Reisverhaal «Huashan»

Azië - deel 3 | China | 0 Reacties 30 December 2013 - Laatste Aanpassing 28 Januari 2014

Huashan village is een gehuchtje van de stad Huaiyn, gelegen nabij de voet van de gelijknamige heilige taoïstische berg. Er zijn wat hotelletjes en restaurantjes gevestigd om de vele pelgrims en toeristen op te vangen.

Huashan is een indrukwekkend wit tot vanillekleurige rotsberg met steile wanden, waar bovenop 5 hoge ronde pieken torenen. Verspreid over het gebied prijken een aantal taoïstische tempels en paleizen. Door de taoïstische traditie wordt dit beschouwd als één van de vijf heilige bergen in China. Chinese toeristen noemen het in hun taal vol beeldspraak, ‘de meest steile berg onder de hemel’.

De berg wordt bezocht om uiteenlopende redenen. Pelgrims komen op bedevaart naar de tempeltjes op deze heilige plaats, hangen rode ’wens’ linten in bomen, aan trappen, aan rotspiekjes. Jonggehuwden bevestigen overal hangsloten om hun belofte te verzekeren. Chinese avonturiers zoeken de meest gevaarlijke en moeilijke passages van de berg op, nemen zeer gewaagde houdingen aan voor de foto. En wie van de natuur houdt, kan deze schitterende omgeving alleen maar bewonderen.

We vertrekken zeer vroeg ’s ochtends om de indrukwekkende berg te verkennen. Wetende dat het een zwaar parcours is, nemen we de kabelbaan omhoog. Zo kunnen we onze energie optimaal gebruiken op de top van de berg, om verder te klimmen naar de 5 pieken. Met de cabine overbruggen we 800 meter, we zien onder ons het steile wandelpad en een grijs lint van trappen dat de berg opslingert. Halfweg bevindt zich een grote bevroren waterval, zeer bijzonder om zien.

Boven aangekomen beginnen we met de verkenning van de noordelijke piek,de laagste met zijn 1.600 meter, waarop een tempel staat. De tempel is niet bijzonder, maar de uitzichten des te meer. Van op de afgeronde bergpiek hebben we uitzicht op een aantal andere rotspieken met steile wanden. Achter ons bevindt zich het hoger gelegen plateau met de 4 andere pieken die we zullen beklimmen. We hebben veel werk voor de boeg vandaag, …. niets dan trappen !

Over een smalle kam, vaak niet meer dan 1 meter breed, nemen we de zeer steile trap omhoog, de verbinding tussen de noordelijke piek en de rest van de berg. Aan weerskanten zien we de diepe afgrond, maar toch voelt dit niet onveilig. Misschien is het anders tijdens het zomerseizoen, wanneer het hier een enorme drukte moet zijn, de vaak zeer gehaaste stijl van de Chinezen kennende.

Eenmaal boven kunnen we kiezen in welke volgorde we de pieken bezoeken. De meeste mensen gaan in klokwijze rond de berg, beginnen dus met de oostelijke piek. Wij kiezen om de andere richting uit te lopen.
Door het buitenste pad rondom te volgen, kunnen we de uitzichten aan alle kanten bewonderen, deze zijn adembenemend mooi. Overal komen we kleine tempels en paleizen tegen, maar deze zijn nergens uniek. Verspreid over het gebied staan ook een aantal hotels, voor wie hier wil overnachten om langer van al het moois op de berg te kunnen genieten, de zonsopgang of –ondergang wil zien.

Via de lotusbrug, een klein rond bruggetje, en de lege bruidsgrot, wandelen we naar de elegante westelijke piek, 2082 meter hoog. Net als op andere plaatsen in China kan je hier gevaarlijk dicht bij de rand van de afgronden komen, bovenop de bolronde rotsen is de enige bescherming een zware ijzeren ketting. Regelmatig komen beelden in ons op van deze plaats in de zomerse, wellicht een chaotische drukte.

We klimmen verder naar de zuidelijke piek, met 2.154 meter de hoogste, dus hier staan we echt boven op de bergtop.

Wat verder nemen we de afslag door de south heavenly gate, een poort die leidt naar het zeer bedenkelijke pad plank road in the sky. Een Chinees die we tegenkomen stuurt ons hierheen, met de woorden ‘very dangerous path, but you must try’. Dit willen we wel zien, maar we zullen ons er niet aan wagen indien het echt zo gevaarlijk is. Doorheen een tempeltje komen we aan een rots, die een uitzicht biedt op het befaamde pad, dat met kettingen loodrecht langs de wand afdaalt tot op een horizontale plankenconstructie van zo’n 30 cm breed, die gewoon tegen de wand is aangebracht. Daarover moet men verder stappen, enkel een ketting tegen de wand dient als houvast.
Een kort vergelijkbaar, iets breder plankenpaadje loopt naar een grotje, aan de ingang van het echte waaghalzenpad. Tot daar wagen we ons wel, er is nog een ketting aan de dalkant als beveiliging. Wie verder door gaat, krijgt een harnas om zich te kunnen zekeren aan de kettingen langs de berghelling. Zelfs Herlinde, die geen hoogtevrees heeft en wel in is voor wat klauterwerk, vindt dit echt teveel van het goeie. Het verwondert ons dat er zoveel jonge Chinezen op ingaan.

Het schaakpaviljoentje bovenop een rotspiek is bereikbaar via een vrij gewaagd pad over de rotsen en tussenliggende kammetjes hoog boven de diepte, hawk flipping over genoemd. Dit is echter gesloten in de winter, wegens te gevaarlijk. Geen nood, ons pad biedt er een paar mooie zichten op.

Dan komen we aan de oostelijke piek, 2.090 meter hoog. We bewonderen het uitzicht en vervolgen ons pad, de tijd begint te dringen om terug te keren. De sky ladder is gesloten, toch willen enkele jongeren deze nemen, voor de foto’s. Wij volgen de gemakkelijkere trap er juist naast. Een laatste zijweg brengt ons nog naar het Phoenix attracting pavillon.

Bij de terugkeer nemen we de zijtrappen in plaats van de steile centrale trap naar de noordelijke piek. In plaats van de kabelbaan, zullen we volledig te voet afdalen, via het lower jinhu road trappenpad, bijna loodrecht door een smalle kloof. Dit is echter gesloten omdat er ijs op de trappen ligt. Dus moeten we een omweg maken en het trappenpad volgen dat vlakbij de kabelbaan afdaalt en het eerste wat lager vervoegt, het is 17 u, er is nog voldoende tijd als we goed doorstappen.

De afdaling begint vlot. Er zijn wat moeilijke passages over de steile rotsen, met zeer ondiepe trapjes waar we onze voeten scheef moeten opzetten om er niet af te schuiven. Maar hoe langer hoe meer laten onze knieën zich voelen, te veel is te veel ! Het begint moeilijk te worden om ons evenwicht te houden op de vaak onregelmatige trappen, we moeten wat langzamer dalen. Al vlug begint het donker te worden, maar we hebben geluk …. het pad is verlicht, dit is China !

Wanneer we uiteindelijk bij de voet van de kabelbaan uitkomen om 18.30 u, ligt de busparking er verlaten bij. Van hieruit is het nog 8 km naar de ingang van het gebied, wat ver om nu nog te wandelen, bovendien is de weg verboden voor voetgangers. Zorgen maken we ons niet, het park is open tot 19 u. Op de bovenverdieping van een gebouwtje zien we verlichting, wanneer we dichterbij komen horen we stemmen, dus willen we proberen de aandacht te trekken door te roepen en te fluiten. Op dat moment komt een lege bus de weg opgereden, die de eventuele laatste bezoekers opwacht en ons om 19.10 u naar beneden brengt. De laatsten waren wij !

Het plan is om nog een tweede dag rond de berg te gaan wandelen, er is nog een ander wandelpad dat naar boven leidt. We hoeven niet meer helemaal tot boven te klimmen, wanneer we moe worden keren we terug. Maar dit plan is te ambitieus …. onze knieën, kuit- en bovenbeenspieren beslissen er anders over na die vele duizenden trappen op en af. We zullen ze enkele dagen rust moeten gunnen !

PROVINCIE:
Shaanxi.

ACCOMMODATIE:
HUASHAN BIJIAYI EXPRESS HOTEL
National road 310, Huayin
PRIJS: 158 CNY per nacht, 2 persoonskamer, sanitair (warm water)
E-MAIL: /
WEBSITE: /
TEL: +86 0913 465 8000
COMMENTAAR: Tweepersoonskamer met 2 enkele bedden, badkamer met open douche, A/C incl. verwarming + vloerverwarming, TV, waterkoker, gratis LAN op de kamer, gratis telefoon, bureau. Proper, wordt gepoetst (op vraag). Raam kan worden geopend, muggengaas. Geen lift.
Vriendelijk en behulpzaam, spreken geen Engels.
Goed gelegen, op wandelafstand van de ingang van Huashan mountain (20 min, 2 km).
Minpunten: Het warm water is soms niet heet genoeg om in de winter aangenaam te zijn.
BOEKING: via elong, www.elong.net

ERNAARTOE:
Metro Zhonglou (lijn 2) – Wulukou (lijn 1), 2 CNY pp., 10 min.
Te voet naar station, 10 min.
Trein K1364 Xi’an – Huayin/Huashan, 19,5 CNY pp., 1 u 40 min., hard seat
Bus Huayin/Huashan station – rond punt aan de ingang naar Huashan mountain, 3 CNY pp., 10 min.
Te voet rond punt – hotel, 20 min.

TAXI:
Taxichauffeurs weigeren, zoals nog wel eens gebeurt in toeristische locaties, hun meter te gebruiken. Ze proberen steeds een te hoge prijs voor de rit te vragen, het is dus belangrijk op voorhand over die prijs te onderhandelen. Een rit van het station naar onze hotelbuurt, kan voor 20 CNY (+/- 7,5 km), waarbij de vraagprijs steeds 30 CNY is.

HUA SHAN
Hoge berg met tempels, die door het taoïsme wordt beschouwd als één van de vijf heilige bergen van China.
De wandelpaden bestaan voornamelijk uit trappen, omwille van de steile wanden, smalle passen en bergkammen. In de informatie die we vinden, wordt vooral over gevaar gesproken.
Men moet inderdaad voorzichtig zijn op vele plaatsen, trappen kunnen zeer steil zijn of dichtbij een afgrond, maar er zijn steeds kettingen/armleuningen voorzien. De meeste passages zijn niet gevaarlijker dan bij vele andere Chinese tempelsites langs rotswanden.
We zagen inderdaad een aantal echt gevaarlijke passages, maar deze kunnen allen worden vermeden/omzeild. Eén enkele hiervan leidt naar een plaats die niet anders bereikbaar is, maar men kan beslissen deze over te laten.
Wij volgen volgend traject: bus naar voet kabelbaan noord piek/kabelbaan naar noord piek/noord piek/ centrale smalle steile trappenweg naar hoog plateau/Jinsuo pass/bruidsgrot/west piek/zuid piek/Jintian palace/south heavenly gate (tot aan het tempeltje voor ‘plank road in the sky’–ons te gevaarlijk om verder te gaan)/oost piek/Phoenix attracting pavillon/voet kabelbaan noord piek/bus naar de uitgang.
Persoonlijk hebben we de indruk dat we de belangrijkste plekken op de berg hebben gezien. We volgden de buitenrand op het plateau en namen een kijkje bij de belangrijkste tussenliggende plaatsen. De centrale piek hebben we overgelaten door tijdsgebrek. Enkele plaatsen waren niet toegankelijk (winterseizoen), zoals Bizhao cliff, Yingyang cave, chess pavillon, lower section of Jinhu road, …
De keuze om in tegenwijzerszin rond de berg te gaan is ons goed bevallen, we vonden de oostelijke piek de minst indrukwekkende, dus het stoorde niet dat we er weinig tijd voor over hadden. We hadden ook de indruk dat het zonlicht steeds goed zat.
Gans de berg bezoeken in één dag is zwaar door de vele trappen op en af. Deze zijn meestal zeer onregelmatig gevormd, vaak zeer steil en te kort om de voeten recht te kunnen plaatsen. Een extra zware belasting voor beenspieren en knieën.
Mochten we het overdoen, we zouden de kabelbaan ook naar beneden nemen, zodat we wat meer tijd hadden boven. Maar vooral ook om onze (versleten) knieën minder te belasten. Vooral op het einde, tijdens de lange, hier en daar zeer steile, afdaling werd het moeilijk.
Een andere optie is overnachten op de berg en zo de wandeling spreiden over 2 dagen, men kan dan opteren om de berg op en af te wandelen aan een rustig tempo en zo optimaal van de omgeving te genieten.
INKOM: 100 CNY pp.
(ticket is 2 dagen geldig, zelfs als men buiten het domein overnacht, controle door duimscan)
Bus ingang – voet kabelbaan en wandelpad (trappen) naar de noord piek: 20 CNY pp., enkele rit. Men mag niet wandelen over deze weg, een wandelpad is er niet.
Kabelbaan: 45 CNY pp. (enkel stijgen) / 80 CNY pp. (op en neer)
Er zijn verschillende manieren om de berg te beklimmen, te vertrekken van de ingang aan het ronde punt met de lotusbloem. Twee andere ticket offices zijn in opbouw.
1. Via de oostkant, naar de noord piek: dit is de weg die wij nemen.
2. Via de westkant, naar de west piek: met bus en kabelbaan (prijs van beide transportmiddelen ligt merkelijk hoger dan deze van de bus en kabelbaan naar de noord piek, de afstanden zijn langer). Dit is de gemakkelijkste/veiligste weg om op het hoogste plateau te geraken, waar zich de west, zuid, oost en centrale piek bevinden.
3. Via de centrale wandelweg, naar de noord piek. Dit wandelpad zou enkele gevaarlijke steile trappenpassages hebben. We kunnen hierover niet oordelen, want we volgen het niet.
Let wel: we betalen wintertarieven, in de zomer liggen de prijzen merkbaar hoger.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet.

Fotoalbums van locatie «Huashan»

Huashan (16)

30 December 2013 | Azië - deel 3 | China | Laatste Aanpassing 28 Januari 2014

• Huashan, liefdessloten en wenswimpels in de sneeuw
  • Huashan, pad tussen noordpiek en de rest van de be
  • Huashan, liefdessloten en wenswimpels
  • Huashan, typisch uitzicht
  • Huashan, één van de steile trappen, op weg naar be