Reisverhaal «Mount Fuji»

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 09 Mei 2014 - Laatste Aanpassing 16 September 2014

Traject: Tokyo – Hakone – Kawaguchi-ko

Poepsnoep
Voor we Tokyo verlaten, wordt onze huurwagen geleverd, een piepklein kampeerwagentje. Met verwondering bekijken we het grappige ding, dat we op voorhand al gedoopt hebben met de naam ‘poepsnoep’. De inspiratie hiervoor kregen we door onze Canadese reisvriend, Jacques, die reeds meer dan 8 jaren met zijn mobilhome de wereld rondreist. Toen hij de foto’s bekeek, gaf hij ons de raad om een groter model te huren, in plaats van deze ‘supositoir d’autobus’. Toen onze vriendin Kaatje dit hoorde, kwam ze spontaan met de vertaling ‘poepsnoep’ op de proppen.

We huren dit autootje bij een pas opgestart bedrijfje van 2 Poolse vrienden, André en Maciek. Het sympathieke duo heeft een vrij persoonlijke aanpak, wat van pas komt in het land waarvan we de taal niet spreken, noch lezen.

Poepsnoep is 3,4 meter lang (Daihatsu – Atrai), toch zijn ze erin geslaagd het om te bouwen tot heuse mobilhome. We beschikken over een koelkast, kookvuur, werkblad, wasbak, serviesgoed, potten en pannen, watervoorraad, verlichting, stapelruimte, 2 zitplaatsen die kunnen omgevormd worden tot een comfortabel bed, ... Het kleine wagentje beschikt over een 660 CC turbo benzinemotor. We hebben een Ipad met navigatiesysteem en WIFI ter beschikking, kortingskaart voor tolwegen en een achteruitrijdcamera. Het geheel overtreft sterk onze verwachtingen van ‘tent op wielen’.

Onmiddellijk vertrekken we, met als doel de grote stad zo vlug mogelijk te verlaten. Hier hebben we niets meer verloren. Vergezeld van plots opgekomen sterke wind, enkele lichtflitsen en donderslagen, rijden we onze eerste kilometers. Het wil echt niet vlotten. Het wordt al vlug vrij druk in de vrijdagse namiddagspits, de vele verkeerslichten zorgen eveneens voor grote vertraging. Ver willen we deze eerste dag niet rijden, we moeten onze bagage nog ordenen op een praktische manier en willen wat boodschappen doen.

Maar een slaapplaats vinden in de nabijheid van Tokyo is niet zo evident. Van op zijn bureau zoekt André op het internet, ook zonder succes. Uiteindelijk rijden we toch door tot de plaats waar we pas morgen zouden naartoe rijden, we komen in het donker aan. Vlug eten we nog iets in een 7Eleven winkel in de buurt … Japan krioelt van deze superhandige winkeltjes.

Pas de volgende ochtend zien we hoe mooi de groene omgeving is. We bevinden ons hier hoog boven een meer, we hoeven niet ver te gaan voor mooie uitzichten op het meer en de Mount Fuji. Het wordt een dag van uitpakken, en organiseren, wat zeer belangrijk is in ons kleine huisje op wielen. We gaan ook nog wat boodschappen doen, zodat we vanaf nu geen honger meer hoeven te lijden.

Marc went al vlug aan het links rijden met dit wagentje, hij zal deze reis chauffeur van dienst zijn, want we hadden niet verwacht een auto te zullen huren toen we vertrokken. Normaal gezien nemen we nooit onze rijbewijzen mee, omdat we toch geen wagen huren. Marc nam uitzonderlijk toch het zijne mee, omdat dit soms wordt gevraagd bij het huren van een motorfiets. En nu komt het ons echt van pas …

Mount Fuji
We bevinden ons in de omgeving van de Mt. Fuji, de hoogste en meest bekende berg van Japan. Met zijn 3.776 meter torent de actieve stratovulkaan hoog boven het landschap uit. In 1707 – 08 kende deze zijn laatste uitbarsting. De indrukwekkende kegelvormige top is terecht Japans trots, hij is door Unesco erkend. Bij extreem helder weer is de, meestal besneeuwde, top zichtbaar vanuit Tokyo. Maar dit werd ons niet gegund. Niet getreurd, we zullen enkele dagen in de nabijheid vertoeven.

Hakone openlucht museum
Het reizen met een camper, voelt onmiddellijk helemaal anders aan. We hoeven niet meer met onze rugzakken te sleuren, geen lange wachttijden meer op het openbare vervoer, … na het bezoeken van een bezienswaardigheid, moeten we niet terugkeren, maar kunnen gewoon verder rijden naar een volgende bestemming.

In het Hakone openlucht museum is het rustig wandelen tussen de kunstwerken van uiteenlopende genres. Er is zelfs een gebouwtje gewijd aan Picasso. Midden in het park nemen we een voetbadje in het water van een bron, 65 °C warm. Rond onze voeten drijven sinaasappelen en citroenen, wat de bedoeling daarvan is … Achteraf hebben we een super goed gevoel in onze vermoeide voeten, die de laatste tijd al wat afgewandeld hebben.

Yamanakako
We maken een omweg rond het prachtige Yamanakako, één van de 5 meren, gelegen aan de voet van de prachtige Mount Fuji met zijn besneeuwde krater. De uitzichten hier zijn schitterend. Jammer genoeg is het al namiddag en een beetje mistig, zodat we de top niet meer scherp afgetekend zien tegen de blauwe lucht.

Kawaguchiko
Onze tweede kampplaats bevindt zich aan de rand van het bergmeer Kawaguchiko, eveneens een prachtige locatie. Wanneer we aankomen, is het al vlug tijd voor het avondmaal. Tijdens de dag is het aangenaam warm lenteweer, maar ’s avonds koelt het vlug af. Dus moeten we ons aanpassen en wat vroeger eten. Nadien installeren we ons in ons koekenhuisje, waar we onze dag afsluiten met de voorbereiding voor de volgende dag.

We rijden rond het meer, naar het uitzichtpunt aan de overzijde, van waar we een schitterend beeld hebben op Mt. Fuji. Een blauwe lucht zou het beeld perfect maken … maar jammer genoeg is het vandaag niet zo’n heldere dag, reeds ’s ochtends hangen er witte schapenwolkjes voor de zon.

Saiko, Shojiko, Motosuko
Een rustige rit brengt ons langs de 3 andere van de 5 meertjes aan de voet van Mount Fuji. Ze zijn allen even fotogeniek, in een groene bergachtige omgeving, met op hun achtergrond de heilige berg. We genieten telkens weer van de uitzichten en de contacten met enkele Japanners onderweg.
Een fietser stopt naast ons en vraagt een foto voor hem te nemen. ‘Met de berg erop ?’, ‘Neen, het meertje’. En dat kunnen wij niet begrijpen …
Wat verder toont een man ons zijn foto’s van gisteren, toen de berg werd omringd door een felblauwe lucht. Hij kwam ook ’s ochtends om 5 u voor de zonsopgang, gewoonweg schitterend. Dat hebben we gemist, want het weerbericht voor de volgende dagen betert er niet op. Wachten heeft dus geen zin.
Fier toont een koppel ons hun wagen, model mono volume, die ze hebben ingericht als slaapplaats, met een bed en wat bergruimte eronder. Maar dit is niets tegenover ons poepsnoepje, ook al is het kleiner, wij hebben echt geluk dat we alle comfort aan boord hebben.

Wanneer we de meertjes en hun uitzichten hebben gezien, rijden we verder naar onze volgende bestemming. We zijn danig onder de indruk van de luxe die eigen vervoer en slaapgelegenheid met zich meebrengt. Gedaan met quasi dagelijks inpakken, gesjouw met bagage, wachten op openbaar vervoer, …

GEREDEN TRAJECT:
Tokyo – Hakone pass, 116 km.
We gebruiken geen tolwegen. Zeer druk traject met veel stoplichten, vooral het gedeelte in de bebouwde kom, dat tot zeer ver buiten de stad reikt.

Hakone pass – Open Air museum – rond Yamanakako – Kawaguchi-ko, 77 km.
Vrij rustige smalle weg, de snelheidsbeperkingen van 40 – 50 – 60 km/u, maken het rijden onnodig langzaam. Regelmatig stoppen we om mooie uitzichten op Mt. Fuji te bewonderen.

Kawaguchiko – Saiko – Shojiko – Motosuko – Osakata park (nabij Shiojiri), 161 km.
Rit langs 4 van de 5 meren aan de voet van Mt. Fuji (het 5de kwamen we tijdens de vorige rit reeds tegen), smalle wegen met snelheidsbeperkingen 40 – 50 km/u. Nadien verder naar Osakata park, over een iets bredere weg, waar we iets sneller mogen rijden, al is het nog steeds onnodig langzaam. Stilaan zullen we hier aan wel moeten wennen.

OVERNACHTINGEN:
HAKONE PASS PARK & SLEEP
Coördinaten: 35.186792, 139.015474
PRIJS: Gratis
COMMENTAAR:
Parking met proper sanitair (koud water–geen douches) en een winkeltje (enkel open tijdens de dag). Gelegen in een heuvelachtige bosomgeving, langs een rustige smalle bergweg. Geschikt voor een picknick en/of overnachting. Toeristische informatie over de streek te verkrijgen (geen Engels).
Minpunten: Weinig verlichting ’s avonds, rondom het gebouw.

KAWAGUCHIKO PARK & SLEEP
Coördinaten: 35.505578, 138.734328
PRIJS: Gratis
COMMENTAAR:
Parking met proper sanitair (koud water–geen douches) en een winkeltje (enkel open tijdens de dag). Gelegen aan de rand van het meer. Geschikt voor een picknick en/of overnachting. ’s avonds zeer rustig. Toeristische informatie over de streek te verkrijgen (geen Engels). Uitkijkplaats over het meer en de omgeving, op het dak van het sanitair.
Minpunten: /

HAKONE OPEN AIR MUSEUM
Kunstwerken in een mooi aangelegd park, met enkele kleine gebouwen.
INKOM: 1.600 JPY pp., we krijgen 100 JPY korting pp. met kortingsbonnetjes uit een brochure die we krijgen op de parking waar we overnachten in Hakone.
PARKING: 500 JPY voor 5 uren, nadien 500 JPY per uur extra.
ERNAARTOE EN TERUG:
Onderweg van Hakone naar Kawaguchi-ko

DE 5 MEREN ROND MOUNT FUJI
De uitzichten van de 5 meertjes op de prachtige berg zijn schitterend. We zoeken ze alle 5 op, om telkens toch verschillende beelden te krijgen.
1. YAMANAKAKO
We rijden rond dit prachtig meer, aan de voet van Mt. Fuji. Mooie uitzichten !
Coördinaten uitzichtpunt: 35.426804, 138.872626
2. KAWAGUCHIKO
We overnachten aan de rand van dit mooie meer, nadien rijden we er omheen voor het uitzicht op Mt. Fuji, prachtig !
Coördinaten uitzichtpunt: 35.515269, 138.736993
3. SAIKO
Mooi beeld met kleine landtong in het meertje.
Coördinaten uitzichtpunt: 35.500758, 138.664578
4. SHOJIKO
Fotogeniek van op het strandje waar de gele en blauwe roeibootjes op een rij aan de rand van het meer liggen.
Coördinaten uitzichtpunt: 35.490494, 138.603869
5. MOTOSUKO
Bij zonnig weer, prachtige weerspiegeling van de bergtop in het meer. Op deze plaats werd de afbeelding genomen voor het 1.000 JPY biljet.
Coördinaten uitzichtpunt: 35.473836, 138.573638
INKOM: n.v.t.
ERNAARTOE EN TERUG:
Yamanakako: Onderweg van Hakone naar Kawaguchi-ko.
Kawaguchiko, Saiko, Shojiko, Motosuko: Uitstap vanuit Kawaguchiko, vooraleer ons te verplaatsen naar onze volgende bestemming, Shiojiri.

Fotoalbums van locatie «Hakone»

Mount Fuji (18)

09 Mei 2014 | Azië - deel 3 | Japan | Laatste Aanpassing 06 Augustus 2014

• Hakone open air museum
  • Op zoek naar een liefje ... zo klein lijkt onze po