Reisverhaal «Saint Martin d'Entraunes»

Europa | Frankrijk | 0 Reacties 20 Juni 2009 - Laatste Aanpassing 01 Mei 2011

Saint Martin d’Entraunes is een zeer klein oud dorpje langs de rivier Var gelegen, in de Mercantour.
Deze streek wordt soms de Zuidelijke Alpen, maar ook de Haute Provence genoemd, een wandelparadijs bij uitstek.  Het is er zeer rustig, helemaal niet toeristisch. Een bakker, beenhouwer of kruidenier vind je in een groter dorp, op 12 km rijden.

De rust biedt deze streek enorm veel afwisseling aan de natuurliefhebber. Rivieren, watervallen, kloven, bergen, valleitjes, weilanden, wilde bloemen en dieren, oude boerderijtjes op de hellingen, sneeuw op de toppen, … zelfs een pittige col (Col de Cayolle 2.326 m) voor de fanatieke fietsers.

Eind mei 2006 verbleven we 12 dagen op de camping in Saint Martin d’Entraunes. Een streek met een zacht tot zeer warm klimaat, van het vroege voorjaar tot laat in het najaar. Immers slechts 150 km verwijderd van de Azurenkust, maar ook op een boogscheut van de zuidelijke skigebieden.

Tijdens de nacht van 31 mei 2006 sneeuwde onze tent toen onder. We moeten niet vertellen dat we zeer verwonderd waren toen we ’s ochtends de rits van onze tent openden en alles om ons heen wit zag, de dagen ervoor hadden we het veel te warm tijdens onze wandeltochten in de felle zon. Dit was sinds tientallen jaren niet meer gebeurd, sneeuwval in mei in het dorp. Enkel op de bergtoppen en de col de Cayolle kan het nog af en toe eens sneeuwen tijdens deze periode van het jaar.

Toen is ons deze streek zo goed bevallen dat we ons hebben voorgenomen ooit terug te keren. We hadden ook een goed contact met de camping-uitbaters, die lange tijd de wereld hadden rondgezworven, een tijd in de Caraïben hadden gewerkt en zich slechts enkele jaren geleden hier hadden gevestigd.

We voelden ons dan ook onmiddellijk thuis toen we hier terug arriveerden. Namen een dagje rust en begonnen toen aan een serie mooie wandelingen in de buurt.

Op heenweg reden we door de ‘gorges de Daluis’, een hoge smalle rode rotskloof waar onderin de Var zijn weg zoekt. De weg slingert langs de rotswand, je moet door 8 tunnels (in de andere richting zijn dat er 17). Vanop een uitzichtpunt kan je de duizelingwekkende diepte van de kloof inkijken, een must voor wie de streek bezoekt.

Als inloopwandeling kozen we voor ‘le clot de l’Aï’ (1.725 m à 2.145 m hoog). Na even een breed karrenspoor te volgen, komen we op een niet geëffend pad terecht. Via de gele markeringen vinden we onze weg door het bos, over weilanden en rotsen. Een enorme veelkleurige bloemenpracht siert de omgeving. Wat hogerop staat een groep gemzen ons stokstil aan te staren, tot ze beseften dat we toch hun richting uitkomen. Plots lopen ze verder de rotshellingen op, al vlug zijn ze uit ons zicht verdwenen. De vos die achter hen aanloopt, kiest voor een minder steile richting, maar ook hem zijn we vlug uit het oog verloren.
Ons doel is een ‘cirque’ waarrond puntige rotsbergen zich torenen. Hier liggen nog wat sneeuwplekken, hogerop ligt er nog echt veel sneeuw. Midden in de cirque beklimmen we een lagere, met gras begroeide bergtop, vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op de omgeving. Boven picknicken we en genieten van het mooie uitzicht. Een ideale inloopwandeling (1 ¾ uren stappen).

Andere wandelingen die we zeer mooi en leuk hebben gevonden :
- Les Clots (1.262 m à 1.629 m hoog), rondwandeling langs een oude boerderij, hoog op de helling van de vallei, voornamelijk door bos en boven over grasvlaktes met schapen (2 ½ uren stappen)
- Barbeveille (1.125 m à 1.087 m à 1.506 m hoog), wandeling langs de helling van een valleitje naar de ruïne van een grote geitenboerderij, voornamelijk door bos en hogerop langs grashellingen (1 u 55 min stappen)
- Bergerie de l’Alp (1.100 m à 1.025 m à 1.590 m hoog), rondwandeling met vertrek aan de camping, voornamelijk door bos, boven over weilanden (3 ½ uren stappen)
- Tête de Meric (1.431 m à 2.048 m hoog), vertrek- en eindpunt ‘Le Villard’, wandeling langs gerestaureerde, nu bewoonde, oude boerderijtjes, daarna voornamelijk door bos, voorbij een bronnetje, bovenop de kam over grasland met grote rotsen, op de top heb je een prachtig uitzicht rondom (3 ½ uren stappen)
- Col de Sanguinière (1.982 m à 2.601 m), wandeling door het bronnengebied van de Var, langs een smal stroompje dat soms wordt overgestoken, door bos, over grasvlaktes, boven over grote rotsblokken, op de col heb je prachtig zicht op beide valleien en de besneeuwde bergen rondom (3 ½ uren stappen).

Tijdens ons verblijf was het een periode van frequente onweders in de namiddag, dus vertrokken we steeds vroeg op wandeling om rond 14.00 u zeker van onze tochten terug te zijn. Het vroegste onweer dat we hebben gehad, begon omstreeks 15.00 u.

Camping :
Camping Le Prieuré ***, 16,60 EUR per nacht, voor 2 personen met tent en auto, zeer rustige kleinschalige camping in de vallei van de rivier Var gelegen (ook verhuur van huisjes, bungalowtenten en gîte d’étape), proper sanitair, zwembad, sportterreinen, vriendelijk onthaal, toeristische informatie, invriezen van je ijsblokken voor koelbox aan 0,5 EUR, restaurant

Fotoalbums van locatie «Saint Martin d’Entraunes»

Saint Martin d'Entraunes (13)

20 Juni 2009 | Europa | Frankrijk | Laatste Aanpassing 01 Mei 2011

• op weg naar onze camping 'Le Prieuré'
  • de Socca-oven in Guillaume
  • wilde bloemen onderweg
  • op de 'col de Sanguinière'
  • in het historisch stadsgedeelte van Guillaume