Reisverhaal «Deskit (1)»

Azië - deel 3 | Indië | 0 Reacties 25 Juni 2013 - Laatste Aanpassing 20 Juli 2013

Deskit (3.144 meter)is een klein dorp, gelegen in de prachtige Nubra vallei aan de Shyok rivier. Het bestaat uit een nieuw deel, waar zich vooral winkels en woonhuizen bevinden, alsook de taxi- en busstand. Het oudere gedeelte van het dorp bevindt zich nabij de toegangsweg tot het klooster, hier zijn de meeste hotels gevestigd.

De Nubra vallei is gelegen in het uiterste noorden van India en is slechts bereikbaar via een lange smalle weg over een 5.602 meter hoge pas. In deze grensstreek met China en Pakistan zijn vele militaire kampplaatsen gevestigd, met als doel het gebied te controleren. Toeristen zijn slechts beperkt toegelaten, doch sinds 2010 zijn er wat meer mogelijkheden. Om hiernaartoe te mogen reizen hebben we een permit nodig, die meermaals wordt gecontroleerd.

De locale bus rijdt slechts 2 x per week vanuit Leh naar de Nubra vallei, om de dag erna terug te keren. We boeken onze tickets maandagochtend vroeg, om zeker te zijn van (goede) plaatsen op de dinsdagbus, zondag kunnen we met de andere bus terugkeren (ter plaatse zullen we te weten komen dat de zaterdagbus is afgeschaft, dus zondag is er geen terugrit per bus).
Ruim op tijd komen we aan, vragen ons af welke van de 2 klaarstaande bussen de onze wordt … een ‘super deluxe’ of een ‘semi deluxe’. Marc bestudeert beide oude voertuigen, het enige verschil is dat men in een ‘semi deluxe’ voertuig met 5 op een rij zit … dus wat krapper. Geen nood, we zullen in ‘grote’ luxe, met 4 op een rij, worden vervoerd … naar locale normen weliswaar.

Eenmaal de bagage op het dak is bevestigd, iedereen zijn plaats heeft ingenomen, vertrekken we mooi op tijd. Het plezier zal echter niet lang duren … na een tijdje te genieten van de uitzichten onderweg, tevreden over de mooi geasfalteerde weg, komen we aan bij de eerste controlepost op 4.200 meter hoogte. Iedereen uitstappen, permit laten controleren in het bureautje en terug de bus in.
Maar … we vertrekken niet. Wanneer het wachten ons echt verdacht begint te lijken, proberen we uit te vinden wat er aan de hand is. De bijrijder vertelt ons dat hogerop een aardverschuiving de weg blokkeert, ‘1 uur wachten’. Grotere voertuigen, zoals onze bus en vele vrachtwagens staan hier mooi op een rij aan de wegkant … auto’s, minibusjes, motors, … rijden gewoon verder.
1 uur worden er 2 … maar uiteindelijk rijden we verder. De asfalt is hier zo ongeveer verdwenen van het wegdek, we hobbelen over een smalle stenige zandweg vol putten verder omhoog. Het valt ons op dat we nog steeds geen tegemoetkomend verkeer zien. Bijna boven, op 4.900 meter, zien we ze allemaal staan … en schuiven aan bij de lange rij ‘kleinere’ voertuigen. Het duurt nog meer dan 1 uur voor er uiteindelijk beweging komt in de lange rij.
India waardig, is mooi zijn beurt afwachten niet mogelijk … auto’s staan, als het even mogelijk is op de smalle weg, in dubbele rij. Met als gevolg dat de tegenliggers onmogelijk kunnen passeren. Het wordt dus puzzelen en schuiven tussen en om elkaar heen, voertuig per voertuig … Uiteindelijk raakt de chaos opgelost en rijden we zowat in colonne verder.
Ook boven op de pass – met zijn 5.602 meter de hoogste pass die door een gemotoriseerd voertuig kan overgereden worden – wil iedereen stoppen voor een foto. Weerom een chaos om U tegen te zeggen. Met veel getoeter baant de bus zich er een weg doorheen.
De afdaling gaat over een zo mogelijk nog slechtere weg, tot we aan de tweede controlepost komen. Weerom worden de permits gecontroleerd. Daarna rijden we wat vlotter verder over een opnieuw geasfalteerde weg. Het passeren van tegenliggers blijft echter een uitdaging.

Na meer dan 10 uren bus zijn we blij eindelijk aan te komen in Deskit. Murw van de rit, met toch wat hoofdpijn door op die grote hoogte zo’n lange tijd door te brengen (men raadt aan max. een 15-tal minuten te stoppen zo hoog), gaan we op zoek naar een hotelletje.

ACCOMMODATIE:
HOTEL SAND DUNE
nabij Main Bazar, Deskit
PRIJS: 700 INR per nacht (vraagprijs 850 INR), 2 persoonskamer, met sanitair (warm water ‘s avonds)
E-MAIL: dino.dinesh18@gmail.com
WEBSITE: /
TEL: +91 19 8022 0022
COMMENTAAR: Ruime lichte 2 persoonskamer met privé sanitair, grote ramen die echter uitkijken op een werf. Bovenlaken
De verschillende kamers hebben andere voor- / nadelen, het is kwestie van goed te controleren en een keuze te maken uit de opties die men belangrijk vindt: TV niet in alle kamers, oplaadbaar nood nachtlampje in enkele kamers aanwezig, douchekranen niet voorzien in sommige kamers (al hangt er wel een sproeikop), matrassen soms keihard, niet op elke kamer liggen handdoeken, ...
Niet zeer vriendelijk, al beantwoordt de kamerjongen wel zoveel mogelijk onze vragen over de mogelijkheden van vervoer.
Goed gelegen beneden aan de Main Bazar (hoofdstraat), nabij de bus- en taxi stand.
Zitplaatsen buiten. Eenvoudig, maar niet aantrekkelijk restaurant.
Pluspunt: Voor de hotelpoort vertrekt om 8 u de bus naar Panamik.
Minpunten: De kamers zijn ok, mits men goed controleert wat er wel en niet aanwezig is en de juiste opties kiest. Stroomonderbrekingen worden in enkele kamers opgevangen door een oplaadbaar noodlampje. Gebruikte zeepjes worden opnieuw in de verpakking gestopt … alsof ze nieuw zijn. Restaurant is gesloten ‘men eet hier niet’.
BOEKING: ter plaatse.

ERNAARTOE:
bus Leh – Deskit, 173 INR pp., 10 ¼ uren onderweg, door steenlawine op de weg (normaal zou dit 6 – 7 uren duren), bus rijdt op dinsdag, terugrit op woensdag.
Let op: de informatie van het toerismekantoor in Leh, dat er ook een zaterdag-/zondagbus zou rijden, tot Turtuk, is fout. Ter plaatse vertelt men ons dat deze niet meer rijdt. Op zondag blijkt er inderdaad geen bus terug te zijn !

PERMIT:
Inner permit: 450 INR p., geldig voor 7 dagen,
verkrijgbaar bij de excursiebureautjes, 1 werkdag op voorhand aan te vragen,
5 fotokopies meenemen om af te geven bij de checkposten (2 x op heenweg Leh – Deskit, 1 x in Hargam, 2 x op weg naar Turtuk),

verlengen is enkel mogelijk in Leh voor 150 INR (7 dagen), mits de originele eerste permit kan voorgelegd worden, er mag een pauze tussen de verschillende permits zitten.

Fotoalbums van locatie «Deskit (1)»