt hier op de traditionele manier zalm vissen in de zomermaanden van juni tot september. Het is eind juni, nog niemand te zien.
Coördinaten: 60.294504 – 137.003185
In het dorpje.
ERNAARTOE EN TERUG:
Afslag van +/- 2 km, van de Haines Road.

ST. ELIAS LAKE
Prachtig meertje midden tussen dicht beboste bergen. Een mooi wandelpad, omzoomd door wilde bloemen, leidt ernaartoe. 3,8 km enkel, vrij veel op en neer.
INKOM: N.v.t.
Aan de rand van het meer kunnen enkele tentjes worden geplaatst, gratis. Geen voorzieningen.
Coördinaten: 60.321792 – 137.044405
Langs de Haines Road.

ROCK GLACIER
Wandeling die over planken- en rotstrappen over de restanten van een oude gletsjer naar een uitzichtpunt klimt. Zeer mooi, uitzicht over het grote Dezadeash meer met zijn eiland. 1,6 km enkel.
Coördinaten: 60.455265 – 137.059803
Langs de Haines Road.

KATHLEEN LAKE
Prachtig meer met helder water, mooie kleuren, otters. Men mag hierin zwemmen of kajakken. Een korte plankenwandeling leidt naar een uitzicht op het meer, 200 meter.
INKOM: Gratis.
Aan het meer.
ERNAARTOE EN TERUG:
Van de camping linksaf slaan en tot het einde rijden op de onverharde weg.

KINGS THRONE TRAIL
Pittige wandeling, eerste deel over een breed bospad dat wat daalt, daarna smal bospad dat klimt over boomwortels, het laatste stuk gaat over een steile puinhelling. Totaal 5 km, we doen er 2 uren over. Schitterende uitzichten op het meer en zijn omgeving.
Een pad van 3 km leidt verder naar de top van de berg, over een zeer steile en smalle kam, deels begroeid met gras.
ERNAARTOE EN TERUG:
Van de camping linksaf slaan en tot bijna op het einde van de onverharde weg rijden.

AURIOL TRAIL
Zeer mooie wandeling over een bospad. De 15 km lange luswandeling klimt 400 meter, naar een kampeerplaatsje. Gemakkelijk parcours.
PARKING:
Kleine parking aan het begin van de trail.
ERNAARTOE EN TERUG:
Langs de Haines Road, zo’n 7 km voor Haines Junction op de linkerkant als men van Haines komt.

HAINES JUNCTION – PARKS CANADA – VISITOR CENTRE
Groot toerismekantoor in modern gebouw. Met een kantoor van het Kluane NP.
Men toont een prachtige film over het Kluane NP, er is een informatieruimte over de omgeving en de oorspronkelijke bevolking, een tentoonstelling.
INKOM: Gratis.
Aan het visitor centre.
ERNAARTOE EN TERUG:
Aan de Alaska hwy, voor men Haines Junction binnenrijdt, richting Alaska. Op de linkerkant.

PINE LAKE – PAINT MOUNTAIN
Bij de camping Pine Lake is eveneens een strandje en een kort wandelpad langs de oever van het meer. Aan de overkant heeft men zicht op de enorme rotswand van Paint Mountain.
INKOM: Gratis, recreatieoord enkel open tijdens de dag.
PARKING:
Aan het meer of op de camping voor wie er verblijft.
ERNAARTOE EN TERUG:
Langs de Alaska hwy, 6 km voor Haines Junction, richting Alaska. Aan de rechterkant.

HAINES JUNCTION ZWEMBAD
Groot proper zwembad met heerlijke warme douches.
INKOM: 4 CAD pp.
Het uurrooster hangt uit in het toerismekantoor, maar blijkt niet volledig juist. Dagelijks is er een ander uurrooster, dat zelfs niet wekelijks overeen komt. Te raadplegen aan de deur van het zwembad.
Aan het zwembad.
ERNAARTOE EN TERUG:
In het centrum van Haines Junction, komende van het toerismekantoor, voorbij Frosty Freeze en het Anglicaanse kerkje rechtsaf. Achteraan het sportcomplex bevindt zich een groen gebouw, het zwembad.

Fotoalbums van locatie «Pleasant Camp»

Haines road in Canada (26)