Reisverhaal «Yukon – Silver Trail»

Noord Amerika 1 | Canada | 0 Reacties 28 Juni 2016 - Laatste Aanpassing 21 Juli 2016

Traject: 28 - 30 juni 2016

Traject: Moose Creek – Stewart Crossing – Mayo – Elsa – Keno – Keno Hill – Elsa – Mayo – Stewart Crossing – Pelly River Crossing

De Silver Trail is een zijroute van de North Klondike Highway, die door het gebied van de traditionele bevolking Na-Cho Nyäk Dun loopt en passeert aan de oude mijndorpjes Mayo, Elsa en Keno. Hier bevonden zich eerst enkele goudmijnen, daarna werd het zilver ontdekt. Enkele zilvermijnen zijn nog steeds actief. Oorspronkelijk werden de ertsen door rivierraderboten vanuit Mayo via de Stewart River naar Whitehorse vervoerd, waar we vorig jaar het schip SS Klondike bezochten, dat nu werkeloos als museum dienst doet. Boeiend om nu ook de regio te verkennen waarheen deze rivierboot over en weer vaarde. In 1950 werd een weg aangelegd die Keno met Whitehorse verbindt, de Silver Trail.

North Klondike Highway
Voor we de Silver Trail bereiken, maken we eerst nog een luswandeling door het bos langs Moose Creek. Een mooi bos, maar het stikt er van de muggen, dus stappen we flink door om vlug terug te zijn aan de parking.

Aan Stewart Crossing is een toerismekantoortje met informatie over de Silver Trail. Veel wijzer worden we er niet, doch we krijgen een mooi overzichtskaartje van de weg.

Silver Trail naar Mayo
Het eerste deel van de weg is geasfalteerd en volgt de loop van de Stewart River tot in het dorpje Mayo. Onderweg stoppen we voor een korte wandeling naar een uitzicht op de Devils Elbow Wetlands. In dit moerasgebied leven vele vogels, in de lente zijn hier veel elanden die hun jongen komen werpen.

Mayo
In het dorpje Mayo (300 inwoners) zijn een aantal oude panden mooi bewaard gebleven. Hier vindt men tevens zowat alle voorzieningen. Toerismekantoor, bibliotheek, college, zwembad, supermarktje, benzinestation, …

Op het terras van Binet House, het toerismekantoor, wordt country muziek gemaakt door enkele vrijwilligers. We genieten even van de sfeer. Het internet is er zo zwak dat we amper onze e-mails kunnen openen. Dan maar verhuizen naar het community center van het college, waar we gelukkig een iets betere verbinding vinden, alhoewel. Het is ondertussen weer een poosje geleden dat we een WIFI vonden, we downloaden de binnenkomende E-mails en verzenden wat we hebben voorbereid. Hier zijn we al vlug een uur zoet mee. Het wordt laat, we beslissen een rondwandeling tussen de historische panden te maken wanneer we hier opnieuw passeren op terugweg.

Silver Trail van Mayo tot Elsa
Voorbij Mayo wordt het wegdek onverhard, het ligt er zeer goed bij, waardoor sommigen echt zeer snel rijden. Een tegenligger vindt het niet nodig wat te vertragen, dikke kiezels vliegen om ons heen. Enkele raken de voorruit, gelukkig met niet meer dan twee putjes als gevolg. Dit is de eerste keer dat de steentjes op een onverharde weg zo hard tegen ons opvliegen, meestal wordt er respect getoond en vertraagt men bij het passeren.

De omgeving ligt er verlaten bij, we rijden door een brede beboste vallei, langs mooie moerassen, meertjes en het grote Wareham stuwmeer. Deze hydro centrale werd gebouwd in 1951, om elektriciteit te voorzien aan mijndorpjes Elsa en Keno. Waar we de Mayo River kruisen, ligt wat nog over is van het oude dorpje Minto, dat bij het bouwen van de stuwdam onder water kwam te staan. Enkele gebouwtjes worden nog gebruikt door een nabijgelegen boerderij.

Hoog boven de vlakte torent Mount Haldane uit. Een wandelpad loopt naar de top, de verleiding is groot om deze morgen te gaan beklimmen. Doch het 6,5 km lange pad naar de top, met een hoogteverschil van 1.200 meter, zal wellicht een dagje in beslag nemen. Het weerbericht kondigt nog 1 zonnige dag aan en er is nog zoveel te verkennen op onze route. We rijden verder.

Elsa
Tegen de helling zien we het oude mijndorp Elsa liggen, dat in het verleden behoorde aan de Silver King mijn, ooit de 4de grootste producent van zilver ter wereld. In 1989 sloot deze mijn, vanwege de lage zilverprijzen. Het dorp en de regio werden verlaten. Sinds enkele jaren is er opnieuw met mijnbouw gestart in de Elsa site, door het Keno Hill mijnbedrijf, ze hebben het dorp afgesloten voor publiek. We rijden er aan voorbij, vanaf de weg ziet het er niet echt aantrekkelijk uit.

Keno
Aan het einde van de Silver Trail, komen we bij het dorpje Keno aan. We herkennen onmiddellijk de gevel van het museumgebouw, een goed bewaard pand uit het verleden. En zo zijn er vele in dit aangenaam rustige plaatsje, leuk om eens doorheen te wandelen.

Maar eerst rijden we de 11 km lange zandweg op,naar de top van de Keno Hill. De weg ligt er wat minder goed bij, door scherpe stenen, rotsen die boven het wegdek uitsteken, diepe putten en geulen. Het is dus langzaam rijden, toch laten we een enorme stofwolk achter.

Boven op de top staat een signpost. Deze werd hier geplaatst voor het bezoek van een groep wetenschappers, gedurende het internationale jaar van de Geofysica in 1956 (het originele houten exemplaar werd vervangen in 1989 door eentje van staal). Wegwijzers dragen de namen van de steden die werden vertegenwoordigd, met een vermelding van hun afstand tot hier. Al klopt dit niet echt, want London zou slechts 1.000 km verder liggen dan Halifax (Oost-Canada).

Op de top van deze 1.848 meter hoge berg liggen nog sneeuwplekken. We hebben rondom uitzicht op de diepe beboste valleien met meertjes en overblijfselen van mijnen, alsook de omringende bergen. Het is hier zo mooi, dat we niet kunnen kiezen tussen de drie wandelpaden. Gelukkig zijn ze niet al te lang.

Eerst wandelen we de Silver Basin Trail, langs een vervallen houten huisje, de Sheep Camp Mine Cabin. Verder hebben we prachtige uitzichten. Aan het einde van dit pad, zien we in de diepte een gestrande witte auto op de groene helling staan, een oude Oldsmobile van enkele mijnwerkers die hier ooit werkten. Dit intrigeert ons, we wandelen er naartoe. Een leuk extraatje.

Als tweede wandelen we de Monument Trail, naar enkele enorme rotsen op elkaar, van waar we uitzicht hebben op een andere vallei. Hier zien we onder ons de overblijfselen van de oude Keno700 zilvermijn en de wegen die ernaartoe leiden. Aan de overkant hebben we een schitterend uitzicht op Mount Hinton, die boven de Bunker en Sourdough Hills uitsteekt.

En dan rest ons nog de Butterfly Trail. Hier zouden we een aantal vlindersoorten kunnen zien, mocht het warm en zonnig genoeg zijn. Het is wat vroeg in het seizoen, we hebben pech. Maar dit wordt goedgemaakt wanneer een mooie vogel op ons afkomt, hij probeert ons terug te dwingen. Zijn volharding doet ons vermoeden dat er een nest in de buurt is. We nemen vlug enkele foto’s van het mooie diertje en maken een grote lus eromheen om het gerust te stellen. Op terugweg zit hij (of zij) op het nest, zodat we het gemakkelijk vinden. Weerom komt hij op ons af, met onze telelens maken we een foto van de 4 eitjes en haasten ons verder zodat het diertje niet onnodig wordt opgejaagd. Bij navraag in het museum, blijkt dit een American Golden-Plover (Amerikaanse Goudplevier) te zijn.

In het Mijnmuseum, dat tevens als toerismekantoor dienst doet, informeren we ons over de toestand van de wegen. Een 54 km lange oude mijnweg, Duncan Creek Road, maakt een lus van Keno terug naar de Silver Trail. We dachten deze te volgen, doch de dame raadt het af. Het is een 4x4 route die er zeer slecht bij ligt. Geen probleem voor ons voertuig, doch het zal enkel veel tijd vragen. Onderweg is niets speciaals te zien, men rijdt voortdurend door bossen, zonder uitzichten. De beslissing is vlug genomen, we reizen om te genieten, niet om te rijden.

’s Avonds worden we omringd door wolken, felle wind komt op en het begint zachtjes te regenen. We zijn blij dat we vandaag zo’n prachtige wandelingen in deze schitterende omgeving hebben kunnen maken, bij mooi weer.

North Klondike Highway
Eenmaal terug van de Silver Trail, volgen we de North Klondike Highway verder naar het zuiden. We rijden over twee typische ijzeren bruggen, om de Stewart River en de Pelly River te kruisen, beiden brede stromen die een grote rol hebben gespeeld in het verleden van deze streek. Onderweg genieten we van de groene omgeving.

Te Pelly Crossing, een dorpje met 300 inwoners, bezoeken we het Big Jonathan House, met een tentoonstelling van het traditionele leven in deze regio. Bijzonder is de typische kano, er zijn twee elandenhuiden voor gebruikt. Buiten staat een drooghuisje, een palengebouwtje van boomstammen dat 1,5 meter boven de grond is gebouwd. Hierin werd vroeger vlees en vis gedroogd.

Opnieuw rijden we door verbrande bosgebieden en valt ons op hoe lang het duurt eer de natuur zich hersteld, de berkenboompjes zijn amper 1,5 meter hoog in een gebied waar het heeft gebrand in 1995. Sparren groeien wat sneller.

Verder komen we langs mooie meertjes en moerasgebieden. In een zoutmeertje zien we aan de rand boomstammetjes die onderaan wit gekleurd zijn door zoutafzetting. We vinden een overnachtingplaats op een veld met wilde bloemen, een eindje van de weg af. Hier worden we vergezeld van marmotjes.

OVERNACHTINGEN:
SILVER TRAIL – ELSA – KM 92
Coördinaten: 63.897106 – 135.568854
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Ruime open plek naast de zeer rustige weg, vlak voor Elsa, met prachtig uitzicht op de vallei en achterliggende bergen. Geen voorzieningen.
Minpunten: /

NORTH KLONDIKE HIGHWAY, KM 414
Coördinaten: 62.476715 – 136.671081
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Grote open plek met vele wilde bloemen, we bereiken deze via een korte zandweg. Uiterst rustig, we worden enkel bezocht door marmotjes. Geen voorzieningen.
Minpunten: /

GEREDEN TRAJECT:
Klondike Highway, km 562 – Moose Creek – Stewart Crossing – Silver Trail – Mayo – Elsa, 127 km.
North Klondike Highway, n° 2 – Silver Trail, Highway n° 11
Zeer rustige weg, door een mooie groene omgeving, omringd door meertjes, rivieren en bergen. De weg is tot Mayo geasfalteerd en ligt er redelijk goed bij. Daarna is het een onverharde baan, die er zeer goed bij ligt. Het is opletten voor kiezels die opspringen bij snelrijdende tegenliggers.

Elsa – Keno – Keno Hill – Keno – Elsa, 57 km.
Silver Trail, Highway n° 11 – Keno Hill Summit Road – Silver Trail, Highway n° 11
Zeer rustige, goede onverharde weg door een mooie groene omgeving, langs zilvermijnsites. De 11 km lange weg naar de top van Keno Hill is eveneens onverhard, deze ligt er minder goed bij, met vele stenen en uitstekende rotsen, diepe geulen.

Elsa – Mayo – Stewart Crossing – Pelly River Crossing – Northe Klondike Highway, km 414, 224 km.
Silver Trail, Highway n° 11 – North Klondike Highway, n° 2
Zeer rustige wegen, midden in een mooie natuur. De onverharde Silver Trail ligt nog steeds prima, de regen heeft geen invloed gehad op het wegdek. Verderop is deze weg verhard en ligt er vrij goed bij. North Klondike Highway is geasfalteerd, hier en daar beschadigd onder invloed van de smeltende permafrost ondergrond.

MOOSE CREEK TRAIL
Luswandeling van 2,5 km, door een mooi bos en langs de Moose Creek, verlenging mogelijk tot Stewart River, doch dit stuk van het pad moet worden teruggekeerd. Veel muggen !
PARKING:
Op de Moose Creek camping, aan het begin van het wandelpad.
Coördinaten: 63.508694 – 137.032020
LOCATIE:
Langs North Klondike Hwy, km 560.

SILVER TRAIL – KM 10 – DEVILS ELBOW WETLAND
750 m lang wandelpad dat klimt naar een uitzichtplatform over de moerasgebieden.
PARKING:
Zandweggetje naar rechts leidt naar een parking met droge toilet, waar het wandelpad start.

SILVER TRAIL – KM 52 – MAYO
Ingeslapen stadje met 300 inwoners en alle nodige voorzieningen.
In het toerismekantoor Binet House is een (wandel)brochure te verkrijgen met beschrijving van de historische panden die zich hier nog bevinden. We zien al vlug dat deze panden minder boeiend zijn dan deze in Keno en rijden door de straten om ze te bekijken (mocht het niet regenen, dan zouden we toch een wandeling door de straten maken).
WIFI: toerismekantoor of gemeenschap locaal van het College. Beide vereisen een paswoord en zijn vrij zwak, al is het college iets beter te doen.
PARKING:
Hier en daar in het dorp, aan het toerismekantoor, aan het college, aan de supermarkt.
Coördinaten toerismekantoor: 63.591884 – 135.896008

SILVER TRAIL – KM 60 – WAREHAM LAKE
Mooi stuwmeer dat zichtbaar is van op de weg.
Een zijweg aan km 56,2 leidt naar de stuwdam, doch deze is verderop (na 2 km) gesloten, ook te voet is de stuwdam niet te bereiken.
Aan de wegkant.
Coördinaten: 63.681448 – 135.843838

SILVER TRAIL – KM 76 – MOUNT HALDANE
Wandeling naar de top van de berg, die hoog boven de omgeving uitsteekt, +/- 1.850 meter hoog. Lengte wandelpad: 6,5 km enkel, hoogteverschil: +/- 1.150 m, in brochure opgegeven duurtijd: 6 u. We maken de wandeling niet, doch het ziet er een mooie tocht uit.
SCORE: ?/5
PARKING:
Een 3,5 km lange smalle zandweg naar links, leidt naar de parking aan het begin van een wandelpad. Wanneer wij er aankomen, staat er een bord dat er vallen zijn uitgezet, men moet contact nemen met de trappers vereniging en toelating vragen om de trail te betreden.

SILVER TRAIL – KM 96 – ELSA
Elsa is een oud mijndorpje, dat niet toegankelijk is voor publiek. Het ziet er van op de weg niet aantrekkelijk uit.

SILVER TRAIL – KM 112,2 – KENO
Oud mijndorp dat er verlaten bijligt. Mooi bewaarde panden, oude gereedschappen, voertuigen, … mooi om eens door te wandelen, al is het zeer beperkt. Aangenaam rustige sfeer.
Er is ook een oud mijnmuseum, in een mooi pand. Het museum bestaat uit nog 2 extra delen, in recentere gebouwen ondergebracht. We bezoeken het niet, de kleine musea in dorpjes vinden we meestal niet bijzonder.
Toeristische informatie te bekomen in het museum.
INKOM: N.v.t.
Oud mijnmuseum: 5 CAD pp.
Tegenover het museum.
Coördinaten: 63.909583 – 135.302234

SILVER TRAIL – KENO SIGNPOST HILL
Een zandweg leidt naar de top van een heuvel, met prachtig uitzicht rondom. Waar mooie wandelingen te maken zijn, in de sfeer van de mijnbouw. We wandelen de drie paden die op de top vertrekken, allen vertrekkende via de weg die verder loopt.
1. Silver Basin Trail: 2,5 km enkel, voorbij de Sheep Camp Mine Cabin. Mooie uitzichten op meren en bergen. Eindigt waar de weg naar beneden afbuigt, de vallei in. Aan het einde van deze wandeling is in de verte een oude Oldsmobil te zien op een lagergelegen helling. We wandelen daar nog naartoe, +/- 1 km extra.
2. Monument Trail: 2 km enkel, zijweg naar rechts vlak voor Sheep Camp Mine Cabin. Eindigt aan 2 grote rotsen op elkaar. Uitzichten op een andere vallei, met bergen aan de overkant, op de hellingen, wegen naar mijnen.
3. Butterfly Trail: 1,5 km, eindigt boven op een kam, waar men naar beneden kan om een lus te wandelen, terug naar de weg die naar de top leidt. We keren terug. Hier zouden bij mooi zonnig, windstil weer mooie vlinders te bewonderen zijn, we zien er geen (wind en licht bewolkt). Wel komen we onderweg een nest met 4 eieren tegen, van een American Golden-Plover, een prachtige vogel.
Boven op de heuvel.
Een beetje verder langs het weggetje naar de wandelingen, kan men ook parkeren, doch het weggetje ligt er niet zeer gemakkelijk bij, door diepe putten en modder.
Coördinaten: 63.900000 – 135.299999
LOCATIE:
Aan het einde van de 11 km lange zandweg.

PELLY CROSSING – BIG JONATHAN HOUSE
Klein museum / visitor center / winkeltje met traditionele voorwerpen.
Interessant om eens rond te kijken.
INKOM: Gratis.
Aan het gebouw.
Coördinaten: 62.825591 – 136.578847
LOCATIE:
Langs de North Klondike Highway, km 463,6.

Fotoalbums van locatie «North Klondike highway (1)»

Yukon – Silver Trail (29)