Reisverhaal «Basaseachi Cascadas NP»

Noord Amerika 4 | Mexico | 0 Reacties 18 Februari 2019 - Laatste Aanpassing 22 Maart 2019

18 – 21 februari 2019

Traject: Presidio – grens USA, Texas / Mexico, Chihuahua – Ojinaga – Chihuahua – Basaseachi Cascadas NP – Creel

Mexico
Ons eerste bezoek aan Mexico dateert van 2007. Toen reisden we er met de rugzak en het openbare vervoer. De belangrijkste toeristische plaatsen hebben we op dat moment reeds bezocht. We verkenden het land vanuit het zuiden, tot een stuk ten noorden van Mexico City. We zijn benieuwd hoe het reizen met onze Manga zal verlopen en zullen ons ditmaal beperken tot het noordelijke landsdeel, waar wat minder toeristische trekpleisters te bezoeken zijn.

Enkele weetjes omtrent Mexico:
Bevolkingsaantal: 119.530.000 inwoners
Grootte: 1.972.554 km2
Hoofdstad: Mexico City
Hoogste punt: Pico de Orizaba, Veracruz, 5.657 meter hoog.
Officiele taal: Spaans. Een 50-tal indiaanse talen worden nog gesproken buiten de steden. Engels wordt beperkt gesproken, in de grootste steden en op de belangrijkste toeristische plaatsen.
Munt: Mexicaanse Peso (MXN)

Chihuahua
Na een vlotte grensovergang, doorkruisen we het Mexicaanse grensstadje Ojinaga, gelegen in de provincie Chihuahua. De verschillen met zijn buur Presidio in Texas, USA zijn groot. Alles ziet er armoediger uit, huizen zijn klein en betonnen laagbouw. Overal zien we vervallen gebouwen, omringd door wat rommel, hier en daar een roestig autowrak. Straten zijn ineens een stukje smaller, huizen komen tot aan de rand van de rijweg. De omgeving blijft zeer rustig. Aan verkeerslichten staan animators, ruiten wassers, fruit- of suikerverkopers die een centje willen bijverdienen. Bij een afwijzing, blijven ze ons even vriendelijk toelachen.

Omdat de meeste grensdorpen als onveilig worden beschouwd (al hebben we hier niet dat gevoel), rijden we ineens verder naar het universiteitsstadjeChihuahua, tevens provinciehoofdstad. Een zeer rustige weg doorkruist de Chihuahua woestijn, met uitzichten gelijkaardig aan deze in Texas. Doch hier missen we het mooie rotsgebergte langs de Rio Grande. Na een poosje wordt het landschap wat eentonig. Al vlug went het te rijden op de smallere wegen, meestal zonder pechstrook.

Aan de rand van de stad Chihuahua passeren we eerst doorheen een wijk met zeer verzorgde rijwoningen. Ze zien er allen hetzelfde uit, bestaan uit betonnen laagbouw en zijn zeer klein. Daarna komen we langs een mooie villawijk, binnen een hoge betonnen muur. Al meteen merken we het grote contrast tussen arm – middenklasse – rijk. Het stadscentrum oogt typisch Latijns Amerikaans, wanordelijk, met veel commerciële panden en reclame. De straten zijn zeer druk om rijden.

Toen we 12 jaar geleden in Mexico rondreisden met de rugzak, hadden we niet onmiddellijk een supermarkt nodig. Vergelijken kunnen we dus niet. Doch de hypermarkt die we opzoeken in het stadscentrum, is verouderd, klein en heeft weinig te bieden. Of dit de norm is, zullen we vlug merken de volgende dagen.

Op een bewaakte parking aan een sportpark in het centrum, mogen we overnachten. Het is er druk, ’s avonds, doch om 23 u wordt het complex gesloten. De vriendelijke agent toont ons onmiddellijk waar we toiletten en water kunnen vinden. Al hebben we dit niet onmiddellijk nodig … ’s Avonds horen we een fanfare sfeermuziek maken in het park.

Rit door de bergen
Vanuit Chihuahua volgen we de MEX16 autoweg. Te Cuauhtémol stoppen we bij een heuse Walmart winkel om boodschappen te doen. Een zeer verzorgde winkel, waar men heel veel variatie heeft te bieden. We vinden er alles terug wat we nodig hebben, enkel zijn de merknamen soms verschillend.

Niet veel verder stoppen we bij een benzinestation en vragen of we er mogen overnachten, wat geen probleem is. Vlak nadat we een Mercedes (de baas?) uit de afgesloten garage zien wegrijden, begint men luide muziek te spelen in het voertuig naast ons. De pompbedienden houden zich warm door te springen en lachen, soms horen we een gil. Telkens een voertuig stopt om te tanken, wordt de muziek stopgezet. Dit is wat we zo misten de voorbije jaren … de Latino sfeer!

De volgende ochtend rijden we vroeg verder. Tijdens deze rit krijgen we toch wel sterk de indruk dat er niet zo heel veel is veranderd in Mexico sinds onze vorige reis hier, de tijd is blijven stilstaan. In het plaatsje Guerrero tanken we. Op het kruispunt staan 4 zwaar bewapende agenten … dat doet een beetje raar. We houden ze in ’t oog, maar hebben totaal geen idee wat de bedoeling is. Ze laten geen enkel voertuig stoppen, … Omdat we voor het kruispunt afsloegen om te tanken, kunnen wij ze alvast vermijden …

Hier versmalt de autoweg, die tot nu toe 2 rijvakken per richting had. Al vlug rijden we de bergen in. De smalle weg kronkelt voortdurend op en neer met vaak scherpe bochten, flirt met de hoogte van 2.100 meter. Naast de vrij smalle rijbaan met zijn vele potholes bevindt zich nergens een pechstrook of vangrail, de berm helt zeer schuin af. Het is gelukkig niet druk, doch we komen regelmatig vrachtwagens, bussen en andere voertuigen tegen. Ondertussen genieten we van een steeds mooier wordende omgeving, met graslanden, bossen, riviertjes, … prachtige rotsformaties in de bergen. Hier en daar lopen paarden vrij in de omgeving. We genieten van onze rit.

Basaseachi Cascadas NP
De smalle zijweg naar Basaseachi Cascadas National Parkbiedt weinig mogelijkheden om een tegenligger te kruisen. Omzoomd door bomen met laaghangende takken, moeten we voortdurend opletten.

Enkele geplaveide wandelpaden dalen steil af naar 3 Miradors, of uitzichtpunten. De Basaseachi watervalis verrassend mooi, zeer smal stroomt hij boven tussen de rotsen uit, om 246 meter naar beneden te vallen. Dit is de 2dehoogste waterval in Mexico, de 21steter wereld. Piedra Boladais met 453 meter de hoogste, 11deter wereld. Deze bevindt zich ook hier in de omgeving.

Aan de Miradors genieten we van de prachtige Basaseachi waterval met aan zijn voet een mooie groene waterpoel. Diep beneden ons stroomt het smalle riviertje verder, doorheen de rotskloof. De omgeving is schitterend!
We keren terug naar Manga om hier de nacht door te brengen. Een bewaker komt verwittigen dat hij de poort zal sluiten tot 8 u ’s ochtends. Geen probleem, dat is veilig.

Op weg naar Creel
De volgende ochtend staan we om 8 u aan de poort te wachten. Waarom zijn we niet verwonderd dat die nog gesloten is … ? 11 minuten te laat komt de parkwachter de poort openen en zwaait ons vriendelijk uit.

Opnieuw rijden we door de bergen, over een sterk beschadigde asfaltweg. Terwijl deze op en neer bocht, moeten we de ganse tijd goed opletten voor diepe potholes en putten. Toch genieten we van de schitterende uitzichten tijdens deze langzame rit. Vandaag klimmen we over een hoogte van 2.700 meter, om weer te dalen naar 2.350 meter, in het dorpje Creel. Onderweg komen we door enkele kleine bergdorpjes, waar de vrouwen nog typische klederdracht dragen. Iedereen is dik aangekleed, hier heerst een guur klimaat, het is winter. In deze dorpjes heeft de tijd stilgestaan, ze doen ons denken aan andere bergdorpjes, die we bezochten op uiteenlopende plaatsen ter wereld …

OVERNACHTINGEN:
CHIHUAHUA – PARKING SPORTPARK
Coördinaten: 28.655877 – 106.083605
PRIJS:N.v.t.
SCORE:3/5
COMMENTAAR:
Parking die hoort bij sportterreinen, uitgebaat door de provincie Chihuahua. Bewaking 24/24u. In de gebouwen zijn toiletten en water te vinden, oud maar proper.
Minpunten: Vrij druk tijdens de dag en ‘s avonds.

CUAUHTÉMOL – PARKING PEMEX BENZINESTATION
Coördinaten: 28.396216 – 106.960539
PRIJS:N.v.t.
SCORE:2/5
COMMENTAAR:
Parking voor het gebouw van een benzinestation met bediening, 24 u open. In de gebouwen zijn toiletten te vinden tijdens de dag.
Minpunten: Vrij druk tijdens de dag, ’s avonds en ’s ochtends vanaf 5 u.

BASASEACHI CASCADAS NP – MIRADOR PARKING
Coördinaten: 28.168736 – 108.207609
PRIJS:Gratis.Een man komt ’s avonds verwittigen dat hij de parkpoort gaat sluiten. Hij zegt dat we 50 MXN moeten betalen om hier te overnachten. We vermoeden dat dit niet officieel is, er wordt nergens melding van gemaakt. Dit klinkt te mooi voor een bijverdienste naast een betaalde job.
Wanneer we ’s ochtends vertrekken, vraagt hij er echter niet meer naar, hij wuift ons vriendelijk uit.
SCORE:4/5
COMMENTAAR:
Parking bij de wandelpaden naar uitzichten op de waterval. Toiletten, vuilnisbakken.
’s Nachts wordt de toegangspoort gesloten, tot 8 u ’s ochtends.
Minpunten: /

GEREDEN TRAJECT:
Presidio – grens Texas, USA / Mexico, Chihuahua – Ojinaga – Chihuahua, 262 km
Zeer rustige route, doorheen een woestijnomgeving. Mooi, maar eentonig.
De weg is vlot te rijden, al zijn er vaak wat oneffenheden en/of putten.
Route CHIH80D is een tolweg, 112 MXN voor een auto of pickup (cash te betalen, USD worden aanvaard).

Chihuahua – Cuauhtémol, 118 km
Iets drukkere route, het landschap verandert niet veel.
De weg is vlot te rijden, al zijn er vaak wat oneffenheden en/of putten.
Route MEX16 heeft een tolhokje op dit traject, 107 MXN vooreen auto of pickup (cash te betalen).

Cuauhtémol – Guerrero – Basaseachi Cascadas NP, 163 km
Vrij rustige route. Het eerste deel van MEX16 is vlot te rijden, heeft 2 rijvakken per richting, met middenberm.
Vanaf Guerrero versmalt de weg, wordt zelfs vrij smal, zeer bochtig, steeds op en neer. Veel grote potholes, wegdek vaak afgebrokkeld aan de zijkant in de bochten. Geen pechstrook, de berm helt schuin af. Schitterende bergomgeving!

Basaseachi Cascadas NP – San Juanito – Creel, 144 km
Zeer rustige route. We volgen route CHIH227. Deze bergweg is geasfalteerd, doch overal zwaar beschadigd, met diepe potholes en putten. Zeer bochtig, steeds op en neer. De rijstroken zijn meestal wat breder dan deze van de vorige wegen die we hebben gereden.
Schitterende bergomgeving!

BASASEACHI CASCADAS – PARQUE NACIONAL
Prachtig natuurgebied, met hoge afgeronde rotsformaties. Hierin bevindt zich de mooie hoge Basaseachi waterval. Vanaf de parking leiden geplaveide paden naar 3 mooie uitzichtpunten op de waterval en zijn omgeving.
Het is eveneens mogelijk om tot beneden aan de waterval te wandelen, vermoedelijk 500 meter dalen, men rekent op 5 u retour.
SCORE:5/5
INKOM:Gratis.
VERPLAATSINGEN IN HET PARK:
Weg CHIH06 is een smalle asfaltweg, omringd door bomen met laaghangende takken, op het einde veel diepe putten.
PARKING:
Aan het einde van de weg, waar de wandelpaden starten.
Coördinaten: 28.168736 – 108.207609

Fotoalbums van locatie «Chihuahua»

Basaseachi Cascadas NP (3)