Reisverhaal «Jotumheimen»

Reizen voor mei 2007 | Noorwegen | 0 Reacties 19 Augustus 2000 - Laatste Aanpassing 30 April 2011

Ons reisdoel in Noorwegen wordt het wandelgebied Jotumheimen. Op onze meerdaagse wandeltocht zullen we proberen te vermijden om in de berghutten binnen te slapen en te eten om de reis betaalbaar te houden. We hebben onze tent mee, we hopen op rustige slaapplekjes in de natuur.

Via een omweg met het vliegtuig via Londen landen we in Oslo.   De trein naar Otta is volzet, met de bus rijden we dan maar naar Fagerness. Het is een mooie busrit langs fjorden, we zien overal felgeschilderde houten huizen. Rond 20 uur komen we aan, vinden onmiddellijk een camping, het wordt onze eerste nacht in ons tentje op Noors grondgebied.

We zetten onze trip verder, nemen de bus naar Gjendesheim. In de DNT hut in het dorp kopen we een lidkaart. Deze geeft ons een aanzienlijke vermindering voor overnachtingen en maaltijden in de berghutten en we ontvangen een sleutel voor het gebruik van de onbemande hutten.

Onze volgende nacht slapen we opnieuw in ons tentje, ditmaal op de berghelling met zicht op een fjord nabij Gjendesheim. We zijn hier niet alleen, er staan meerdere tentjes.

Onze meerdaagse wandeltocht is begonnen :
- stappen langs het felgroene Gjende meer en het donkerblauwe Bessvatnet meer, op het hoogste punt (1743 m) begint te hagelen gevolgd door sneeuw, dalen tot in Besseggen, verder tot in de hut van Memurubu, al ons gerief is nat, dus zijn we verplicht binnen te slapen in de hut
- we nemen de boot naar Gjendebu, via een zeer steil padje recht de bergwand op, enkele rotspartijen zijn gezekerd met een dikke stalen ketting, passeren meerdere meertjes en riviertjes omringd door mooie bergtoppen, aan het Sjugurdtintjonne meer zetten we onze tent op voor de nacht
- in de kou stappen we verder van de ene top naar de andere over een rotsig en gemoedelijk pad, over een besneeuwde vlakte naar het grote Russvatnet meer waar we opnieuw onze tent opzetten
- langs het Russvatnet meer via de Blackwellbue waterval over opnieuw een sneeuwvlakte naar Glitterheim, we overnachten in de hut
- we stappen langs een 6 tal meertjes, grote stukken over rotsblokken, verderop stappen over wat een maanlandschap lijkt tot aan de Spiterstulen hut, we kamperen aan de hut
- we maken een daguitstap naar het hoogste punt van Noorwegen, Galhopiggen (2469 m), we krijgen een uitzonderlijk mooi uitzicht
- verder bergop en bergaf langs een gletsjer en vele meren, telkens met prachtig zicht op de omringende bergen, we bereiken de berghut Leirvasbu waar we binnen overnachten
- vandaag wordt een lange weg over een gemakkelijk pad, we komen meer en meer in het groen terecht, zelfs bomen omzomen ons pad, zien meerdere watervallen, we zetten ons tentje aan de hut van Skogadalsbaer
- slecht weer, we maken er een rustdag van, we mogen genieten van alle faciliteiten van de hut, vannacht slapen we opnieuw in ons tentje
- over een dichtbegroeid wandelpad, verder door de vallei Undadalen op een pad van grote rotsblokken, boven hebben we een uitzicht op het meer Undadalsvatnet omringd door rotsen, een heel eind verder vinden we een ideaal kampeerplaatsje
- we stappen over moerassige grasvlaktes met meertjes tot aan het Ingjendbureeds meer en zoeken iets verder naar de onbemande hut waar we ons tentje op het voorziene kampeerplekje plaatsen, genieten van een zelfgemaakte maaltijd met de voedingswaren die we gekocht hebben in het zelfbedieningswinkeltje van de onbemande berghut
- op stap naar de bewoonde wereld via het uitkijkpunt op de hoogste waterval van Noorwegen, Vettifossen, naar het toerismebureautje van Vettifossen, de meerdaagse wandeltocht eindigt met 6,6 km asfaltweg tot in het dorpje Ovne Ardal, hier nemen we de bus naar Fagerness

Per bus rijden we van Fagerness naar Oslo. Met een 24 uren tramkaartje verkennen we de stad met zijn bekend beeldenpark Vigeland. De stad wordt geanimeerd door een marathon. Vanuit Oslo keren we terug naar België.

We hebben maar een klein deeltje van Noorwegen gezien. We zijn overtuigd dat we in één van de mooiste landen van de wereld hebben gereisd. Jammer dat het zo’n duur land is. We komen hier zeker nog eens terug.
Enkele voorbeelden van prijzen in 2000 (1 Noorse kroon = 5 Belgische franken) :
- 165 Noorse kronen voor een 3 uren durende busrit
- 29 Noorse kronen voor een smorrebrot in een berghut (een sneetje toastbrood met een schijfje kaas)
- 80 Noorse kronen voor het plaatsen van een tentje aan een berghut
- 170 Noorse kronen voor een maaltijd in buffetstijl in een berghut
- 590 Noorse kronen voor een tweepersoonskamer met eigen sanitair in een berghut

De berghutten zijn grote luxe, ze zijn beter vergelijkbaar met een hotel. Met een DNT-lidkaart bekom je een grote korting op de maaltijden en de overnachtingen in de hutten, in elke hut kan je eten, elke hut heeft een droogkamer, aan de meeste hutten zijn er kampeermogelijkheden, tijdens het kamperen mag je gebruik maken van alle faciliteiten van de hut.