Reisverhaal «Hokkaido: Akan nationaal park en omgeving»

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 14 Juni 2014 - Laatste Aanpassing 21 September 2014

Traject: Lake Akan – Lake Onneto – Mashu lake – Mt. Lo – Bihoro pass

Meren en vulkanen
Akan NP
is een groot bergachtig natuurgebied, begroeid met diepgroen woud. Naast de drie grote meren, Lake Akan, Lake Kussharo en Lake Mashu, vindt men hier ontelbare kleine meertjes en moerasland. Ook enkele actieve vulkanen maken deel uit van het nationaal park. Dit is de regio van de Aini traditionele cultuur, die men nog steeds beperkt handhaaft in Ainu-kotan village, een dorpje aan het Akan meer. Voor het nageslacht, of voor het toerisme ?

Het Akan meer is bekend om zijn Marimo, groene bollen die op de bodem van het meer liggen en bestaan uit algen. Deze werden in 1921 ontdekt, het is een specifiek natuurverschijnsel hier ter plaatse, dat nergens anders ter wereld te vinden is. De Marimo bollen groeien ongeveer 5 mm per jaar en kunnen tot 30 cm doorsnee hebben. Hoe groter ze worden, hoe verder en dieper ze op de bodem van het meer rollen. We gaan ze bekijken in de aquariums van het Akankohan Eco Museum.

Achter het museum vertrekt het Bokke wandelpad, een smal bospaadje dat ons naar de rand van het meer brengt, waar enkele modderpoeltjes borrelen. Onderweg kijken we in het heldere water, maar er zijn geen algenbollen te bespeuren.

Het felblauwe Lake Onneto is een klein mysterieus meertje, omwille van zijn veranderende kleur. Deze past zich aan bij de weersomstandigheden en naargelang het tijdstip van de dag. Mooi om zien, met op de achtergrond de actieve Mt. Meakan vulkaan, die overal bovenuit torent.

Vulkanen zijn steeds bijzonder mooi, de beslissing is dan ook vlug genomen. Al is het reeds namiddag, we zullen deze indrukwekkende lavaberg nog beklimmen. Aan het begin van de wandeling moeten we ons registreren in een logboek, waar we ons bij terugkomst moeten uitschrijven. Bovendien raadt men aan om eerst nog te informeren naar de vulkanische activiteiten, of het wel veilig is om de wandeling nu te maken. Waar we dit kunnen vragen, is niet vermeld. Althans niet in het Engels …
Aangezien er nog mensen onderweg zijn, veronderstellen we dat de kust veilig is. Dus we verliezen geen tijd en gaan ervoor.

Eerst klimt het bospad steil omhoog door een dicht woud, over dikke boomwortels die vaak hoge treden vormen. Stilaan komen we tussen een andere begroeiing, naaldwoud, met bloemen alom. De boompjes worden kleiner, struikgewas. Alpiene vegetatie. Daarna volgt de kale lava ondergrond, niet begroeid, wel geërodeerd. Dit maakt het stappen vrij vermoeiend, het is voortdurend opletten om niet te schuiven op de kleine steentjes.

Hoe hoger we komen, hoe meer we de gassen ruiken. Hier en daar zien we witte rookpluimen opstijgen. Lava in meerdere kleuren maakt de omgeving bijzonder mooi ogen. Wanneer we op de bovenrand van de enorme vulkaan aankomen, zien we meer dampen vrijkomen als grote witte zuilen. Op de bodem van de krater zijn enkele meertjes te bewonderen, van verschillende kleuren. Helemaal op de top zijn zulke meren aan weerszijden te zien. Maar we hebben pech. Op het moment dat we boven komen, steekt er een sterke wind op, in geen tijd worden we omringd door dikke wolken … weg prachtig uitzicht.

Het waait zo hard, dat we amper recht kunnen blijven. Er is geen enkele beschutting hier boven. Aangezien het al vrij laat is en er totaal geen zicht is, heeft het weinig zin om hier te wachten op mogelijke verbetering. Dus keren we terug naar beneden. De eerste stappen zijn moeilijk, het is vechten tegen de windkracht. Maar al vlug komen we achter de rotsen, waar we wat gemakkelijker vooruitkomen. Om 18 u zijn we terug aan de parking.

Schitterende uitzichten en warmwaterbronnen
Weerom wordt het een regendag, sinds onze aankomst op het eiland Hokkaido hebben we de zon amper gezien. De droge uurtjes zijn in de minderheid, we proberen ze zo veel mogelijk te benutten. Dit vulkanische eiland is een paradijs voor de natuurliefhebber, die er kan wandelen naar hartenlust, omgeven door adembenemend mooie uitzichten. Onze teleurstelling is dan ook groot, dat de regen blijft aanhouden, de mist alle natuurpracht verstopt.

We proberen zoveel mogelijk te wandelen tussen de buien door, wat niet wil zeggen dat we steeds droog terugkeren. Bij twijfelachtig weer, moeten we ons beperken tot korte wandelingetjes en vergezichten nabij de weg.

De uitzichtpunten Sokodai en Sogakodai nodigen uit tot een stop. Vermoedelijk is hier wel meer te zien dan de diepgroene berghellingen met een enkel meertje ertussenin. Al is ons zicht zeer beperkt vandaag, toch is het hier mooi.

Wat verder pauzeren we bij de Michinoeki Mashu Onsen, aan het onsen voetbad op de parking. Na onze stevige vulkaanwandeling van gisteren, hebben onze vermoeide voeten daar deugd van.

Mashu lake is volgens de Japanners het allermooiste meer van hun land, tevens het helderste ter wereld. Het kratermeer heeft een gemiddelde diepte van 137 meter, de bodem reikt tot 211 meter onder het wateroppervlak. Van december tot april is het bevroren.

We hebben geluk dat het een poosje droog blijft als we hier aankomen. Zo kunnen we uitgebreid genieten van de schitterende uitzichten op dit adembenemend mooie kratermeer. In het diepblauwe water wordt de omgeving zeer helder weerspiegeld. Tijdens heldere nachten kan men hier de mooiste sterrenhemel van het land bewonderen. Dat is ons echter niet gegund.

Aan de overkant van de vallei zien we wat verder opnieuw een prachtige actieve vulkaan boven het landschap uitsteken. Deze willen we wel wat dichter gaan bekijken.

Rondom de kleurrijke hellingen van de actieve Mt. Lo (letterlijk: zwavelberg) hangen dikke witte rookpluimen. Aan de voet van de vulkaan, kunnen we dit schouwspel van nabij gaan bekijken.

Terwijl we in de winkel/snackbar aan de parking gaan schuilen voor een hevige regenbui, zien we de mensen rondom ons volop eieren eten. Deze zijn gekookt in de vulkanische heetwaterpoeltjes. En blijkbaar zeer populair.

Op het einde van de lavavlakte, komen we bij kleine felgele kratertjes. Ze spuwen hun dampen de lucht in, zijn gewoonweg schitterend. Hier en daar zien we een borrelend waterpoeltje ... klaar om de eieren te koken.

Op weg naar onze slaapplaats, een grote parking op de Bihoro pass, komen we nog langs het enorme Kussharo Lake. Ondertussen is een dikke mist opgekomen, we zien er niet veel van. Hopelijk is het morgenochtend wat helderder, zodat we het meer nog kunnen zien van het uitzichtpunt aan onze overnachtingsplek.

GEREDEN TRAJECT:
Kushiro Shitsugen NP – Akan lake – Onneto lake – Mt. Meakan Hotspring, 69 km.
Rustige wegen door een groene omgeving.

Mt. Meakan Hotspring – Sokodai viewpoint – Sogakodai viewpoint – Teshikagata – Mashu lake – Mt. Lo – Kussharo lake – Bihoro pass, 130 km.
Rustige wegen door een groene bergomgeving, onderweg mooie uitzichten. Boodschappen gedaan in het plaatsje Teshikagata.

OVERNACHTINGEN:
MEAKAN HOT SPRING
Coördinaten: 43.394737, 143.982553
COMMENTAAR:
Zeer rustige parking in het groen, naast onsen van Meakan Hot Spring. Propere maar basis toiletten.
Gelegen aan beginpunt wandeling naar de top van de Mt. Meakan vulkaan.
Minpunten: /

MICHINOEKI MASHU ONSEN P&S
We stopten hier enkel voor een pauze en namen een relax voetbad. Kan een geschikte overnachtingplaats zijn, niet ver van Lake Mashu.
Coördinaten: 43.492375, 144.447672
COMMENTAAR:
Gratis parking met proper sanitair, gratis voetbad (onsen) onder een afdak. Informatie. Winkel.
Minpunten: /

BIHORO PASS P&S
Coördinaten: 43.647854, 144.248988
COMMENTAAR:
Grote rustige parking met uitzicht. Proper sanitair. Winkeltje/snackbar, ’s avonds gesloten.
Minpunten: Weinig verlichting op de parking ’s avonds/‘s nachts.

AKANKOHAN ECO MUSEUM
Klein museum waar de unieke Marimo algenbollen in aquaria te zien zijn, met een woordje uitleg erbij. Verder stelt het niet veel voor.
Coördinaten uitzichtpunt: 43.433209, 144.101880
PARKING:
Betalende parkings overal aan het dorp, 410 JPY.
We kopen iets in de 7 Eleven voor onze lunch, laten de auto op de parking staan (rekening op het dashboard).
ERNAARTOE EN TERUG:
Aan de rand van het Akan meer.

BOKKE WANDELING
Lusvormige wandeling over een bospad naar de rand van het meer, waar de modderpoelen lichtjes borrelen. Persoonlijk vinden we deze modderpoelen niet zo bijzonder indrukwekkend. We zagen er reeds mooiere in Jigoku-Dani (zie Noboribetsu onsen).
PARKING:
Idem Akankohan eco museum, het pad vertrekt ernaast.
ERNAARTOE EN TERUG:
Aan de rand van het Akan meer.

ONNETO LAKE
Mysterieus meer omwille van zijn prachtige kleur, die zich aanpast aan de weersomstandigheden en de tijd van de dag. Ook 5 kleuren meer genoemd. Bij helder weer kan men de prachtige sterrenhemel hierin weerspiegeld zien.
Coördinaten: 43.388664, 143.968926
INKOM: N.v.t.
PARKING:
Gratis. Meerdere parkeerplaatsjes aan de rand van het meer. Iets voorbij het meer is een parking met droge toiletten.
ERNAARTOE EN TERUG:
In het Akan NP, langs weg 664.

MT. MEAKAN
Actieve vulkaan die kan beklommen worden. Men vraagt om zich te informeren naar de situatie voor vertrek, waar we dit moeten doen, is ons onduidelijk. Aan het begin van de wandeling staat een kastje, waarin een logboek ligt. Hier moet men zich registreren voor vertrek en uitschrijven bij terugkeer. Aangezien er meerdere mensen nog onderweg zijn, achten we het veilig en maken de wandeling. De wandeling is vooral bijzonder mooi, omdat men door verschillende vormen van vegetatie komt, naargelang het pad klimt.
INKOM: Gratis.
Wandelpad vertrekt aan de Meakan Hot Spring.
PARKING:
Gratis. Kleine parking aan het begin van het pad.
Aangezien we hier zullen overnachten, parkeren we reeds op de parking met WC, vlakbij, naast Meakan Hot Spring.
Coördinaten: 43.394737, 143.982553
ERNAARTOE EN TERUG:
In het Akan NP, vlakbij Onneto lake, langs weg 664.

SOKODAI – SOGAKODAI
Twee uitzichtpunten langs weg n° 241. We vinden deze niet zo bijzonder, misschien door het slechte weer, regen en wolken.
Coördinaten uitzichtpunt:
Sokodai: 43.448523, 144.204385
Sogakodai: 43.456249, 144.222581
SCORE:
Sokodai: 3/5
Sogakodai: 2/5
INKOM: N.v.t.
PARKING:
Gratis parkeerplaats aan beide uitzichtpunten.
ERNAARTOE EN TERUG:
Langs weg n° 241, aangeduid met borden.

MASHU LAKE
Groot kratermeer, te bewonderen van op 2 uitzichtpunten (een derde is gesloten).
Beide uitzichtpunten bieden een schitterend zicht op het meer. Persoonlijk vinden we het uitzicht aan de tweede parking (gratis) iets mooier dan het eerste, de ligging biedt een meer centrale kijk op het meer.
PARKING:
Uitzichtpunt 1: betalende parking, 410 JPY.
Coördinaten: 43.555854, 144.506659
Uitzichtpunt 2: gratis parking, aan de andere kant van de weg uitzicht op Mt. Lo.
Coördinaten: 43.583279, 144.504599
Langs weg n° 52.

Mt. LO VUKAAN
Prachtige actieve vulkaan, die van ver in het landschap te zien is. Aan de voet van de vulkaan is een groot veld met vulkanische activiteit. Deze bevinden zich aan de parking, er zijn geen verdere wandelmogelijkheden, wat we jammer vinden.
Coördinaten: 43.617961, 144.443273
PARKING:
Betalende parking, 410 JPY.
We parkeren iets verderop langs de wegkant, op een kleine parkeerplaats.
ERNAARTOE EN TERUG:
Langs een zijweg van weg n° 391.

Fotoalbums van locatie «Onneto lake»

Hokkaido: Akan nationaal park en omgeving (23)