Reisverhaal «Mariposa Monarca»

Noord Amerika 4 | Mexico | 0 Reacties 26 Maart 2019 - Laatste Aanpassing 12 Augustus 2019

26 – 27 maart 2019

Traject: Querétaro – Campo Hermoso, El Fresno – El Rosario, Reserva de Biosfera Mariposa Monarca

El Fresno
Bij het verlaten van Querétaro moeten we alweer tol betalen, zoals ook al rondom vorige provinciehoofdsteden. Ditmaal is het gelukkig niet veel. We volgen eerst mooie secundaire wegen, door een landbouwomgeving. Opvallend zijn de grote vuren die hier en daar in de berm zijn aangestoken, hoge vlammen woeden langs de rand van de weg. Niet echt aangenaam om te passeren.

Verderop komen we door een aantal dorpjes, met weerom zeer veel hoge ‘topes’ om het verkeer te vertragen. In het ietwat grotere plaatsje Maravátio zijn festiviteiten aan de gang. Onze GPS stuurt ons midden door het centrum, Manga past maar net in de krappe straatjes. Tot een tentzeil over de straat is gespannen, daar kunnen we niet onderdoor. We moeten dus een zijstraat inrijden, waarna éénrichtingsverkeer ons belet verder te geraken in de juiste richting. Uiteindelijk keren we terug tot net voor de drukte en rijden eromheen. Het blijft smal, doch hier geen kraampjes en bijhorende drukte.

Ons doel is El Fresno, een uitgestrekt meer aan de rand van het dorpje Campo Hermoso. Hier zullen we overnachten, op weg naar Rosario en het Monarch Vlinder reservaat. Dat is gelegen op zeer grote hoogte, we hebben al ervaren dat onze koelkast niet werkt boven de 2.700 meter. Voor een beperkt aantal uren is dat geen probleem, doch een overnachting boven de 3.000 meter, met daaraan gekoppeld het bezoek aan de vlinders, zou te lang vergen om alles bevroren te houden. Niet getreurd, de graskant van het El Fresno meer vormt een perfecte overnachtingsplek met een mooi uitzicht.

’s Ochtends passeert een kudde koeien, het is echt uiterst rustig hier. We twijfelen ons te laten verleiden om een dagje te blijven. Maar … elke dag is er eentje dichter bij het einde van het vlinderseizoen, we willen niet riskeren dat ze allemaal vertrokken zijn wanneer we ter plaatse zullen aankomen. Daarom beslissen we toch verder te rijden.

El Rosario
Het is niet meer heel ver naar El Rosario, de plaats waar we de vlinders willen gaan bewonderen. Er zijn meerdere mogelijkheden, doch dit zou de locatie met de meeste vlinders zijn. In november 2007 hebben we deze plaats al een keer bezocht. We vonden dit spektakel toen zo indrukwekkend, dat we er nu willen terugkeren.

Smalle wegen brengen ons ernaartoe, door een landbouwregio met een aantal dorpjes. Opnieuw is het erg goed opletten voor de vele ‘topes’. Die vertragen elk te rijden traject hier in Mexico enorm.

In het dorpje Angangueo (waar we in 2007 hebben overnacht) nemen we de zijweg naar het plaatsje El Rosario. Over 12 km moeten we steil klimmen, om 510 meter hoger uit te komen, op 3.025 meter hoogte. Deze weg blijkt echt geen makkie …

Een uiterst smal, zeer oneffen betonnen baantje tussen huizen met overhangende dakranden. Het kruisen van andere voertuigen vergt telkens achteruit rijden en ergens een inham zoeken, door 1 van beiden. Niet gemakkelijk door de uiterst steile en bochtige hellingen.
Ook moeten we hier en daar rekening houden met laaghangende elektriciteitsdraden, dwars over de weg. Marc stapt telkens uit om te kijken, terwijl Herlinde er langzaam onderdoor rijdt. Manga past maar net, gelukkig. Zo moeten we hierdoor niet terugkeren.
Verderop komen we aan een volgende obstakel. Men is een steenlawine aan het opruimen. Een klein vrachtwagentje met kiepbak staat geparkeerd aan de rand van de weg, net voorbij de steenhoop waaromheen we moeten. Onmiddellijk zien we dat dit een probleem wordt, doch het proberen waard. Opnieuw stapt co-piloot Marc uit, om aanwijzingen te geven. Tot blijkt dat het echt niet kan, het linkerwiel staat op de rand van een diepe betonnen goot, de rechterkant van de camper kan niet voorbij de hoek van de vrachtwagen. Pas op dat moment komt de chauffeur erbij, nadat hij eerst afwachtte of het toch niet zou lukken. Hij vraagt Herlinde om wat achteruit te rijden, zal zijn voertuig meer in de kant plaatsen. Met 20 cm erbij lukt het uiteindelijk nipt om te passeren.

Eenmaal boven, herkennen we niets … Het dorpje El Rosario, met meerdere parkings en kleine winkeltjes is volledig nieuw, het leeft van de ‘vlinder’ toeristen. Vorige keer bevond zich hier slechts een grote zandvlakte, met enkele houten verkoopstandjes. Herinneringen komen terug. We aten er toen een tortilla van zwarte maïs, zo verklaarde de dame ons de kleur ervan.

Mariposa Monarch
De omgeving waar de grootste oostelijke populatie van Monarch vlinders komen overwinteren, is het Reserva de Biosfera Mariposa Monarca. Hiervoor werd dit natuurgebied erkend door Unesco in 2008. Jaarlijks komen miljoenen oranje vlinders hier vanaf oktober naartoe.
In maart zijn de vrouwtjes vruchtbaar, men ziet overal mannetjes rondvliegen, die onderaan een vrouwtje meenemen. De geslachtsdaad!
Eenmaal hiermee klaar, is het mannetje uitgeput en sterft. Kort nadat de jonge vlindertjes zijn geboren, sterft ook het vrouwtje.
De vlinders hangen samen geklusterd in de bomen, om zich op te warmen bij koude temperaturen. Wanneer het te warm wordt, gaan ze op de grond liggen om af te koelen.
Eind maart vertrekken ze, tot locaties in het oosten van Canada, voor de zomerperiode. Gedurende deze lange trip worden 3 – 5 generaties vlinders geboren, evenveel sterven onderweg.
8 van de 14 in deze regio aanwezige kolonies bevinden zich in beschermd natuurgebied, 5 locaties kunnen door toeristen bezocht worden. El Rosario is het grootste daarvan, waar de vlinders over 1.500 bomen verspreid zijn.

Na de lunch, gaan we het Reserva de Biosfera Mariposa Monarca in. Dat we hier een inkom moeten betalen, is voor ons ook nieuw, wellicht een gevolg van de Unesco erkenning. Een gids is inbegrepen, doch dat vinden we niet nodig. Alles wijst zich zelf uit, herinneren we ons.

In plaats van het uitgesleten zandpad door de mooie open omgeving, dat na een tijdje het bos induikt, moeten we nu over betonnen trappen, die onmiddellijk het bos ingaan. Daaruit blijkt dat zelfs de parking is verplaatst … wellicht om plaats te maken voor het dorpje El Rosario. De wandeling is daardoor een stuk korter dan we ons herinneren.

We worden al vlug verwelkomd door de mooie feloranje vlinders die overal rondfladderen. Dat belooft! Na een eind te klimmen over de betonnen trappen, toont een man ons een smal bospad naar de vlinderkolonie. Overal liggen dode vlinders langs het pad, het seizoen loopt duidelijk ten einde. Hoog in de bomen zien we grote klusters vlinders, regelmatig vliegen ze massaal op. Op de grond zitten wat vlinders af te koelen. Hier en daar zien we mannetjes vliegen, waaronder een vrouwtje hangt. Die zijn duidelijk nog bezig zich voort te planten, met hun dood als gevolg. De wetten van de natuur.

Eenmaal terug bij Manga, zien we dat onze koelkast het ondanks de hoogte nog perfect doet. Wellicht speelt ook de warme temperatuur hierbij een rol, toen we voorheen dit probleem hadden, vroor het telkens. We nemen het risico en blijven hier overnachten. Wat nog in de diepvries zit, kunnen we indien nodig op enkele dagen tijd verwerken. Daarop zijn we voorbereid!

Pas ’s ochtends rond 7 u valt de koelkast uit, het heeft dus duidelijk te maken met afkoeling op grote hoogte. Geen probleem, we zullen ze opnieuw aanzetten onderweg naar beneden.

OVERNACHTINGEN:
CAMPO HERMOSO – EL FRESNO
Coördinaten: 19.835711 – 100.409556
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Grasveld aan de rand van het meer, voorzien van overdekte picknickplaatsen met BBQ.
Zeer rustig, af en toe passeert een voertuig op het onverharde weggetje.
Minpunten: /

EL ROSARIO – PARKING RESERVA DE BIOSFERA MARIPOSA MONARCA
Coördinaten: 19.587792 – 100.267753
PRIJS: Gratis.
COMMENTAAR:
Vlakke parking, aan de ingang van het vlinderreservaat. Geen voorzieningen.
Tijdens de dag toiletten aan de ingang, te betalen.
Etenskraampjes tijdens de openingsuren van het reservaat.
Zeer rustig ’s avonds en ’s nachts.
Minpunten: /

GEREDEN TRAJECT:
Querétaro – provinciegrens Querétaro/Michoacán – Maravatío – Campo Hermoso, El Fresno, 118 km
Bij het verlaten van Querétaro, moet er tol worden betaald, 8 MXN (cash).
Het eerste deel zijn goede secundaire wegen. Daarna volgen dorpjes met vele hoge topes.
In Maravatío beter het centrum vermijden, smalle straatjes met overal kraampjes.
Het laatste stukje tot het meer is een onverhard weggetje, dat vrij goed ligt.

Campo Hermoso, El Fresno – Irimbo – Angangueo – El Rosario, 58 km
Smalle wegen door velden en kleine dorpjes, met zeer veel topes.
Het laatste stuk van 12 km, tussen Angangueo en El Rosario, klimt steil en bochtig van 2.515 meter naar 3.025 meter hoogte. Gedeeltelijk betonweg met putten, stukje asfalt, zeer oneffen kasseien met betonnen stroken ertussen.
Deze zeer smalle en sterk beschadigde weg is niet echt geschikt voor grotere voertuigen. Wanneer 2 voertuigen moeten kruisen, dient steeds achteruit te worden gereden, om een plaatsje opzij van de weg te vinden. Onze breedte maakt het extra moeilijk. Ook de hoogte is beperkt, door laaghangende elektriciteitsdraden. Met onze 3,43 meter, passen we maar net.
De weg vanuit Ocampo zou een stuk gemakkelijker te rijden zijn.

RESERVA DE BIOSFERA MARIPOSA MONARCA – MONARCH VLINDER KOLONIE TE EL ROSARIO
Plaats met ontelbare feloranje vlinders, die hier komen overwinteren.
Het is eind maart, de meesten zijn al vertrokken naar het noorden. Toch is het de moeite waard, er zijn nog voldoende vlinders te bewonderen.
De vlinders komen in actie vanaf 10 u, op zonnige en warme dagen vliegen ze meer rond. Anders klusteren ze bij elkaar in de bomen, voor de warmte.
Wandeling naar de kolonie: steile helling met betonnen trappen, +/- 1 km.
Toen we hier waren in november 2007, was het ‘hoogseizoen’, er waren toen veel meer vlinders. Ze zaten overal op de grond, we moesten opletten waar te stappen. Ook op onszelf kwamen ze neerstrijken. Het is aan te raden deze plaats te bezoeken vanaf eind november tot eind februari. Aanrader!
SCORE: 4/5 (in het hoogseizoen 5/5)
INKOM: 50 MXN pp.
Een gids is inbegrepen, doch helemaal niet nodig, er is maar 1 pad te volgen.
Waar een smal, kort bospaadje moet ingeslagen worden (daar zitten de meeste vlinders), zitten de mannen van de paarden te wachten. Zij wijzen de te volgen weg aan.
Mogelijkheid om via een andere weg heen of terug te gaan, per paard.
PARKING:
Parking aan de ingang, gratis.
Coördinaten: 19.587792 – 100.267753

Fotoalbums van locatie «Queretaro»