Reisverhaal «carnaval in Cajamarca »

Zuid Amerika 2 | Peru | 0 Reacties 21 Februari 2020 - Laatste Aanpassing 10 Maart 2020

21 – 25 februari 2020

Traject: Polloc – Cajamarca

Leuke ontmoeting
Onderweg van Polloc naar Cajamarca rijden 2 moto’s ons voorbij. Ze trekken onze aandacht … het zijn Belgen, Jasper en Hanna. Ook zij zijn lang op reis. Iets verder stoppen we en maken kennis. We blijven lang staan praten, terwijl voorbijrijdende voertuigen toeteren en ons toewuiven.

In Cajamarca willen we naar een winkelcomplex, voor de lunch en om inkopen te doen. Doch, er is enkel een overdekte parking, waar Manga te hoog voor is. De man kan (of wil) ons geen parkeerplaatsje geven, al zien we wel een mogelijkheid. Hij zegt dat we Manga op de straat moeten plaatsen, waar parkeerverbodsbordjes staan. Dat doen we niet, we rijden verder naar onze overnachtingsplek, het is niet zo ver af.

Daar zien we Nina & Mehdi met hun kindjes terug. We spraken op deze plaats af voor de carnaval periode, zij volgden een ander traject hiernaartoe. Na even bij te praten, gaan wij vlug lunchen en winkelen. Later kijken we samen met hen naar de foto’s van onze route.

Carnaval in Cajamarca
Wanneer men aan een Peruaan vraagt waar het beste carnaval wordt gevierd, dan is het antwoord steevast ‘Cajamarca’. Misschien niet het grootste, maar het meest populaire en leukste carnaval gebeuren in Peru, dat start morgen.

De eerste dag, zaterdag, komt men in de stemming, het is een soort voorbereidingsdag. Men loopt geschminkt door de straten (als je zonder schmink komt, wordt er wel voor gezorgd!), er wordt met water, maar ook met verf gegooid. Oude kledij aantrekken is de boodschap!

Al vroeg ’s ochtends zien we mensen voorbijkomen, die onder de verf zitten. Maar ook de voertuigen in de straat krijgen ervan. We zijn blij dat Manga op een privé parking staat. Al komt er wel eens iemand naar binnen met verf, ons huisje wordt ervan gespaard. Zelf beslissen we deze dag over te laten, we blijven op het terrein.

Mehdi toont ons ’s avonds de foto’s die hij maakte, met een straatbeeld ‘onder’ de verf. Mensen, auto’s, winkels en huizen, … Sommige gebouwen zijn ingepakt met plastiek, om ze hiertegen te beschermen.

Op zondag, dag 2, wordt de ganse dag muziek gemaakt in de straten, door groepen kleurrijk verklede mensen. De sfeer is aangenaam, nu krijgen we enkel nog water over ons heen, uit huizen of van de straatkant. Waterpistolen, emmers, flessen, waterballonnetjes, … Al vlug zijn we doornat, gelukkig is het warm.

Dag 3, maandag, is de belangrijkste dag, dan vindt de grote optocht plaats, met enkele praalwagens. De uitbaters van onze ‘kampeer’ parking nemen ons mee naar het Coliseo Gran Qhapac Ñan, een groot rond sportcomplex met meerdere verdiepingen tribunes. Hier trekt de parade doorheen, elke groep doet een kort optreden dat wordt beoordeeld door een jury.
Eén van de eerste groepjes zijn politieagenten, die in gevechtskledij een Macarena dansje brengen. Dat heeft veel succes en brengt ambiance.

Stadsbezoek
Eenmaal de carnaval festiviteiten achter de rug, gaan we te voet de stad bezoeken. Net als elders in Peru, is het centrale plein mooi aangelegd als een groen park. Aan twee kanten staat een kerk, met mooie barokke gevel.

In een zijstraatje zien we een lange rij locale mensen voor een restaurantje aanschuiven. Nieuwsgierig blijven we wachten. Hier wordt slechts 1 gerecht geserveerd, Frito con Cheviche & Chicharrones, de specialiteit van Cajamarca. We hebben de keuze uit een ‘grote’ of een ‘kleine’ schotel, afwachten wat we op ons bord krijgen.
Aan de ene kant van de schotel vinden we een portie rauwe gemarineerde vis, gerijpt met citroensap. Aan de andere kant 3 soorten varkensvlees, waaronder ribbetjes. In het midden ligt een geglazuurd aardappelkoekje. Een goede keuze, dat alles voor 2,75 EUR per persoon.

Daarna wandelen we door een autovrije straat verder. We nemen een steil trappenstraatje, met groene perkjes in het midden. Eenmaal boven aan de heuvel, volgen we een dwarsstraat naar Santa Apolonia Capilla Nuestra Señora de Fátima, een klein eenvoudig kapelletje. Hier is het toeristisch druk, we hebben uitzicht op de ganse stad. Een ander trappenstraatje brengt ons terug naar het centrale plein, langs de kant verkopen mensen hun handwerkjes en andere toeristische spulletjes.

OVERNACHTINGEN:
CAJAMARCA – PRIVÉ PARKING
Coördinaten: -07.148854 – 78.505355
Gelegen op 2.676 meter hoogte.
PRIJS: 10 PEN per nacht, 5 PEN extra voor elektriciteit.
COMMENTAAR:
Privé parkeerterrein in de binnenstad, waar campers welkom zijn. Rondom bevinden zich enkele kleine cabins. Voetbalterreintje. Basis maaltijden worden aangeboden ‘s middags. Toilet en douche. WIFI gratis. Vriendelijk onthaal.
Niet echt een aangename locatie, doch goed voor in een drukke stad. We zouden hier niet graag langs de straatkant parkeren.
Minpunten: Mensen maken luide muziek tijdens de dag. De parking wordt ’s avonds volgepropt, zodat de campers of andere voertuigen niet weg kunnen in noodgevallen.

GEREDEN TRAJECT:
Polloc – Puylucana – Los Baños del Inca – Cajamarca, 30 km
PE-08B, Polloc – Cajamarca: goede weg met 2 vakken, 1 per rijrichting. Veel verkeersdrempels.
Straten in Cajamarca: vrij druk, veel mototaxi’s. De hoofdstraten zijn voldoende breed, doch hier en daar is het wegdek beschadigd. Veel verkeersdrempels.

CAJAMARCA – cARNAVAL

Cajamarca is de carnavalstad in Peru. Gedurende 3 dagen wordt carnaval gevierd, er hangt een aangename sfeer.
Tijdens de eerste dag lopen de mensen geschminkt rond, ze zingen en maken muziek, gooien met water en verf.
Dag 2 en dag 3 zien we ongeveer dezelfde verklede groepen, die met muziek en dans door de straten trekken. We vinden de sfeer beter op dag 2, wanneer we door de straten lopen en het er wat minder georganiseerd, doch vlotter aan toe gaat. Dag 3 verloopt nogal langzaam, er vindt een wedstrijd plaats, elke groep geeft eerst in het coliseo een show, waardoor de achterop komende groepen lang moeten wachten voor ze kunnen vertrekken.
We vinden dit niet echt een mooi carnaval gebeuren, het gaat eerder om de sfeer.
INKOM: Gratis, in de straten van de stad.
Dag 3 treden de carnaval groepen op in het Coliseo Gran Qhapac Ñan: tickets 5 PEN /15 PEN / 20 PEN, hoe hoger men zit, hoe goedkoper.
PARKING:
We laten Manga achter op de parking waar we ook overnachten, 10 PEN per dag.
Coördinaten: -07.148854 – 78.505355
Taxi naar het Coliseo Gran Qhapac Ñan: 5 PEN (we keren te voet terug).

CAJAMARCA – STADSCENTRUM
Mooi centraal plein en enkele straten eromheen, met een aantal barokke kerken. Boven de heuvel, uitzicht op de stad.
INKOM: N.v.t.
PARKING:
We laten Manga achter op de parking waar we ook overnachten, 10 PEN per dag, op wandelafstand van het centrale plein.
Coördinaten: -07.148854 – 78.505355

Fotoalbums van locatie «Polloc»

carnaval in Cajamarca (63)

21 Februari 2020 | Zuid Amerika 2 | Peru | Laatste Aanpassing 10 Maart 2020

• Cajamarca, mislukte poging verf af te wassen in ca
  • Cajamarca, uitzicht over de stad