Reisverhaal «Penticton – US grensovergang Aldergrove»

Noord Amerika 1 | Canada | 0 Reacties 24 Oktober 2015 - Laatste Aanpassing 15 Juli 2017

Traject: 24 oktober – 4 november 2015

Penticton – Keremeos – Hedley – Princeton – E.C. Manning Provincial Park: Cascade Lookout, Lightning Lake, Dewdney trail, Mt. Outram trail – Hope – Coquihalla Canyon Provincial Park – Silver Lake Provincial Park – Agassiz – Harrison Lake – Chillywack – Port Coquitlam – Coquitlam – Aldergrove – Grens US

Vanuit Penticton rijden we richting Vancouver, waarbij we kiezen voor de zuidelijke route, een pittoreske weg door de bergen. Onze eerste halte is Keremeos, een schilderachtig dorpje waarvan de authentieke huizen en winkelpanden geschikt zouden zijn als decor voor een western.

We bevinden ons hier in een landbouwgebied, met vele fruitboomgaarden. De eerste fruit- en groentewinkel die we tegenkomen, trekt al onmiddellijk de aandacht door zijn kleurrijke versiering. Rondom liggen pompoenen en sierfruit opgestapeld, waarbij ludieke poppen het boerenleven uitbeelden. Leuk om zien. Een prima marketing stunt, want hier rijdt men niet zomaar aan voorbij. Wie rondkijkt buiten, neemt meestal een kijkje binnen … We kopen er enkele potten met artisanale confituur, die op onze boterhammetjes ’s middags zeer lekker blijkt te zijn.

Omdat we zin hebben in een wandeling, bezoeken we het toerismekantoor voor ideetjes. De dame is duidelijk zeer gelukkig met ons bezoek en geeft ons een prima tip. Het seizoen is ten einde, er komen niet veel toeristen meer langs.

De Keremeos Columns bevinden zich in het gelijknamige park, hoog in de omringende bergen. Er klimt een zandweg naartoe, deze kan ook worden gereden mits men een hooggebouwd voertuig heeft met bij voorkeur 4x4. Dit komt goed uit, want de ganse wandeling lijkt ons wat lang voor vandaag.

We rijden aldus de smalle zandweg weg op, met zijn vele grote rotsblokken en diepe geulen. Deze voert ons langs de steile helling omhoog. Gelukkig komen er geen tegenliggers, want passeren zou hier onmogelijk gaan. En hem achteruit afrijden zou ons wel wat zweet kosten.

Zowat halfweg zien we een klein plaatsje waar we Manga kunnen draaien en parkeren. Dit lijkt ons ideaal, van hieruit is het nog een goed uur wandelen tot aan de columns. Nagekeken door zwarte koeien, met witte vlekken op de kop, wandelen we verder. Op het einde gaan we het bos in, tot het pad stopt aan grote rotsblokken. Deze liggen voor een hoge verticale wand, bestaande uit lange smalle rotsstroken, net balken die tegen elkaar aan zijn gezet. Een indrukwekkend schouwspel.

Voor we Keremeos verlaten, stoppen we nog even bij het toerismekantoor voor het internet en om de vriendelijke dame te bedanken voor haar tip. We zitten reeds een poosje buiten op een bank, wanneer ze aankomt om het kantoortje te openen. Plots klinkt er een gil, we gaan kijken wat er gebeurt. Aan de deurkruk en verspreid over de grond ervoor, zien we overal stukken van cactussen met lange stekkers. Ze begrijpt niet wat hier aan de hand is en durft deze niet aan te raken. We halen alles weg om haar te helpen, zodat ze naar binnen kan. Vandalisme ?

Onze weg vervolgt zich langs de glasheldere Simikameen rivier, die zich kronkelend een weg zoekt langs de rotsen. We stoppen aan een geel zandstrandje voor de lunch.

Hedley is een goudmijn dorpje, waar de tijd bleef stilstaan. We maken een wandeling tussen de schilderachtige huisjes, bekijken de overblijfselen van mijngebouwen langs een verticale rotswand.

In Princeton zouden we gaan wandelen, doch het toerismekantoor is gesloten op zondag. Informatie over deze plaats hebben we niet, dus kijken we wat rond in de buurt en maken er verder een rustige namiddag van, op een leuk kampeerplekje aan de rand van de Simikameen rivier.

Het E.C. Manning Provincial Park is een enorm natuurgebied met vele wandelmogelijkheden door bossen, langs meren en rivieren, naar uitzichtpunten en watervallen. We rijden erdoorheen en genieten reeds van de mooie uitzichten onderweg.

Een zijweg kronkelt omhoog naar het uitzichtpunt: Cascade Lookout. Hier hadden we een waterval verwacht, maar we moeten het stellen met een adembenemend uitzicht op de beboste vallei en zijn omringende bergen. Op de toppen ligt een dun laagje verse sneeuw. In de diepte zien we het felblauwe Lightning Lake.

Van hieruit maken we een wandeling over de Dry Ridge trail, een smal bospad omringd door een gevarieerde plantengroei met felle herfsttinten. Dit klimt naar enkele uitzichten op de beboste parkomgeving.

Aan het Lightning Lake maken we eveneens een mooie wandeling, rondom het grillig gevormde meer met zijn kristalhelder water. De omgeving wordt hierin scherp weerspiegeld. Op 2 rangers na, komen we niemand tegen. Wat is het rustig reizen buiten het toeristische seizoen.

We rijden verder naar het stadje Hope, waar we opnieuw hebben afgesproken met onze Canadese vriend Jacques. Het rustige plaatsje ligt midden in een zeer mooie omgeving, van rivieren, meren, bossen, bergen. We informeren ons samen in het toerismekantoor en kiezen enkele activiteiten uit.

In het Coquihalla Canyon Provincial Park maken we de wandeling door de Othello Quintette tunnels. Deze werden uitgehouwen in de rotsen tussen 1911 en 1916, als deel van de historische Kettle Valley spoorlijn. Ook in Summerland (mei 2015) kwamen we deze spoorlijn reeds tegen. Daar wordt nog een eindje ervan gebruikt voor een toeristische treintje, andere stukken werden tot wandelpaden omgevormd. We wandelden toen naar een prachtige oude spoorbrug over een kloof.

De wandeling brengt ons door een schitterend bos, met dik bemoste bomen in felgroene tinten. Hierbij gaan we door 5 donkere rotstunnels. Meermaals kruisen we de Coquihalla Canyon, diep beneden ons stroomt de glasheldere rivier door de smalle rotskloof. Hier werden meerdere films opgenomen, waaronder First Blood met Rambo.

Onze slaapplaats gaan we zoeken in de bossen van het Silver Lake Provincial Park, langs een smalle onverharde weg. Twee jagers plaatsen hun ATV (soort quad) in de laadbak van hun truck en keren huiswaarts, teleurgesteld dat ze geen herten hebben gevonden. Stiekem zijn wij hier blij om.

Wat is er leuker dan tijdens een regendag warmwaterbaden op te zoeken. Deze vinden we in Harrison Hot Springs, een klein dorpje gelegen aan het Harrison Lake. Ons idee om te gaan baden midden in de natuur, in de regen, gaat niet op. De baden bevinden zich in een gebouw, waar koud water aan het te hete bronwater wordt toegevoegd. Weg is de sfeer die we hier dachten te vinden.
Toch doet het deugd een poosje te dobberen in het warme water, dat voor ons wel wat warmer had mogen zijn.

Onderweg ernaartoe bezoeken we The Farm House Natural Chees Factory, een boerderij met schapen, geiten en koeien. Daar wordt artisanale verse kaas verkocht, waar we niet aan kunnen weerstaan. De kaas in Canada is duur en meestal niet bijzonder, hier valt de prijs echter goed mee terwijl het aanbod verleidelijk is, aldus ...

Nabij het Harrison Lake vinden we een slaapplaatsje, in de hoop dat het morgen een droge dag wordt en we hier wat wandelingen kunnen maken.

Maar opnieuw regent het onophoudelijk. Toch wandelen we een eindje langs het meer, naar de heetwaterbron zelf. Een oud gebouwtje schermt deze af, overgebleven van een resort uit de jaren 1900. Dit brandde af en werd niet vervangen. Ernaast is een kleine natuurlijke poel, we voelen even aan het water dat eigenlijk niet zo heet is als men in het toerismekantoor beweert. Hier hadden we zonder probleem kunnen baden gisteren, in plaats van voor de artificiële pool te kiezen. Doch het water is ondiep en de bodem zijn kiezeltjes en rotsen. We hadden het zeker niet lang volgehouden.

Van hieruit rijden we naar Chillywack, het regent onophoudelijk hard, we houden ons vooral bezig met boodschappen en zoeken een wasserette op. We vervolgen onze weg naar Port Coquitlam, waar we nog wat aankopen doen voor onze Manga, in een Marine shop.

Op zondag hebben we er afgesproken met Tom en Susane, die we leerden kennen tijdens een wandeling deze zomer. Tom is afkomstig uit Hongkong, Susane uit China, hun ouders verhuisden naar Vancouver toen ze nog jong waren. Het wordt een leuk weerzien met deze fervente reizigers. Ondanks de regen, willen ze de voorgenomen wandeling maken naar de top van een heuvel in Coquitlam. Het uitzicht is nihil, we komen doornat terug aan de wagen. Samen lunchen we in een Vietnamees restaurant, ondertussen droogt onze kledij. De namiddag brengen we gezellig door in onze Manga, gebogen over landkaarten, reiservaringen uitwisselend. Volgend jaar gaat Tom met pensioen, Susane stopt dan met werken. Het idee om lang te gaan reizen spreekt hen aan, ook onze Manga interesseert hen wel. Doch zij is nog wat onzeker en op zoek naar antwoorden. Een leuke namiddag.

We zouden Vancouver bezoeken, maar hebben hierin geen zin met dit regenweer. Op weg naar de grens met de US, halen we in Aldergrove een pakket op, door Nederlandse vrienden voor ons achtergelaten op een camping. Hier zullen we een nachtje blijven, zo kunnen we de batterijen van onze Manga eens volledig opladen aan de elektriciteit. Onze zonnepanelen krijgen dit de laatste tijd niet voor elkaar, door gebrek aan zon.

Dit is onze eerste commerciële camping, met alle mogelijke voorzieningen. Handig is dat wel, doch we voelen ons wat ingesloten op de kleine plaatsjes, die zo dicht tegen elkaar aangeplakt zijn. Een typische trend in Noord Amerika. Wel jammer dat het heetwaterbad buiten defect is. Een ervaring rijker, doch we blijven voorstander van vrij kamperen of indien dit niet mogelijk is, de eenvoudige natuurcampings van de overheid of parkinstanties. Deze bieden enkel droge toiletten aan, men dient er zelf voorzien te zijn van stroom en water.

OVERNACHTINGEN:
KEREMEOS – LIDDICOTE ROAD
Coördinaten: 49.223783 – 119.814984
COMMENTAAR:
Rond punt aan het einde van een doodlopende straat, dit wordt een nieuwe verkaveling. Zeer rustig gelegen, mooi uitzicht op het stadje. Hoe lang dit nog een perfecte slaapplaats zal zijn, is de vraag.

DEWDNEY CAMPGROUND
Coördinaten: 49.459740 – 120.426356
PRIJS: Gratis
COMMENTAAR:
Kleine camping aan de oever van de Simikameen rivier, gelegen aan de Old Hedley road. Geen voorzieningen.
Minpunten: Geluiden van de Highway aan de overkant van de rivier.

E.C. MANNING PROVINCIAL PARK – DEWDNEY TRAIL PARKING
Coördinaten: 49.229556 – 121.055931
COMMENTAAR:
Parking aan het begin van een wandelpad, in een bos. Niet zichtbaar van op de weg. We komen aan in ’t donker en parkeren aan het begin van de zijweg op een open plek. Verderop in het bos is een droge toilet voorzien.
Minpunten: Lawaai van de weg.

SILVER LAKE PROVINCIAL PARK
Coördinaten: 49.323860 – 121.426632
COMMENTAAR:
Parkeerplekje aan de zijkant van een onverharde weg naar het Silver Lake. Midden in een bos, een rivier stroomt erlangs.

HARRISON LAKE
Coördinaten: 49.342227 – 121.743735
COMMENTAAR:
Kleine parking aan de afslag van Rockwell Drive langs Harrison Lake, naar Sasquatch Provincial Park. Geen voorzieningen.
Minpunten: Af en toe komt een lawaaierige logging vrachtwagen voorbij, zelfs om 3 u ’s nachts.

CHILLYWACK – WALMART
Coördinaten: 49.150742 – 121.978800
COMMENTAAR:
Vrij kleine Walmart parking, de drukte ’s avonds valt mee. Toiletten tijdens de openingsuren van de winkel. WIFI in onze camper.

PORT COQUITLAM – WALMART
Coördinaten: 49.254332 – 122.736789
COMMENTAAR:
Ruime Walmart parking, vrij rustig. Toiletten tijdens de openingsuren van de winkel. WIFI in onze camper.

ALDERGROVE – EAGLE WIND RV PARK
Coördinaten: 49.093896 – 122.478689
PRIJS: 39,90 CAD per nacht
Douches zijn apart te betalen, 1 CAD per 7 minuten.
WIFI gratis, tenzij men een betere verbinding wil, 6 CAD per dag. Persoonlijk hadden we geen enkel probleem met de gratis verbinding.
Zwembad in de zomer. Hottub gans het jaar open (defect toen wij er waren).
Wasserette, 2 CAD per was, 2 CAD droogkast.
Reserveren is aan te raden.
ADRES: 26920 – 52nd Ave, Aldergrove, BC
E-MAIL:
sales@eaglewindrv.ca
WEBSITE: www.eaglewindrv.ca
TEL: + 1 604 856 6674
COMMENTAAR:
Typische camping voor deze regio, met een groot aantal plaatsen naast elkaar geplakt. Blijkbaar zeer populair, er is amper een plaatsje vrij. We treffen er vooral grote mobilhomebussen, caravans en 5th wheelers. De meesten staan er voor langere periodes. Elke plaats wordt afgebakend door heggen, heeft een tafel met bank op een klein graspleintje achter de kiezels waarop de camper past. Elektriciteit, water en afvoer zijn per kampeerplaats voorzien. Zeer vriendelijk onthaal.
Minpunten: Ongezellig. Zeer kleine plaatsen, dicht op elkaar. Weinig verlichting ’s avonds.

SANI DUMP:
Chillywack: dumpstation aan het toerismekantoor. Geen drinkwater beschikbaar.
Prijs: gratis.
Coördinaten: 49.143565 – 122.002358

Chillywack: drinkwatervoorziening aan het Husky pompstation, langs de muur van het gebouw. Beetje onhandig, omdat er grote vuilnisbakken rondom staan.
Coördinaten: 49.140600 – 121.958681
Ligging: langs dezelfde achterafbaan als het toerismekantoor, een eind verderop aan het winkelcentrum.

Aldergrove: Eagle Wind RV park, dumpen is mogelijk op elke kampeerplaats. Enkel voor mensen die er kamperen. We vinden deze niet zo handig, omdat er weinig beweegruimte is.
Prijs: Inbegrepen in de prijs van de camping.

GEREDEN TRAJECT:
Penticton – Keremeos – Keremeos Columns Provincial Park, 64 km.
Highway n° 3A
Zeer mooie rustige route doorheen het gebergte, met een droog landschap.

Keremeos – Hedley – Princeton, 82 km.
Crowsnest Highway, n° 3
Mooie rustige route langs de heldere Simikameen rivier.

Princeton – E.C. Manning Provincial Park: Cascade Lookout, Lightning Lake, Dewdney trail, 128 km.
Zeer mooie rustige route doorheen het gebergte.

E.C. Manning Provincial Park: Dewdney trail, Mt. Outram trail – Hope – Coquihalla Canyon Provincial Park– Silver Lake Provincial Park, 67 km.
Crowsnest Highway, n° 3 – Kawkawa Lake Road – Othello Road – Silver Skagit Road
Mooie rustige route door het gebergte.

Silver Lake Provincial Park – Hope – Agassiz – Harrison Hot Springs – Harrison Lake, 68 km.
Silver Skagit Road – Lougheed Highway, N° 7 / N° 9 – Hot Springs Road – Mc Callum Road – Hot Springs Road – Rockwell Drive
Rustige route langs dorpjes en door bossen.

Harrison Lake – Harrison Hot Springs – Chillywack, 51 km.
Rockwell Drive – Hot Springs Road – Lougheed Highway, N° 7 – Rosedale-Agassiz Byass Highway N° 9 – Trans-Canada Highway, N° 1
Rustige route langs dorpjes en door bossen, daarna ietwat drukkere grote weg.

Chillywack – Port Coquitlam, 92 km.
Trans Canada Highway, N° 1 – Mary Hill Bypass, N° 7 B – Lougheed Highway, N° 7
Vrij drukke autoweg, stadsverkeer.

Port Coquitlam – Coquitlam, 4,5 km.
Lougheed Highway, N° 7
Drukke baan, stadsverkeer.

Port Coquitlam – Aldergrove, 32 km.
Lougheed Highway, N° 7 – Golden Ears Toll Bridge – Trans Canada Highway, N° 1
Drukke weg, stadsverkeer.
Tolbrug: 6,15 CAD, factuur wordt via ICBC (autoverzekeringsmaatschappij van de staat British Colombia) naar het adres van inschrijving van het voertuig verzonden.

Aldergrove – Abbotsford – Aldergrove – Grensovergang US, 23 km.
Trans Canada Highway, N° 1 – Fraser Highway – 264 street, N° 13
Vrij drukke weg, stadsverkeer. Dichter naar de grens op wat minder druk.

KEREMEOS COLUMNS PROVINCIAL PARK
De Keremeos Columns zijn bijzonder, niet veel meer dan één hoge rotswand.
Coördinaten: 49.246102 – 119.789434
De smalle zandweg weg ernaartoe leidt door een prachtige droge omgeving omhoog. Een zeer mooie wandeling, 3 tot 4 uren (info toerismekantoor). Of kan grotendeels worden gereden met een voertuig met hoge wielbasis, bij voorkeur 4x4.
Het eerste deel van de weg is goed doenbaar, maar er zitten veel grote rotsen en diepe geulen in het wegdek. We parkeren op één van de zeldzame plaatsjes langs de wegkant. Van hieruit wandelen we de resterende 2,7 km verder (1u 10 min. heen – 55 min. terug). Het volgende deel van de weg wordt merkelijk gemakkelijker te rijden, tot aan een kleine parkeerplek, 1 km voor de columns. Vanaf hier zou de weg te smal geweest zijn voor onze Manga, tevens een stuk moeilijker te rijden.
PARKING:
Wij rijden niet tot de voorziene parkeerplek, maar parkeren aan de wegkant.
Coördinaten: 49.224003 – 119.803860
LOCATIE:
Op het einde van een smalle zijweg van de Liddicote road, die naar rechts afslaat van Highway 3A, zo’n 4 km van het toerismekantoor, richting Penticton.
Let wel:
Wanneer we hier opnieuw passeren in juni 2017, blijkt de wandeling naar de Columns gesloten te zijn. Het pad loopt over een stuk privé grond, de eigenaar werd enkele keren aangeklaagd door mensen die hier gewond geraakten. Bijgevolg heeft hij de weg afgesloten. (info toerismekantoor)

Men kan wel nog steeds de onverharde weg tot boven rijden, wat reeds een mooie omgeving is.

E.C. MANNING PROVINCIAL PARK – CASCADE LOOKOUT
Een mooie weg kronkelt omhoog naar een uitzichtpunt (1.650 meter hoog) op de vallei en de omringende bergen.
Aan het uitzicht.
De weg loopt nog door naar wandelmogelijkheden, maar is verder onverhard. Deze is gesloten, waarschijnlijk omdat we hier buiten het seizoen reizen.
Coördinaten: 49.070497 – 120.763812

E.C. MANNING PROVINCIAL PARK – DRY RIDGE TRAIL
Wandelpad dat omhoog klimt door de bosrand en mooie uitzichten biedt.
Begint en eindigt op de weg die verdergaat van aan de Cascade Lookout. Aangezien deze weg is gesloten, maken we de wandeling van aan de Cascade Lookout. Pad slaat af van de onverharde weg na 400 meter, bereikt opnieuw de weg na 2 km. Via de weg dalen we terug af en maken een lus.
INKOM: N.v.T.
Cascade Lookout.
Coördinaten: 49.070497 – 120.763812

E.C. MANNING PROVINCIAL PARK – LIGHTNING LAKE TRAIL
Mooi meer met grillige vorm en glashelder water. Eromheen loopt een wandelpad. Waar het meer smaller wordt, laat een speciale brugconstructie toe de rondwandeling in te korten tot 4,5 km of verder rond het ganse meer te wandelen, 9 km in totaal.
INKOM: N.v.t.
PARKING:
Lightning Lake day use area.
De camping aan het meer sluit voor de winter. Op deze parking kan men overnachten, mits betaling van 11 CAD per nacht.
Coördinaten: 49.063018 – 120.827449

COQUIHALLA CANYON PROVINCIAL PARK – OTHELLO QUINTETTE TUNNELS
Wandelweg over de bedding van de oude Kettle Valley spoorlijn. Mooie boswandeling, door 5 tunnels met uitzichten op de canyon. Terugweg langs hetzelfde pad.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling.
Coördinaten: 49.378575 – 121.369468
LOCATIE:
Een 6-tal km ten zuidoosten van Hope. Van de 6th Avenue de Kawkawa Lake road oprijden, over de brug de Kettle Valley Road volgen, rechtsaf naar de tunnels, de aanduiding volgen.

THE FARM HOUSE NATURAL CHEES FACTORY – AGASSIZ
Boerderij met melkvee, waar kaas wordt geproduceerd. Niet veel meer dan een verse kaaswinkeltje op een boerderij.
INKOM: Gratis.
Men mag rondkijken op de boerderij, kan door een glazen wand in de kaasmakerij kijken (niet zoveel aan te zien), kaas kopen in het winkeltje.
Aan de boerderij.
Coördinaten: 49.258587 – 121.803999
LOCATIE:
Onderweg naar Harrison Hot Springs, net voorbij het dorpje Agassiz, aan de Mc. Callum Road.

HARRISON HOT SPRINGS – GEMEENTELIJKE HOT SPRINGS POOL
Heetwaterbronnen aan de rand van het meer zijn niet geschikt om in te baden, wegens te heet. Wel is er een gemeentelijk bad, jammer genoeg binnen in een gebouw, waar men koud water toevoegt tot de temperatuur van +/- 38° C. Aangenaam, maar we vinden het een beetje koud voor hotsprings. Ook missen we de sfeer van natuurlijke baden in de natuur.
INKOM: 9 CAD pp.
Duur voor wat men hier te bieden heeft.
PARKING:
In de straat aan de pool, we kunnen niet op de kleine parking parkeren met onze truckcamper.
Coördinaten: 49.302907 – 121.784832
LOCATIE:
Aan de rand van Harrison Lake, in een klein dorpje. Onderweg tussen Hope en Mission, via Lougheed Highway, N° 7.

HARRISON HOT SPRINGS – HEETWATERBRON
Korte wandeling langs de rand van het meer, naar de heetwaterbron zelf. We hadden hier wat meer van verwacht.
Coördinaten: 49.305926 – 121.796252
INKOM: N.v.t.
PARKING:
Aan het begin van het wandelpad, langs de straatkant.
LOCATIE:
Aan de rand van het Harrison Lake, te wandelen vanuit het dorpje Harrison Hot Springs.

Fotoalbums van locatie «Penticton (1)»

Penticton – US grensovergang Aldergrove (23)

24 Oktober 2015 | Noord Amerika 1 | Canada | Laatste Aanpassing 19 November 2015