Reisverhaal «Arizona – Sedona»

Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | 0 Reacties 20 Februari 2017 - Laatste Aanpassing 03 April 2017

20 – 28 februari 2017

US, Arizona – Sedona

Traject: Red Rock Area, Deer Pass – Red Rock State Park – Sedona

Red Rock State Park
Lower – Upper Red Rock Loop, een zijweg van de doorgaande AZ89A, leidt naar het Red Rock State Park. Deze weg vormt een lus en komt een eindje verder opnieuw op de Highway uit. Langs het gedeelte ‘Upper Red Rock Loop’ genieten we van prachtige uitzichten op het omringende rode rotsgebergte, met de indrukwekkende Cathedral Rock.

Dit eerder kleine staatspark is gelegen aan de rand van het uitgestrekte Red Rock gebied. Aan de ingangspoort krijgen we een plannetje met de wandelingen in het park. De ranger raadt ons aan om een andere dag terug te komen, op een vroeger tijdstip, want ’s ochtends worden hier geleide wandelingen gemaakt. Het is een bewolkte dag, we zullen zijn raad opvolgen.

Doch later beslissen we niet naar dit park terug te keren. De uitzichten in het park zouden dezelfde zijn als deze die we langs de rondweg kunnen zien. We bedenken dat elders in het Red Rock gebied de wandelingen minstens even mooi moeten zijn, zo niet, spectaculairder. Dit park ligt immers vrij ver van de rotsformaties af, we gaan er liever middenin wandelen. Dat hier amper voertuigen het park inrijden, terwijl elders in het gebied alle parkings overvol staan, is voor ons de bevestiging hiervan.

Sedona
Midden in het prachtige Red Rock gebied, ligt het zeer toeristische plaatsje Sedona. In dit bijzonder mooie wandelgebied spreekt men van minstens 3 miljoen bezoekers per jaar, wat meer is dan de gemiddelde Nationale Parken. Een inwoner van het schitterende stadje zegt ons: ‘God schiep de Grand Canyon, maar Hij woont in Sedona !’

Hier worden een groot aantal commerciële attracties aangeboden, zoals jeeptochten, ballonvaarten, rafting, … Aan een aantal cursussen kan worden deelgenomen, o.a. beeldhouwen, schilderen, yoga, … In de straten zijn een kunstwerken te bewonderen.

Velen komen naar Sedona omwille van het spirituele. Op meerdere plaatsen in de omgeving zijn sterke Vortex energiespiralen aanwezig. Wie deze plaatsjes tussen de rode rotsen opzoekt, kan dit duidelijk voelen. Alle opgenomen energie blijft een poosje in het lichaam aanwezig. Mannelijke energie vindt men aan de Airport, deze versterkt het zelfvertrouwen. Vrouwelijke energie kan worden opgedaan aan Red Rock Crossing / Cathedral Rock, waardoor de goedheid in een mens wordt versterkt. Aan Boynton Canyon kan men de yin / yan balans tussen beide energievormen in evenwicht brengen. Een mix van de drie is te vinden aan Bell Rock. De Vortex plaatsen zijn voor iedereen gemakkelijk toegankelijk, aangeduid op plannetjes die in het toerismekantoor en de bibliotheek te vinden zijn.

Een enorme drukte verwelkomt ons in de straten van het stadje. Met moeite vinden we een plaatsje om te parkeren bij het toerismekantoor. Al vlug horen we dat hier deze week een internationaal filmfestival plaatsvindt, met aanwezigheid van bekende acteurs. Daarbovenop is het vandaag President Day, een nationale feestdag. Drukte gegarandeerd!

We beslissen toch een poging te wagen, rijden naar enkele wandelparkings net buiten het plaatsje. Doch deze staan overvol, we kunnen onze Manga hier niet kwijt vandaag.

In de hoop dat het wat rustiger is geworden na het lange weekend, doen we de volgende ochtend een nieuwe poging. Doch bij de meest populaire wandelpaden, staan de parkings nog steeds propvol, alsook de wegkant, waar mogelijk.

Fay Canyon
Aan de rand van het Red Rock gebied, vinden we uiteindelijk een parkeerplaats en maken de Fay Canyon wandeling. Het pad brengt ons naar het einde van een kloof, waar het plots aangenaam koel is. We klimmen nog een stukje hoger en genieten van het prachtige uitzicht op de bijzondere gelaagde rotsformaties met hun vele tinten en grillige vormen.

Devil’s Bridge
De volgende dag vertrekken we zeer vroeg en komen om 8.30 u op een wandelparking aan, die gisteren propvol stond. Toch zijn er al enkele voertuigen geparkeerd. We kiezen een geschikte plaats, die lang genoeg is voor onze Manga en gaan op pad.

Een zeer mooi wandelpad leidt ons dwars door het gebied, we genieten van prachtige uitzichten op de rode rotsformaties. Op het einde brengt een pittige klim ons bovenaan de indrukwekkende rotsboog, Devil’s Bridge. We klimmen er bovenop voor de foto …

Op terugweg zien we een smal paadje afslaan en volgen dat nieuwsgierig. Tot we plots onder de rotsboog staan, ook van beneden is deze indrukwekkend om zien.

Bell Rock en Courthouse Butte
Nadat we Bell Rock beklimmen, maken we een rondwandeling omheen Courthouse Butte. Dit is weerom een verrassende wandeling, met prachtige uitzichten op het rode rotsengebied. Nooit gedacht dat rondom deze immense rots zoveel variatie te zien zou zijn. Aan het einde van onze wandeling, komt de verderop gelegen Cathedral Rock in zicht. Schitterende is deze rotspartij, niet zomaar de meest bekende in de regio. We krijgen er niet genoeg van en maken nog een kleine omweg via Baby Bell, om er een beter uitzicht op te krijgen. Opnieuw een geslaagde wandeldag.

Scheurman Mnt.
Boven op de Scheurman Mountain, hebben we een uitzicht op de wijde omgeving, met zijn vele rotspartijen. We komen hier vooral om Cathedral Rock te zien, van de andere kant dan gisteren. Het is nog vroeg, de zon staat niet goed, waardoor alles er een beetje wazig uitziet. Vooral jammer voor de foto’s.

Boven het stadje Sedona prijken massieve rotsen uit, hun witte en rode kleur contrasteren fel met de omgeving. Grappig hoe de luchthaven op een grote rechthoekige Tafelberg is gelegen. Behalve Cathedral Rock, herkennen we de vorm van nog een aantal andere bekende rotsen, die we op een folder hebben gezien.

Cathedral Rock
Wellicht de allermooiste rotsformatie in dit gebied, is Cathedral Rock. Deze kan men van meerdere kanten benaderen en bewonderen. We zagen de voorbije dagen al enkele schitterende beelden ervan, telkens weer anders.

Vandaag gaan we de rots beklimmen. Een pad leidt naar een rotszadel boven de basisrots, waarop meerdere rotspilaren optorenen. We vertrekken opnieuw zeer vroeg, om vlot een parkeerplaats te vinden. Dit blijkt in deze regio echt een voordeel, want tijdens de dag wordt het overal super druk. Ook het wandelen is aangenaam rustig in de vroege ochtenduren.

Na ons ontbijt op de parking, vangen we onze wandeling aan. Het pad gaat over ronde rotsplaten. Gelukkig zijn deze niet glad, we moeten vaak vrij steil omhoog klauteren zonder enig houvast. Zowat halfweg worden we aangesproken door Werner. Een man van Duitse afkomst, die gans zijn loopbaan in California heeft gewoond. Sinds zijn pensioen verhuisde hij naar Sedona en beklimt dagelijks deze rots, hij noemt dit zijn fysieke training. Op zijn voorstel om met hem een alternatieve route te nemen, die rondom een hoge rotspiek gaat, zeggen we niet neen. Hiervoor laten we het pad links liggen en klimmen verder over de rotsen, het wordt er niet gemakkelijker op. De 78-jarige Werner loopt vlot voor ons uit, alsof hij 21 is. We zijn onder de indruk.

Op een hoog zonnig rotszadel, nemen we plaats. Ondertussen heeft een tweede, even sportieve man ons vervoegd, samen met een jonge wiskundelerares. Er wordt gefilosofeerd … Zijn vriend en leeftijdsgenoot Gregg (afkomstig uit New York) bevestigt dat Werner reeds 10 jaar droomt om zijn huis te verkopen en in een camper te gaan reizen. Jammer genoeg ziet zijn vrouw dit niet zo goed zitten. Ons verhaal doet hem opnieuw watertanden … De mannen vertellen dat ze deze wandeling zo graag maken, omdat ze onderweg mensen van de ganse wereld ontmoeten. Velen hebben een boeiend verhaal en zijn een beetje ‘crazy’, net als zij zelf.

Na deze boeiende ontmoeting, keren de mannen vlug terug naar huis. Wij nemen onze tijd om boven wat foto’s te maken en te genieten van de indrukwekkende uitzichten. Via de andere kant van het zadel, komen we al vlug op het Cathedral Rock Saddle terecht, waar het eigenlijke wandelpad eindigt. Dit volgen we om af te dalen.

Beneden slaan we af op het Templeton wandelpad, met de bedoeling om aan de zijkant van Cathedral Rock nog een rondwandeling te maken, de Baldwin Loop. Doch wanneer het pad helemaal afdaalt tussen het groen, beslissen we terug te keren. De beklimming was zo mooi, dat we dit niet echt meer kunnen appreciëren.

Winterstorm
Omdat een winterstorm is aangekondigd en onze volgende bestemming op grotere hoogte ligt, blijven we in Sedona tot het slechte weer over is. Het is koud en guur, het waait en stortregent dag en nacht.

Tijdens deze pauze werken we in de bibliotheek aan onze reisverhalen en het beantwoorden van openstaande e-mails.

Na 3 dagen genieten we opnieuw van een felblauwe lucht, met stralende zon. De rode rotsformaties hebben een wit kleedje aan, een schitterend beeld. Sedona lag blijkbaar net onder de sneeuwgrens. Wij zijn klaar voor vertrek!

OVERNACHTINGEN:
RED ROCK AREA, DEER PASS – PARKING
Coördinaten: 34.813571 – 111.900341
Zie vorig verhaal.

SANI DUMP:
In Sedona vinden we geen echt dumpstation. De camping zal misschien een mogelijkheid bieden. We hebben dit niet dringend nodig, omdat we op weg hiernaartoe in Camp-Verde hebben gedumpt. Het dichtstbijzijnde dumpstation is gelegen in Cottonwood, bij een Giant benzinestation. Ook in Flagstaff kan dit bij een Giant benzinestation (geen drinkbaar water).

Sedona – Arco benzinestation: Verzorgd benzinestation met snackbar. Aan de zijgevel van het gebouw zien we een waterslang, die uit een opening in de muur steekt. We vragen of we hier onze tank mogen opvullen, dit is men niet gewend, maar we krijgen prompt de toelating. Men bevestigt dat dit drinkbaar water is. De vriendelijke bediende moet wel binnen de kraan open- en dichtdraaien. Als bedanking tanken we, geen probleem want men rekent hier de beste prijs in Sedona. Mooi meegenomen.
Prijs: Gratis.
Coördinaten: 34.864189 – 111.795396

GEREDEN TRAJECT:
Deer Pass – Sedona – Deer Pass, 63 km.
Deer Pass Rd – AZ89A – meerdere straten in en rond Sedona – AZ89A – Loy Butte Rd – Deer Pass Rd.
AZ89A is een rustige weg met twee vakken per rijrichting. De straten in en rond Sedona liggen redelijk goed, soms vrij smal en bochtig. De onverharde Loy Butte Rd ligt er iets minder goed (soms minimale washboard) bij dan de, eveneens onverharde, Deer Pass Rd, maar blijft zeer goed te rijden.

Deer Pass – Sedona, Dry Creek Trailhead – Deer Pass, 29 km.
Deer Pass Rd – AZ89A –Dry Creek Road – AZ89A – Deer Pass Rd.
Goede verharde wegen.

Deer Pass – Sedona, Bell Rock Trailhead – Deer Pass, 53 km.
Deer Pass Rd – AZ89A – AZ179 – AZ89A – Deer Pass Rd.
Goede verharde wegen, veel ronde punten.

SEDONA
Klein toeristisch stadje, gelegen tussen de rode rotsformaties. Prachtige uitzichten in het stadje en eromheen. Mooie wandelingen en 4x4 trajecten in de omgeving.
INKOM: N.v.t.
Wie in het omringende Red Rocks National Forest wil rijden en parkeren, moet over een bezoekerspas beschikken, aan de spiegel van het voertuig te hangen.
Red Rock pas: 1 dag: 5 USD / Weekpas: 15 USD / Jaarpas: 20 USD
Gratis voor wie een jaarpas heeft voor de nationale parken ‘Amerika the beautifull’ (80 USD per jaar).
Voor enkele staatsparken in de regio, zoals Red Rock State Park, dient ter plaatse te worden betaald.
INFORMATIE:
Visitor Center, Sedona Chamber of Commerce.
Coördinaten: 34.868465 – 111.762228
Tel: 928-282-7722 of 1-800-288-7336
PARKING:
Hier en daar in het stadje zijn gratis parkings voorzien, deze worden goed aangeduid in het plaatsje. Aan het Visitor Center mag men 30 min. parkeren.

FAY CANYON
Wandeling in het Red Rock gebied, door een kloof. Aan het einde klimmen we nog een stukje hoger, het uitzicht op de omringende rotsen is prachtig. Lengte: 1,8 km (enkel), hoogteverschil: 46 m.
PARKING:
Tegenover het begin van de wandeling.
Coördinaten: 34.901918 – 111.857349

DEVIL’S BRIDGE
Wandeling in het Red Rock gebied, door prachtige natuur met overal uitzichten op de rode rotsformaties. Aan het einde klimt het pad steil, over rotsen en rotstrappen. Het uitzicht op de rotsbrug loont de moeite, we kunnen er zelfs bovenop gaan staan.
We maken er een rondwandeling van, vertrekkende op de parking aan Dry Creek Trailhead: Chuckwagon trail – Devil’s Bridge Trail – smal zijpad naar de onderkant van de rotsboog – FR152 (4x4 route).
Dit vinden we één van de mooiste wandelingen in het gebied. Aanrader !
Lengte: 9 km (retour), hoogteverschil: 150 m.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling, het einde van de verharde weg.
Coördinaten: 34.890007 – 111.820250
Met een 4x4 voertuig (hoge ophanging) kan men naar een parking rijden, dichter bij de rotsboog. Deze weg ligt zeer moeilijk, met grote rotsblokken, en –trappen. Met de camper nemen we het risico niet, omwille van de sterke zijwaartse helling van de weg hier en daar, al denken we dat het wel haalbaar is.

BELL ROCK & COURTHOUSE BUTTE
Zeer mooie en onverwacht gevarieerde wandeling in het Red Rock gebied, met overal uitzichten op de rode rotsformaties. Eerst klimmen we op Bell Rock, daarna wandelen we rondom Courthouse Butte en Baby Bell. Gemakkelijk pad.
Lengte Courthouse loopwandeling: 7 km,
Lengte Bell Rock loopwandeling: 800 m., hoogteverschil 200 m.
INKOM:
Voertuigen die op de parking staan, moeten een Red Rock pas of Amerika the Beautifull pas achter de ruit hangen. Zie hoger, onder: Sedona.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling.
Coördinaten: 34.805906 – 111.766551

SCHEURMAN MNT.
Wandeling in het Red Rock gebied, naar een heuveltop met schitterend uitzicht op de omgeving. Het pad klimt geleidelijk. Deze wandeling kan best worden gemaakt in de namiddag, vanwege het zonlicht.
Lengte: 1,5 km (enkel), hoogteverschil: 107 m.
PARKING:
Aan het begin van de wandeling, vooraan op de parking van de school, of langs de wegkant ertegenover.
Coördinaten: 34.847021 – 111.828506

CATHEDRAL ROCK
Wandeling in het Red Rock gebied, naar een rotszadel tussen hoge rotspilaren, boven op Cathedral Rock. Het pad klimt steil over ronde rotsen, vrij moeilijk, vaak klauteren zonder enig houvast.
Vooral het gedeelte waar we het pad verlaten is vrij moeilijk, om rondom de rotsen te wandelen en op een ander zonnig rotszadel terecht te komen. We ronden deze rotsen verder en komen uit aan het einde van de Cathedral Saddle Trail.
Dit is de wellicht de mooiste wandeling in het gebied, samen met Devil’s Bridge. Aanrader !
Lengte: 1,6 km (enkel), hoogteverschil: 183 m.
(de alternatieve route rond de rotsen voegt aan beiden nog wat toe)
Beneden aan de voet van Cathedral Rock loopt een vrij vlak pad, dat veel wordt gebruikt door mountainbikes. Dit verbindt Cathedral Saddle Trail met Baldwin Loop Trail (2,6 km, 150 m hoogteverschil). Dit zou een mooi alternatief zijn voor de klim, doch persoonlijk trekt deze lager gelegen wandeling ons niet zo aan, misschien omdat het er zo druk is.
INKOM:
PARKING:
Aan het begin van de wandeling, langs de Back O’ Beyond Rd.
Coördinaten: 34.825142 – 111.788297

RED ROCK STATE PARK
Wandelgebied tussen de rode rotsen, met prachtige uitzichten.
’s Ochtends om 10 u worden er geleide wandelingen georganiseerd.
Coördinaten: 34.811625 – 111.829030
INKOM: 7 USD pp., per dag.
INFORMATIE:
Aan de ingangspoort wordt informatie verstrekt, alsook bij het Visitor Center in het park zelf.
PARKING:
Langs de parkweg, aan de start van wandelpaden.

Fotoalbums van locatie «Red Rock»

Arizona – Sedona (25)

20 Februari 2017 | Noord Amerika 2 | Verenigde Staten | Laatste Aanpassing 03 April 2017