Reisverhaal «Chennai»

Azië - deel 2 | Indië | 0 Reacties 17 Februari 2012 - Laatste Aanpassing 20 Maart 2012

Chennai, voorheen Madras genaamd, is de 4de grootste stad van India, met 6,6 miljoen inwoners. Deze zeehavenstad heeft een zeer bescheiden bevolking die fier is hier te wonen en totaal geen stadsmentaliteit tentoon spreidt. Veel heeft deze plaats niet te bieden aan de toerist, maar is de ideale aankomst- of vertrekplaats bij een bezoek aan het zuiden van het land, de Tamil Nadu provincie. Men spreekt hier hoofdzakelijk Tamil, maar de meerderheid van de bevolking praat ook vloeiend Engels.

Omstreeks middernacht komen we vanuit Sri Lanka aan, in de luchthaven te Chennai. Geen geschikt moment om onmiddellijk verder te reizen in een onbekend land. Daarom overnachten we in de grote stad, die ons eveneens een eerste beeld van het intrigerende India zal geven.

Een grappig bol autootje in jaren ’60 stijl rijdt ons behendig door het drukke verkeer naar het stadscentrum. Nieuwsgierig kijken we rond, het is druk … niet superdruk. Vlakbij ons hotel zien we onze eerste koe op straat … Het hotel zelf is in een ietwat smaller straatje gelegen, hier zien we wat daklozen en inderdaad, proper is het niet te noemen. We hadden erger verwacht … misschien komt dat morgen wel bij klaarlichte dag …

Voorbereid op het ergste, stappen we het hotel buiten voor een wandelingetje in Chennai … om er de Indische sfeer op te snuiven. Ook nu valt alles goed mee … misschien hebben we het allemaal te extreem ingeschat, we zijn immers al een en ander gewend door in meerdere arme landen te reizen, hier vinden we een combinatie van al het vorige.
Mogelijks ligt het aan de niet toeristische aard van deze stad … We wandelen tot aan zee, mensen onderweg lachen ons toe en begroeten ons vriendelijk. Zoals steeds als we ergens Indiërs ontmoeten, klikt het wel. Enkele toeschouwers nodigen ons uit met hen mee te kijken naar een oefenwedstrijd cricket. Van dit spel kennen we niets, we geven het dan ook vlug op, zullen een nieuwe poging wagen nadat we de regels eens bestudeerd hebben. Wat typisch Indische zoetigheden, een heerlijk vers sinaasappelsapje en 3 straatkoeien later keren we terug naar onze kamer.

Ondertussen zijn we overtuigd dat het ons zal lukken dit land te leren waarderen. We kwamen nog niet op drukke busterminals, aan toeristische topattracties, namen nog geen bus of trein, … daar verwachten we pas echte chaos …

Provincie:
Tamil Nadu

Ernaartoe:
vlucht Colombo (Sri Lanka) – Chennai (India), 72,55 euro pp, 1 ¾ uren onderweg, met spiksplinternieuw vliegtuig van Jet Airways India
taxi Chennai luchthaven – hotel, 395 INR, 45 min. onderweg, geregeld aan taxistand luchthaven

Overnachtingen:
Hotel Comfort, 1.412 INR per nacht voor een 2 persoonskamer, met sanitair (warm water), airco, ventilator, TV, ’s ochtends koffie op de kamer, krant, oude maar propere en goed onderhouden kamer, restaurant aanwezig, vriendelijk maar onpersoonlijk, groezelige receptie, tel. 044-2858 7661, 22 Vallabha Agragaram, Triplicane High Road, Channai, reservation@hotelcomfortonline.com, http://hotel.comfortonline.com, beoordeling: 4/5.
Bij aankomst merken we op dat de verse lakens op ons bed niet echt proper zijn, net of iemand heeft er een pakje chips boven opgegeten en gemorst. Prompt wordt een volledig set nieuwe lakens op ons bed gelegd.

Fotoalbums van locatie «Chennai»