Reisverhaal «Op weg naar het noorden: Shirakami gebergte»

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 06 Juni 2014 - Laatste Aanpassing 16 September 2014

Traject: Anmon – Mt. Iwaki – Kasose – Juniko lakes – Kasose

Beukenwoud, watervallen en meertjes in de bergen tot aan zee
De uitgestrekte Shirakami bergketen is één van de grootste onaangetaste natuurgebieden ter wereld. De 130.000 hectare grote zone bestaat voornamelijk uit maagdelijk beukenwoud, in combinatie met vele plantensoorten en een uitgebreid dierenrijk. Een groot stuk van het gebied is door Unesco erkend, omwille van het ongeschonden beukenwoud.

Het hoeft niet gezegd dat in dit gebied heel veel te zien is. Bovendien van een grote verscheidenheid, door de ligging in een bergstreek die tot aan zee reikt. We voorzien hier enkele dagen door te brengen.

Als eerste bezoeken we Anmon, het groene waterdorpje. We stellen ons hierbij iets voor, wat het niet blijkt te zijn. In plaats van een dorpje, komen we aan een bezoekerscentrum, waar eventueel in bijgebouwtjes kan overnacht worden.

Hier vertrekt een prachtige wandeling naar de 3 Anmon watervallen, achtereenvolgens 26, 37 en 42 meter hoog. Of deze bereikbaar zijn, is nog maar de vraag. We zagen een informatiebord aan onze slaapplaats, met wat Japanse uitleg en 3 woorden met een rood kruisje erachter. Ook ter plaatse staat zulk bord, hier met een korte Engelse titel. Het betreft inderdaad de wandelmogelijkheden.

Nog steeds hopen we dat deze informatie niet is aangepast en wandelen het pad op, naar de watervallen. Dit maakt eveneens deel uit van een andere wandeling in lusvorm, door het immense beukenbos. Zowat halfweg de watervallen is de weg afgesloten. We keren dan maar terug door het prachtige beukenbos, met de reusachtige bomen. Al bij al genieten we van deze mooie natuurwandeling.

Door het immense Shirakami gebied lopen maar 2 wegen, beide deels onverhard. Ze worden afgesloten gedurende de winterperiode, zouden eind mei opengaan. Ervan uitgaande dat we dus geen problemen zullen ondervinden, het is immers begin juni, maken we onze planning voor het vervolg van ons bezoek aan dit natuurgebied.

Maar, we zijn nog niet vertrokken of staan voor een wegversperring. Het stuk gravelweg naar zee is afgesloten, het is de zoveelste pas op ons pad die nog moet opengaan. We gokken dan maar op de andere weg, die het gebied van noord naar zuid doorkruist. Aan het einde van het onverharde stuk van deze weg, middenin het natuurpark, zijn de bergtop Mt. Komagatake, het moerasland Tanashiro swamp en de kloof Dairakyo gorge te bezoeken. Ook hier botsen we echter op een wegversperring.

De enige optie is omheen het enorme gebied te rijden, om telkens de zijwegen te volgen tot aan de plaatsen die te bezoeken zijn. Op voorwaarde natuurlijk dat deze reeds toegankelijk zijn. Bij het bezoekerscentrum kan men ons slechts de informatie geven van het gedeelte van het natuurgebied dat tot dezelfde provincie behoort.

De omweg leidt ons langs de voet van de Mt. Iwaki vulkaan, we genieten van de prachtige uitzichten. Even denken we aan de beklimming ervan. Er loopt een tolwegje met 69 haarspeldbochten tot aan de voet van een kabelbaan. Deze leidt naar een wandelpad zo’n 40 min. onder de top. We informeren ons bij het tolloket, de weg naar boven is volledig vrij, maar de kabelbaan boven is nog gesloten.
Een wandeling van de parking boven tot aan de top en terug, zou ons 6 uren kosten. Al vlug zijn we het eens, de klim naar de top aanvatten is geen goed idee. Daarvoor is het vandaag reeds te laat. Bovendien is het helemaal niet zeker dat dit pad reeds volledig begaanbaar is.

Zo komen we ’s avonds aan bij de kust, waar het enorm waait. We zullen overnachten op een parking met zicht op zee, genieten er nogmaals van een prachtige zonsondergang. De stevige wind wiegt ons in ons autootje in een heerlijke slaap.

De volgende dag rijden we naar Juniko, waar we de 12 Juniko meertjes en de Niho canyon bezoeken. Smalle wandelpaden brengen ons van het ene naar het andere hoogtepunt, terwijl we onder de indruk zijn van de enorme variatie aan plantensoorten in het diepgroene bos. De meertjes zijn allen zo verschillend, spiegelen de schitterende omgeving in hun basaltgroene, felblauwe tot bijna zwarte water. De canyon is weerom niet wat we in gedachten hadden, een enorme loodrechte witte rotswand, met vlekken in gele kleuren. Adembenemend mooi.

Op twee plaatsen komen we groepen vogelfotografen tegen. Een zeer geliefde hobby van Japanners en Chinezen. We staan even bij de mannen te kijken, die met hun dure fototoestellen en om ter grootste teleobjectieven, gespannen naar het gebladerte turen. Op zoek naar de roodbruine Ruddy kingfisher, typisch voor deze streek.

Zo vliegt weerom een dag voorbij. We hoopten meer informatie te vinden over het derde stuk van dit gebied dat we willen bezoeken, maar vinden deze nergens. Uiteindelijk beslissen we er niet naartoe te rijden, het is weerom een lange rit omheen het gebied om er te geraken, met het risico opnieuw voor een gesloten weg te eindigen. Op naar het noorden dan maar, we zullen onze tijd goed kunnen gebruiken op het enorme eiland Hokkaido.

GEREDEN TRAJECT:
Nishimeya – Anmon – Mt. Iwaki - Kasose, 103 km.
Rustige wegen door de bergen (n° 28), langs velden en de Iwaki vulkaan (n° 3), kustweg (n° 101). Mooie afwisselende rit.

Kasose – Juniko lake – Kasose, 86 km.
We volgen kustweg 101, een mooie route met zicht op zee en rotsformaties. Weg 280 brengt ons naar de meertjes van Juniko.

OVERNACHTINGEN:
FUKAURA P&S - KASOSE
Coördinaten: 40.744236, 140.000992
PRIJS: Gratis.
COMMENTAAR:
Grote, vrij rustige parking aan zee. Bij een viswinkel, die ook bereidingen verkoopt (’s avonds gesloten). Mooi voor zonsondergang. Proper sanitair, met douches.
Minpunten: Veel wind. Jammer dat de douches slechts in juli en augustus open zijn.

MT. IWAKI
Grote slapende vulkaan, die in kegelvorm hoog boven het landschap uitsteekt.
Een tolweg leidt naar de voet van een kabelbaan. Van daaruit kan men te voet de top bereiken, een lusvormige wandeling die +/- 6 uren duurt.
INKOM: N.v.t.
PARKING:
Een tolweg leidt naar de voet van een kabelbaan, 1.500 JPY retour, incl. parking boven.
Coördinaten: 40.638077, 140.259288
ERNAARTOE EN TERUG:
Zijweg van weg n° 3 (die mooie uitzichten biedt op de vulkaan).

SHIRAKAMI BERGKETEN
130.000 hectare groot natuurgebied, door Unesco erkend. Bestaat vooral uit onaangetast beukenwoud. Slechts 2 wegen lopen hier doorheen, n° 28 en n° 317, beiden zijn grotendeels onverhard en tijdens de wintermaanden gesloten. We vinden overal de informatie dat deze wegen vanaf einde mei zouden open zijn, dus plannen we een rit door het gebied, om een aantal mooie plaatsen te gaan bezoeken. Doch wanneer we in het gebied aankomen, blijkt dit allemaal nog niet zo evident te zijn. De onverharde gedeeltes van beide wegen, blijken nog gesloten te zijn. Dus wordt het een lange rit, telkens weer naar de buitenrand van het gebied en eromheen.

Locatie 1: ANMON – AQUA GREEN VILLAGE
Bezoekerscentrum bij een wandelgebied in het gebergte.
Van hieruit kan men 3 grote watervallen bezoeken, 45 min. wandelen tot de eerste, 10 min. verder volgt een tweede, 15 min. verder de derde waterval. Het pad heeft een totale lengte van 2,6 km.
Deze watervallen zijn nog niet bereikbaar (6 juni), dus maken we de wandeling tot halfweg en keren terug via een ander pad doorheen het woud. Lengte luswandeling: +/- 4 km, duurtijd 1 ¼ u.
SCORE: 4/5 (voor de wandeling doorheen het beukenwoud, de watervallen hebben we niet gezien)
PARKING:
Gratis, aan het begin van het wandelpad of aan het bezoekerscentrum iets verder langs de weg.
Coördinaten: 40.521858, 140.176494
ERNAARTOE EN TERUG:
Langs weg n° 28 door het Shirakami gebergte.

Locatie 2: JUNIKO LAKES – NIHON CANYON
Prachtig natuurgebied met vele mooie blauwe en groene meertjes. Het bos is er schitterend met zijn grote verscheidenheid aan plantengroei.
Gratis.
Coördinaten: 10.565912, 139.978140
Op meerdere plaatsen in het gebied parkeren we gewoon op kleine inhammetjes langs de wegkant.
ERNAARTOE EN TERUG:
Zijweg van kustweg n° 101.

Fotoalbums van locatie «Kasose»

Op weg naar het noorden: Shirakami gebergte (16)