Reisverhaal «Zhangjiajie»

Azië - deel 3 | China | 0 Reacties 12 Februari 2014 - Laatste Aanpassing 13 Maart 2014

Zhangjaijie (+/- 500.000 inwoners) is gelegen in een mooie bergachtige omgeving. Het is een drukke, niet onaangename stad, met in het centrum enkele pleintjes, parken en autovrije winkelstraten. De mensen zijn vriendelijk en spreken ons overal glimlachend aan … in ’t Chinees natuurlijk.

We gebruiken deze plaats als uitvalsbasis voor ons bezoek aan het nabijgelegen natuurfenomeen Zhangjaijie National Forest Park, weerom een traditionele Chinese berg die door Unesco is erkend. Kenmerkend in dit gebied zijn de zeer hoge smalle rotspilaren die massaal hoog boven het zeer gevarieerd woud uitsteken, het zouden er een 3.000-tal zijn (we hebben ze niet geteld). In de smalle valleien, tussen deze wonderlijke pracht in, kronkelen zo’n 800 riviertjes. 468 platforms bieden uitzichten op de allermooiste plaatsen boven dit immense rotswoud.

Onze tickets zijn 3 dagen geldig, we zullen er dan ook gebruik van maken om hier 3 maal te komen wandelen. Opnieuw krijgen we de indruk dat deze Chinese bergen steeds mooier worden.
Net als in onze vorige locatie viel hier de laatste dagen een laagje sneeuw, wat zeker bijdraagt om de omgeving er nog meer feeëriek te laten uitzien. Deze keer houden gladde wegen ons niet tegen om de berg te bezoeken. Gewapend met een summier overzichtsplan, trekken we de natuur in. Deze kaart biedt veel te weinig informatie, vooral wat hoogtes betreft is er geen enkele aanduiding, maar beter is niet voorhanden, dus we zullen het ermee moeten doen.

De eerste dag volgen we het riviertje Golden Whip stream door een smalle vallei. De verse sneeuw kraakt onder onze voeten terwijl we tussen de bomen door, onze ogen uitkijken naar de immense rotspeilers om ons heen. Wat voelen we ons klein.
Halfweg de vallei nemen we een zijpad, de Shandaogou route, via – hoe kan het ook anders – ontelbare trappen komen we boven in het gebied. Het langzaam tussen de hoge rotsen door te klimmen, geeft ons een bijzonder gevoel. Helemaal boven, kijken we op de minder hoge pieken neer. We komen uit op een plateau met een asfaltweg, waar we normaal een parkbus kunnen nemen naar een volgend wandelpad. Maar de weg ligt onder de sneeuw, vandaag rijden tot hier geen bussen. Geen zorg, het is hier mooi genoeg om te wandelen en intussen een aantal zijpaden te volgen naar uitkijkplatforms, met zicht op het woud van rotspieken. Eén van de meest spectaculaire rotsformaties is een enorme natuurlijke brug. Eerst bekijken we ze vanuit de verte, later staan we ernaast, via een trap kunnen we erop en eromheen. We dalen verder af via een reeks opeenvolgende hoogtepunten, allemaal om ter mooist. Voor we het beseffen is het tijd om terug te keren. Ondertussen zijn we vlakbij de plaats aangekomen, tot waar de parkbus kan rijden, dus nemen we deze naar de uitgang. Tenminste dat denken we …
Tot onze verwondering worden we afgezet aan de rand van het plateau, waar we met de Bailong lift verder naar beneden moeten. Hier is echt geen alternatief om de 400 meter hoge verticale rotswand te overbruggen, terwijl op onze wandelkaart de weg gewoon staat verder getekend.
De glazen liftkooi daalt in een razend tempo zo’n 400 meter af langs een verticale rotswand, de teller vertrekt op verdieping 326. Rotswanden en –pieken komen in zo’n snel tempo voorbij, dat we ze helemaal uitgeveegd zien. Dit gaat te vlug om echt spectaculair aan te voelen !
Voor het laatste stuk moeten we nog overstappen in een andere lift, die slechts 32 verdiepingen overbrugt J. Als we deze verdiepingen nadien eens rustig optellen, denken we eerder dat ze hoogtemeters aangeven.
Aan de voet van de lift staat opnieuw een parkbus te wachten, die ons alsnog naar de uitgang brengt. Wat zijn we opgelucht wanneer enkele Chinese meisjes ons geruststellen dat de bus naar de stad tot 20.30 u terugkeert en niet tot 18.00 u zoals een jongen ons eerder vandaag vertelde … dat zouden we zeker niet halen.

De volgende dag wordt het Lantaarn festival gevierd in de stad, dat is de afsluiter van de Chinese Nieuwjaarsperiode, na 15 dagen van vakantie, reizen, familiebezoeken en feesten. Dit willen we niet missen, daarom kiezen we voor een ietwat kortere wandeldag.
Wanneer we ’s ochtends door het centrum rijden, zijn de festiviteiten al volop aan de gang. Mensen lopen verkleed, met kleurrijk beschilderde gezichten op straat rond. Er wordt overal opgetreden op de kleine feestpodiums, toeschouwers staan tot op de straten en hinderen het verkeer.
Op de voetpaden worden grote boeketten aangeboden, gemaakt met rozenknoppen en/of witte pluchen beertjes, schitterend versierd en omwikkeld met meerdere soorten gekleurd papier. Toevallig valt dit jaar het Lantaarn festival op 14 februari, ook Valentijn wordt gevierd in China !

Met de Stone Village kabelbaan zijn we in geen tijd boven, waar we de schitterende rondwandeling aan de rand van het rotsplateau maken. Tijdens het stijgen hebben we reeds vanuit onze cabine de mooiste uitzichten op het zandstenen piekenwoud, waar we langzaam doorheen zweven. Weerom krijgen we deze rotsformaties te zien van onder tot boven.
Eenmaal boven, aan het begin van het pad, bestuderen we het overzichtskaartje van de Stone village wandeling. In totaal zijn er hierboven slecht 5,6 km wandelpaden (inclusief alle zijpaden naar de uitzichtplatforms), de rondwandeling op zich is maar 2,5 km lang. We hebben dus alle tijd om rustig om ons heen te kijken.
En die tijd zullen we nodig hebben, daarvoor hebben de weergoden gezorgd. De besneeuwde trappenpaden werden gisteren danig platgelopen, waarna ze ’s namiddags even wat smolten om daarna te bevriezen. ’t Moet niet gezegd dat de paden er overal zeer glad bij liggen, we moeten ons dus goed concentreren om geen schuiver te maken en zo doen we uiteindelijk toch veel langer over de wandeling dan verwacht. Al bij al is het een onvergetelijke dag, de vele uitzichten zijn subliem.

Eenmaal beneden, keren we vlug terug naar de stad. Hier is de feestvreugde al volop aan de gang, het verkeer wordt omgeleid. Pas wanneer de avond valt, gaan we een kijkje nemen. We volgen de stroom mensen, zo komen we vanzelf op de beste plaats terecht.
Om ons heen lopen de mensen in hun mooiste kledij, velen dragen hierbij een feestelijk masker, dat de bovenste helft van hun gezicht bedekt. Hier en daar passeren we een lange draak, die boven de hoofden van een rij mannen door de menigte geloodst wordt. Ook de mooi versierde en verlichte lantaarns ontbreken niet, ze worden door groepjes dames gedragen die traditionele rode kledij aan hebben. Ze maken een dansje en slingeren tussen de menigte door. Stilaan geraken de straten zo vol, dat de menigte bijna niet meer kan bewegen. Dichtbij de podiums geraken we niet, we kiezen een trap aan de rand van de hoofdstraat en blijven een tijdje het feestgewoel overkijken.
Terugkeren is wat anders, we voegen ons tussen de drummende mensen, met wat moeite geraken we bij de stroom die de juiste kant opgaat. Langzaam komen we vooruit … aan één van de podiums staat alles echter stil, mensen blijven kijken naar de show, andere willen verder. Om toch vooruit te geraken, beginnen ongeduldige passanten harder en harder te duwen … even denken we dat het uit de hand zal lopen. Dit vinden we echt niet meer leuk.

Wat we missen vandaag, is het vuurwerk. Dat horen we niet meer sinds we in deze stad zijn aangekomen. Misschien is dit één van de plaatsen waar de verkoop van vuurwerk is verboden tijdens deze Nieuwjaarsperiode. Ook in Beijing werd deze maatregel dit jaar ingevoerd, om de smog in feestperiodes te beperken.

Voor de derde dag op rij keren we terug naar de wonderlijke wereld van rotspieken. Opnieuw kiezen we een andere parkzone om te gaan wandelen, Tianzi mountain scenic area. Het plan is om vandaag via bospaden op en af te wandelen naar dit gebied. De parkbus stopt niet op de plaats waar we onze tocht willen aanvangen, maar dat is niet zo erg, we kunnen het traject in de andere richting stappen.
Eerst volgen we het pad naast het traject van de mini trein, dat in totaal slechts 80 meter klimt.
Op het einde daarvan staan Chinezen volop in bewondering voor de aapjes in een reuzenkooi. Al zitten er meer apen rondom de kooi dan erin. We gaan hier vlug aan voorbij, zagen in dit park al genoeg van die lelijke aapjes. Sommigen zijn echt agressief. Ze worden gevoederd door het publiek en verwachten steeds meer.
Eenmaal voorbij deze drukke stopplaats, zien we niemand meer op het pad, dat weerom bestaat uit trappen. We klimmen een heel eind, regelmatig moeten we ijsplekken omzeilen, door in het zand naast de betonnen trappen te lopen. Maar het wordt erger. Wanneer de treden wat hogerop helemaal bedekt zijn met een laag ijs van zo’n 5 cm dikte en er geen plaats meer naast is om uit te wijken, beslissen we om niet verder te gaan. We moeten in totaal op deze trappen 480 meter klimmen, daarna opnieuw naar beneden, wat nog moeilijker is. Enige houvast is er meestal niet, laat staan een reling.
Plan B wordt een wandeling door de mooie vallei van het riviertje Golden Whip stream, waar we onze eerste dag reeds een stuk van hebben gezien. Hier beneden is niet zoveel ijs overgebleven.

PROVINCIE:
Hunan.

ACCOMMODATIE:
Om het natuurgebied te bezoeken, kan men kiezen om in de buurt van één van de ingangen te logeren of in de stad, waartussen zeer regelmatig bussen rijden. Omdat we verschillende ingangen willen gebruiken en ons dan toch met de bus moeten verplaatsen, kiezen we om in de stad te logeren. Een andere reden is het Lantaarn festival dat plaatsvindt aan het einde van de Chinese Nieuwjaarsperiode, we zijn nieuwsgierig om dit in de stad mee te maken.

JINJIANG INN ZHANGJIAJIE
N° 51 Ziwu road, Zhangjiajie
PRIJS: 189 CNY per nacht, 2 persoonskamer, sanitair (warm water)
E-MAIL: jjhnzjjd@jj-inn.com
WEBSITE: www.4008209999.com
TEL: +86 0744 839 8777
COMMENTAAR: Tweepersoonskamer met twee 120 cm brede enkele bedden, badkamer, douche met gordijn, A/C met verwarming, TV, waterkoker, gratis LAN op de kamer (WIFI aan de receptie), gratis telefoon, bureautje, zithoek. Proper, wordt dagelijks gepoetst. Raam kan worden geopend, muggengaas. Lift.
Vriendelijk en behulpzaam, men spreekt een beetje Engels.
Haardroger, paraplu, … worden uitgeleend aan de receptie.
Goed gelegen nabij stadsbus lijn 6, die naar het trein- en busstation rijdt, waar ook verbinding is naar de verschillende ingangen van de berg.
Minpunten: /
BOEKING: via elong, www.elong.net

ERNAARTOE:
Bus Jingzhou – Changde, 72 CNY pp., 3 u 50 min.
Bus Changde – Zhangjiajie, 61 CNY pp., 2 ¼ u.
Stadsbus n° 6 Zhangjiajie busterminal / treinstation – hotel (stadscentrum), 1 CNY, 15 min.

ZHANGJAIJIE SCENIC AREA
Een typisch Chinese ‘berg’ ervaring, erkend door Unesco.
Dit is de 4de klassieke ‘berg’ die we bezoeken in China, weerom anders, opnieuw een schitterende ervaring. De verse sneeuw maakt de omgeving extra mooi.
WANDELTRAJECT:
We kopen een overzichtskaart van het park in ons hotel, 5 CNY.
Dag 1:
Zhangjiiajie Forest Park entrance – Golden Whip stream – halfweg deze vallei afslag naar links, Shandaogou route – 2 x rechtsaf – aan jeugdherberg 2 uitzichtplatforms ‘bridge viewing terrace’ – de autoweg volgen naar rechts – waterfall from the sky (droog in de winter) – grootste natuurlijke brug – enchanting terrace – parkbus naar top Bailong lift – lift naar beneden – park bus naar Wulingyuan entrance
Dag 2:
Zhangjiiajie Forest Park entrance – Yellow Stone village cableway naar boven – rondwandeling op de top: Yellow stone village tour – Yellow Stone village cableway naar beneden
Dag 3:
Wulingyuan entrance – parkbus naar vertrekpunt Sightseeing mini train – wandeling naast het treinspoor – wandelpad verder de berg op naar Tianzi mountain scenic zone – halfweg terugkeren naar de weg wegens te glad door dikke ijslaag op de trappen – parkbus naar Golden Whip stream – wandeling door vallei Golden Whip stream naar Zhangjiiajie Forest Park entrance
In vergelijking met de vorige Chinese bergen die we hebben bezocht, is de organisatie hier niet optimaal. Voor deze hoge inkomprijs zou men beter mogen verwachten. We oordelen over de situatie tijdens ons bezoek, dus in de winter. Hier wordt geen lagere inkomprijs aangerekend in de wintermaanden, dit in tegenstelling tot de meeste andere attracties in China. Dit moet kunnen, maar naar onze mening zou men dan wel moeten zorgen dat het ganse park probleemloos kan bezocht worden.
Minpunten:
- de aanduidingen in het park zijn helemaal onvoldoende,
- de Engelse aanduidingen in het park komen niet overeen met deze op onze overzichtskaart,
- de wandelpaden worden niet ijsvrij gehouden, zelfs niet de meest bezochte en centrale paden,
- de vuilbakken worden niet geledigd,
- de groene bussen rijden niet over het ganse traject, stoppen niet aan alle wandelpaden,
- de toeristische dienst van het park (zien we enkel aan de Zhangjiajie Forest park ingang)weet niet eens waar de parkbussen al dan niet rijden (niet overal zijn de parkwegen sneeuwvrij en berijdbaar gemaakt). Dit maakt het ons zeer moeilijk om onze wandeltrajecten goed te plannen.
INKOM: 248 CNY pp. (incl. 3 CNY pp. voor verzekering)
Dit ticket is geldig gedurende 3 opeenvolgende dagen, de verzekering is daarom verplicht.
Inbegrepen is het vervoer met de ‘green’ bus, al vragen we ons af wat er groen aan deze bussen is.
Men kan het gebied betreden via meerdere toegangen, de ticketcontrole gebeurt d.m.v. een vingerafdruk die op de kaart wordt geregistreerd.
In dit gebied zijn meerdere manieren om de hoogteverschillen te overbruggen, op sommige plaatsen kan men niet anders dan deze te gebruiken. Wil men dit niet, is het belangrijk om zijn route goed te plannen, zodat men aan het einde van de wandeldag niet voor een verrassing komt te staan.
- Yellow Stone village cableway: 118 CNY pp. retour, 65 CNY pp. enkel.
Deze kan worden vermeden, te voet via een trappenpad met 3.878 treden.
- Tianzi mountain cableway
- Sightseeing mini train: 38 CNY pp. enkel, retour 53 CNY pp.
Zeer duur naar onze mening, het traject is kort en klimt weinig. Er ligt een wandelpad naast het spoor.
- Bailong Elevator: 72 CNY pp. enkel.
Dure, maar bijzondere ervaring, op/af aan zeer hoge snelheid met glazen liftkooi aan loodrechte rotswand van +/- 400 m. Deze plaats biedt geen alternatief te voet !
ERNAARTOE EN TERUG:
De start van de wandelingen in het park kan van op meerdere plaatsen. Wij gebruiken 2 verschillende ingangen: Zhangjiiajie Forest Park entrance en Wulingyuan entrance.
Stadsbus n° 6 Zhangjiajie hotel (stadscentrum) – busterminal / treinstation, 1 CNY pp., 15 min. (laatste bus terug: 20.20 u).
à of Bus Zhangjiajie busterminal – Zhangjiiajie Forest Park entrance, 12 CNY pp., 50 min.
Eindhalte van deze bus is de parking van het park (laatste bus terug: 20.30 u).
à of Bus Zhangjiajie busterminal – Wulingyuan entrance, 12 CNY pp., 50 min.
De eindhalte van de laatste bus bevindt zich een 5-tal min. wandelen vóór de parkingang Wulingyuan, hiervoor kan men een bus nemen, 1 CNY pp., 2 min. (laatste bus terug 20.30 u).

Fotoalbums van locatie «Zhangjiajie»