Reisverhaal «spectaculaire route »

Zuid Amerika 2 | Peru | 1 Reacties 18 Februari 2020 - Laatste Aanpassing 08 Maart 2020

18 – 20 februari 2020

Traject: San Bartalo – Leymebamba – Abra de Barro Negro (3.600 m.h.) – Balsas – Celendin – Abra Comullca – Polloc

Rit van San Bartalo naar Leymebamba
Ondanks dat het blijft regenen, zetten we de terugweg in. Het dorpsplein is ondertussen met een laagje modder bedekt, de aansluiting met de weg is veranderd in één diepe modderbrij. Ook het weggetje zelf is onherkenbaar, toch reden we hier slechts 2 dagen geleden naar boven.

We zijn amper vertrokken, of er staat een rode pick-up truck dwars over de weg, geen doorkomen aan. Onmiddellijk zien we dat deze vast zit, met beide achterwielen in de diepe geul naast het wegdek. Een klein rood Fuso vrachtwagentje staat aan de andere kant en probeert met een ketting de pick-up los te trekken. Beide voertuigen zagen we de laatste dagen steeds aankomen en weer vertrekken op het dorpsplein, ze zijn aan het rijden hier gewend.
Marc gaat even dichterbij kijken, het achterwiel van de pick-up truck zit vast achter een grote rotsblok. Alle stenen werden al uit de laadbak verwijderd om het gewicht te verminderen, het voertuig met een krik ondersteund, doch niets helpt. Marc geeft hen ook onze krik. Wanneer ze deze nog extra bijgebruiken, komt het voertuig eindelijk los. Met een uur vertraging kunnen we eindelijk ons traject aanvangen.

Eenmaal aan de hoofdweg, volgen we deze verder naar Leymebamba. Het blijft een smalle onregelmatige weg, zeer bochtig, met regelmatig betonnen geulen waardoor water over het wegdek wordt geleid. Soms zijn die vrij diep en liggen ze vol grote keien. In het dorpje Leymebamba gaat de hoofdweg door zeer smalle straatjes.

Leymebamba Museum
Het museum van Leymebamba brengt informatie over de geschiedenis van religieuze sites, in de regio en zelfs wereldwijd. De belangrijkste religieuze sites in de omgeving worden toegelicht door middel van replica, informatieborden en foto’s. Zowat 5.000 voorwerpen die op deze plaatsen werden gevonden, worden hier tentoongesteld, o.a. aardewerk, textiel, houten figuren, … de meeste hiervan zijn afkomstig van Laguna de los Cóndors, alsook een groot aantal goed bewaarde mummies.

Een bezoek aan het bijzondere museum te Leymebamba is een mooie afsluiter van ons uitgebreide bezoek in de regio van de Chachapoya cultuur. Boeiend om zien hoe men de religieuze hoogtepunten en sites per werelddeel, naast elkaar op een tijdlijn heeft geplaatst. Het is ook interessant om wat meer informatie te vinden over de verschillende locaties die we in deze regio bezochten. Jammer genoeg zijn alle teksten in het Spaans.

Ook krijgen we een duidelijk beeld over de site Laguna de los Cóndors. Deze hebben we niet bezocht, dat kan enkel mits een 3-daagse trektocht. De heen- en terugweg zijn 9 u tot 12 u te stappen (of per pakpaard), ter plaatse voorziet men 1 dag om de verschillende historische locaties te bezoeken. Midden in het regenseizoen, met bijna continu regen, zien we dat niet echt zitten.

Het meest bijzondere is de mummiekamer, te bekijken door een groot raam. De mummies zijn allen afkomstig uit de omgeving van Laguna de los Cóndors. Ze werden hier op grote rekken geordend. Jammer genoeg zijn ze zowat allemaal ingepakt met (gaas)doek. Slechts enkele zijn niet verpakt en beter te zien.

Na ons museumbezoek, rijden we nog een klein stukje verder om te tanken voor we morgen onze weg verder zetten. Bij het benzinestation vragen we of we hier mogen overnachten, wat geen probleem is, al heeft de man weinig plaats. De volgende uren merken we dat er nog maar weinig verkeer op deze weg is, die Leymebamba verbindt met Cajamarca.

Uitdagende bergroute
Het vervolg van de doorgaande weg PE-08B verbindt Leymebamba met Celendin. Dit 140 km lange traject gaat over een uiterst smalle en bochtige weg doorheen de bergen, … een spectaculaire route die gelukkig een aantal jaren geleden geasfalteerd werd. Wanneer we de informatie van andere reizigers over deze weg lezen, zouden we er met een grote (lees: 2,52 m brede) camper beter niet aan beginnen. Anderen spreken van een adembenemende route, te rijden mits je stalen zenuwen hebt. Een vriendin schreef dat ze regelmatig bijna op de schoot van haar man zat …
Het alternatief voor deze route, die Leymebamba met Cajamarca verbindt in 232 km, is een vrij eentonige, 535 km lange weg. Bovendien hebben we deze al grotendeels gevolgd toen we van het noorden kwamen.

Vroeg en met goede moed vertrekken we uit Leymebamba. Het regent en dat is jammer, maar omdat het wegdek geasfalteerd is, vormt dat niet echt een probleem. We hebben er allebei zin in, dus zullen beurtelings 2 uren rijden. Wat ook goed is voor de concentratie. Zo kunnen we bovendien allebei wat meer genieten van het uitzicht … alhoewel.

Al onmiddellijk versmalt de weg nog meer dan onze vorige etappe. Dat zal zo blijven gedurende de ganse rit, met hier en daar iets bredere stukjes, doch nergens is sprake van meer dan 1 rijvak. Vaak is het wegdek amper breed genoeg voor Manga, of moeten we tussen rotswanden doorrijden, die luttele centimeters overlaten. Nergens bevindt zich een vangrail, op vele plaatsen is de helling geërodeerd tot tegen het asfalt, soms is hiervan zelfs een stuk verdwenen. Dan kijken we recht de diepte in.

Maar … tijdens het eerste deel van onze rit zien we amper iets. Er hangt een zeer dikke mist, waarbij we slechts enkele meters voor Manga zien. Gelukkig kunnen we hier toch niet snel rijden, dus hindert het niet zo zeer. Alleen jammer dat we niet kunnen genieten van de mooie omgeving.

Zo bereiken we het hoogste punt van vandaag, Abra de Barro Negro of Zwarte Modder Pas, gelegen op 3.600 meter. Deze naam geeft een idee over hoe het rijden hier verliep in het regenseizoen, voor de weg werd geasfalteerd. En dat is nog geen 10 jaar geleden. Tijdens die periode werd deze vaak gesloten, omdat er niet door te komen was.

Eenmaal daar voorbij duiken we in een nevelwoud. Nog steeds in de dikke mist, maar wellicht niet abnormaal hier. Ook blijft het regenen, hier en daar moeten we door het water rijden, dat de weg kruist door betonnen geulen. De ruiten van onze truck beslaan de ganse tijd, dat hebben we nog nooit gehad. Misschien door de plotse daling van de temperatuur tot 9°C. Enkele keren moeten we een plaatsje zoeken om te stoppen, omdat we helemaal geen zicht meer hebben.

Na de lunch stopt de regen en klaart het langzaamaan op. De uitzichten op de bergen en valleien zijn schitterend. Dat is pas genieten! De uiterst smalle weg plakt tegen de steile bergwand, kilometers lang bevinden we ons tussen de verticale rotswand en de afgrond. We vragen ons af hoe we hier iemand zouden moeten kruisen. Gelukkig is dit geen drukke weg en zien we ruim op voorhand wanneer een tegenligger aankomt. We vinden meestal wel een geschikt plekje wanneer dit zich voordoet, al blijft het telkens millimeterwerk. Slechts enkele keren lukt dat niet en moeten we hiervoor een stukje achteruit rijden. In een bocht worden we gestopt voor 20 minuten, men werkt aan het wegdek.

We dalen af naar het dorpje Balsas op 830 meter, gelegen in de kloof van de Rio Marañón. Al lang op voorhand zien we de gezwollen rivier diep beneden ons, waarlangs zich een felgroene strook bevindt. Als een oase midden in de droge rotsomgeving.

In Balsas is het 32°C, wat een temperatuurverschil! Hier zullen we overnachten op het zanderige dorpsplein, naast het kerkje. De weg naar Celendin zou kunnen gereden worden in 1 lange rit, doch we houden het liever rustig zodat we optimaal kunnen genieten van deze bijzondere rit.

De volgende ochtend beginnen we aan het 2de deel van de prachtige, doch uitdagende route. Al bij het begin is de weg weer supersmal, langs diepe afgronden. Af en toe moet een tegenligger een stuk achteruit rijden, omdat wij ons geen geschikt plekje herinneren om te kruisen, dat niet al te ver achter ons ligt. Bovendien zou het uiterst moeilijk zijn met onze brede Manga op dit zeer bochtige en uiterst smalle deel van het traject. Gelukkig is men hierin soepel. We moeten over een bergpas van 3.120 meter hoogte, waarna we zullen afdalen naar het plaatsje Celendin, 2.640 meter hoog.
Het laatste stuk vóór de pas klimmen we via lange haarspeldbochten omhoog langs de haast verticale bergwand. Gelukkig kunnen we hierbij de tegenliggers van ver zien aankomen, want plaatsjes waar kruisen mogelijk is, zijn er amper. Hier rijden vooral locale voertuigen, onze tegenliggers kennen de weg en stoppen ruim op voorhand. Twee keer zien we iemand komen, we stoppen waar we een ‘krappe’ mogelijkheid zien, doch de andere verschijnt niet vanachter een bocht … na een poosje rijden we door en zien we dat die ook aan de kant is gestopt, op een iets meer geschikt plaatsje dan waar wij stonden.

In Celendin bezoeken we bij een chocoladewinkel Shilicolate, waar ze zelf hun chocolade maken, met cacao vruchten uit Balsas en omgeving. De dame toont ons de chocoladewerkplaats, jammer genoeg wordt er vandaag niet gewerkt. We kopen een aantal stukjes met fruit gevulde chocolade, maar ook een stuk 100% pure. Later blijkt de gevulde chocolade lekker, doch de pure is zeer bitter, daar werd geen suiker aan toegevoegd. Marc maakt er dan maar chocomelk mee, die heerlijk smaakt!

Voorbij Celendin wordt de weg breder en rijdt het iets vlotter, met 1 rijvak per richting, al blijft het parcours zeer bochtig. Opnieuw moeten we een pas over, Abra Comullca, met 3.720 meter het hoogste punt tussen Leymebamba en Cajamarca. We hebben de Amazone regio verlaten en passeren nu door een heel ander landschap. De bergen zijn minder steil, minder rotsachtig. Overal zijn kleine dorpjes, weilanden en akkers. Nog steeds blijft het genieten van al dat moois!

Vandaag stoppen we in het dorpje Pollac. Hier bevinden zich een aantal restaurantjes waar enkel gerechten met verse forel op de kaart staan. Het eerste is gesloten, omdat er te weinig eters zijn vandaag, de twee anderen zijn uitverkocht. Dan maar op zoek naar een slaapplaatsje, in onze ‘bijna lege’ kast vinden we nog wel iets dat we kunnen bereiden voor het avondmaal.

Omdat we geen geschikt plekje zien, vragen we de man aan de ingang van de kerk of hij een plaatsje weet. Hij brengt ons naar zijn overste, die na even aarzelen en een blik op Manga, ons toelaat om het terrein op te rijden. Dit belooft een heerlijk rustig plaatsje te zijn, met een schitterend uitzicht.

Conclusie: We zijn zeer blij dat we deze onvergetelijke rit hebben gereden, hebben er allebei enorm van genoten. Soms was het krap in korte, zeer smalle bochten of tussen rotswanden, langzaam maar zeker kwamen we overal tussendoor. Voertuigen kruisen was regelmatig millimeterwerk, voorzichtigheid geboden. Op smalle stukken naast de afgrond, pasten we maar net.
Wel merkten we op dat er geen enkel voertuig op deze weg reed, met de breedte van Manga (2,52 meter). De enige vrachtwagentjes die we zagen, zijn kleine FUSO types, die een stuk smaller zijn. Personenvervoer gebeurt met minibusjes of taxi’s. Pas voorbij Celendin zien we een bredere vrachtwagen (met vermelding: 2,5 meter breed) rijden, op de 2-vaksweg.

Polloc – Virgen del Rosario
’s Ochtends willen we voor ons vertrek uit Polloc, de met mozaiek beklede kerk Virgen del Rosario bezoeken. Wanneer we aan het ontbijt zitten, zien we plots een massa mensen naar het kerkje komen. Ze worden met bussen aan de straatkant afgezet. Het was dus geen goed idee tot vandaag te wachten, gisteren waren er na 16 u nog amper bezoekers.

Het bijzondere kerkje en zijn bijgebouwen zijn volledig belegd met mozaiek. Zowel binnen als buiten zijn een groot aantal afbeeldingen te bewonderen. Het ziet er niet erg oud uit, maar is toch een bezoekje waard.

OVERNACHTINGEN:
LEYMEBAMBA – BENZINESTATION
Coördinaten: -06.727776 – 77.798937
Gelegen op 2.407 meter hoogte.
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
We krijgen toestemming om te overnachten op het terrein van het benzinestation, naast de water- en luchtvoorziening. Zeer rustig, al is het vlak naast de doorgaande weg. Geen voorzieningen.
Minpunten: Generator draait een half uurtje ’s avonds.

BALSAS – DORPSPLEIN
Coördinaten: -06.835344 – 78.017983
Gelegen op 831 meter hoogte.
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Vrij rustig, groot zanderig plein. ’s Avonds spelen kinderen in het aangelegde parkje. Zeer warm! Geen voorzieningen.
Minpunten: Luide muziek tot 2 u ’s nachts. ’s Ochtends zeer vroeg een concert van kraaiende hanen.

POLLOC – TERREIN VAN DE KERK
Coördinaten: -07.115682 – 78.325551
Gelegen op 2.947 meter hoogte.
PRIJS: Gratis.
COMMENTAAR:
Zeer rustig, graspleintje naar het ronde puntje voor de kerk. Mooi uitzicht. Geen voorzieningen.
Minpunten: /

GEREDEN TRAJECT:
San Bartalo – San Miguel de Luvin – Leymebamba, 42 km
Zijweg naar San Bartalo: we keren terug naar de hoofdweg, via dezelfde route. 18 km lang, zeer smal, bochtig (24 haarspeldbochten), moeilijk om anderen te kruisen, maar 90% van de tijd in goede staat (verhard zand gemengd met kleine stenen). Het eerste gedeelte, voor de afslag, is zeer smal en modderiger. Hier en daar zeer modderige stukjes, ook putten en schuine bochten. De weg ligt er nat bij, grotendeels met een laagje modder bedekt. Dit na 3 dagen onophoudelijke regen.
PE-08B: vervolgen naar rechts, smalle asfaltweg, met veel putten, laag overhangende takken, betonnen geulen waar water over de weg stroomt. Regelmatig moet worden gestopt bij het kruisen van andere voertuigen, omdat de weg voortdurend versmalt en verbreedt. In dorpjes parkeert men zeer nonchalant, zodat we af en toe moeten vragen om het voertuig te verplaatsen.
Straten in Leymebamba: klein dorpje, de weg PE-08B loopt er doorheen, zeer smalle straten met enkele haarspeldbochten.

Leymebamba –Abra de Barro Negro 3.600 m.h. – Las Achupas – Chachanto – Balsas, 85 km
PE-08B, Leymebamba – Balsas: spectaculaire uiterst smalle bergweg, met pas over 3.600 meter, nevelwoud, rotswanden, diepe afgronden, prachtige uitzichten op de bergen en de Rio Marañón vallei. Overal moeilijk om voertuigen te kruisen, vrij veel mogelijkheden om opzij te stoppen. Sommige stukken lenen zich hier echter niet toe … dan is het geluk hebben. Prachtige rit!
Straten in Balsas: smal, beschadigd, laaghangende boomtakken.

Balsas – pas 3.120 m.h. – Celendin – Micuyipampa – Abra Comullca 3.720 m.h. – Polloc, 130 km
PE-08B, Balsas – Celendin: spectaculaire uiterst smalle bergweg, met pas van 3.120 m.h., rotswanden, diepe afgronden, prachtige uitzichten op de hoge bergen en diepe dalen. Overal moeilijk om voertuigen te kruisen, vrij lange stukken zonder mogelijkheden om opzij te stoppen, gelukkig is daar een vrij goed overzicht op het vervolg van de weg en het tegemoetkomende verkeer. Dit stuk van de weg is recent heraangelegd, de asfalt is in zeer goede staat. Prachtige rit!
PE-08B, Celendin – Polloc: goede weg met 2 vakken, 1 per rijrichting. Zeer bochtig. Pas van 3.720 m.h. Minder steile bergwanden.

LEYMEBAMBA – MUSEUM

Museum met informatie over de geschiedenis van religieuze sites, in de regio, doch ook wereldwijd. Foto’s van de sites in de buurt, replica, uitstalling van ter plaatse gevonden voorwerpen en mummies. Mooi gedaan, doch jammer dat alle uitleg enkel in het Spaans is vermeld. Hierdoor wat minder boeiend.
INKOM: 15 PEN pp. (10 u – 16.30 u)
Tickets te koop aan de ingang.
PARKING:
Kleine parking bij het museum.
Coördinaten: -06.723998 – 77.798298

PE-08B – SPECTACULAIRE BERGWEG
Uiterst smalle bergweg, zeer bochtig, regelmatig haarspeldbochten, zeer veel bochten zonder enig uitzicht. Niet steeds gemakkelijk te rijden met een groot voertuig, doch het is ons vlot gelukt (2,52 m breed, 7,5 meter lang).
Gelukkig is er weinig verkeer op deze weg, want voertuigen kruisen betekent telkens stoppen aan de kant of zelfs een stukje achteruit rijden tot waar het kan. Sommige vrij lange, uiterst smalle stukken bieden echter geen mogelijkheid, we vragen ons af hoe het hier moet …
Prachtige uitzichten! Aanrader!
INKOM: N.v.t.
PARKING:
Hier en daar langs de wegkant, eerder beperkt.

POLLOC – VIRGEN DEL ROSARIO
Volledig met mozaiek belegde kerk, zowel binnen als buiten. Mooi om zien.
INKOM: 2 PEN pp.
Tickets te koop in het winkeltje op het voorplein.
PARKING:
Parking langs de straatkant, het domein zelf is afgesloten voor voertuigen.
Coördinaten: -07.115682 – 78.325551

Fotoalbums van locatie «San Bartalo»

spectaculaire route (54)

18 Februari 2020 | Zuid Amerika 2 | Peru | Laatste Aanpassing 08 Maart 2020

• opruimwerken, spectaculaire route Leymebamba naar
  • Balsas, kerkje
  • Polloc, Santuario Virgen del Rosario, plafond voor
  • stuk van de weg is WEG, spectaculaire route Leymeb
  • Polloc, Santuario Virgen del Rosario, kerk plafond

Jean Meersseman Jullie zijn toch waaghalzen ! Manga ziet er sterk en betrouwbaar uit, maar best ook. Schitterend kerkje met al die mozaïeken. Peru is schitterend, was ik maar wat jonger, dan ging ik er heen. Geplaatst op 05 Mei 2020