Reisverhaal «Arizona – Petrified Forest»

Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | 0 Reacties 04 Maart 2017 - Laatste Aanpassing 04 Juni 2017

4 – 7 maart 2017

Traject: Winslow – Petrified Forest NP – Flagstaff

Petrified Forest NP
Miljoenen jaren geleden zag de aarde er helemaal anders uit. De werelddelen waren nog niet verdeeld zoals ze er nu uitzien, maar vormden één geheel. Arizona was toen gelegen nabij de evenaar en bestond voornamelijk uit regenwoud. Oude bomen stierven af of vielen om door de kracht van wind of water. Ze werden door rivieren meegevoerd en kwamen elders terecht. Takken en wortels werden afgescheurd tijdens hun lange reis door het water.

Toen begon de aardkorst te bewegen, er ontstonden breuken, de aardplaten verschoven stilaan naar de plaats waar ze zich nu bevinden. As en lava van vulkaanuitbarstingen bedolven de bomen. Diep onder de nieuwe aardlagen, namen deze de mineralen uit de bodem op en versteenden langzaamaan.

Door erosie kwamen prachtige fossiele boomstammen, in vele kleuren tevoorschijn. Dit proces gaat nog steeds door, wat Petrified Forest National Park almaar specialer en boeiender maakt. Een adembenemend mooie plaats, vol natuurwonderen en fascinerende beelden. Een reis terug in de tijd!

Dit park wordt ook Triassic park genoemd, met zijn kleurrijke fossielen van dieren, planten, bomen, … die dateren uit de tijd van de dinosaurussen. Maar ook zijn er sporen te zien uit het leven van de prehistorische bevolking die hier ooit verbleef, o.a. ruïnes, muurtekeningen, pottenscherven, pijlpunten, … Net als elders in de regio zijn de pueblos ook hier zeer plots op mysterieuze wijze verdwenen rond 1380 ad.

We willen in dit park meerdere wandelingen maken, verspreid over enkele dagen. Eerst bezoeken we het Visitor Center, waar we ons informeren over de mogelijkheden. We bekijken er een film over het ontstaan van deze intrigerende, kleurrijke woestijnomgeving. Daarna rijden we de parkweg op, om te stoppen bij vele mooie uitzichten.

Route 66
In de geschiedenis van Petrified Forest NP speelt de bekende Route 66, ook de ‘hoofdstraat van Amerika’ genoemd, een grote rol. Deze meer dan 3.520 km lange weg werd aangelegd in het begin van de twintigste eeuw, verbindt Chicago in het noordoosten met Los Angeles aan de westkust van de USA. Via deze route ontdekten vele toeristen het kleurrijke woestijnlandschap met zijn versteende bomen.

Langs dit zeer toeristische traject verschenen overal kleurrijke neonreclames, er werden motels gebouwd, hamburger en andere restaurantjes, benzinestations, souvenirwinkeltjes, ... Nog steeds zijn deze alom langs de route aanwezig, al is niet het ganse oorspronkelijke traject nog bewaard gebleven. Zo ’n stukje van de oorspronkelijke Route 66 loopt door Petrified Forest NP, maar is niet langer in gebruik.

Ook al is het rijden van de zeer toeristische weg niet ons doel, tijdens deze reis heeft Route 66 ons pad al meermaals gekruist. Ze is niet te negeren, kleurrijke reclamepanelen dragen al te vaak deze naam om klanten aan te trekken.

Petrified Forest – Painted Desert Inn
In 1920 werd door Herbert David Lore een handelspost gebouwd langs Route 66, hier in het Petrified Forest gebied. Het oorspronkelijk uit fossiele boomstukken opgetrokken Stone Tree House trok vele toeristen, die er kwamen eten en drinken, Indiaanse handwerken kopen, zelfs overnachten voor 2 tot 4 USD per nacht.

Het gebouw werd in 1936 verkocht aan het park en kreeg de naam Painted Desert Inn. Al vlug werd het verbouwd in de Spaanse koloniale stijl van de Puebloans, om beter in de natuurlijke omgeving te passen. De gevel werd met een oranje soort klei bezet. Nog een hele poos werden de toeristen van Route 66 er bediend.

We bezoeken dit gebouwd dat momenteel als museum dienst doet. Vooral de muurschilderingen van een locale artiest zijn mooi. Grappig zijn de lage prijzen op de oude menukaart.

Onyx Bridge
Aan Painted Desert In vertrekt onze eerste wandeling. Eerst gaan we bij Kachina Point naar het uizicht op de vallei kijken, doch we hebben totaal geen idee waarheen de wandeling ons zal leiden. Wat is het hier mooi, kleurrijk!

Een steil pad daalt naar de valleibodem, onderweg genieten we van de prachtige omgeving met zijn vele fossiele boomstronken. Verder is geen pad meer voorzien, we moeten ons behelpen met een summiere omschrijving. Een ranger zei ons dat velen de Onyx Bridge niet kunnen vinden. Gelukkig zien we ook voetsporen, hier en daar in de vlakte. Dit bevestigt dat we op goede weg zijn, althans dat hopen we. We doorkruisen de vallei, moeten hier en daar een bijna droge rivier volgen. Op een aantal plaatsen zakken we diep weg in een rode modderbrij.

Eenmaal worden we misleid door de voetsporen in het zand en klauteren te vroeg een heuvel op. Al vlug merken we onze fout en keren op onze schreden terug naar de droge rivierbedding.

Uiteindelijk beklimmen we de juiste heuvel, waar we na een poosje de Onyx Bridge vinden. Een lange versteende boomstam, die een brug vormt over een droog stroompje. Fier en tevreden keren we terug.

Historic Blue Forest Trail
De volgende ochtend stormt het, we trekken een laagje extra aan en gaan op stap. Opnieuw rijden we het park in, stoppen bij de vele mooie uitzichten. Het ene al indrukwekkender en kleurrijker dan het andere.

Waar de oude Route 66 de parkweg kruist, herinnert een roestig karkas van een Studebaker aan lang vervlogen tijden. Fotogeniek …

Bij Puerto Pueblo maken we een korte rondwandeling, tussen de ruïnes van oude huisjes. We zagen elders betere voorbeelden hiervan. Op enkele rotsen zien we petrogliefen, waaronder het zonneteken. Dergelijke tekeningen werden gebruikt als hulpmiddel om bijvoorbeeld te onthouden wanneer een gewas moest gezaaid of geoogst worden. Wanneer de zon door een rotsspleet op dit specifieke teken scheen, wist men dat het ideale moment hiervoor aangebroken was. Ook aan Newspaper Rock zien we een aantal petrogliefen op grote rotsblokken. Bij de Tepees staan mooie ronde, puntige rotsheuvels in de vlakte, als indianententen.

Ons doel van vandaag is echter Blue Mesa. Hier rijden we een rondje tussen witte zandbergen, met fel paarse horizontale lijnen. Opnieuw wordt gestopt bij prachtige uitzichten op dit natuurwonder. Een wandelpad loopt ertussen door. Hiervan zullen we afslaan om een oude route te volgen, waarvoor we ook de beschrijving kregen in het Visitor Center. Een pad is amper aanwezig, doch met de tekst en bijhorende foto’s, vinden we de weg. Tijdens het wandelen hebben we enorm veel last van de stormwind. Bovenop een smalle richel beslissen we om terug te keren. Windstoten maken het soms moeilijk om ons evenwicht te behouden.

Na nog enkele stopplaatsen, komen we bij Crystal Forest. Hier maken we een rondwandeling door de vlakte, tussen kleurrijk versteende boomstronken. Ongelooflijk hoe mooi deze zijn, het lijken wel edelstenen, met een grote variatie aan tinten.

’s Avonds wakkert de storm aan, we kunnen amper slapen door de windstoten die Manga opvangt. Dit hebben we nog nooit meegemaakt, meestal vinden we het aangenaam door de wind te worden in slaap gewiegd. Ditmaal is het echter niet meer leuk.

Martha’s Butte
’s Ochtends waait het nog altijd stevig, doch al heel wat minder. We rijden opnieuw het park in, om te wandelen naar Martha’s Butte, weerom één van de alternatieve wandelingen waarvoor we een beschrijving van het Visitor Center hebben gekregen.

Martha’s Butte herkennen we van op de weg. Dit heuveltje midden in de vlakte, heeft twee grote vierkante rotsblokken op zijn top. Wie Martha is of was, is onbekend. Hier is nergens een pad, we volgen eerst een eindje de droge rivierbedding waarnaast we Manga hebben achtergelaten. Daarna gaan we recht op ons doel af. Eerst komen we bij zijn kleine buur, een grijs kleiheuveltje. Uit de helling steekt een versteende boomstam, met lichte kleur, verticaal omhoog. Grappig, het lijkt of deze hier geplaatst werd.

Aan de voet van Martha’s Butte zien we enkele petrogliefen. We wandelen rondom en vinden er nog een aantal, dan klimmen we een eindje op de helling, met nog meer oude rotstekeningen.

Daarna keren we terug naar het Rainbow Forest Visitor Center, nabij de zuidelijke parkingang. Hier combineren we wandelingen naar Agate House en Long Logs.

De eerste brengt ons naar een oude ruïne. ’t Is te zeggen, deze werd weder opgebouwd. Vroeger was het de visie van de Nationale Parken om ruïnes gedeeltelijk te reconstrueren om een beter beeld te geven van hun oorspronkelijke staat. Nu doet men dit niet meer, men tracht enkel de oude gebouwen, of wat ervan over is, zo goed mogelijk te bewaren. Dit oogt te mooi ...

Het tweede deel van de wandeling, brengt ons tussen velden vol versteende boomstammen. Deze zijn enorm lang en vaak dik, veelal in mooie stronken verdeeld. Het is een raadsel hoe ze zo mooi recht, in stukken gebroken zijn. Men heeft kunnen uitmaken dat de breuken zijn ontstaan nadat de bomen versteend waren, niet door menselijke ingrepen. Vermoedelijk ligt de oorzaak bij stress, veroorzaakt door het gewicht van bovenliggende aardlagen, aardbevingen, ...

De Giant Logs wandeling, achter het Visitor Center kan ons echt niet boeien, we keren halfweg terug.

Herkansing
Voor we het park verlaten, rijden we terug naar Blue Mesa. Het is mooi weer, de storm is overgewaaid. Deze keer wandelen we de ganse Historic Blue Forest Trail, door het wit / paars gestreepte landschap.

Het bijna onherkenbare pad gaat op en neer over smalle richels, tussen en over de prachtig gekleurde heuvels. Deze keer kunnen we alle aandacht geven aan de schitterende omgeving, in plaats van ons schrap te moeten zetten tegen hevige windstoten. Onderweg nemen we nog een zijpaadje, dat zigzag naar een top leidt, met uitzicht rondom. Het traject komt op onze lijst met allermooiste wandelingen!

We keren terug naar Flagstaff, waar onze truck een onderhoudsbeurt zal krijgen.

OVERNACHTINGEN:
PETRIFIED FOREST – PINTA ROAD
Coördinaten: 35.100928 – 109.638899
PRIJS: N.v.t.
COMMENTAAR:
Open plek naast de onverharde Pinta Road, niet ver van de afrit van de I40. Weg die weinig wordt gebruikt. Geen voorzieningen.
In Petrified Forest NP zijn geen mogelijkheden om te overnachten, tenzij met een tentje tijdens meerdaagse wandeltochten. Hiervoor heeft men een permit nodig.
Minpunten: Geluiden van de drukke autoweg.

PETRIFIED FOREST – CRYSTAL FOREST GIFT SHOP
Coördinaten: 34.792732 – 109.890547
PRIJS: Gratis.
COMMENTAAR:
Rustige basis camping naast een souvenirwinkel, met een 15-tal ruime, verspreide plaatsen. Aan elke plaats staan tafels met banken, onder een luifel.
Er staan wel paaltjes met elektriciteit, maar deze werken niet. We vermoeden dat men hiervoor kan betalen in de winkel.
Minpunten: /

SANI DUMP:
Winslow – Maverik benzinestation: Verzorgd benzinestation met winkeltje. Aan de rand van de parking kan worden gedumpt. Drinkwater is te vinden tussen de benzinepompen voor vrachtwagens. Dit is één van de properste dumpstations die we al tegenkwamen.
Prijs: Gratis.
Coördinaten: 35.041326 – 110.697344

GEREDEN TRAJECT:
Winslow – Holbrook – Petrified Forest NP – Pinta Rd, 120 km.
Mike’s Pike Street – North Park Drive Holbrook-Lup Ton Hwy – I40 / AZ77 – Petrified Forest Rd – I40 / AZ77 – Pinta Rd
Vrij eentonige rit, door de ‘kale’ woestijnhoogvlakte. Nadien de mooie parkweg in het Petrified Forest NP. De wegen liggen goed. Pinta Road is onverhard, niet onderhouden.

Pinta Rd – Petrified Forest NP, 81 km.
Pinta Rd – I40 / AZ77 – Petrified Forest Rd
Mooie parkweg in het Petrified Forest NP, ligt grotendeels vrij hobbelig door verzakkingen van het asfalt.

Petrified Forest NP – Holbrook – Winslow – Flagstaff, 223 km.
Petrified Forest Rd – US180 – US180 / AZ77 – West Hopi Drive – I40 / US180 – East Butler Avenue – Lucky Lane
Na de mooie parkweg, volgt opnieuw een vrij eentonige rit door de ‘kale’ woestijnhoogvlakte. De parkweg ligt hobbelig, verder liggen de wegen vrij goed.

PETRIFIED FOREST NP
Schitterend Nationaal Park, dat bestaat uit woestijnlandschap in vele kleuren. Overal zijn versteende bomen te zien, vaak op onverklaarbare wijze in stukken verdeeld. Ook de bomen hebben vele mooie kleuren.
Dwars door het park loopt een weg, met vele stopplaatsen aan bezienswaardigheden. Een aantal korte wandelpaden zijn voorzien.
Ook kunnen enkele iets langere wandelingen worden gemaakt, naar mooie plaatsjes. Hiervoor moet men dwars door de natuur wandelen, er zijn geen aangelegde paden. Om de juiste locatie te vinden, kan men gebruik maken van een omschrijving, een kleine wandelkaart en coördinaten. Hiervan maken we de wandelingen: Onyx Bridge, Historic Blue Forest Trail, Martha’s Butte. We kregen ook de beschrijvingen van enkele andere wandelingen, die ons iets minder aantrokken bij de keuze: Billing’s Gap, Jasper First Forest Road, Jasper First Forest Point.
Onze favoriete stopplaatsen / wandelingen in het park zijn:
- Kachina Point, Painted Desert Inn
- Onyx Bridge wandeling
- Blue Mesa wandeling / Historic Blue Forest Trail
- Crystal Forest wandeling
INKOM: 20 USD per voertuig, 7 dagen geldig.
Gratis voor wie een jaarpas heeft voor de nationale parken ‘Amerika the beautifull’ (80 USD per jaar).
INFORMATIE:
Aan de noordelijke parkingang bevindt zich Painted Desert Visitor Center, waar een mooie informatiebrochure te verkrijgen is. Men toont een film van 20 min. over het ontstaan van dit park.
Aan de hand van een parkkrant met overzichtsplan, wordt uitleg gegeven over de wandelmogelijkheden en bezienswaardigheden in het park.
Extra documentatie is beschikbaar over enkele iets langere wandelingen door de mooie natuur, waarvoor geen pad is aangelegd. Per wandeling wordt op een A4 blad de nodige uitleg gegeven, met foto’s, een wandelkaartje, coördinaten van het eindpunt.
Coördinaten: 35.065544 – 109.782582
Aan de zuidelijke parkingang is het Rainbow Forest Visitor Center gevestigd. Ook daar is informatie te verkrijgen, dezelfde film wordt getoond.
In beide Visitor Centers is gratis WIFI beschikbaar.
Coördinaten: 34.815167 – 109.864963
Website: www.nps.gov/pefo
E-mail: PEFO_Superintendent@nps.gov
Tel.: 928-524-6228
PARKING:
Parkings zijn te vinden aan het Visitor Center, bij bezienswaardigheden en aan het begin van wandelpaden langs de parkweg.

PETRIFIED FOREST NP – ONYX BRIDGE
Prachtige wandeling die via een pad afdaalt naar de vlakte. Deze moet worden doorkruist, bijna droge riviertjes gevolgd en overgestoken, heuvels beklommen. Hier is niet langer een pad voorzien.
We gebruiken de beschrijving van het Visitor Center, zien hier en daar voetsporen, die bevestigen dat we op goede weg zijn. GPS coördinaten helpen ons op het einde om de versteende boomstam brug te vinden (coördinaten: 35.108611 – 109.792250). Een schitterende wandeling door een prachtig landschap. Aanrader !
INFORMATIE:
Aan de parkingang bevindt zich een Visitor Center, waar we een beschrijving van de wandeling vragen. We krijgen een A4 blad met de nodige uitleg, foto’s, een wandelkaartje, coördinaten van het eindpunt.
Aan Painted Desert Inn.
Coördinaten: 35.083470 – 109.788774

PETRIFIED FOREST NP – HISTORIC BLUE FOREST TRAIL
Prachtige wandeling die de Tepee locatie met de rondwandeling aan Blue Forest verbindt.
Lengte: 1,9 km (enkel), hoogteverschil: 70 m. Kan vanuit beide locaties worden gestart.
Het is een zeer stormachtige dag, we beslissen te vertrekken aan Blue Forest, ervan uitgaande dat dit het mooiste deel van de wandeling is. We zien wel hoe ver we geraken, terecht want op de top beslissen we dat het te gevaarlijk is om verder te wandelen en keren terug. Vrij steile smalle richels, hier en daar moeilijk afdalen door kiezels waarop men kan uitschuiven. Wandelstokken zouden daarbij een hulp kunnen zijn.
Wanneer we later deze wandeling volledig maken, met mooi weer, merken we pas echt hoe mooi deze omgeving is. We krijgen er niet genoeg van. Een zijpad zigzagt tot op een top, met 360° uitzicht.
Het moeilijk herkenbare, smalle pad vertrekt vanuit de lus van de huidige, geasfalteerde Blue Forest Trail (ook al een mooie wandeling). Wat moeilijk te herkennen, doch met behulp van de omschrijving en foto’s is het te vinden. Kijkende naar het informatiebord, iets naar rechts in de bocht is het vertrek, dat rechts van de middelste heuvel loopt, iets verder wordt het traject duidelijk. Al vlug klimt het omhoog tussen de paarsgestreepte heuvels, om schitterende uitzichten te bieden.
Dit is één van onze favoriete wandelingen, door een unieke natuur. Aanrader!
INFORMATIE:
Aan de parkingang bevindt zich een Visitor Center, waar we een beschrijving van de wandeling vragen. We krijgen enkele A4 blaadjes met de nodige uitleg, foto’s helpen het traject te herkennen, een wandelkaartje.
PARKING:
Aan het Blue Mesa wandelpad.
Coördinaten: 34.939432 – 109.756095

PETRIFIED FOREST NP – MARTHA’S BUTTE
Mooie wandeling door de vlakte, naar een opvallend heuveltje met twee grote rotsblokken op zijn top. De wandeling zelf vinden we niet bijzonder boeiend, doch de omgeving van Martha’s Butte is mooi. Rondom de heuvel vinden we enkele petrogliefen, doch we betwijfelen of ze allemaal authentiek zijn. Lengte: 3,2 km retour. Vrij gemakkelijke, vlakke wandeling, we doen hierover minder dan een uur.
INFORMATIE:
Aan de parkingang bevindt zich een Visitor Center, waar we een beschrijving van de wandeling vragen. We krijgen een A4 blaadje met de nodige uitleg, enkele foto’s, een wandelkaartje.
PARKING:
Aan mile 22, op een zandplek naast de weg, vlakbij Dry Wash, het begin van de wandeling.
Coördinaten: 34.859676 – 109.794283

PETRIFIED FOREST NP – AGATE HOUSE / LONG LOGS
Aangename wandeling, met de zo typische versteende boomstronken als onderwerp.
Langs het Long Logs pad liggen zeer lange en dikke exemplaren, in ongelooflijk vele felle tinten, soms tot het onnatuurlijke toe. De omgeving is vrij vlak en biedt geen toegevoegde waarde.
Jammer dat Agate House niet authentiek is, al bestaan de heropgebouwde ruïnemuren uit zeer mooie kleurrijke versteende boomstukken. Mooi om zien.
Agate House rondwandeling: lengte 3,2 km
Long Logs rondwandeling: lengte 2,5 km
Combinatie Agate House / Long Logs rondwandeling: 4,2 km
PARKING:
Aan het Rainbow Forest Visitor Center, de wandeling vertrekt aan het andere uiteinde van de parking.
Coördinaten: 34.939432 – 109.756095

PETRIFIED FOREST NP – GIANT LOGS
Voor ons de minst aantrekkelijke wandeling van het gebied. Een informatieboekje beschrijft wat onderweg wordt gezien. De uitleg die we vonden in de Visitor Centers, tijdens de film en elders in het park, wordt hier slechts herhaald. We wandelen slechts de helft van het pad, dat ons echt niet kan boeien. Lengte: 0,6 km.
PARKING:
Aan het Rainbow Forest Visitor Center, de wandeling vertrekt achter het gebouw.
Coördinaten: 34.815167 – 109.864963

Fotoalbums van locatie «Petrified forest national park»

Arizona – Petrified Forest (53)

04 Maart 2017 | Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 04 Juni 2017

• Petrified Forest National Park
  • Petrified Forest NP - Historic Blue Forest Trail w