Reisverhaal «Nara»

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 03 Mei 2014 - Laatste Aanpassing 26 Juli 2014

Nara was de hoofdstad van Japan in de periode 710 – 784. Omdat de politieke ambitie van de machtige boeddhistische tempels en bedreiging begon te worden voor de Japanse overheid, werd de hoofdstad in 784 verplaatst naar Nagaoka. De door Unesco erkende oude stad (Nara Park) heeft een grote historische waarde, enkele van Japans grootste en oudste tempels bevinden zich hier.

Bij ons bezoek aan Nara, beperken we ons tot het Nara Park, waar zich ooit het oude koninkrijk bevond. Dit is er de belangrijkste toeristische plaats, waar we gemakkelijk onze dag zullen vullen.

We vertrekken aan het station door de straten van het toeristische stadje en komen al vlug aan de rand van het uitgestrekte groene park. Het is aangenaam wandelen in het grote groene gebied, waar de hertjes speels ronddartelen. Locale toeristen voederen ze speciale hertenkoekjes, zodat ze blijven staan voor de foto.

In een hoek van de straat worden we aangetrokken door de Yoshikien garden. Die Japanse tuinen vervelen nooit, ze zijn stuk voor stuk pareltjes. Aan de ingang staat een bordje ‘buitenlandse toeristen gratis’. Dit hebben we nog nooit gezien. En ja, Japanners kopen braaf hun ticket aan de kassa. De kassierster heet ons welkom en overhandigt ons een overzichtsplannetje van de tuin met een woordje uitleg erbij. Opvallend is de ‘mos’ tuin, een grote oppervlakte bedekt met mos. ’t Is nog mooi ook.

Even twijfelen we bij de ernaast gelegen Isuien garden, daterend uit de Meiji periode (1868 – 1912). Moeten we echt twee tuinen op rij gaan bekijken ? Maar we beklagen het ons niet. Weerom is deze tuin dat ietsje anders en worden we nog evenzeer geboeid door zijn variatie aan bomen, bloemen- en plantenpracht. Vijvers met stapstenen en gebouwtjes ertussenin maken ook deze weer tot een schitterend, geheel. Ondanks de grote variatie aan flora, maken de tuinen in Japan steeds een zeer ordentelijke en sobere indruk.

Voor we deze tuin verlaten, bezoeken we nog het bijhorende Neiraku museum. Hier krijgen we een blad toegestopt met foto’s van details, het is de bedoeling deze te zoeken op de tentoongestelde collectie brons en serviesgoed die dateert uit de periode 1975 - 1953. Een manier om de aandacht op fijne afwerking te vestigen.

We nemen een kijkje aan de poort van de Todaiji tempel, een mooie tempelhal op een binnenplaats. Hierbinnen is een enorme bronzen Boeddha te zien, omringd door andere historische beelden. De oorspronkelijke hal uit de 8ste eeuw, brandde tweemaal af, het huidige gebouw dateert uit 1709.

Aan de tempel heerst een enorme drukte. Omdat we niet de binnenkant van alle tempels willen zien, het is vaak herhaling, beslissen we hier niet naar binnen te gaan. Maar wanneer we verder wandelen, zien we enkele toeristen een openstaand zijdeurtje doorgaan, onze nieuwsgierigheid is gewekt.

Het poortje brengt ons op de binnenplaats, scheidt ons van de mensenmassa door een grasplein. Als we de gaanderij langs de muur volgen, komen we aan de zijkant van de grote tempelhal en kunnen de trap bereiken. Zo gezegd, zo gedaan. Wanneer we even omkijken, zien we dat de man die ons op zijn beurt volgde, wordt teruggefloten door iemand van het tempelpersoneel. Nu we de kans hebben, nemen we een kijkje binnen bij het Boeddhabeeld, het is mooi, maar we zagen er zo al vele.

Het vervolg van onze wandeling brengt ons de heuvel op. We komen in het heilige woud terecht, passeren langs een aantal mooie oude religieuze gebouwen, waar we telkens even rondkijken. Achtereenvolgens zien we de Nigasudo Hall, de Sangatsudo Hall, de Kasuga Taisha schrijn en de Wakamiya Jinja schrijn. Het pad dat deze verbindt, is omringd door oude stenen lantaarnpalen, waarin theelichtjes worden geplaatst.

Op terugweg, gaan we onder de Nino Torii en de Ichi No Torii poorten door. We blijven nog even staan bij de Kofukuji pagoda met zijn 5 verdiepingen. Het valt ons echt op dat geen plaats door Unesco erkend is, zonder dat we er iets in de stellingen zien staan … één van de grote hallen van de Kofukuji tempel is aan de beurt.

Er zijn nog meerdere bezienswaardigheden te bezoeken in de buurt van Nara. Deze trekken ons echter niet voldoende aan om hiervoor nog een dag terug te keren vanuit Osaka. We opteren in plaats daarvan voor een extra dag in Kyoto, wat we een bijzondere stad vinden.

ACCOMMODATIE:
We bezoeken Nara tijdens een daguitstap vanuit Osaka.
Dit is ook mogelijk vanuit Kyoto.

ERNAARTOE EN TERUG:
JR trein Osaka Shinobugaoka – Hanaten – Kyuhoji – Nara, 670 JPY pp., 1 ¼ u onderweg.

NARA PARKGEBIED
Uitgestrekt wandelgebied door een groene omgeving, met Japanse tuinen, historische gebouwen, tempels, … waar men wordt ondergedompeld in de Japanse oude cultuur.
Een rondwandeling langs de belangrijkste bezienswaardigheden loont zeker de moeite. Onderweg zijn leuke plaatsjes voor een picknick. Overal in Nara lopen hertjes vrij rond.
Bij aankomst vragen we in het toerismekantoor informatie over de interessante plaatsen in de omgeving van Nara. We krijgen een overzichtsplannetje en wat uitleg over de wandelmogelijkheden. Alsook informatie over het openbare vervoer.
Zelfs naar de rand van het park rijdt een bus. Het is echter niet ver, we gaan te voet.
We wandelen een traject van +/- 5 km (zie Lonely Planet reisgids), spenderen er meerdere uren.
INKOM: Gratis, doch enkele bezienswaardigheden kunnen bezocht worden tegen betaling.
We wandelen achtereenvolgens naar volgende belangrijke sites in het park:
- Yoshikien garden: prachtige tuin, gratis toegang voor buitenlanders, Japanners betalen, score: 5/5,
- Isuien garden en Neiraku museum: prachtige tuin, inkom 650 JPY pp., score: 5/5, Must see !
- Todaiji tempel met grote boeddha: zeer mooie grote tempel, inkom 500 JPY pp, score: 5/5,
- Nigasudo Hall, score: 4/5
- Sangatsudo Hall, score: 4/5
- Kasuga Taisha schrijn, score: 4/5
- Wakamiya Jinja schrijn, score: 4/5
- Nino Torii poort, score: 4/5
- Ichi No Torii poort, score: 4/5
- Kofukuji pagoda, met 5 verdiepingen, score: 4/5
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet van het station van Nara.

Fotoalbums van locatie «Nara»

Nara (49)

03 Mei 2014 | Azië - deel 3 | Japan | Laatste Aanpassing 26 Juli 2014

• Nara park, lantaarns aan trap