Reisverhaal «Picos de Europa»

Reizen voor mei 2007 | Spanje | 0 Reacties 30 Juli 2002 - Laatste Aanpassing 30 April 2011

Komende van de Ardêche in Frankrijk, bereiken we de Picos de Europa in Spanje.

We kamperen aan het einde van een weg op een camping net voorbij Fuente Dé.
Door de zon verbrande voeten van Marc, is het onmogelijk voor hem bergschoenen te dragen. Hierdoor worden we genoodzaakt wat rust te nemen op de camping. We bereiden er onze wandeltochten voor en genieten van de aangename sfeer rond ons tentje.

We testen onze voeten bij een eerste wandeltochtje. We klimmen 370 m langs een riviertje. Na ons tochtje, rijden we naar het dorpje Potes, waar we rondkuieren in de straatjes.

De volgende dag rijden we naar Poncebos tot waar de weg eindigt. Van hieruit overbruggen we te voet een hoogteverschil van 400 m  tot aan het bergdorpje El Castillo. Verder stappen we tot voorbij Bulnes en keren terug naar het beginpunt van de wandeling.

We hebben de smaak opnieuw te pakken en nemen de dag erna het kabelspoor in Fuente Dé omhoog en stappen verder over enkele bergpassen tot we een hoogte bereiken van 2300 m, een korte afdaling brengt ons naar de berghut Vega de Uriello. Ondertussen zien we daar enkele tentjes staan, jammer dat we dit niet op voorhand wisten. Wij slapen in de hut, zoals voorzien.

Van daaruit starten we onze volgende wandeling, we stappen naar de Brecha de los Cazadores. Op het einde moeten we enkele meters klauteren door een loodrechte kloof. Het is een uitzonderlijk moeilijk pad. Op de terugweg komen we terecht in de mist. Het is niet eenvoudig ons goed te orienteren. Een tweede nacht verblijven we in de berghut.

De terugtocht wordt een echte kuitenbijter. We vertrekken in Vega de Uriello, stappen naar de Cabaña Verona en verder richting Refugio Diego Mella met als bedoeling via deze kant terug te keren naar Fuente Dé. Hier ontbreekt een duidelijk pad, door de opkomende wolken en mist kunnen we ons niet orienteren. Dan maar terug via Cabaña Verona en met het kabelspoortje afdalen naar Fuente Dé.

Picos de Europa is een zeer ruw rotsig gebied. Het is niet evident om lange wandelingen te maken, de paden zijn amper aangeduid. Veel uitleg is er niet te bekomen in de dienst voor toerisme in Fuente Dé en in het nabijgelegen dorpje Espinama.