Reisverhaal «Saskatchewan, Prince Albert NP »

Noord Amerika 3 | Canada | 0 Reacties 12 Mei 2017 - Laatste Aanpassing 04 September 2017

12 – 16 augustus 2017

Traject: Provinciegrens Alberta / Saskatchewan – Lloydminster – Prince Albert – Prince Albert NP – Prince Albert – Yorkton – provinciegrens Saskatchewan / Manitoba

Saskatchewan doorkruisen
Vanuit Vegreville in de provincie Alberta rijden we in één dag door naar Prince Albert in de provincie Saskatchewan, 421 km in totaal. Dit lijkt niet zo’n grote afstand, doch het traject loopt voornamelijk over smalle landelijke wegen, die er helemaal niet goed bij liggen. Het wegdek is overal opgelapt, met oneffenheden als gevolg.

Opnieuw komen we door een glooiend landschap met kaarsrechte wegen, die elkaar kruisen. Ook de uitzichten blijven eentonig, weilanden, koolzaadvelden, vennetjes en meertjes. In enkele kleine dorpjes zien we enorme graanliften. Een dergelijke lift zagen we voor het eerst in Dawson Creek, in British Colombia, twee jaar geleden. Aangezien deze niet meer in gebruik was, kon hij worden bezocht. Interessant om zien.

In het stadje Prince Albert zoeken we de Walmart parking op om te overnachten. Tijdens de namiddag zien we regelmatig een politieauto rijden, de agenten volgen en berispen een inheemse man. Hij spreekt mensen aan die naar hun auto terugkeren met hun boodschappen. Omdat we geen andere campers zien, vraagt Marc aan de people greeter (persoon aan de ingang van elke Walmart winkel) of we hier mogen overnachten. Dat is geen probleem. Of het hier veilig is, gezien haar security uniform (niet gebruikelijk). Er gebeurt nooit iets onrustwekkend.

Prince Albert NP
Opnieuw bezoeken we een nationaal park, een immens beschermd natuurgebied. Prince Albert National Park bevindt zich vrij noordelijk, er leven zwarte beren, witstaart herten, elks, elanden, wolven, rode vossen, coyotes, bevers en bizons. Daar hopen we er natuurlijk een aantal van te ontmoeten!

Dit park is gelegen in 1 van de 3 gebieden in Canada, waar bizons vrij in de natuur leven. Dit in tegenstelling tot ons vorige park, Elk Island NP, dat volledig omheind is. De andere twee locaties waar men bizons in vrijheid kan bewonderen, zijn Wood Buffalo NP in de provincie Northwest Territories en Grasslands in Saskatchewan, tegen de grens met de USA.

Het landschap werd gevormd door oude gletsjers die 10.000 jaren geleden weggesmolten zijn. Vele meren en moerassen zijn hier kenmerkend voor.

Ditmaal worden we door enthousiaste rangers verwelkomd, wat ons van bij het begin een goed gevoel geeft. Aan de gate krijgen we al een kaart en enkele beschrijvingen van mooie wandelingen. Nadien geeft een jonge ranger in het Visitor Center ons een gemotiveerde uitleg over het park, met aanwijzing van de mooiste plaatsen.

We beslissen vandaag zoveel mogelijk korte wandelingen te maken. Als het park ons bevalt, komen we morgen terug voor één van de langere.

Als eerste wandelen we de Boundary Bog Trail, een rondwandeling naar een meer. Het pad is mooi onderhouden, de omgeving zeer gevarieerd. We wandelen langs een moerasgebied en zien vele soorten planten, bomen en mossen, zelfs een pitcher plant (vleesetende plant). In het bos staat een klein uitkijktorentje, dat we beklimmen. Het uitzicht beperkt zich tot de bomen rondom, die we nu van bovenuit zien. Leuk!

Om onze volgende wandeling te bereiken, moeten we een gravel weg volgen. Gelukkig is deze goed onderhouden, maar wel zeer stoffig.
De Narrows Peninsula Trail vormt een lus rondom een schiereiland in het enorme Waskesiu Lake. We wandelen door een mooi bos, nadien langs een smal strandje aan de rand van het meer. De grootte van het meer maakt het uitzicht minder boeiend.

Waskesiu River Trail brengt ons over een plankenpad langs de gelijknamige rivier. We steken de houten brug over en genieten van mooie uitzichten op het glasheldere water. Eenmaal de plankjes ons opnieuw naar de overkant brengen, duiken we het bos in om uit te komen op de parking.

Voor de volgende wandeling moeten we opnieuw een stukje over een gravel weg. Ook hier geen klachten. De onverharde wegen liggen er gladder bij dan de asfaltwegen, die duidelijk door de permafrost zijn beschadigd.
Een beschrijving van de Mud Creek Trail belooft ons onderweg een actieve beverburcht. We kijken ernaar uit en hopen zelfs de bewoners een keert te mogen aanschouwen.
Op de parking genieten we eerst van een kopje koffie, met prachtig uitzicht op het strandje aan het grote Waskesiu meer. Enkele mensen wagen zich in het koude water, brrr …
Klaar voor onze wandeling. Ons boekje geeft een woordje uitleg bij de nummertjes die we langs het pad vinden, altijd interessant. Bij nummer 7 zouden we de beverburcht moeten zien. Doch we vinden enkel de beschreven kanaaltjes, door bevers gegraven om hun takken naar de burcht te slepen. Geen burcht te zien. We trotseren een poosje de muggen, wandelen tussen het groen langs de waterkant, maar zonder succes.

Het wordt stilaan tijd om terug te keren, we stoppen nog bij Height-Of-Lands Tower. Deze zeer hoge wachttoren, biedt uitzicht op de wijde omgeving met vooral bossen waardoorheen de Churchill River kronkelt.

Tijdens deze parkdag hebben we bitter weinig dieren gespot. Eén elk (soort hert) op terugweg en enkele grappige squirrels (eekhoorntjes) tijdens de wandelingen.

Nu moeten we kiezen. Blijven we in de omgeving om morgen nog een stukje van het park te bezoeken, of hebben we het gezien.
Allebei hebben we het gevoel dat we in dit park enkel nog herhaling kunnen vinden. Het is een mooi uitgestrekt natuurgebied, doch deze dag heeft ons zowat in de meest interessante uithoeken gebracht. Voor een lange wandeling zitten er wat veel muggen, bovendien verwachten we geen extra variatie te kunnen vinden.
De weg naar de westkant van het park is lang, minstens 2 uur rijden en terug. Bizons zien is helemaal geen garantie. Aangezien we er zeer veel hebben gezien vorige zomer, alsook een kudde in Elk Island, beslissen we deze rit over te laten.

Verder naar het oosten
Opnieuw een lange rit, brengt ons verder door de provincie Saskatchewan, naar het oosten. We rijden over secundaire wegen met 1 rijvak in elke richting, al worden ze Highway genoemd. Op dit soort wegen mag men in Vlaanderen 70 km/u rijden. Gelukkig geldt hier de norm 100 km/u op de meeste plaatsen. Toch is dit niet steeds haalbaar, omdat de opgelapte wegen zeer oneffen liggen. Bovendien hebben we te kampen met hevige rukwinden.

Dit is de minst interessante rit tot nog toe. We komen vooral langs weilanden, hier en daar koolzaadvelden, maar die staan niet in bloem. Dus is er niet veel afwisseling, enkel variatie in het tintje groen. Voertuigen komen we ook niet veel tegen, wat het rijden eerder eentonig maakt.

OVERNACHTINGEN:
PRINCE ALBERT – WALMART PARKING
Coördinaten: 53.200255 – 105.734179
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Grote Walmart winkelparking, omringd door een groot aantal andere winkels. Toiletten in de winkel. WIFI op de parking.
Tijdens de dag lopen wat inheemsen rond op de parking, wat ons een beetje verontrust. Doch ’s avonds verdwijnen ze en wordt het rustig. Er komt nog een andere camper overnachten.
Minpunten: Geluiden van de parking.

YORKTON – WALMART PARKING
Coördinaten: 51.206065 – 102.445069
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Grote Walmart winkelparking. Toiletten in de winkel. WIFI op de parking.
Vrij veel RV’s (campers) en enkele vrachtwagens komen hier overnachten. Sommige zetten tot laat hun generator aan, wat niet aangenaam is voor de buren, maar daar storen grote mobibussen zich niet aan.
Minpunten: Geluiden van de parking. Treinspoor vlakbij, goederentreinen zijn lang en maken veel lawaai.

GEREDEN TRAJECT:
Grens provincies Alberta / Saskatchewan – Lloydminster – Prince Albert, 319 km
Ray Nelson Drive, Hwy n° 16 – Yellowhead Highway, n° 16 – Township 500 Road, n° 303 – Highway n° 21 – Road n° 303 – Highway n° 26 – Highway n° 3 – Highway n° 4 – Highway n° 3 – Northern Woods & Water Route – CanAm Highway, n° 2 / n° 3 – 2 Avenue West, CanAm Highway, n° 2 – 15 Street West / East – 6 Avenue East
Zeer rustige wegen, door een glooiend landschap met weilanden en koolzaadvelden, langs vennen en meren. Eenmaal de hoofdweg verlaten, vlak voorbij Lloydminster aan de provinciegrens, rijden we op smalle wegen die er niet zo goed bijliggen, wegens nogal oneffen en golvend wegdek.

Prince Albert – Prince Albert NP – Prince Albert, 255 km
15 Street East, Road 302 – 2 Avenue West, CanAm Highway, n° 2 – Road 264 – Kingsmere Road – Road 264 – Road 263, Lakeview Drive – Narrows Road – Road 263, CanAm Highway – 2 Avenue West, CanAm Highway, n° 2 – 15 Street East
Zeer rustige wegen, door een landschap met weilanden en koolzaadvelden, langs vennen en meren. De centrale parkwegen liggen iets minder goed, terwijl de gravel wegen naar de uithoeken zeer goed zijn. Road 263, CanAm Highway is de zogenaamde scenic road doorheen het park, een zeer goede weg door dichte bossen.

Prince Albert – Watson – Wadena – Yorkton, 380 km
6 Avenue East – Highway n° 3, CanAm Highway – Highway n° 6 CanAm Highway – Railway Avenue – Highway n° 5 – Highway n° 35 – Trans Canada Highway / Yellowhead Route, Highway n° 16 – Smith Street West – Gladston Avenue North / East, n° 10A – Trans Canada Highway / Yellowhead Route, n° 9 / n° 16 – Hamilton Road
Zeer rustige wegen, door een eentonig landschap met weilanden en koolzaadvelden. De wegen liggen grotendeels zeer oneffen door vele herstellingen aan het wegdek, het lijken lappendekens.

Yorkton – provinciegrens Saskatchewan / Manitoba, 67 km
Hamilton Road – Trans Canada Highway / Yellowhead Route, n° 9 – Broadway Street East – Highway n° 10 – provinciegrens Saskatchewan / Manitoba
Zeer rustige wegen, door een landschap met weilanden en velden. Stilaan komen hier en daar kleine bosjes, een meertje of rivier voor afwisseling zorgen. De wegen liggen grotendeels zeer oneffen door vele herstellingen aan het wegdek.

PRINCE ALBERT NATIONAL PARK
Mooi natuurgebied met dichte bossen, meertjes en moerassen. Waarin zwarte beren, witstaart herten, elks, elanden, wolven, rode vossen, coyotes, bevers en bizons leven. Hiervan krijgen we amper één Elk te zien.
Van een bezoek aan dit park hebben we wat meer verwacht, al hebben we ervan genoten. 1 dag is voor ons voldoende om het park te verkennen.
Aan het centraal gedeelte van het park zijn we vlug voorbij gereden. Midden in het park, aan de rand van het grote Waskesiu Lake bevindt zich een soort vakantiedorp, met winkeltjes, vakantiehuisjes, campings. Er is zelfs een golfterrein. Ook op andere plaatsen zijn campings. Hier en daar kan men bootjes te water laten. Dit alles geeft ons het gevoel in een soort Center Parks toestand terecht te zijn gekomen. Canadezen uit de regio komen hier hun vakantie doorbrengen, relaxen, wandelen, fietsen, watersport, golfen, BBQ op het strand, ... Dit park is voor ons zijn statuut als Nationaal Park niet waard, het is te commercieel uitgebaat.
WANDELEN:
In het park bevinden zich een aantal wandelpaden, een aantal hiervan kunnen ook gefietst worden.
Kort of lang, naar ieders wens. Ze worden aangeduid op een folder die verkrijgbaar is bij het Visitor Center in het park en aan de gate. Een zeer korte omschrijving en de lengte wordt telkens vermeld.
Boundary Bog Trail, n° 15: Loop van 2 km. Mooie rondwandeling door bos en moerasgebied, met grote variatie. Aan het einde bevindt zich een meer. Andere periodes zouden meer bloemen bieden. Pad is goed onderhouden. Score: 4/5.
Coördinaten: 53.909576 – 106.021180
Narrows Peninsula Trail, n° 12: Loop van 3 km. Mooi bospad. Uitzicht op het meer is minder, door de grootte van het meer. Score: 3/5.
Coördinaten: 53.987870 – 106.275440
Waskesiu River Trail, n° 11: Loop van 2,5 km. Plankenpad langs een mooie rivier, die tweemaal wordt overgestoken. Terugweg door mooi bos. Leuke, gevarieerde wandeling. Score: 4/5.
Coördinaten: 53.963337 – 106.071830
Mud Creek Trail, n° 9: Loop van 2 km. Mooie wandeling, langs de rand van het meer, daarna inwaarts langs een mooi glashelder meertje, door bos. Andere periodes zouden bloemen bieden. Score: 4/5.
Coördinaten: 53.899060 – 106.158750
Heigth-Of-Land Tower, n° 2: Kort bospad, 120 m retour. Hoge torenconstructie, te beklimmen voor het uitzicht van dichte bossen, waardoorheen een rivier stroomt. Geen must see. Score: 3/5.
Coördinaten: 53.866838 – 106.096920
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
Een nogal gehavende asfaltweg loopt doorheen het park, van de westelijke ingang naar het centrale gedeelte.
Aansluitend enkele gravel wegen die dieper het park inleiden, aan beide kanten van het grote Waskesiu Lake. Geen van beiden biedt een uitweg. Ze zijn zeer goed te rijden, enkel zeer stoffig.
Een scenic highway (n°263) leidt naar de south gate, zeer goed te rijden door nieuw wegdek. Scenic ? We rijden de ganse tijd door dichte bossen. Wel zien we hier een elk aan de wegkant, het enige grote dier dat we in dit park tegenkomen.
Wandelingen vertrekken van op parkings, soms in zijweggetjes. Deze zijn goed aangeduid.
ACCOMMODATIE:
In het park bevinden zich 5 campings, gelegen in het drukke centrale deel of op rustigere locaties. Ook zijn er hotels en vakantiehuisjes in het centrale vakantiedorp. Alsook 14 locaties met tentencampings, waar men naartoe moet wandelen, kan kort of lang zijn.
INKOM: 19,60 CAD per voertuig/familie.
Gratis voor wie over een Nationale Parkenpas beschikt, 67,70 CAD pp (in 2016). Vanaf de derde persoon is een familiepas goedkoper.
In 2017 zijn de toegangen tot de Nationale Parken in Canada gratis, ter gelegenheid van de 150ste verjaardag van het land.
INFORMATIE:
In het Visitor Center of aan de gate is een brochure met plannetje en summiere uitleg te verkrijgen. We krijgen ook boekjes met beschrijvingen van wandelingen, voor Boundary Bog Trail en Mud Creek Trail. Vermoedelijk bestaan er nog meer.
De rangers aan de poort en in het Visitor Center zijn zeer gemotiveerd en geven graag uitleg.
Coördinaten: 53.924133 – 106.081952
Website: www.parkscanada.gc.ca/princealbert
E-mail: panp.info@pc.gc.ca
Tel.: 1-306-663-4522
PARKING:
Bij wandelingen en uitzichten, in het vakantiedorp en aan het Visitor Center.

Fotoalbums van locatie «Prince Albert»

Saskatchewan, Prince Albert NP (12)

12 Augustus 2017 | Noord Amerika 3 | Canada | Laatste Aanpassing 04 September 2017