Reisverhaal «Tokyo»

Azië - deel 3 | Japan | 0 Reacties 06 Mei 2014 - Laatste Aanpassing 02 Augustus 2014

Tokyo, de hoofdstad, is gelegen aan de zuidoostelijke rand van het hoofdeiland Japan en omvat een aantal kleine eilanden, waarvan er enkele tot op 1.850 km verwijderd liggen van de stad. Tot begin 19de eeuw werd de stad Edo genoemd. Samen met zijn randomgeving is dit het dichtstbevolkte stedelijk gebied ter wereld, met meer dan 13 miljoen inwoners, 6.000 inw./km². In de stad zijn 51 van de wereldwijde top 500 bedrijven gevestigd, het hoogste aantal dat een stad telt. Tokyo werd verkozen om de Olympische spelen in 2020 te organiseren, de eerste Aziatische stad die voor de tweede maal deze eer te beurt valt.

Om 6.50 u komen we met de nachtbus vanuit Osaka in Tokyo aan. Tegen onze verwachtingen in is deze bus weinig comfortabel, we sliepen niet veel. Heel wat minder aangenaam dan onze ervaring met de nachtbussen van de overheid in India, waarmee we steeds uitgeslapen op onze bestemming aankwamen.
We nemen vlug de metro naar ons hotel, om er de bagage in bewaring te geven en ons op te frissen. Pas om 16 u kan men hier inchecken, ondertussen zullen we al een stukje van de stad gaan verkennen.

De ‘Yanaka’ wandeling bevindt zich in een rustige buurt met vele eenvoudige tempeltjes die omringd zijn door begraafplaatsen, enkele ervan zijn zeer uitgestrekt. Rondom de grafstenen, dikke vierkante zuilen van natuursteen, staan smalle houten latten met inscripties rechtop in de aarde geplant, telkens wat oudere en recentere. We komen er ook een aantal historische huizen tegen, waaronder typische winkelpanden, een badplaats, … Het is hier vrij druk, wellicht omdat het de laatste dag van de Japanse meivakantie is, de ‘gouden week’.
We vervolgen onze weg door het Ueno park, een mooi, maar wat alledaags park zoals we ze ook in België kennen.

In de Asakusa wijk, staat de prachtige Senso-Ji tempel, met zijn immense lampionnen onder de hoge toegangspoort. Dit is weerom een druk bezochte plaats, waar we typische rituelen zien uitvoeren door de bezoekers. Als teken van respect worden munten in een bak gegooid, men klapt in de handen, buigt, ... Klokken wordt geluid, weerom met handengeklap, buigen, hierbij wordt een wens gemaakt. Overal worden wensen en/of gebeden op kaartjes geschreven, om aan houten rekken op te hangen.
Van hieruit hebben we een eerste uitzicht op de ranke Skytree toren, Tokyo’s trots. Rondom de tempel wandelen we door autovrije toeristische winkelstraatjes, waar een aangename sfeer heerst.

‘s Avonds zetten we de verwarming aan op de kamer. Het was vandaag een koele grijze dag, Japan is vrij noordelijk gelegen. We stellen ons de vraag of het niet te koud zal worden wanneer we binnen enkele dagen met ons kampeerautootje nog verder naar het noorden zullen reizen.

De volgende dag doet een warm zonnetje al vlug onze twijfels wegsmelten. Al vroeg gaan we op stap, om zoveel mogelijk van de stad te zien. Onze eerste stop is de Tokyo Sky Tree, een ranke 634 meter hoge toren, die boven alle andere gebouwen uittorent. De uitzend-, restaurant- en observatietoren is de trots van de stad. Sinds maart 2011 bereikte hij zijn volledige hoogte, al werd hij pas ingehuldigd meer dan een jaar nadien. Er worden weerom te veel foto’s genomen van deze adembenemend mooie toren.

Vervolgens staat het EDO Tokyo museum op het programma. Dit zou een interessant museum moeten zijn over de oprichting en de geschiedenis van de stad. Wanneer we hier na een lange wandeling aankomen, staan we echter voor gesloten deuren. Blijkbaar is de wekelijkse sluitingsdag van maandag verschoven naar woensdag, omdat beide vorige dagen feestdagen waren. Dit noemen we pech hebben !

De Imperial Palace East Garden is een mooi klassiek Japans tuinpark, binnen de dikke muren van het oude Koninklijke paleis. Van de grootste kasteeltoren (anno 1638) die ooit in Japan werd gebouwd is enkel de basis over. Opvallend is een veelhoekig gebouw net buiten de tuin, waarvan de zijden belegd zijn met pastelkleurige mozaïektekeningen.

In het enorme Yoyogi park wordt ijverig gejogd en gefietst, maar ook picknicken en luieren kent men hier. Eenmaal we door dit prachtige stadspark zijn gewandeld, wordt het straatbeeld opnieuw gevuld met toeristen. We naderen duidelijk ons doel.

Een lange laan brengt ons door het prachtige bos naar de poort van de Meiji schrijn, gebouwd voor koning Meiji. Een eenvoudige donkerhouten tempel, in een serene groene omgeving. Hierbij denken we terug aan de oude tempels die we bezochten in Kyoto en Nara. Echt mooi, vaak vergelijkbare stijl, maar toch steeds anders.
Op terugweg staan we even stil bij een muur van houten wijnvaatjes met bekende Franse namen. Er tegenover is een gelijkaardige muur gebouwd met vaatjes Sake, gewikkeld in stro. De witte vaatjes zijn beschilderd met sierlijke Japanse lettertekens. Dit zijn jaarlijkse schenkingen door sakestokers uit het ganse land, als blijk van respect voor de zielen van keizer Meiji en zijn gemalin keizerin Shoken.

’s Avonds begeven we ons naar de Shibuya buurt, waar zich het drukste kruispunt van Tokyo bevindt. We wandelen wat in de omgeving rond, kijken een poosje toe hoe georganiseerd deze drukte wel is. Zebrapaden staan niet enkel tussen de overliggende hoeken getekend, maar ook diagonaal. De voetgangers krijgen groen licht in alle richtingen tegelijk. Men stroomt toe en wacht mooi op de straathoeken. Wanneer de auto’s van de verschillende richtingen hun beurt hebben gehad, ligt het kruispunt er eventjes verlaten bij. Maar eenmaal het startsein wordt gegeven, lijkt het wel een leger mieren die door elkaar krioelt, allen hun overkant als doelwit. Schitterend om zien. Omdat we er niet genoeg van krijgen, zoeken we een raam in een gebouw voor een beter overzicht. Dit vinden we in de Starbucks koffieshop. Nadien begeven we ons tussen de massa passanten in de omringende straten, onder enorme neonreclames. Gewoonweg adembenemend.

Op terugweg stappen we nog uit in het Shinjuko station, het drukste station van de stad. Eenmaal door de massa een weg gevonden naar buiten, worden we omringd door indrukwekkende glazen kantoorgebouwen. We nemen de lift naar de 9de verdieping van een winkelcomplex, om hierop een beter zicht te hebben, maar we zijn te laat, deze is reeds gesloten.

Op weg naar de vismarkt, komen we langs de Tsukiji-Hongwanji tempel, zijn bijzonder on-Japanse uiterlijk trekt ons aan om van dichtbij een kijkje te nemen. Oorspronkelijk dateert de boeddhistische tempel uit 1617. Doch hij werd meermaals verwoest en heropgebouwd, vooraleer uiteindelijk op deze locatie terecht te komen in 1934. De architect kreeg als opdracht de Indische architectuur toe te passen in plaats van de traditionele Japanse tempel bouwstijl. Immers dat is de geboorteplaats van het Boeddhisme. Hij gaf hieraan een zeer eigen interpretatie.

Het Fish Auction Center ligt er verlaten bij. Vanaf 9 u kan men dit vrij bezoeken, maar de visbeurs is op dat moment gesloten. Alles ligt er verlaten bij, hier en daar is nog iemand wat aan het opkuisen. Jammer, we keken ernaar uit om hier de vishandel te zien.

Een vriendelijke man legt ons uit dat dit toch mogelijk is. Om echt een beeld te krijgen van de visverhandeling, moet men echter zeer vroeg hier zijn. Deze beurs kan dagelijks worden bezocht met een gids, door maximum 120 deelnemers. De rondleiding start om 5 uur ’s ochtends, bij aanvang van de verkoopsactiviteiten. Om een kans te hebben hierbij aanwezig te zijn, raadt hij aan om reeds vanaf 3 uur te komen aanschuiven. Hiervoor wordt nergens toeristische publiciteit gemaakt, omdat er steeds voldoende interesse is. Te laat voor ons, het is vandaag onze laatste dag in Tokyo.

Teleurgesteld dat we dit niet eerder wisten, wandelen we nog wat rond in de smalle straatjes in deze buurt. Vele kleine winkeltjes verkopen vis, visproducten en vissersgereedschap, visrestaurantjes bieden hun bereidingen aan. Alles ziet er lekker uit, maar de schotels zijn ons te groot, de prijzen te hoog.

Landschapspark Hama-Rikya garden is gelegen aan de baai van Tokyo. Pondjes in het park komen uit op zee en zijn mee onderhevig aan de getijden. Het biedt mooie zichten op glazen kantoorgebouwen in de omgeving, in contrast met zijn groene omgeving.

Vandaag is onze laatste dag in Tokyo, vanaf morgen zetten we onze rondreis door Japan verder in ons gehuurd kampeerautootje. Hierbij zal de focus liggen op de natuur. Hier kijken we reeds lang naar uit, benieuwd hoe dit ons zal bevallen.
Omdat we wat informatie nodig hebben en nog geen Engelstalige overzichtskaart van het land hebben gevonden, begeven we ons naar het grote Asakusa Culture information center. Dit is gevestigd in een gebouw met bijzondere architectuur, aan de rand van de toeristische Asakusa buurt. Eén van de grotere toerismekantoren is hier gevestigd. Er vindt een interessante foto- en filmtentoonstelling plaats. Op de dakverdieping bewonderen we het uitzicht, waarbij we de omgeving zien, waarboven in de verte nog eens de Tokyo Sky Tree uittorent.

ACCOMMODATIE:
ASAKUSA SENZOKU TSUKUBA EXPRESS – TOYOKO INN HOTEL
111–0031 1–15–1, Senzoku Taito-ku, Tokyo
PRIJS: 7.104 JPY per nacht, 2 persoonskamer incl. ontbijt, sanitair (warm water), eco-plan
Eco-plan: wie voor dit systeem kiest krijgt vanaf dag 2 een korting van 300 JPY. Men komt dan de kamer niet poetsen, propere handdoeken worden dagelijks in een plastiek zak aan de kamerdeur gehangen.
De prijs die we bij aankomst betalen is lager dan deze die we geboekt hadden. Omdat we 3 nachten in het hotel verblijven, is het goedkoper om een lidkaart van 1.500 JPY aan te schaffen en de ledenprijs te betalen. Dit wordt ons voorgesteld bij aankomst. Voordeel is ook dat we bij eventuele volgende overnachtingen de ledenprijs betalen, die merkbaar goedkoper is.
E-MAIL: /
WEBSITE: www.toyoko-inn.com
TEL: +81 (0)3 3873 1045
COMMENTAAR: Kleine tweepersoonskamer met twee smalle enkele bedden, badkamer met bad (douchekraan, gordijn), haardroger, A/C met verwarming, TV, waterkoker, gratis LAN en WIFI op de kamer, telefoon, bureautje. Niet-rokers kamer. Proper. Groot raam dat kan worden geopend, muggengaas.
Eenvoudig ontbijt, combinatie Japanse en westerse stijl.
Ontbijtruimte kan de ganse dag worden gebruikt als zitplaats. Gratis drinkwater (waterfontein), ijsblokjes. Drankenautomaten.
Microgolfoven beschikbaar aan de receptie.
Computers beschikbaar aan de receptie.
Wasmachines en droogkasten beschikbaar, 300 JPY per wasbeurt.
Lift. Bagagedepot mogelijk.
Zeer vriendelijk en behulpzaam, men spreekt Engels.
Goed gelegen, in een rustige straat in de Asakusabuurt, op wandelafstand van een aantal bezienswaardigheden. Te voet 10 min. naar metrohalte Iriya.
Gratis shuttlebus van en naar Ueno station (trein- en metrostation).
Minpunten: Vasttapijt. Kleine kamer.
BOEKING: via de website van deze hotelketen: www.toyoko-inn.com, voordeel is dat men slechts ter plaatse moet betalen (het creditcard nummer wordt enkel gevraagd als waarborg, ingeval men niet zou komen opdagen), dit kan alsnog met een credit card.

OPENBAAR VERVOER:
Taxi’s zijn zeer duur in Tokyo (startbedrag 740 JPY voor de eerste 2 km).

Er is een uitgebreid metro-, bus- en treinsysteem. Jammer genoeg spreekt men van 2 verschillende metro-, een aantal private bus-, een tram- en meerdere treinmaatschappijen (waarvan JR de grootste is). Deze werken bovendien allen met verschillende (dag)pasjes, combinaties zijn mogelijk. Het is belangrijk om op voorhand te bekijken welk/hoeveel vervoer men nodig heeft, op die basis te beslissen al dan niet/welke pas te kopen.
Een metroplan is verkrijgbaar in de stations en bij de toerismekantoren.
Enkele voorbeelden:
- Tokyo metro 1 dag open ticket: 710 JPY pp., enkel te gebruiken op de metrolijnen. Pas vanaf 5 ritten wordt het interessant om deze dagpas te kopen.
- Tokyo metro/Toei metro combinatiepas, 1 dag open ticket: 1.000 JPY pp.
- Enkele rit ticket: vanaf 170 JPY pp.
Het is niet steeds duidelijk wat de prijs van de rit zal zijn, in dat geval kan men het goedkoopste ticket kopen, bij het verlaten van de metro kan het verschil worden bijbetaald.
Dag 1 : we kopen enkele rittenticket, omdat we een wandeling maken die uitkomt in de buurt van het hotel, we slechts 2 ritten met de metro zullen nodig hebben.
Dag 2 : we kopen een dagpas voor de metro van 710 JPY, om zoveel mogelijk alle uithoeken van de stad te bezoeken. We kiezen hierbij voor de goedkoopste kaart, wat betekent dat we af en toe een eindje moeten wandelen naar onze bestemming.
Dag 3 : opnieuw kopen we enkele rittenticket, we richten ons op één regio en de buurt van het hotel, hebben maar 2 ritten nodig.

Persoonlijk vinden we het metrosysteem van Tokyo weinig klantvriendelijk. Een aantal stations zijn vrij oud, hebben niet steeds roltrappen. Men moet lange gangen doorkruisen van de ene naar de andere lijn, vaak veel trappen op en af.

ERNAARTOE:
- Auto logement Shinogaoke – station Shijonawate, 10 min., lift aangeboden door Yuki, onze Airbnb host in Osaka, in dit grotere station passeren meer treinen, ook express treinen
- JR trein station Shijonawate – Shigino, 220 JPY pp., 15 min.
Metro Shigino – Namba, 0 JPY pp. (we gebruiken onze dagpas voor de metro, die deel uitmaakt van de combinatiepas met de ingang van het aquarium te Osaka), 15 min.
- Nachtbus Osaka Namba station – Tokyo Nijubashi-Mae station, 8.850 JPY pp., 8 u 30 min. onderweg, vertrekt om 22.25 u aan het Swissôtel in het Namba station op de 5de verdieping, waar we onze tickets op voorhand kochten. We hadden meer comfort verwacht in deze nachtbus, die vrij oud was. De zetels zijn smal en versleten, sommigen hadden nog een voetsteuntje. We hebben 1 zetel beneden, eentje boven (het is de drukste vakantieweek in Japan, de ‘golden week’, al boekten we een week op voorhand, we hadden geen keuze). Beneden is een laag plafond, de lichten die lang aan blijven en enkele keren opnieuw aangestoken worden tijdens de nacht, storen echt. Het davert er hard, nogal veel lawaai van de weg. De rook van de sigaret die wordt aangestoken aan de besturing, tijdens een korte stop midden in de nacht, stoort. Boven gaat het iets beter.

Dag 1: Yanaka wandeling, Ueno park, Senso-ji tempel.

YANAKA WANDELING
Mooie wandeling door een rustige stadsbuurt, die wordt beschreven in de toeristische gidsen van de stad, alsook in Lonely Planet met een kleine variatie. Men komt langs vele tempels en begraafplaatsen, mooi bewaarde houten panden.
ERNAARTOE:
Te voet vanuit ons hotel, 30 min., start nabij het Nezu station.

UENO PARK
Mooi stadspark, zoals we er in België ook hebben. Eerder gericht naar de locale bevolking.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet als vervolg op de wandeling in de Yanaka buurt.

SENSO-JI TEMPEL
Mooie typische tempel in een toeristische omgeving.
ERNAARTOE EN TERUG:
Metro Ueno – Asakusa, 170 JPY pp., 10 min., aansluitend op de wandeling door het Ueno park.

Dag 2: Tokyo Sky Tree, Edo Tokyo museum, Imperial palace East gardens, Yoyogi park, Meiji schrijn, Shibuya crossing, Shinjuko station.

TOKYO SKY TREE
TV- en observatietoren, die hoog boven de stad uitsteekt. Adembenemend mooi.
INKOM: N.v.t.
We gaan niet naar boven in de toren. Meestal is het duur om in zo’n hoge gebouwen naar boven te gaan voor het uitzicht. Persoonlijk vinden we het jammer dat men van daaruit de toren zelf niet ziet, meestal ook het mooiste gebouw van de omgeving. Wanneer we de kans hebben om in een ander hoog gebouw naar boven te gaan, om het uitzicht inclusief de mooiste toren te zien, dan zullen we het overwegen.
ERNAARTOE EN TERUG:
Shuttle bus hotel – Ueno station, 10 min., gratis aangeboden door ons hotel.
Metro Ueno station – Oshiage station, dagpas, 15 min.

EDO TOKYO MUSEUM
Museum over het verleden van de stad.
SCORE: ?/5
INKOM: 600 JPY pp.
Sluitingsdag op nieuwjaarsdag en op maandag, indien dit een feestdag is, wordt de sluitingsdag verschoven naar dinsdag.
Wij komen hier op woensdag en staan voor gesloten deuren. De twee vorige dagen waren feestdagen, dus werd de sluitingsdag met 2 dagen verplaatst.
ERNAARTOE EN TERUG:
Metro Oshiage – Kinshicho, dagpas, 5 min.
Van hieruit is het nog een heel eind wandelen naar het museum.

IMPERIAL PALACE EAST GARDENS
Mooie Japanse stijl parktuin, binnen de dikke muren van het oude koninklijk paleis.
ERNAARTOE EN TERUG:
Metro Kinshicho – Otemachi, dagpas, 10 min.

MEIJI SCHRIJN
Eenvoudige donker houten tempel in een prachtige groene omgeving.
INKOM: Gratis.
Inner garden: enkele tientallen meters voor men de tempelpoort bereikt, tuin die vooral bezocht wordt midden juni, als de irissen bloeien, inkom: 500 JPY pp.
ERNAARTOE EN TERUG:
Metro Otemachi – Yoyogi-koen, dagpas, 15 min.
Van de metrohalte wandelen we door Yoyogi park, een groot mooi stadspark, om de ingang van de schrijn te bereiken.

SHIBUYA CROSSING
Bijzonder druk kruispunt in levendige stadsbuurt, waar het leuk is om rond te wandelen. Vooral ’s avonds bijzonder, door de vele lichtreclames.
ERNAARTOE EN TERUG:
Metro Hakajuku – Shibuya, dagpas, 10 min.

SHINJUKO STATION EN OMGEVING
Indrukwekkende kantoorgebouwen en winkelcomplex, met op de 9de verdieping een uitzicht (sluit om 20 u !). Gelegen aan het drukste metrostation.
ERNAARTOE:
Metro Shibuya – Shinjuko, dagpas, 15 min.
TERUG:
Metro Shinjuko – Ueno, dagpas, 30 min.
Shuttle bus Ueno station - hotel, 10 min., gratis aangeboden door ons hotel.

Dag 3: Tsukiji-Hongwanji tempel, Fish Auction center, Hama-Rikya garden, Asakusa Culture information center (toerismekantoor), Asakusa buurt.

TSUKIJI-HONGWANJI TEMPEL
Kleine tempel in een zeer on-Japanse stijl, vermengd met Indische elementen.
ERNAARTOE EN TERUG:
Shuttle bus hotel – Ueno station, 10 min., gratis aangeboden door ons hotel.
Metro Ueno – Tsukiji, 170 JPY pp., 15 min.
We passeren de tempel op weg naar het Fish Auction center.

FISH AUCTION CENTER
Visbeurs, open voor publiek vanaf 9 u. Maar dan is alles al voorbij, alles ligt er rustig bij. Men ziet enkel nog wat kuisen en opruimen. Japanse toeristen komen in kleine groepjes visschotels eten, in de kleine restaurantjes op het beursdomein en in de buurt. Het valt ons op dat ze zich richten naar enkele welbepaalde restaurantjes, waar ze in rij aanschuiven. Andere zijn leeg.
Jammer dat we niet wisten dat de beurs om 5 u doorgaat, dat deze bovendien kan bezocht worden.
SCORE: 3/5 (tijdens de voormiddag, na 9 u, nadat de beursactiviteiten zijn afgesloten)
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet van de Tsukiji-Hongwanji tempel.

HAMA-RIKYA GARDEN
Deze landschapstuin lijkt ons eerder een groot verzorgd park, zoals we er al enkele hebben gezien.
INKOM: 300 JPY pp.
In ons hotel vonden we een toeristisch informatieboekje, met kortingsbonnen, hiervoor 60 JPY pp.
Aan de ingang krijgen we al een goed beeld van het park. We beslissen toch niet naar binnen te gaan, vergelijkbare parken zijn gratis te bezoeken in de stad.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet van het Fish Auction center.

ASAKUSA CULTURE INFORMATION CENTER
Groot toerismekantoor in de Asakusa buurt. Boven op het dak geniet men van een uitzicht op de toeristische Asakusa omgeving en de Tokyo Sky Tree. We komen hier om informatie te vragen voor onze verdere reis door Japan met de camper. Bezoeken tevens de tentoonstelling in het gebouw.
ERNAARTOE:
Metro Shimbashi – Asakusa, 200 JPY pp., 20 min.
TERUG:
Wandeling door de toeristische Asakusa buurt, naar ons hotel.

Fotoalbums van locatie «Tokyo»