Reisverhaal «Japanse Alpen - deel 1»

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 13 Mei 2014 - Laatste Aanpassing 16 September 2014

Traject: Matsumoto – Narai – Kamikochi – Tochio

Matsumoto castle
Prachtig houten kasteel met 6 verdiepingen hoge toren, gebouwd in 1593 - 1594, gelegen in een mooie tuin binnen een brede stenen omwalling met gracht. Het kasteel is mooi onderhouden, maar leeg. We moeten onze schoenen uit doen om binnen rond te wandelen, de traptreden zijn zeer smal en hoog … een uitdaging voor de korte beentjes van Herlinde. De uitzichten door de schietgaten en kleine tralievensters zijn prachtig. We krijgen alvast een voorsmaakje op de besneeuwde bergpieken die we verder in de Japanse Alpen zullen zien.

Narai
Onze bestemming voor de dag is Narai, waar we ons autootje installeren op een piepkleine parking met dito sanitair, tussen de rivier en de spoorweg. We zullen hier het rijk voor ons alleen hebben, in alle rust.

Narai is één van de 11 oude postdorpen die werden bestuurd door het Edo Shogunate (militair dictatorschap 1603 – 1868), gelegen aan de Nakasendo hoofdweg. Het bevindt aan de voet van de Torii pass, halfweg tussen Kyoto en Edo (het huidige Tokyo), die door deze weg worden verbonden. Ooit vonden reizigers die over de hoogste pass op de highway trokken, bijzonder verfrissende accommodatie in het ‘dorp van 1.000 huizen’.

In dit dorp hebben de oude huizen een unieke stijl, die zich kenmerkt door een overhangende verdieping en dakrand. De houten daken van toen, werden vervangen door meer weersbestendige staalplaten.

De 1 kilometer lange oude dorpsstraat bestaat uit goed onderhouden huizen uit de Edo periode, 17de eeuw. Ze zien er helemaal niet zo oud uit. Ze zijn prachtig door hun eenvoud, grote deur- en raamopeningen, met schuifpanelen, bestaan uit verticale latten.
Aan het uiteinde van de straat wandelen we het bos in, naar de schrijn met zijn 200 jizos, kleine oude boeddhistische beeldjes, de grafstenen van overleden reizigers. Voor de mooie tempel aan het andere uiteinde van de straat, staat opnieuw zo’n grote typische bronzen klok, waartegen men de klepel laat vallen uit respect. 6 oude bronnen, ooit de drinkplaatsen voor passanten, zijn nog steeds in gebruik.

Vandaag is het heerlijk warm, we zitten lang buiten. ’s Avonds hebben we een chat met André, de verhuurder van onze poepsnoep, tot hij overschakelt op internettelefoon voor een leuke babbel. De tijd vliegt voorbij.

De rit naar Hirayu onsen
Voor we echt de bergen inrijden, doen we vlug wat boodschappen.
Daarna gaat het over een smalle bergweg, waarbij we van de mooie uitzichten op de groene omgeving genieten, met op de achtergrond steeds wat wit besneeuwde toppen die uitsteken. Al loopt de befaamde ‘bloesem periode’ op zijn einde, toch zien we nog steeds overal de witte-roze -rode bloesems om ons heen. Zo’n massa bloempjes, met zoveel bloemblaadjes, hebben we elders nog nooit aan de bomen gezien.

Jammer dat we door zoveel tunnels moeten rijden, waarbij we niets van de omgeving zien. Wanneer we aan de lange Abo toltunnel komen, beslissen we dan ook om over de pass te rijden. Alles gaat goed, in de vele haarspeldbochten zien we dikke pakken sneeuw aan de kant van de weg. Tot … we enkele tientallen meters voor het hoogste punt plots aan een versperring staan. Verderop ligt nog te veel sneeuw op de baan, we mogen er niet door. Terugkeren dan maar … naar de 4,37 kilometer lange, smalle tunnel.

We parkeren ons voor de nacht aan het einde van deze tunnel, onder een prachtige boom met roze bloesem. Een echt Japans tafereel !

Tochio onsen
Vroeg op om de bus naar het bergoord Kamikochi te nemen … een dik wolkendek belemmert het uitzicht op de wit besneeuwde toppen. We beginnen te twijfelen. Met privévervoer mag men de berg niet op, het busticket is duur. Boven zullen we wellicht in de wolken zitten en niets van de mooie omgeving zien.

Twee westerse toeristen komen net terug, ze liften naar het noorden. Boven is het nog redelijk goed, bergtoppen zijn niet zichtbaar, maar de vallei is mooi. Zij doen ons beslissen een dagje te wachten, morgen wordt er opnieuw een zonnige dag voorspeld.

We kregen van verhuurder André een tip, zijn favoriete onsen (warmwaterbaden) bevindt zich hier 10 km vandaan. Dit lijkt ons eens leuk om te bezoeken. De kleine badplaats bevindt zich aan de rand van een riviertje, in een mooie vallei. Op de parking hebben we uitzicht op besneeuwde toppen in de verte … tenminste wanneer deze af en toe even door het wolkendek piepen.

Het is zeer rustig hier, we gaan onmiddellijk het bronwater in. Lang houden we het niet vol, want het is zeer heet. Helemaal opgewarmd maken we een wandeling in de omgeving, genieten van het prachtige azuurblauwe bergriviertje en de vele lentebloemen rondom.

En dat we gelijk hadden om vandaag niet de berg op te gaan … de ganse namiddag worden we getrakteerd op regen. Voor het slapengaan baden we nogmaals in het heerlijke water van de onsen.

Kamikochi
We gaan al vroeg op pad voor een wandeling in één van de mooiste gebieden van de Japanse Alpen. Jammer dat de voorspelde zon zich verschuilt achter de wolken. Toch willen we vandaag doorzetten, gisteren stelden we deze tocht al uit door regen.

Eenmaal boven worden we verwelkomd door een gure wind. Na ons geïnformeerd te hebben, volgen we het pad door een prachtig bos, in de vallei van een melkblauwe rivier. Het is een prachtige wandeling, we komen langs glasheldere meertjes, warmwaterbronnen en zien toch regelmatig enkele besneeuwde bergen.

Doch zijn we wat teleurgesteld dat de paden naar de uitzichtpunten op de toppen en de bergkammen niet open zijn. Er ligt nog te veel sneeuw. Bovendien worden we na enkele uren getrakteerd op regen- en hagelbuien. Echte aprilse grillen in mei !

Eenmaal terug op ons slaapplaats, maken we vlug ons avondeten klaar. We zijn helemaal verkleumd door de lange wandeling in dat gure weer. Voor we ons in ons kampeerautootje installeren, maken we nog een keer gebruik van de onsen om ons op te warmen. Heerlijk !

GEREDEN TRAJECT:
Shiojiri – Matsumoto – Narai, 63 km.
We gebruiken geen tolwegen. Het eerste deel gaat over een gewone baan met 1 rijvak per richting, snelheidsbeperking 50 km/u. Van Matsumoto rijden we over een smalle eenrichtingsweg door de velden, 40 km/u, maar geen stoplichten. Verder komen we opnieuw op een iets grotere weg.

Narai – Kiso-Fukushima – Abo pass – Abo-Toge tunnel – Hirayo Onsen, 102 km.
We maken een omweg naar een iets grotere plaats, Kiso-Fukushima, om boodschappen te gaan doen in een supermarkt, vooraleer de bergen in te rijden. De bergweg tussen Narai en Hirayo, biedt mooie zichten op de groene bergen rondom, met steeds in de verte besneeuwde toppen. Jammer van de vele tunnels. Daarom beslissen we over de Abo pass te rijden, zodat we meer van de uitzichten kunnen genieten. Doch net voor we boven aankomen, wordt de weg versperd, er ligt nog sneeuw op het wegdek. We keren terug en nemen de Abo toltunnel, 4,37 km lang, 620 JPY (betaald met de ETC kaart die bij de wagen hoort).

Abo-Toge tunnel – Tochi onsen – Shinhodakaonsen – Tochi Onsen, 27 km.
Rustige smalle bergwegen, met hier en daar een tunnel. Prachtige omgeving.

OVERNACHTINGEN:
OSAKATA PARK & SLEEP (Shiojiri)
Coördinaten: 36.106356, 137.988081
COMMENTAAR:
Enorme parking met proper sanitair (koud water-geen douches) en een winkeltje (enkel open tijdens de dag). Openluchtzwembad in de zomer. Geschikt voor een picknick en/of overnachting. ’s avonds zeer rustig. Toeristische informatie over de streek te verkrijgen (geen Engels).

NARAI PARK &SLEEP
Coördinaten: 35.966377, 137.813583
De Park & Sleep zone hier heeft 3 parkings, rondom een parkje. We komen aan bij de eerste grote parking, aan de rand van de grote weg, zeer druk. Wanneer we de ronde brug oversteken naar de sanitaire voorzieningen die hierbij horen, zien we voorbij het parkje nog 2 andere parkings. Eén grote, met een grote nieuwe sanitaire blok en infokantoor (geen Engels). Een kleintje, met 6 plaatsjes, waarnaast een kleine oude sanitaire blok, weliswaar goed onderhouden en proper. Hier installeren we ons, hebben parking en sanitair voor ons alleen. Uiterst rustig !

HIRAYU ONSEN
Coördinaten: 36.186223, 137.552242
COMMENTAAR:
De parking is gelegen net voor de ingang van de toltunnel Abo Toge, aan de tolbarrière.
Uiterst proper sanitair! Er is toeristische informatie beschikbaar, enkel in het Japans.
Grote luifel, waar men onder kan parkeren ingeval van regen.
Nabij de Hirayu onsen (700 m), waar ook de bus naar Kamikochi vertrekt.
Pluspunten:
Warm water van een bron wordt gebruikt in het sanitair, wat zeer aangenaam is.
Het gebouwtje zelf wordt opgewarmd, al is het niet echt zo koud.

TOCHI ONSEN
Coördinaten: 36.246679, 137.519547
PRIJS: overnachting gratis op de parking van de onsen
Onsen: 200 JPY pp. – dagelijks open: 10 u – 22 u
COMMENTAAR:
Kleine parking met sanitair, waar men gratis mag overnachten en picknicken.
Gelegen in een prachtige vallei met bergrivier.
Kleine openlucht onsen, zonder bewaking. Men betaalt door het bedrag in een collectebus te stoppen. Mannen- en vrouwenbad zijn gescheiden. Zeep gebruiken is verboden !
Minpunten: ’s Avonds weinig verlichting.

MATSUMOTO CASTLE
Houten kasteel in een mooie tuin binnen een omwalling en gracht. Men kan dit bezoeken tot in de 6 verdiepingen hoge toren. Interessant.
INKOM: 610 JPY pp.
Parking: 200 JPY voor het eerste uur, daarna 100 JPY per 30 min. We blijven er 2 ½ u.
ERNAARTOE EN TERUG:
Uitstap vanuit Shiojiri, vooraleer ons te verplaatsen naar Narai.

NARAI
Wandeling door de oude dorpsstraat, met mooie panden uit Edo periode (17de eeuw), alsook een schrijn met mooie kleine oude grafstenen aan het uiteinde van de straat.
INKOM: N.v.t.
Vanuit Matsumoto.

KAMIKOCHI
Afgelegen vallei in de Japanse Alpen, wandelparadijs. Deze is niet bereikbaar met privévervoer, enkel bussen, taxi’s, ... zijn toegelaten.
Op voorwaarde dat men in het goede seizoen reist !
Tijdens ons bezoek half mei, is het echt guur weer, we wandelen de ganse tijd in een gure wind, met regen en hagelbuien, zonnestraaltjes zijn zeldzaam. De bergtoppen rondom zitten in de wolken, we krijgen ze amper te zien. Enkel de wandelpaden in de vallei zijn toegankelijk. De paden naar uitzichtpunten en bergkammen zijn niet open, er ligt nog te veel sneeuw.
INKOM: N.v.t.
ERNAARTOE EN TERUG:
We rijden naar de parking voor de ingang van toltunnel Abo-Toge, waar we de wagen gratis kunnen achterlaten, 10 km enkele rit. Van daar is het 700 meter te voet naar busterminal Hirayu onsen.
Bus Hirayu onsen – Kamikochi, 2.050 JPY pp. retour, per enkele rit valt het iets duurder uit, 30 min.

Fotoalbums van locatie «Narai»

Japanse Alpen - deel 1 (28)

13 Mei 2014 | Azië - deel 3 | Japan | Laatste Aanpassing 06 Augustus 2014

• Kamikochi berggebied, een wandelparadijs
  • Narai, tempelklok
  • Narai, aan een tempel
  • Tochi onsen, bloesem in mei
  • Kamikochi berggebied, wandelparadijs, zelfs in de