Reisverhaal «Arizona, Grand Canyon NP – North Rim»

Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | 0 Reacties 06 Oktober 2018 - Laatste Aanpassing 23 Januari 2019

6 – 19 oktober 2018

Traject: Kanab – staatsgrens Utah / Arizona – Fredonia – Jacob Lake – Kaibab NF – Grand Canyon NP, North Rim – staatsgrens Arizona / Utah – Kanab – Catstair Canyon – staatsgrens Utah / Arizona – Page

Arizona
De 6degrootste staat van de USA is Arizona(afk. AZ), ook bekend als Grand Canyon State of Copper State. Deze heeft een oppervlakte van 295.232 km², er zijn7 miljoen inwoners. 5% hiervan is indiaans, 20% heeft het Spaans als moedertaal. De hoofdstad is Phoenix. Arizona wordt omringd door de staten California, Nevada, Utah, New Mexico, en heeft een raakpunt met Colorado aan het 4-statenpunt Four Corners. In het zuiden grenst de staat aan Mexico.

Ook hier waren de oorspronkelijke bewoners indianenvolkeren, de Navajo en de Hopi. Hiervan leven nog steeds vele afstammelingen in de regio.
Daarna volgden Spaanse bezetters, met aanvankelijk missieposten die de bevolking zouden bekeren tot het Christendom. Nadien kwam het gebied in handen van Mexico, tot het aan het einde van de Mexicaans-Amerikaanse oorlog in 1848 werd overgedragen aan de USA.
In 1912 trad Arizona toe tot de USA als 48stestaat.

Deze staat is vooral bekend om zijn natuurschoon, van woestijn tot Rocky Mountains gebergte, met als hoogste top Humpreys Peak (3.852 m.h.). Het laagstgelegen punt ligt op 22 meter boven zeeniveau. Het Colorado plateau wordt gekenmerkt door diepe kloven. Een voorbeeld hiervan is de Colorado River, die het bekende natuurpark Grand Canyon NP vormt.

In deze staat heerst een woestijnklimaat, met hete zomers en milde winters (gemiddelde minimumtemperatuur 16 °C). Van juni tot september kent men temperaturen tussen 32°C en 49°C, van november tot februari tussen 4°C en 24°C. In de USA is de stad Phoenix bekend om het grootste aantal dagen per jaar met een temperatuur hoger dan 38°C. Flagstaff is dan weer de recordhouder van de meeste dagen per jaar met een temperatuur onder het vriespunt. In het hooggebergte kent men temperatuurdalingen tot -18 °C of lager. Het absolute hoogterecord is 53°C, gemeten in juni 1994 en juli 2007. Het laagterecord bedraagt -40°C en dateert van januari 1971.

Toerisme en kopermijnen vormen de belangrijkste economische factoren.
Uit Canada en het noorden van de USA komen ’s winters vele gepensioneerden hiernaartoe om gedurende enkele maanden de warmte op te zoeken. Men noemt hen snowbirds.
Arizona maakt geen gebruik van de day-light-saving-time, zoals men in de USA de overgang zomer/wintertijd noemt. Alle andere staten passen deze wel toe, op Hawaii na.

Kaibab National Forest
Vanuit Kanab rijden we richting Grand Canyon NP, North Rim. Twee jaar geleden bezochten we in de winter de South Rimvan dit prachtige Nationale Park. Tijdens die periode is de North Rim gesloten. Nu zullen we deze indrukwekkende canyon zien van de overkant, wat eveneens prachtig moet zijn.

Voor we bij het park aankomen, rijden we lange tijd door hetKaibab NF. De weg klimt opnieuw tot boven de 2.700 meter hoogte. Onderweg genieten we volop van de mooie omgeving, met dode boomstammen, restanten na een brand van jaren geleden. Ondertussen groeien opnieuw prille berkjes, met momenteel felgele herfstblaadjes. We rijden zo dicht mogelijk naar de parkingang, om een slaapplaats te zoeken langs een bosweg. Zo kunnen we morgen al vroeg in het park aankomen.

Het slechte weer dat ons in Kanab werd voorspeld, laat zich ook hier stilaan voelen, in de vorm van stortregen en onweer. Rond 17 u ziet de omgeving wit … sneeuw!

Grand Canyon North Rim
Van het Grand Canyon National Parkis vooral de South Rimbekend. Hier kan men over grote afstand genieten van talrijke uitzichten op de indrukwekkende kloof. Wandelingen langs de rand maken, of op 3 plaatsen afdalen tot de kloofbodem of ergens halfweg …

Het minder bekende North Rimparkdeel, heeft echter ook veel te bieden. Ook hier kan men afdalen tot de kloofbodem. Doch het sluit tijdens de wintermaanden, omdat de wegen er niet sneeuwvrij worden gemaakt. Daardoor konden we het gebied nog niet bezoeken, we reisden immers de vorige winters pas vanaf november in de USA.

Ditmaal is het park nog open, doch worden we geboycot door een sneeuwstorm. De eerste dag rijden we toch het park in, maar een dichte mist belemmert elk uitzicht. Het wordt dus wachten op beter weer.

Eenmaal de zon zich opnieuw laat zien, rijden we al vroeg tot het einde van de parkweg. Op terugweg stoppen we bij mooie uitzichten en maken een aantal korte wandelingen. Wolken belemmeren hier en daar nog steeds het uitzicht, doch na een poosje trekken de meeste op. Al vinden we de beelden aan deze kant van de canyon wat minder indrukwekkend dan wat we zagen aan de overkant, in het parkdeel South Rim, toch is het hier ook bijzonder mooi.

We bevinden ons hier zo ’n 300 meter hoger (2.397 tot 2683 meter hoogte) dan de South Rim aan de overkant. Dat voelen we aan onze ademhaling, tijdens de wandelingen die we maken. Jammer genoeg rest ons slechts 1 dag om het park te bezoeken en is er geen tijd om dagwandelingen te maken. Toch zijn we blij hier geweest te zijn.

The Wave nu of nooit
’s Avonds keren we terug naar Kanab, waar we hebben afgesproken met onze Canadese vriend Jacques. Het wordt een gezellige avond, er is veel bij te praten. Hij nam in het verleden 4 keer deel aan de loterij, won hiervan 3 keer. Ditmaal komt hij ons vergezellen in de hoop dat zijn geluk ons kan helpen. Doch er zijn weerom zoveel kandidaten … Jacques is onder de indruk, zo heeft hij het nog niet meegemaakt. De kans op winnen is miniem, ook onze geluksbrenger kan hier niet tegenop ...

De ranger vertelt dat dagelijks 2.000 mensen deelnemen aan de loterij via het internet, voor slechts 10 plaatsen. Hier ter plaatse heeft men tot 355 kandidaten, waaruit ook 10 personen worden geloot. Door de grote bekendheid en populariteit, groeien deze aantallen voortdurend.

In totaal hebben we nu al 10 keer deelgenomen zonder succes, gespreid over 3 winters. Dit was onze laatste poging, deze unieke wandeling is ons niet gegund.

Onderhoud
Hierna zoeken we een garage op, we horen een eigenaardig geluid tijdens het rijden. In Kanab bevindt zich geen Ford garage, we worden doorverwezen naar het stadje Page, opnieuw in Arizona, net over de grens. Hiervoor maken we een omweg, doch de volgende weken zullen we geen andere steden passeren.

We genieten van de schitterende landschappen tijdens de rit, die we al enkele keren maakten, telkens we aan de loterij deelnamen. Onderweg stoppen we nog een keer bij de Catstair Canyonen maken er opnieuw de korte wandeling naar de Detroit Trap. Dit is een kloof, waarin op elkaar gestapelde Amerikaanse luxeauto’s ooit het water moesten stoppen. Een bijzondere plaats …

In Page zitten we 10 dagen vast. Pas aan het einde van de tweede dag vindt men waar het geluid vandaan komt, ergens in de transmissiepomp. En dan is het weekend … Maandag onderzoekt men verder het probleem. Het verdikt luidt dat de transmissiepomp zal worden vervangen. Vooraleer de herstelling te kunnen starten, moeten stukken worden geleverd, men belooft woensdagnamiddag klaar te zijn.

We mogen onze camper tijdens die periode op de parking van een winkel vlakbij plaatsen. Zo kunnen we tijdens het wachten te voet de garage bereiken. Pas vrijdagnamiddag mogen we opnieuw over onze truck beschikken …

OVERNACHTINGEN:
KAIBAB – NATIONAL FOREST
Coördinaten: 36.401830 – 112.138225
PRIJS:Gratis.
Vrij kamperen is toegestaan in dit uitgestrekte National Forest gebied. Richtlijnen zijn verkrijgbaar in het Kaibab Plateau Visitor Center te Jacob Lake (coördinaten: 36.713079 – 112.217163). Gelegen langs een gravelweg die door het bos loopt.
SCORE:5/5
COMMENTAAR:
Meerdere mooie plekjes langs de boswegen. Uiterst rustig. Mooi in de herfst, met felgele tinten. Geen voorzieningen.
Minpunten: Af en toe klinken geweerschoten van jagers in het bos.

KANAB – PARKING NABIJ CITY PARK
Coördinaten: 37.058068 – 112.526759
COMMENTAAR:
Kleine zandparking aan de rand van Kanab, bij enkele sportvelden. Uitzicht op rode kliffen, waar wandelpaden vertrekken. Rustig. Geen voorzieningen.
Minpunten: /

PAGE – WALMART PARKING
Coördinaten: 36.903608 – 111.486076
SCORE:3/5
COMMENTAAR:
Grote winkelparking, waar veel campers komen overnachten. Toiletten en WIFI in de winkel.
Minpunten: Geluiden van de parking.

PAGE – NATIONAL RECREATION AREA
Coördinaten: 36.938533 – 111.496553
COMMENTAAR:
6 kampeerplaatsjes op een zandterrein, te bereiken via een korte zandweg. Mooi uitzicht. Picknicktafels en -banken.
Minpunten: Lawaai van de weg vlakbij.

SANI DUMP:
Page – Shell benzinestation:Dumpstation aan de zijkant van de carwash. Spoelwater voorzien, we verkiezen echter niet de kraan bij de dump zelf te gebruiken, om hygiënische reden.
Prijs: Gratis.
Coördinaten: 36.904233 – 111.483039

Page – North 7th Avenue:Verzorgd dumpstation aan straatkant, afzonderlijk kraantje met drinkwater voorzien.
Coördinaten: 36.920000 – 111.460030

GEREDEN TRAJECT:
Kanab – staatsgrens Utah / Arizona – Fredonia – Kaibab NF, 112 km
Vanuit Kanab rijden we naar Grand Canyon NP, North Rim. Een mooie route, vooral het laatste stuk door de bossen van Kaibab NF, met hun felgele herfstkleuren. We klimmen opnieuw 1.000 meter hogerop, naar 2.686 meter hoogte.
Tip:het benzinestation aan Jacob Lake maakt misbruik van de situatie en rekent extreem hoge prijzen, tanken dichterbij het NP (coördinaten: 36.413315 – 112.130805), tegenover Demotte Campground, is 0,5 USD / Gallon goedkoper (wanneer wij hier passeren).
Tip:Arizona en Nevada volgen de ‘daylight saving time’ (zomer/winteruur) niet, men moet rekening houden met een uurverschil.

Kaibab NF – Grand Canyon NP, North Rim: Visitor Center – Kaibab NF, 57 km
Vrij goede wegen, bochtig in bergachtig gebied. Onze kampeerplek situeert zich 7 km voor de parkingang.

Grand Canyon NP, North Rim: Parkingang - Cape Royal - Point Imperial - Visitor Center - parkingang, 120 km
Vrij goede wegen, bochtig in bergachtig gebied.

Kanab – Catstair Canyon – grensovergang Utah / Arizona – Page, 123 km
Zeer mooie route, over goede wegen door glooiend landschap. Prachtige uitzichten op rotsformaties met mooie lijnenpatronen in meerdere kleuren zandsteen, van wit tot rood.

GRAND CANYON NORTH RIM – NATIONAL PARK
Het meest bekende en bezochte deel van het Grand Canyon NP, is de South Rim. Wellicht biedt deze ook de meest indrukwekkende beelden. Doch de North Rim, aan de overkant van de Grand Canyon gelegen, heeft ook zeer veel te bieden. Dit parkdeel bevindt zich een 300 meter hoger dan de South Rim, wat te voelen is bij inspanningen. Mooie wandelingen, uitzichten en routes, minder toeristisch uitgebaat.
Ook van hieruit kan men naar de bodem van de canyon wandelen, eventueel gecombineerd met een terugweg naar de South Rim. Onmogelijk om dit in 1 dag te doen, permit nodig. Shuttle bussen zijn voorzien tussen de twee parkdelen.
De North Rim sluit in november, vanaf de eerste hevige sneeuwval. De toegang- en parkwegen worden niet sneeuwvrij gemaakt.
Mooie uitzichten en korte wandelingen:
- Cape Royal – Angels Window, 1,3 km retour, coördinaten: 36.122471 – 111.949897
- Walhalla Overlook, coördinaten: 36.132341 – 111.941847
- Roosevelt Point, 0,3 km retour, coördinaten: 36.217997 – 111.952574
- Vista Encantada, coördinaten: 36.229992 – 111.973940
- Point Imperial, coördinaten: 36.278795 – 111.978479
- Bright Angel Point, 0,8 km retour, vertrek aan Visitor Center, coördinaten: 36.199336 – 112.052173
We maken geen langere wandelingen, wegens tijdsgebrek en het slechte weer (sneeuw en mist). SCORE:5/5
INKOM:35 USD per voertuig, voor 7 dagen.
Gratis voor wie over een Interagency Annual Passbeschikt, deze kost 80 USD en is geldig voor bijna alle Nationaal uitgebate sites.
Parkingang, coördinaten: 36.334834 – 112.116401
INFORMATIE:
Brochure met wat algemene info en wandelkaartjes over het parkdeel North Rim, alsook mooie folder over het volledige park, te verkrijgen aan de gates en in het Visitor Information Center in het park.
Visitor Information Center: zeer klein, informatie beperkt. We vinden het onthaal niet echt vriendelijk / behulpzaam.
Coördinaten: 36.198364 – 112.052472
Website: www.nps.gov/grca
Tel.: (928) 638-7888
ACCOMMODATIE:
In dit parkdeel bevindt zich een lodge en een basis camping, beide zijn vroeg volgeboekt.
Ook buiten het park bevinden zich een camping en een lodge, door het Nationale Park beheerd.
Parklodge:
Reservaties en informatie over beschikbaarheden:
Forever Resorts, tel. (877) 386-4383 of (480) 998-1981
Website: www.grandcanyonforever.com
Parkcamping:
Prijs per nacht: 18 USD – 25 USD, geen hook-ups, dumpstation.
Reservaties mogelijk van 15 mei – 15 oktober:
National Park Service, tel. (877) 444-6777
Website: www.reservation.gov
PARKING:
Hier en daar langs de wegkant zijn kleine parkings, bij uitzichten, picknickplaatsen, wandelpaden. Grotere parkings aan het Visitor Center en enkele populaire plaatsen.
De parking aan het Visitor Center kan het aantal bezoekende voertuigen niet aan, zelfs in oktober is het wachten op een vrijkomende plaatsje.

CATSTAIR CANION – DETROIT TRAPMooie rode kloof, waardoorheen men kan wandelen. Kan modderig liggen na regen.
Om bij de Detroit Trap te komen, moet men bij de splitsing links aanhouden, niet echt een duidelijk pad, gewoon de smalle kloof volgen die terugkeert richting autoweg. Het is wat klauteren over grote rotsen om bij de gestapelde auto’s te komen, verder wordt het pas echt moeilijk om de kloof te volgen.
We volgden de kloof ook in de andere richting, waar deze breder wordt, eveneens mooi.
INKOM:Gratis.
INFORMATIE:Zie volgend verhaal, Grand Staircase-Escalante.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling, van waar men de kloof in twee richtingen kan volgen.
Coördinaten: 37.127325 – 111.965355

Fotoalbums van locatie «Kanab (3)»

Arizona, Grand Canyon NP – North Rim (15)

06 Oktober 2018 | Noord Amerika 4 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 23 Januari 2019