Reisverhaal «Op weg naar het noorden: Tazawa lake - Mt. Iwaki »

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 01 Juni 2014 - Laatste Aanpassing 16 September 2014

Traject: Tazawa lake – Akita-Komagatake 8th station – Tazawa lake – Tamagawa dam – Kazuno – Towada lake – Yasumiya – Oirase stream – Shichinohe – Mt. Hakkoda – Nishimeya

Felblauwe kratermeren en besneeuwde vulkanen
Het Tazawa meer is met 423 meter het diepste van Japan. Met zijn felblauwe kleur en helder water is het een pracht om zien. We komen aan in de namiddag en relaxen een poosje op de oever. Genieten er weerom van een schitterende zonsondergang, de vierde op rij.

Een ritje omheen het meer brengt ons naar het gouden beeldje Tatsuko. De legende wil dat het mooie meisje Tatsuko ging bidden om haar schoonheid voor altijd te bewaren. In plaats daarvan werd ze vervloekt en veranderd in een draak, die op de bodem van het meer ronddwaalt. Het prachtige gouden beeldje staat te schitteren in het felblauwe water van het wondermooie meer.

Gozano Ishi is een eerder kleine schrijn, die uitkijkt op het meer. We vinden ze mooi door haar eenvoud.

Waar het water uit een hydro elektriciteitscentrale met volle kracht het meer instroomt, heeft dit een bijzonder effect op het felblauwe water. Ongelooflijk hoe kristalhelder deze immense watermassa is.

De parel op de kroon is onze beklimming van de Onamedake (1.623 meter hoog), weerom een oude vulkaan.

Maar om daar te geraken, moeten we eerst via een 8,5 km lange smalle, kronkelende bergweg van 715 meter naar 1.305 meter hoogte klimmen. Deze is dus echt wel steil te noemen. Passeren is moeilijk, gelukkig rijden niet veel wagens naar boven. En ons poepsnoepje, met zijn slechts 660 CC, doet dit wonderwel. We hebben geluk dat we zelf mogen naar boven rijden vandaag. Tijdens het drukkere vakantieseizoen, op weekenddagen en feestdagen is deze weg gesloten voor privé verkeer. Dan worden bussen ingezet.

Eenmaal boven, vinden we al vlug het wandelpad naar de berghut aan het kleine meertje Amida pond. Er ligt nog redelijk wat sneeuw hier, we moeten dan ook over grote sneeuwvelden, vaak nogal steil. Reeds aan het meertje hebben we schitterende uitzichten op de omgeving van oude vulkaankraters, groot en klein.

We klimmen verder naar de Onamedake top, van waar we eveneens het grote Tazawa meer in de diepte kunnen bewonderen. Enkele uren geleden stonden we nog op zijn oever. Van hier boven zien we duidelijk dat het de vorm van een enorme vulkaankrater heeft.

Meer kratermeren, stuwmeren en magische steencirkels
Op weg van lake Tawaza naar het noorden, komen we langs het schitterende Hosen lake, gevormd door de indrukwekkende Tamagawa dam. Aan de voet van de stuwdam voelen we ons zeer klein. Terwijl we boven een prachtig uitzicht hebben op het felblauwe meer. In de verte zien we telkens weer nieuwe hoge bergketens, met nog sneeuw op hun hellingen.

Verder rijden we door het Mt. Hachimantai gebergte, opnieuw een prachtige streek. Hier zouden we graag wandelen tussen de warmwaterbronnen en borrelende modderpoeltjes. De tijd vliegt echter snel, we willen ons nog op enkele hoogtepunten concentreren op weg naar het noorden en het eiland Hokkaido. Mochten we nog wat tijd over hebben, dan komen we hier nog wandelen op terugweg naar Tokyo, aan het einde van onze reis.

De Oyu Stone circle of Oyu Kanjyoresseki bestaat uit enkele grote cirkels van rotsblokken. De stenen zijn niet zo indrukwekkend, maar het fenomeen doet denken aan Stonehenge. Beiden dateren althans uit dezelfde periode, 2.000 voor Chr.

Towada lake is het grootste kratermeer van Japan. We zien het eerst vanuit de hoogte, aan een uitzichtpunt. Het is enorm groot, ook weer felblauw en omringd door groene bergen, waarboven sneeuwhellingen uitsteken op de achtergrond. Deze bijzonder mooie omgeving wordt haarscherp weerspiegeld in het kristalheldere water. Het meer is vooral populair bij zalmvissers.

Bijzonder zijn de twee grote schiereilanden die ver in het meer steken. Het ene is een smalle piek, het andere lijkt een grote ronde ballon. Beiden zijn voorzien van beboste heuvels. In deze regio is het tijdens de winterperiode vaak zeer koud, men spreekt van – 20 °C. Toch bevriest het 3de diepste meer van Japan nooit, daarvoor is het te groot en te diep, met zijn 327 meter.

Yasumiya is het smalle schiereiland dat ver het Towada kratermeer inloopt. Een wandeling brengt ons boven op de heuvel, waar het mooie lichthouten tempeltje van de Towada schrine perfect in zijn omgeving past. We dalen af naar de kust, waar we tot onze verrassing een mooi grijs zandstrandje vinden. Op het einde ervan staat het prachtige beeld van de twee Tohoku vrouwen. Net voor de kust steekt een groen begroeid rotseilandje boven het felblauwe water uit. Een schilderachtig geheel.

Kristalheldere riviertjes met watervallen
Een lange wandeling, heen en weer door het dichte bos rond de Oirase rivier, brengt ons naar meerdere prachtige watervallen. Ze worden verbonden door het krachtige stroompje, dat zijn weg zoekt over grote rotspartijen. De omgeving is zo boeiend, dat we er meerdere uren doorbrengen.

Wanneer we verder rijden naar het noorden, volgen we nog steeds zo’n snelstromende riviertjes. En ook hier vinden we enkele schitterende watervallen, stroomversnellingen en (stuw)meertjes.

Weerom rijden we een pas over, door dichtgroen woud, om af te dalen langs skigebiedjes en lege weilanden. Het is misschien nog te vroeg om het vee hier te plaatsen, al zijn we begin juni.

Nog meer vulkanen
Op weg naar de Mt. Hakone (1.585 meter hoog) stoppen we bij enkele mooie locaties, o.a. de azuurblauwe bergmeertjes Suirennuma pond en Jigokunuma swamp. De mineralen van dampende heetwaterbronnen zorgen voor een geurige omgeving, met mooi kleurenpalet op de rotsbodem.

Het is hier niet hoger dan bij de vorige bergen die we beklommen. Toch ligt in deze omgeving merkelijk meer sneeuw, te verklaren door het feit dat we ons meer en meer noordelijk in het land bevinden. Daarom proberen we ons te informeren bij het informatiekantoor over de streek, aan de voet van de berg. De oude vrijwilliger spreekt geen woord Engels. Fier wijst hij foto’s aan en toont de locatie ervan op de kaart. Onze vraag of het pad voldoende sneeuwvrij is voor de beklimming, wordt hiermee niet beantwoord.

We zullen het moeten uitvinden, trekken onze wandelschoenen aan en gaan op stap. Maar al vlug ligt het pad bedolven onder een dikke laag sneeuw. Dit is op zich geen probleem, ware het niet dat er overal afgebroken struiken en bomen tussen zitten. Het wordt klauteren tussen de vele takken door, we komen amper vooruit. Na een eindje, beslissen we terug te keren. Er zijn geen andere voetsporen in de sneeuw, niemand heeft het pad voor ons bewandeld. Het is blijkbaar nog te vroeg in het seizoen. Jammer.

Onze rit gaat verder richting Mt. Iwaki, een vulkaan die net als de Mt. Fuji hoog boven het vlakke landschap uitsteekt. Ook hierop ligt nog heel wat sneeuw, we bewonderen zijn kegelvorm van onze slaapplaats aan zijn voet.

GEREDEN TRAJECT:
Obanazawa – Yokote – Tazawa lake, 156 km.
Rustige landelijke wegen.

Rondje Tazawa lake – Akita-Komagatake, 8th station – Tazawa lake, 55 km.
Rustige weg rond het meer, met mooie uitzichten erop. Zeer smalle, kronkelende steile bergweg naar de parking boven aan het 8th station.

Tazawa lake – Tamagawa dam/Hosen lake – Kazuno – Oyu Stone circle (Oyu Kanjiyoresseki) – Towada lake, 141 km.
We gebruiken geen tolwegen. Mooie rit langs weg n° 341, passeert het prachtige grote Hosen stuwmeer en zijn indrukwekkende dam Tamagawa. Verder komen we opnieuw op een hoogte van 1.005 meter, door de omgeving van de Mount Hachimantai. Voorbij het stadje Kazuno volgen we weg n° 66, langs de Oyu Stone circle. Waarna we weg n° 103 vervoegen tot aan de rand van het Towada kratermeer.

Towada lake – Yasumiya schiereiland – Oirase stream – Shichinohe, 80 km.
Rustige wegen. Eerst rijden we een stuk rond het meer, bezoeken één van de schiereilanden. Daarna volgen we weg n° 102 langs de prachtige Oirase rivier. We rijden verder noordwaarts op weg n° 103, een prachtige rit door bossen, langs rivieren, watervallen, meertjes, tot we op een hoogte van 900 meter aan kleine skigebieden komen. Daarna volgen we weg n° 394, eveneens in een mooie omgeving, omringd door weilanden.

Shichinohe – Mt. Hakone – Nishimeya, 108 km.
Mooi traject door de bergen, we keren een stukje terug over route n° 394, die we volgen langs Mt. Hakone. Onderweg stoppen we bij enkele bergmeertjes en -riviertjes, warmwaterbronnen, moerasland, … Verder rijden we weg n° 28 op, met uitzicht op de prachtige Mt. Iwaki. We gebruiken geen tolwegen.

OVERNACHTINGEN:
TAZAWA LAKE
Coördinaten: 39.699839, 140.662434
COMMENTAAR:
Grote parking aan de rand van het prachtige Tazawa meer, met eenvoudig maar proper sanitair en een snackbar. Ideale locatie voor een schitterende zonsondergang. Zeer rustig.
Minpunten: Zeer donker ’s nachts.

TOWADA LAKE
Coördinaten: 40.406085, 140.864810
COMMENTAAR:
Grote parking nabij uitzichtpunt boven het meer. Propere toiletten, met automatische verlichting. Zeer rustig.
Minpunten: Geen verlichting op de parking zelf.

SHICHINOHE P&S
Coördinaten: 40.716883, 141.154881
COMMENTAAR:
Grote parking met proper, verwarmd sanitair. Gelegen naast een commercieel centrum.
Minpunten: /

NISHIMEYA P&S
Coördinaten: 40.577474, 140.299583
COMMENTAAR:
Rustige parking langs bergweg n° 28, gelegen tegenover het Unesco vistors center. Proper sanitair. Prachtig uitzicht op Mt. Iwaki.
Minpunten: /

LAKE TAZAWA
Mooi felblauw kratermeer met kristalhelder water. Het diepste meer van Japan, 423 meter diep.
Rondom het meer zijn mooie uitzichten en enkele bezienswaardigheden te bezoeken.
Tatsuko, gouden beeldje: 5/5
Gozano Ishi schrijn: 5/5
Kanaaltje dat uit een Hydro centrale in het meer stroomt: 4/5
PARKING:
Overal kan men gratis parkeren, nabij de bezienswaardigheden.
Weg rondom het meer.

AMIDA POND – MT. ONAMEDAKE
Prachtige omgeving met oude vulkanen, waar men mooie wandelingen kan maken. Begin juni ligt hier nog redelijk wat sneeuw, we moeten vaak over (steile) sneeuwvelden wandelen. Het pad is niet te moeilijk, al zijn er een aantal passages met rotsen.
PARKING:
Deze parking Akita- Komagatake, 8th station, is niet steeds met de wagen bereikbaar. In het zomerseizoen en tijdens de weekends en op feestdagen in juni en september, moet men beneden parkeren en met de bus de berg oprijden (600 JPY pp. enkele rit). Tijdens de wintermaanden (oktober t.e.m. mei) is de weg gesloten voor alle verkeer.
Coördinaten: 39.767906, 140.806748
ERNAARTOE EN TERUG:
Van het Tazawa meer richting Nyuto onsen, onderweg splitst de weg naar Akita- Komagatake, 8th station.

TAMAGAWA DAM – HOSEN STUWMEER
Groot diepblauw stuwmeer in een diepgroene bergomgeving, aan een indrukwekkende stuwdam.
PARKING:
Zowel beneden als boven aan de stuwdam is er gratis parking met sanitair, waar men zou kunnen overnachten. Vooral de parking aan de voet van de stuwdam is uiterst rustig, aan een groen park gelegen, een stukje van de weg verwijderd.
Coördinaten:
Parking beneden: 39.828827, 40.642422
Parking boven: 39.830047, 140.636671
ERNAARTOE EN TERUG:
Op weg van lake Tazawa naar lake Towada, langs weg n° 341.

OMGEVING MT. HACHIMANTAI
Mooie omgeving waar we doorheen rijden, er ligt nog veel sneeuw. Er zijn wandelmogelijkheden, langs dampende warmwaterbronnen en bruisende modderpoeltjes. Wanneer er op terugweg van het noorden nog tijd overblijft, zullen we hiervoor stoppen.
SCORE: 4/5 (uitzicht van op de weg)
N.v.t.
ERNAARTOE EN TERUG:
Op weg van lake Tazawa naar lake Towada, langs weg n° 341.

OYU STONE CIRCLE OF OYU KANJYORESSEKI
Verschillende kringen gevormd door oude stenen. Vergelijkbaar met Stonehenge, eveneens uit 2.000 BC. Minder indrukwekkend, wel mooi.
Gratis.
Coördinaten: 40.271753, 140.804213
ERNAARTOE EN TERUG:
Op weg van lake Tazawa naar lake Towada, langs weg n° 66.

TOWADA LAKE
Uitzichtpunt op het grote kratermeer tussen de groene bergen. Ook mooi voor de zonsondergang.
PARKING:
Gratis parking met uitzicht op het meer, wat hoger gelegen.
Coördinaten uitzichtpunt: 40.408424, 140.864487
ERNAARTOE EN TERUG:
Op weg naar lake Towada, net voor aankomst, langs weg n° 103.

YASUMIYA SCHIEREILAND – TOWADA SHRINE – STATUE TOHOKU WOMEN
Lang smal schiereiland in het Towada kratermeer, met een grote beboste heuvel, aan de rand een mooi strandje.
Towada shrine: 4/5
Tohoku women statue: 5/5
PARKING:
Gratis kleine parking aan het einde van de weg op het schiereiland, naar rechts.
Coördinaten: 40.431129, 140.889024
ERNAARTOE EN TERUG:
Zijweg van de weg rondom het Towada kratermeer.

OIRASE STREAM
Sterk stromend riviertje, het enige dat uit het kratermeer wegstroomt. Hierlangs loopt een mooi wandelpad door het bos, 9 km lang. Men passeert langs een aantal mooie watervallen en vele stroomversnellingen, waar de rivier grote rotsblokken trotseert.
PARKING:
Gratis parking nabij het begin van de rivier, bijna op het einde van de wandelweg (Ishigedo) langs de rivier. Telkens in de nabijheid van hoogtepunten, zoals prachtige watervallen.
Coördinaten parking aan het begin: 40.487047, 140.949600
Coördinaten parking Ishigedo: 40.540587, 140.978216
ERNAARTOE EN TERUG:
Zijweg n° 102 van de weg rondom het Towada kratermeer.

SCHITTERENDE WATERVAL
Prachtige brede waterval, te zien vanaf de wegkant, er loopt ook een wandelpaadje naar beneden.
Gratis.
Coördinaten: 40.579589, 140.972529
Langs weg n° 103.

MT. HAKKODA EN OMGEVING
Mooie vulkanische bergketen.
INKOM: Gratis.
Er is een kabelbaan, die de wandeling naar de bergtop slechts ietsje inkort. Korte wandelingen boven aan de kabelbaan zijn mogelijk.
We willen naar de top van de Mt. Hakoda wandelen, vertrekken aan het bezoekerscentrum (waar men geen Engels praat) in de buurt van Sukayu onsen. Van hieruit vertrekken 2 wandelpaden naar de top, die het toelaten een lusvormige wandeling te maken. Jammer genoeg ligt hier nog zeer veel sneeuw, waarin takken en struiken voortdurend de doorgang versperren. We proberen een stuk, maar de situatie verandert niet, we beslissen terug te keren (5 juni).
Gratis parking.
Coördinaten: 40.648218, 140.850975
ERNAARTOE EN TERUG:
Langs weg n° 394, van Shichinohe naar Hirosaki.

Fotoalbums van locatie «Tazawa lake»

Op weg naar het noorden: Tazawa lake - Mt. Iwaki (52)