Reisverhaal «Alishan»

Azië - deel 3 | Taiwan | 0 Reacties 15 April 2014 - Laatste Aanpassing 13 Juni 2014

Alishan is voor de Taiwanese bevolking één van de toplocaties, te bezoeken tijdens weekends en vakantieperiodes. Het plaatsje, niet meer dan wat hotels, restaurants en winkeltjes, is gelegen op 2.100 meter en wordt omringd door bergtoppen tot 2.600 meter hoogte. Men komt hier vooral naartoe voor het uitzicht bij zonsopgang en -ondergang, maar ook voor de prachtige natuur.

Deze keer zijn de weergoden ons minder goed gezind. Reeds bij ons vertrek met de bus vanuit Chiayi, aan de kust, worden we omringd door een dikke mist. En het betert er niet op. We rijden over een kronkelende bergweg, maar zien niets van de omgeving. Wanneer we ter plaatse worden afgezet op het centrale plein, zien we nog maar enkele meters rondom ons. Hebben geen idee in welke richting we een hotel kunnen vinden. Marc gaat moedig op zoek en komt na een tijdje opgelucht terug, het is hem gelukt, zelfs de weg terug te vinden …

Nadat we onze bagage hebben achtergelaten op de kamer, gaan we onmiddellijk op stap. Halen in het voorbijgaan bij de toeristische dienst een Engels wandelkaartje op, zodat we een wandelroute kunnen uitstippelen. Een vriendelijke man komt ons informeren over de afstanden op het summiere kaartje.

Al vlug bevinden we ons in een prachtige natuurlijke omgeving. Langs verschillende soorten bloesem, een magnoliaveld met witte en paarse bloemen, enkele kleine meertjes, komen we langzaamaan in een dicht bos met enorme bomen. Op de uitzichtplatforms onderweg, krijgen we een witte omgeving te ‘bewonderen’, van de bomen rondom ons zien we geen steek, laat staan van de bergen op de achtergrond. Deze kunnen we ons erbij inbeelden, hebben we gezien op foto’s. De mist zorgt voor een geheimzinnige sfeer tussen de hoge oude bomen, waar gastplanten zich op genesteld hebben, de mossen als slierten afhangen. Hier en daar fluiten vogels hun lied.

Indrukwekkend zijn de kanjers van bomen, die 800 tot meer dan 2.000 jaren oud zijn. Ze hebben tot 13,1 meter diameter, reiken tot 43,5 meter hoog. Een heilige boom is zelfs meer dan 3.000 jaren oud, meet 25 meter diameter, 50 meter hoogte. Maar deze ligt op zijn kant te rotten.
Ook bijzonder is de drie generatieboom. Waar de basis wordt gevormd door een dikke oude boomstronk op zijn kant, half weggerot. Met erbovenop een andere dikke, afgestorven boom, waar toch nog wat meer van overblijft. Bovenaan groeit een jongere boom, al zullen ook die zijn jaren wel tellen, de dikke rechte stam reikt tot hoog in de mist.

Om 3.50 u ’s ochtends gaat de telefoon, de wekdienst. Toen de receptioniste bij het inchecken vroeg aan Marc of we interesse hadden in de zonsopgang, antwoordde hij positief. Gevolg: we worden gewekt. Gezien de dichte mist tot ’s avonds laat, geloofden we niet in een mooie zonsopgang, dus we beslisten niet te zullen opstaan. Wanneer we om 7 u opstaan, is er toch een waterzonnetje, misschien had het toch de moeite geloond.

Omdat we pas na de middag de bus op moeten naar onze volgende bestemming, hebben we mooi de tijd voor nog een wandeling. Deze keer gaan we naar een uitzichtplatform op grotere hoogte. Bergen zien we nog steeds niet rondom ons, maar de nabije omgeving ziet er toch veel helderder uit dan gisteren. Althans in het begin. Al vlug worden we opnieuw omringd door eenzelfde dichte mist, waarbij we slechts enkele meters ver zicht hebben. Toch loont ook deze wandeling de moeite, weerom gaat ons pad door een prachtig bos. Het frisse groen van de jonge blaadjes steekt fel af tegen de donkere oude bomen in de mist. Boven zoeken we de botanische tuin op, met zijn kleurrijke bloemenpracht. Ook hier is het lente !

ACCOMMODATIE:
WIN SUN HOUSE HOTEL
Hotelzone Alishan.
PRIJS: 1.600 TWD per nacht, 2 persoonskamer, sanitair (warm water)
E-MAIL: /
WEBSITE: /
TEL: +886 05 267 9627
COMMENTAAR: Ruime tweepersoonskamer met dubbel bed, badkamer, bad/douche zonder gordijn, haardroger, centrale A/C (enkel aan/uit te zetten), TV, thermos met kokend water, tap met drinkwater in de gang, gratis WIFI op de kamer, telefoon, werkblad, zithoek, voldoende verlichting.
Verouderd maar goed onderhouden en proper. Raam met muggengaas.
Vriendelijk, men spreekt Engels.
Gelegen in de hotelzone, het eerste hotel dat men tegenkomt, wanneer men aan de oprit van de parking naar rechts de asfaltweg voor het bos volgt.
Minpunten: Geen lift. Hard bed. Geen grote badhanddoeken, enkel 4 kleintjes. A/C niet individueel te regelen.
BOEKING: Ter plaatse.

ERNAARTOE:
Tourbus Chiayi – Alishan, 250 TWD pp., 2 ¾ u, groene bus, vertrekt om 10.10 u aan stationsplein Chiayi, rit door de bergen, onderweg wordt een pauze ingelast.

ALISHAN RECREATION AREA
Prachtig wandelgebied, primaire bossen met bomen tot meer dan 3.000 jaar oud, 18 verschillende soorten bloesem (maart–begin april, wij zijn iets te laat, de topperiode is voorbij), bergzichten (als het niet mistig is), zonsop- en -ondergang, vogels, …
Maar o zo druk !
We komen hier tijdens de week, buiten de vakantie, op een zeer mistige dag. Het is echt een overrompeling. Maar eenmaal wat verwijderd van de treinstopplaatsen, valt het al bij al nog mee.
WANDELTRAJECT 1: 3 ½ u (incl. veel fotostops)
Alishan station – Zhaoping park – trail of poetry (tussen de bloessem) – Ying Zhi Dao (hoge uitkijkplatforms) – Zhaoping station – the sisterpond – pond-shore boardwalk – magnolia garden (in bloei) – Shouzhen temple – giant trees boardwalk 2 – sacred tree station – giant trees boardwalk 1 – three generation tree – Alishan station.
WANDELTRAJECT 2: Heenweg: 2 u (incl. veel fotostops + bezoek botanische tuin), terugweg: 25 min.
Alishan station – Zhushan viewing trail (1,1 km trappen op, door prachtig bos) – asfaltweg naar links, tot Zhushan viewing lot, 2.451 m.h. (1,15 km bergop) – botanische tuin, 2.488 m.h. (350 m asfaltweg bergop) – terugweg idem.
Op de asfaltwegen in het park rijden enkel wat voertuigen van het park.
INKOM: 150 TWD pp.
Een bergtreintje rijdt naar de belangrijkste bezienswaardigheden. Men kan hiernaartoe ook minibusjes nemen. Deze plaatsen zijn echter allen vlot te voet bereikbaar, onderweg komt men door een prachtige natuur. Wandelpaden zijn goed onderhouden, veelal met planken en trappen.
ERNAARTOE EN TERUG:
Te voet.

Fotoalbums van locatie «Alishan »

Alishan (16)

15 April 2014 | Azië - deel 3 | Taiwan | Laatste Aanpassing 13 Juni 2014

• Alishan, wandeling in de mist