Reisverhaal «Cuenca»

Zuid Amerika 2 | Ecuador | 0 Reacties 21 December 2019 - Laatste Aanpassing 06 Januari 2020

21 december 2019 – 5 januari 2020

Cuenca

Traject: San Pedro – Cuenca

De 3de grootste stad van Ecuador is Cuenca (400.000 inwoners). Het stadscentrum met zijn vele historische gebouwen, heeft een Unesco erkenning. Doorheen de stad, die gelegen is op 2.560 meter hoogte, stromen 4 rivieren, waarvan Rio Tomebamba en Rio Yanuncay de belangrijkste zijn. Cuenca wordt ook wel eens het Athene van Ecuador of het Athene van de Andes genoemd. Deze mooie stad is vooral bekend omwille van de productie van Panama hoeden en keramiek.

Vanuit San Pedro vervolgen we onze rit naar Cuenca. De drukke betonweg ligt zeer hobbelig en is sterk beschadigd, niet aangenaam rijden. Onderweg in Azogues doen we wat boodschappen. We laten één van onze propaanflessen vullen op een grote gasplant. Opnieuw gaat dat zeer vlot, wat een verschil met Colombia!

In Cuenca rijden we naar een groot park in een scholenomgeving. Daar hebben we internet bereik, wat de laatste tijd zeer beperkt is geweest. We zullen de dag doorbrengen met het verzenden van onze nieuwjaarswensen. Het plan is om morgen verder te rijden naar Cajas PN, op voorwaarde dat we klaar zijn met onze dringende taken op het internet. Anders zullen we het park uitstellen tot na de feestdagen, die we in Cuenca willen doorbrengen.

Kerstdagen in Cuenca
De eindejaarsperiode is een ideaal moment om even te verpozen, in een rustige stadsomgeving. Daarom kiezen we voor Cuenca, waar we ons installeren in een familietuin aan de Rio Yanuncay. Hier kunnen we wat onderhoud aan onze Manga doen, langs de straatkant is dat niet mogelijk. Een ladder is beschikbaar.

De eerste dagen van ons verblijf staat de tuin goed vol, met 3 truckcampers zoals de onze en 1 campervan. We maken kennis met Vicky & Carlos uit Chili, die al jarenlang in Canada wonen en nu op weg zijn naar Chili, Kira & Julian uit Duitsland, die na 5 jaar werken een pauze nemen om te reizen, de langdurige reizigers Helen uit Engeland & Kirsten uit Duitsland.

Carlos en Marc doen samen wat onderhoud aan onze Manga, waarna we met Vicy & Carlos samen naar de Kerstavondparade in het centrum gaan kijken. Het is een zeer kleurrijk spectakel. Veel families lopen feestelijk uitgedost door de straten, soms met muziek en dans. Opvallend veel mensen dragen religeuse of kerstgerelateerde kledij, we zien veel kinderen met engelenvleugeltjes.

Op Kerstdag gaan we samen met Vicky & Carlos en Kira & Julian opnieuw naar een parade kijken, die dichtbij onze kampeerplek passeert. Auto’s zijn feestelijk ingepakt, mensen zijn opnieuw kleurrijk uitgedost, kinderen zitten fier op paarden, versierd met snoepgoed. ’s Namiddags bakt Marc pannenkoeken, we brengen samen een gezellige avond door op de camping. De volgende dag nemen onze nieuwe vrienden afscheid, met de belofte contact te houden, ze rijden samen verder naar de grens met Peru.

Stadsbezoek
Tussen de feestdagen door, bezoeken we het aangename stadscentrum. We wandelen door de straten en over pleinen, overal is wel iets interessants te zien. Opvallend zijn de vele mensen die hier nog in typische kledij rondlopen, dit hadden we niet verwacht in de 3de grootste stad van het land, met zijn vele ex-pats. We bezoeken een kleurrijk bloemenmarktje op een pleintje en de locale Mercado 10 de Agosto, een overdekte markt. Op de Plaza de San Francisco kijken we even rond bij de kraampjes met handwerken, Marc past enkele pulls, doch vindt niet wat hij zoekt.

De bekende Panamahoeden zijn, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, afkomstig uit Ecuador, uit de provincie Manabí. Ter plaatse dragen ze de naam: sombreros de paja toquilla of hoeden van toquilla stro. Ze worden nog steeds met de hand vervaardigd, het grootste aantal in Cuenca.
Twee redenen voor de verwarrende naamgeving: De hoeden werden initieel (rond 1850) vervoerd naar Panama, om van daaruit naar Europa te worden verscheept. Bij de bouw van het Panamakanaal eind 19de eeuw, droegen de werknemers zo’n hoed als bescherming tegen de zon.

In het Barranco Museo del Sombrero zien we hoe de mooie hoeden worden gevlochten, van Carludovico Palmata bladeren. We passen enkele hoeden in het winkeltje ... voor de foto!

Daarna maken we de historische panden rondwandeling. Hierbij komen we langs een groot aantal kleurrijke, goed onderhouden koloniale gebouwen. Om te eindigen op een gezellig binnenpleintje, met een winkelgalerijtje, waar we schuilen voor een felle regenbui.

Voor we terugkeren naar de camping, brengen we nog een bezoek aan de immense Catedral de la Inmaculata. Vanop meerdere plaatsen in het stadje hadden we al een uitzicht op zijn mooie blauw-witte torens. Binnenin is de kerk vrij sober gehouden, op de hoge gouden boog aan het altaar na. Overal in de enorme ruimte hangen TV-schermen, opdat men de mis zou kunnen volgen vanop alle zitplaatsen.

Nieuwjaar 2020
Op oudejaarsavond komen Catherine & Philippe (Frankrijk) ons vervoegen, met een Europese truckcamper. Voertuigen worden vergeleken, ervaringen uitgewisseld. Opnieuw zijn we in aangenaam gezelschap. ’s Avonds gaan wij niet uit, we houden het rustig en gezellig in Manga.

Overal in de stad lopen ludiek verklede mensen te dansen en te zingen. In tuinen (ook in deze waar wij verblijven) en op straten staan overal houten poppen. Rond middernacht worden deze verbrand. De vele vuurpijlen die binnenin de poppen zitten, vliegen daarbij de lucht in, de ene na de andere. Een bijzonder spektakel. Vrij grote vuurballonnen worden opgelaten en zweven over ons heen. Rondom zien we overal vuurwerk, de vele knallen geven ons het gevoel midden in een oorlogsgebied te vertoeven. Al vlug worden we omringd door een dichte rook, zeer ongezond.

OVERNACHTINGEN:
CUENCA – STRAATPARKING AAN PARK
Coördinaten: -02.909902 – 78.989713
Gelegen op een hoogte van 2.493 meter.
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Parkeerstrook aan de kant van een zeer rustige en smalle éénrichtingstraat, in een scholenomgeving. We zouden op de kleine parking aan het park gaan staan, doch de parkeerwachter stuurde ons hier naartoe. Op de korte en smalle stroken bij hem, passen geen grote voertuigen.
Minpunten: /

CUENCA – CABANAS YANUNCAY
Coördinaten: -02.905938 – 79.027635
Gelegen op een hoogte van 2.565 meter.
PRIJS: 5 USD per persoon per nacht.
Familietuin met grasveldje, keuken, zitterras, douche en toilet, drinkwater, elektriciteit, sanidump, wifi.
COMMENTAAR:
Niet goed onderhouden grasveldje, dat zeer oneffen ligt, putten zijn gevuld met stenen. Plaats voor 4 campers, doch allen vlak naast elkaar. Boven aan het gebouw kunnen 3 kleine voertuigen staan, eventueel een tentje, ook dichtbij elkaar. De doorgang ernaartoe is zeer laag.
Vriendelijke uitbater, soms wat opdringerig. Mogelijkheid om ladder of gereedschap te gebruiken. Reishandboeken beschikbaar, plannetje van Cuenca.
Badkamer is zeer proper, wordt regelmatig gepoetst.
Elektriciteit 110 / 220 V naar keuze, doch vrij zwak.
Mocht men hier wat aanpassingen en onderhoud doen, zou het een aangename camping kunnen zijn. Er zou meer ruimte voor de campers kunnen vrijgemaakt worden, met de mogelijkheid om zitplaatsjes te creeren tussenin.
Een taxi naar het centrum kost +/- 2 USD, afhankelijk van de drukte onderweg.
Minpunten: Modderig bij regen, beperkte plaatsen. 3,2 km van het centrum.

GEREDEN TRAJECT:
San Pedro – Azogues – Guanguarcucho – Cuenca, 60 km
E35, Panamericana, San Pedro – Cuenca: Zeer oneffen wegdek van betonplaten, veel met diepe putten en oneffenheden. Vrij druk.

CUENCA – STADSCENTRUM

Mooi historisch stadscentrum met veel grote kleurrijke koloniale panden en kerken.
Parque Abdón Calderón, het centrale plein, waaraan o.a. de immense Catedral de la Inmaculada Concepción staat. Ernaast bevindt zich een mooi binnenpleintje met winkelgalerijtje.
Plaza de San Francisco, mooi uitzicht op de Catedral de la Inmaculada, typisch marktje.
Barranco Museo del Sombrero, Panamahoeden museum en winkel.
Bloemenmarktje.
In het toerismekantoor aan de Plaza de San Francisco krijgen we enkele folders met themawandelingen op stadsplannetjes ingetekend. We maken de koloniale panden wandeling.
We vertoeven in Cuenca tijdens de eindejaarsperiode.
Op Kerstavond vindt in het centrum een parade plaats, de ganse dag wandelen kleurrijk uitgedoste mensen door de straten, rond 17 u brengen ze het kerstkindje naar de kribbe in de kerk.
Op Kerstdag vindt opnieuw een parade plaats, ditmaal nabij onze camping, waarbij snoep wordt uitgedeeld.
Op oudejaarsavond zijn er overal feesten in de stad, mensen lopen verkleed te dansen en te zingen in de straten, ze verbranden houten poppen met vuurpijlen. Overal wordt vuurwerk gemaakt. Zeer veel rook!
INKOM: N.v.t.
PARKING:
We laten de camper op de camping achter, in het centrum is parkeren moeilijk en overal betalend.
Coördinaten Parque Abdón Calderón: -02.897414 – 79.004450

Fotoalbums van locatie «San Pedro»

Cuenca (86)

21 December 2019 | Zuid Amerika 2 | Ecuador | Laatste Aanpassing 04 Januari 2020

• Cuenca, beschilderde luiken in de straten
  • Cuenca, recentere stijl
  • Cuenca, binnenpleintje in de regen