Reisverhaal «Wuyuan»

Azië - deel 3 | China | 1 Reacties 28 Januari 2014 - Laatste Aanpassing 08 Maart 2014

Wuyuan (+/- 334.000 inwoners) is een kleine alledaagse Chinese stad, met veel recente, witgekalkte appartementsgebouwen, gelegen in een heuvelachtige groene omgeving. Behalve dat men er rustig langs de rivier kan wandelen, vinden we niets aantrekkelijks aan deze plaats. Wel is het een ideale uitvalsbasis om de streek met zijn vele oude pittoreske landschapsdorpen te verkennen, al dan niet met openbaar vervoer.

We plannen hier 5 dagen door te brengen om een aantal van de vele oude landelijke dorpjes te bezoeken. Maar dat is buiten het Chinese Nieuwjaar gerekend.

Qinghua is onze eerste bestemming, hier willen we de Rainbow bridge bezoeken. Al vlug vinden we, door de chaotisch drukke straatjes van het dorp, de weg naar de rivier met zijn oude overdekte houten regenboogbrug. De brug is mooi onderhouden, aan de overkant klimmen we een heuveltje op naar een klein klooster en een uitkijktorentje. Beneden nemen we nog een kijkje bij een oude watermolen, vanwaar stapstenen ons terug naar de overkant leiden. Al vlug staan we terug op het plein bij de ingang van deze bezienswaardigheid. Er is ook nog een smal oud straatje waar we willen doorheen wandelen. Dit ligt er rustig bij, nieuw geplaveid, de gesloten gebouwtjes vrij eentonig achter witgekalkte muren. Behalve één enkel houten huis, is ook daar niet echt veel te zien.

De volgende ochtend begeven we ons naar Little Likeng, volgens de beperkte beschikbare informatie, het meest aantrekkelijke historische dorpje. Terwijl we rondkijken aan de loketten, waarachter de bedienden zitten te kaarten, roept een man ons naar de ingang. Verwonderd gaan we naar hem toe, we kochten nog geen ticket. Hij gebaart dat we gratis naar binnen mogen. Dat is mooi.

Een rustig pad door de velden brengt ons langs een tempeltje naar het autovrije dorp. Voor we dat betreden, botsen we eerst op de dikke hoge peilers van een snelweg in aanbouw. In China hebben we dit meer gezien, jammer voor de unieke bezienswaardigheden, die op deze manier een stuk van hun charme verliezen. Natuurlijk torent deze hoge betonnen slang zo hoog boven het dorpje uit, dat we hem op bijna elke plaats in het oog krijgen.

Rustig kuieren we door de straatjes van het bijzonder mooie dorpje, hier en daar bezoeken we een historisch gebouw. Weerom worden we overal zeer vriendelijk begroet met een verlegen ‘hello’, zoals we gewend zijn van de Chinezen.

Het centrale straatje van dit dorp ligt langs een stroompje, smalle houten bruggetjes leiden naar de gebouwen aan de overkant. Aan de waterkant worden ijverig voedingswaren gewassen, ook de vaat en kledij. Overal is men bezig met het vervangen van verschenen rode lampionnen en posters met geluksspreuken rond de deurstijlen. Vandaag is het immers 30 januari 2014, de vooravond van het Chinese Nieuwjaar of lentefeest. De bewoners zijn druk in de weer met hun voorbereidingen voor het grote gebeuren, dat 14 dagen duurt, om te worden afgesloten met het lantaarnfestival op 14 februari. Alles moet schitteren voor het bezoek van de geliefde familieleden.

Alles staat tijdens dit jaarlijkse gebeuren in het teken van de kleur rood.
Geschenkendozen, vuurwerkdozen, lampionnen, geluksspreuken aan de gevel, …
Jongeren krijgen bij deze gelegenheid een rode enveloppe, waarin de ouders/grootouders het geld verdelen dat ze aan het einde van het jaar over hebben.
Volgens de traditie eet men bij deze gelegenheid iets roods. Dat kan gaan van snoepgoed, tot bereide schotels tijdens het feestmaal. Al enkele dagen zien we overal rode vissen verkopen, ook hier loopt men rond met de levende vissen. Klaar voor de pot !

Veel toeristen komen we niet tegen, enkelen spreken ons aan in het Engels. Vandaag komen de meeste buitenstaanders hier naartoe om hun familie op te zoeken en samen het lentefeest te vieren. Ze wonen vaak ver weg, in grote steden waar ze studeren of werken. Vol spanning wandelen ze rond in hun dorp van afkomst, enthousiast bekijken ze wat er allemaal is veranderd sinds vorig jaar en speurend naar bekende gezichten. De meesten hebben niet veel om handen, alle tijd voor een babbel, zo worden we uitgenodigd om onze picknick binnen op te eten bij een kop thee.

Reeds bij onze aankomst hier horen we overal rondom het dorp vuurwerk, te lokaliseren door een rookpluim. Ondertussen reizen we reeds vier maanden in China, we zijn aldus gewend aan het dagelijkse ploffen op de meest onverwachte momenten en plaatsen, maar vandaag is het opvallend meer.

Wanneer we aan de hoofdweg op de bus staan te wachten, komt een oude man ons iets vertellen. Hij spreekt enkel Chinees, we begrijpen hem niet, na enkele pogingen geeft hij het op en wandelt weg. Dit komen we vaak tegen, vinden we jammer. Na een half uur komt een jongeman uit het hotel aan de overkant van de straat, recht op ons af. Hij spreekt Engels en legt uit dat er deze namiddag geen bussen rijden, we zullen een taxi moeten zoeken om terug te keren naar Wuyuan.
Geen 5 minuten later stopt een auto, de dame steekt haar duim op om te vragen of we een lift willen. Ook deze mensen spreken geen woord Engels, al zijn ze nog vrij jong. Het wordt een stille rit. Wel voor de duizendste keer zijn we blij met deze zo behulpzame Chinese bevolking !

Bij aankomst in de stad, is alle gebruikelijke drukte verdwenen, hij lijkt volledig verlaten. Alle winkels en restaurants zijn gesloten, we zien bijna geen mens meer op straat. Toch klinkt nog steeds overal op de achtergrond het vuurwerk.

De rest van de dag brengen we door op onze hotelkamer, waar we het knallen almaar horen toenemen. Het maakt ons nieuwsgierig naar middernacht … een tiental minuten ervoor gaan we de straat op. Nog steeds ligt deze er desolaat bij. Het lijkt wel een spookstad, alle lichten zijn gedoofd.
Plots zien we overal om ons heen boven de hoge appartementsgebouwen kleurrijk vuurwerk uiteenspatten … we weten niet waar eerst gekeken. Het lawaai dat hiermee gepaard gaat geeft ons het gevoel midden in een oorlogsscenario beland te zijn, waarbij op de achtergrond de gevechten escaleren.
Ondertussen zien we op de begane grond hier en daar een deur opengaan, een man komt dan even buiten om zijn duizendknaller (rol rood lint waarop naast elkaar kleine vuurpijltjes zijn aangebracht, ze worden één na één gelanceerd) uit te spreiden en aan te steken, waarnaast vaak nog vlug een volle vuurwerkdoos wordt gelanceerd. Om opnieuw door dezelfde deur te verdwijnen. Het enige dat achterblijft, zijn de knalrode resten. In geen tijd worden we omringd door een dikke grauwe walm, ons zicht beperkt tot zo’n 50-tal meter. Smog !

Het ploffen gaat de ganse nacht en volgende dag onophoudelijk door, al vermindert het een beetje in kracht. Pas laat in de avond van Nieuwjaarsdag wordt het wat rustiger. De straten blijven leeg. Openbaar vervoer rijdt er niet, we zijn dus aan onze hotellocatie gekluisterd. Tijd om onze blog bij te werken.

Gelukkig rijden de bussen opnieuw op zaterdag 1 februari en kunnen we op stap. Deze keer bezoeken we de dorpjes Yancun en Sixi. Opnieuw brengt een pad door de velden ons in het eerste dorpje, waar we in de smalle straatjes opnieuw mooie oude huizen tegenkomen. Ook hier kunnen we er weer een aantal binnen gaan bewonderen. Opvallend zijn ook hier de felrode lampionnetjes en posters aan de muren, alles fonkelnieuw.
Daarna moeten we de autoweg volgen naar Sixi een kleine kilometer verder. Weerom een vergelijkbaar dorpje. Al vlug houden we het voor bekeken, het is een herhaling van de vorige dorpen in de omgeving, verwant aan de stijl van deze rond Tunxi. De beslissing om een punt te zetten achter de dorpenbezoeken rond Wuyuan, is vlug genomen.

Pas de dag nadien is er opnieuw wat beweging te zien in de straten van de stad, al blijft het zeer beperkt. Winkels en restaurantjes blijven gesloten, bakkers verkopen enkel de vooraf bestelde taarten. Voor elke deur die men gaat openen, wordt steevast eerst een duizendklapper en/of vuurwerkdoos aangestoken. Zijn die kwade geesten nu nog niet verjaagd ?

PROVINCIE:
Jiangxi.

ACCOMMODATIE:
TIANYOU BUSINESS HOTEL
Second Ring road 27, Ziyang town, Wuyuan
PRIJS: 150 CNY per nacht, 2 persoonskamer, sanitair (warm water)
E-MAIL: meimei8527@163.com
WEBSITE: /
TEL: +86 0793 721 1999
COMMENTAAR: Tweepersoonskamer met 2 enkele bedden (+ een smal plooibed), badkamer met afgeschermde douche, haardroger, A/C verwarming, TV, waterkoker, gratis LAN op de kamer, telefoon, bureautje, zithoek. Proper, badkamer wordt dagelijks gepoetst. Raam kan worden geopend, muggengaas. Lift. WIFI aan de receptie.
Vriendelijk en behulpzaam, men spreekt slechts een enkel woord Engels.
Centraal gelegen in deze alledaagse kleine Chinese stad, waar niets te beleven valt. Aan de achterkant bevindt zich de oude busterminal, waar kleine locale bussen vertrekken naar meerdere bestemmingen. Ideaal als uitvalsbasis voor het bezoek van een aantal toeristische locaties rond Wuyuan.
Minpunten: Vrij harde matras. Vasttapijt met vlekken.
BOEKING: via elong, www.elong.net

ERNAARTOE:
Tunxi – Wuyuan, 45 CNY pp., 2 u 50 min.
Stadsbus n° 1 Wuyuan nieuwe busterminal – oude busterminal (achterkant hotel), 1 CNY pp., 15 min.

In de omgeving van Wuyuan zijn meerdere bezienswaardigheden te bezoeken met een 5-dagenpas (120 u) voor 210 CNY pp. De controle gebeurt d.m.v. een vingerafdruk die op de kaart wordt geregistreerd. Voor een enkel ticket betaalt men telkens: 60 CNY pp.
Volgende locaties maken hiervan deel uit: Jiang Wan, Wolong valley, Lingyan cave, little Liken, Wangkou, Xiaoqi, Sixiyan Village, Caihong Bridge, jiangling, Wengong mountain, Yuanyang lake, Yantian, Shicheng county, Baizhu Ancestral Hall.

We plannen in deze regio een aantal plaatsen te bezoeken, waaronder ook enkele die niet onder deze groepering vallen. Eerst denken we eraan de 5-dagenpas aan te schaffen, maar vinden deze vrij duur en doen het uiteindelijk niet. Veel informatie om ons op te baseren vinden we niet.
’t Blijkt uiteindelijk de goeie beslissing. Na 3 locaties houden we het voor bekeken, omdat de dorpen en hun omgeving te veel op elkaar gelijken (en op deze rond Tunxi). De karige informatie die we op het internet vinden, kan ons niet echt aantrekken om meer bezoeken af te leggen in deze buurt.

QINGHUA – RAINBOW BRIDGE – QINGHUA LAOJIE
Oude overdekte houten brug. Aan de overkant van de rivier klimt een pad naar een tempeltje en een uitzichtpunt met een torentje. Beneden op de oever is een oude watermolen te bezoeken.
De oude straat is volledig vernieuwd, we vinden deze niet echt boeiend om zien.
SCORE:
Rainbow bridge: 3/5
Qinghua laojie, oude straat: 2/5
INKOM:
Rainbow bridge: 60 CNY pp. (of 5-dagen pas), vinden we duur, eerder beperkte bezienswaardigheid !
Qinghua laojie, oude straat: n.v.t.
ERNAARTOE EN TERUG:
Bus Wuyuan – Qinghua, 12 CNY pp., 25 min.
De kleine bus vertrekt aan oude busterminal, achter ons hotel.

LITTLE LIKENG
Prachtig oud dorp, rond enkele smalle stroompjes. Enkele oude gebouwen met mooi houtsnijwerk, zijn opengesteld voor publiek.
INKOM: 60 CNY pp. (of 5-dagen pas)
Van de inkom loopt een wandelpad door de velden naar het dorp, waar men eerst onder een hoge autoweg in aanbouw en tussen commerciële marktkraampjes doorloopt. Alle winkeltjes zijn gesloten op het moment van ons bezoek.
ERNAARTOE EN TERUG:
Bus Wuyuan – Little Likeng, 6 CNY pp., 25 min.
De kleine bus vertrekt aan oude busterminal, achter ons hotel, we worden afgezet aan de ingang van het oude dorp.

YANCUN – SIXI
Twee oude dorpen aan een rivier, in een mooie landelijke omgeving. Dezelfde stijl als Little Likeng, we vinden deze iets minder mooi.
Tussen de twee dorpen is een afstand van 800 meter, we proberen een veldweg te volgen van Yancun naar Sixi, maar het lukt ons niet om er zo te geraken. Dus moet het smalle betonbaantje zonder voetpad worden gevolgd, waar soms vrij snel op wordt gereden.
INKOM: 60 CNY pp. (of 5-dagen pas)
Ook de enkele inkomkaart wordt ook met vingerafdruk geregistreerd, voor de ingangscontrole van het tweede dorp.
Heen:
Bus Wuyuan – Yancun, 9 CNY pp., 20 min.
Terug:
Bus Sixi – Sikou, 4 CNY pp., 5 min.
Bus Sikou – Wuyuan, 6 CNY pp., 15 min.
Voor de terugweg, nemen we eerst een kleine bus tot de doorgaande weg in Sikou (+/- 5 km), waar meer bussen naar Wuyuan passeren.

Fotoalbums van locatie «Wuyuan»

Wuyuan (48)

28 Januari 2014 | Azië - deel 3 | China | Laatste Aanpassing 02 Februari 2014

• Little Likeng, typische gevel
  • Yancun, Chinese neemt foto's
  • Little Likeng, tempeltje
  • Qinghua, nieuwjaarsgeschenkdozen met fruit
  • Little Likeng, afwerking muur

Truus vdv volgend jaar gaan we deze omgeving verkennen. wij zijn heel blij met deze informatie. Hartelijk dank Geplaatst op 29 Augustus 2017