Reisverhaal «Alaska»

Reizen voor mei 2007 | Verenigde Staten | 0 Reacties 03 Juni 1995 - Laatste Aanpassing 30 April 2011

Deze reis wordt de reis van ons leven, onze huwelijksreis.

Het wordt een extra lange dag vooraleer we onze eindbestemming bereiken. We worden gevoerd naar onze nationale luchthaven. Van hieruit vertrekken we met een Sabena-toestel naar Chicago. We moeten onze bagage ophalen om ons opnieuw te laten inchecken bij Delta Airlines voor onze verdere vluchten. Om Anchorage te bereiken, vliegen we via een omweg naar Salt Lake City. Na 22 ½ uren, waarvan 15 ½ vliegen, komen we aan op onze vakantiebestemming.

Onze eerste dag op Amerikaanse bodem verkennen we de rustige hoofdstad Anchorage en winkelen we in buitensportzaken. We vinden ons materiaal aan gunstprijzen in vergelijking met België. Teva-sandalen kosten hier minder dan de helft. Verder vergelijken we de prijzen van autoverhuurbedrijven. Na wat zoeken vinden we een kampeerterrein, we vonden enkel een geasfalteerd terrein vol grote Amerikaanse motorhomes waar we ons tentje pobeerden op te zetten op wat kiezeltjes. ’s Avonds maken we ons programma van wat we willen bezoeken. Het is de eerste maal dat we op reis vertrokken zijn zonder voorbereidingen. Onze eerste nacht valt het ons onmiddellijk op dat het nooit donker is geweest, dit heeft een raar gevoel.

De volgende dag halen we onze huurauto op en start onze reis.

Programma :
- via de Seward highway richting zuiden naar Kenai peninsula, onderweg stoppen we voor enkele mooie uitzichten zoals de baai Turnagain met zijn besneeuwde bergen, Begula point, Indians oude goudmijn die nogal toeristisch uitgebaat is, Pontage glacier met zijn grote ijsblokken in het meer, we wandelen op de Byron glacier trail, langs de highway worden we getrakteerd op de zon, meren en rivieren in felblauwe kleuren, besneeuwde bergen, … wondermooi, we kamperen gratis op de onbemande kampplaats van Jim’s Landing, er is zelfs proper sanitair aanwezig en een bordje met de melding wanneer laatst een beer is gezien, iedereen die passeert en een beer waarneemt wordt verzocht het bord aan te vullen
- we keren terug naar de Seward highway, nu richting Seward gelegen aan een baai met besneeuwde bergtoppen, te voet naar de Exit glacier, we rijden verder op de Glenn highway naar Palmer, onderweg stoppen we in Eagle River, een mooie woonwijk met heel moderne en aparte houten huizen geschilderd in pasteltinten, net voor aankomst van onze kampeerplaats zien we onze eerste echte beer, het is opnieuw een onbemande camping, ditmaal niet gratis, je moet geld in een omslag stoppen en deponeren in een brievenbus terplaatse
- we bezoeken Eklutra lake, wandelen naar de Tunderbird falls, we kijken naar de weerspiegelingen van Mirror lake, we stappen op Farm loop road en dan verder richting Glenallen, bezoeken Matanuska glacier gelegen in een groene vlakte, we rijden verder richting Valdez langs de immense pipeline, we logeren in Downtown Inn B&B in Valdez
- dagexcursie per boot met Stan Steffenscruises op de Prince William sound door de fjorden naar gletsjers en groene eilanden, we zien er watervallen, gletsjers, arenden, spelende scooters, een kleine witte walvis, een goudmijn, zeeleeuwen, puffins (vogels met roodgele bek), ijsblokken voor de Colombia glacier, Colombia glacier, Growler island
- via de Richardson highway bereiken we Horsetail waterfall en Bridal Vail falls, door de Keystone canyon over de Tomson pass naar Worthington glacier waar we op het pad wandelen naar Willow lake, verder over de Denali highway waar we verzichten krijgen over de uitgestrekte vlaktes met meertjes en de daarachter besneeuwde bergketen helemaal rondom ons en verder op de Richardson highway, we kamperen gratis op Fielding lake campground
- we rijden richting Fairbanks en stoppen aan Rika’s roadhouse, een museum vergelijkbaar met Bokrijk, verder naar het visitorcenter van de North Pole, we bezoeken Santa Klaushouse met zijn mooie muurschilderingen, we zetten onze tent op in China hot springs campground, we zwemmen en spelen tot in de vroege ochtenduren met de andere kampeergasten in de warmwaterbronnen, hier verlies je elk gevoel van tijd doordat het nooit donker wordt
- we rijden door tot in Fairbanks, we kuieren wat rond in deze stad, we rijden terug richting Anchorage, stoppen in het oude goudzoekersstadje Ester en kamperen later in Nenan campground
- we rijden door tot in Denali, hier informeren we ons voor onze meerdaagse voettocht en rijden verder richting Anchorage, onderweg maken we een praatje met 2 vissers die fier hun reuzegrote zalm van 14 kg tonen, iets verder genieten we van het uizicht op de mount Mc Kingley, we kamperen aan Rocky lake
- we rijden rechtstreeks door tot in Anchorage en kuieren verder in de stad
- we leveren onze huurauto in, we reden 2800 km met de huurauto, per minibus keren we terug naar Denali national park, we bekomen onze toelating om het park in te mogen na het slagen van onze beren examen, herpakken alles voor de aanvang van onze meerdaagse tocht, alles met een geurtje vliegt in een berencontainer, kamperen in Morino campground
- met de parkbus rijden we het nationale park in tot aan Wonder lake, onderweg zien we elanden, kariboes, beren, marmotten en bevers, we stappen langs de Sandvary river al zingend en babbelend om de Grizly beren op afstand te houden, we kamperen in het wild, onze eerste nacht in de wildernis, één keer zien we een beer op zo’n 6-tal meter afstand, toch wel akelig groot zo’n Grizly (volwassen beer +/- 3 meter groot)
- na het inpakken van de tent in de gietende regen, stappen we verder door het bos en door struiken naar beneden, de weg door de regen is eindeloos lang en slijkerig, onze schoenen zijn heel snel doorweekt, het is nog een lastige tocht geworden, Marcs voet ligt open van de wrijving in natte schoenen, we beslissen terug te keren naar de weg om opgepikt te worden naar de ingang van het nationale park en kamperen opnieuw in Morino campground
- een rustdag, we hangen wat rond het visitorcenter en gaan kijken naar een diavoorstelling over hoe de dieren overwinteren
- raften op de rivier, klasse 3, tamelijk gemakkelijk
- we wandelen naar mount Healy lookover met uitzichten op de mount Mc Kinley, meer dan 7000 meter hoog
- met de bus het nationale park opnieuw in, onderweg naar Eielson waar we veel uitleg krijgen over het park en zijn wilde dieren, we bezoeken hier het rangerstation en wandelen we in de buurt
- begeleide wandeling met een parkranger op de Rock Creek trail en naar een hondenslee demonstratie, we krijgen ook uitleg over de Huski honden, ’s avonds gaan we naar een voorstelling over de wolven kijken
- met een oude yellow schoolbus terug naar Anchorage en op souvenirjacht in de stad
- we lopen nog wat rond in Anchorage om ’s avonds onze vlucht te nemen huiswaarts

Iedereen denkt dat Alaska een koud gebied is, ook in de zomer. Niets is echter minder waar, we hebben genoten van aangename temperaturen op onze huwelijksreis, we hebben ook veel motregen gehad. De nachten zijn speciaal, we zitten hier dichtbij de noordpool en daardoor duren de dagen extra lang en wordt het nooit echt donker ’s nachts.

We dromen ervan om ooit eens heel noordelijk te gaan overwinteren.